Spring naar inhoud

Een betrokken netwerk

Campagnes

Samen met hen

De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen niet zonder de steun van ons betrokken netwerk. Dankzij donateurs, actievoerders, sponsors, vrijwilligers en ambassadeurs zijn gezinnen dicht bij elkaar op het moment dat zij dat het hardst nodig hebben.

Campagnes

Samen zijn tijdens de feestdagen

Samen de feestdagen vieren: dat is niet vanzelfsprekend. Gezinnen met een kind dat opgenomen is in het ziekenhuis, weten daar alles van. Vaak wonen zij ver van het ziekenhuis, en daar is niet altijd ruimte om te overnachten. Gelukkig kunnen ouders in de Ronald McDonald Huizen dicht bij hun zieke kind zijn. Ook tijdens de feestdagen.   

Met de campagne Kerst in Huis heeft het Ronald McDonald Kinderfonds in laatste weken van het jaar aandacht gevraagd voor deze gezinnen. Er zijn veel verhalen uit de Huizen gedeeld via social-kanalen en met behulp van (online) advertenties en diverse artikelen in de media.  

Ambassadeurs Yvon Jaspers, Robert ten Brink en Jan Versteegh stonden, met een videoboodschap, in deze periode ook stil bij de families die de feestdagen doorbrengen in een Ronald McDonald Huis. Op hun persoonlijk oproep is hartverwarmend gereageerd met kleine en grote donaties en prachtige acties. In deze bijzondere feestmaand is door deze online campagne maar liefst € 81.817 ​opgehaald, daarmee kunnen 1.363 overnachtingen in Ronald McDonald Huizen mogelijk worden gemaakt.

Giftcertificaat

Op zoek naar een impactvol cadeau voor onder de kerstboom? Doe een donatie uit naam van een vriend(in), familielid, collega of kennis en geef een giftcertificaat cadeau. Tijdens de campagne Kerst in Huis is voor het eerst een speciaal giftcertificaat te downloaden. 

Bordspel

De betrokkenheid van donateurs, sponsors en vrijwilligers betekent veel voor ouders en hun zieke kinderen. Zij geven families een plek dicht bij elkaar in het Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis. Als bedankje voor de onmisbare steun ontvingen zij in december bij het magazine [t]Huis een familiekerstspel.  

Kofferlabel-campagne: maak onvergetelijke vakantiemomenten mogelijk

In 2021 startte een wervingscampagne voor de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds. Droom jij ook van een mooie vakantie? Voor gezinnen met een kind dat veel zorg nodig heeft en voor jongeren met een beperking is vakantie meer noodzaak dan luxe, want de zorg voor hen gaat altijd door. Help een gezin op vakantie, zodat ouders en kinderen met een gerust hart zichzelf zijn, op adem komen en samen onvergetelijke herinneringen maken. Met een beetje verbeeldingskracht hangt jouw label ook aan de koffers en tassen van de gezinnen die in de vakantiehuizen nieuwe energie opdoen. 

Geef jij dit kofferlabel aan een gezin?

Donateurs

Structurele steun

Het Ronald McDonald Kinderfonds gunt ieder ziek kind een nachtzoen van zijn eigen mama of papa. De betrokkenheid van donateurs, die de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, financieel steunen is hierbij onmisbaar. 

Structurele donateurs steunen zieke kinderen en hun ouders met, in de meeste gevallen, een bijdrage van € 5 per maand. Dit betekent een mooie jaarbijdrage van € 60, hiermee maken donateurs precies een overnachting in een Ronald McDonald Huis mogelijk. Per 31 december 2021 telde het Ronald McDonald Kinderfonds 25.664 actieve structurele donateurs.

Overnachtingen voor gezinnen, dankzij jouw gift

Naast de groep structurele donateurs zijn er ook giftgevers die incidenteel of eenmalig een hartverwarmende bijdrage overmaken aan het Ronald McDonald-netwerk. Elke bijdrage maakt het verschil en brengt ouders dicht bij hun zieke of zorgintensieve kind. 

Giftverzoek
Het Ronald McDonalds Kinderfonds stuurde in 2021 vier keer een giftverzoek mee met het relatiemagazine [t]Huis. In totaal zijn er 312.925 giftverzoeken via brieven verstuurd. Dit leverde in 2021 € 194.460 op. Daarmee kan het Kinderfonds 3.241 overnachtingen mogelijk maken.

Schenken met belastingvoordeel

Donateurs kunnen ook verschil maken door periodiek te schenken en deze gift vast te leggen in een schenkingsovereenkomst. Dit is een slimme manier van geven, die de gift fiscaal aftrekbaar maakt. Eind 2021 waren er 210 periodieke schenkers actief voor de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. 

Dankzij het Huis konden we dicht bij Timo zijn. Dit gunnen we andere ouders ook. Daarom doneren we nu maandelijks aan het Ronald McDonald Kinderfonds.

Actievoerders

Ondanks de beperkingen die de coronamaatregelen ook dit jaar weer met zich meebrachten, bleek het wederom mogelijk om op afstand hartverwarmende acties op te zetten voor de gezinnen die in een Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis verblijven. Actievoerders verzonnen de leukste, gekste en bijzonderste initiatieven om zich sterk te maken voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Statiegeldflessen inzamelen, 48 uur gamen, knutselwerken en zelfgemaakte baksels verkopen, vakantiedagen doneren: actievoerders deden het! Ook kwamen ze sportief in actie: ontelbare kilometers wandelen, fietsen, zwemmen en joggen. Alle actievoerders haalden samen € 485.175 op voor het Kinderfondsnetwerk.

Bergen verzetten voor het Kinderfonds

Elke maand zet het Kinderfonds een actievoerder in het zonnetje: de Kinderfondskanjer. Een van hen was Kiske. In september 2021 rende hij drie keer de Mont Ventoux op om geld in te zamelen. Kiske: “Toen de zoon van een vriend in het ziekenhuis lag, zag ik hoe fijn het is voor het gezin om in zo'n heftige situatie samen te zijn. Het was me duidelijk: ik wilde wat bijdragen.” 15 uur lang ploeterde hij op de Mont Ventoux. Waanzinnig! Naast de fantastische sportieve prestatie, haalde Kiske ook een ongelooflijk bedrag op van maar liefst € 21.335. Daar kan het Kinderfonds meer dan 350 overnachtingen mogelijk mee maken in de Ronald McDonald Huizen. Dank Kinderfondskanjer!

Kom ook in actie >

Zacht knuffelen 

Zieke kinderen hebben een knuffel van hun ouders hard nodig: ze voelen zich beter met hun ouders in de buurt. Met de Kinderfondsknuffel geef je een knuffel aan families, wiens wereld op de kop staat door ziekte of zorg. Dit unieke, zachte knuffelkonijn van het Kinderfonds was in 2021 te koop in alle Ronald McDonald Huizen, via Bol.com, Wehkamp en de webshop van het Kinderfonds. De kleinere variant is alleen in de Huizen te koop.

Knuffelacties! Stichting de kracht van Limburg en Vrienden van Ronald McDonald Huizen Limburg, heeft maar liefst 205 knuffels verkocht met de actie ‘Geef een knuffel’. De stichting doneerde de opbrengst aan de Huizen in Limburg en deelde tijdens de feestdagen de knuffels uit aan zieke kinderen in Limburgse ziekenhuizen.

Schaf ook de zachte Kinderfondsknuffel aan >

Sponsors

McDonald’s & het Kinderfonds: samen sterk

Het Ronald McDonald Kinderfonds is trots op haar partner van het eerste uur: McDonald’s. Sinds de oprichting van het eerste Ronald McDonald Huis in Nederland (én Europa), in 1985, werken McDonald’s en het Kinderfonds samen om families dicht bij elkaar te brengen. Dit partnership is een van de langstlopende relaties tussen een bedrijf en een goed doel. Een unieke band.

50 jaar McDonald's

Op 21 augustus 2021 was McDonald’s 50 jaar gevestigd in Nederland. Een indrukwekkende mijlpaal. Via een videoboodschap heeft het Kinderfonds McDonald’s Nederland en haar franchisenemers daarmee van harte gefeliciteerd. 

Ook in hun jubileumjaar heeft McDonald’s haar partnership met het Kinderfonds op diverse manieren vormgegeven. In de McDonald’s restaurants is dit jaar bijvoorbeeld de donatiebutton in de kiosks geïntroduceerd. Via die button kunnen gasten tijdens hun bestelling direct een donatie van € 0,50 doen aan het Kinderfonds. Daarnaast heeft McDonald’s tijdens (online) campagnes van het Kinderfonds ook op haar eigen (social) kanalen aandacht gevraagd voor de missie van het Kinderfonds: keeping families close.

Ook in 2021 heeft McDonald’s de jaarlijkse McNificentscampagne georganiseerd.   

Betrokken op vele vlakken 

Dankzij opbrengsten van de Happy Meals, de donatiebutton in de kiosks, de collecteboxen in de restaurants, de sponsorbijdragen van McDonald’s Nederland en de franchisenemers ontving het Kinderfonds in 2021 € 1.588.107. 

McDonald’s is ook betrokken bij vele lokale en landelijke fondsenwervende initiatieven en events zoals de Business Breakfast Clubs, HomeRide, HomeRun, HomeWalk en het Gala. 

Sponsoracties

In 2021 vonden veel mooie sponsoracties plaats, een aantal hiervan uitgelicht:

Redders in nood

De zomer stond in het teken van herstelwerkzaamheden van de waterschade aan de Kindervallei, vakantiehuis van het Kinderfonds, in Valkenburg. Trouwe sponsors Kärcher, Bruynzeel, Diversey en Sikkens schoten meteen te hulp met water wegpompen, schoonmaken en verven. Met hun hulp kon de Kindervallei met een aantal weken hun deuren weer openen zodat gezinnen weer van een vakantie konden genieten.

Taart in Huis

Bij een verjaardag hoort taart! BestelTaart.nl bakt voor alle jarige jetjes en jobjes die in het ziekenhuis liggen en wiens ouders in een Ronald McDonald Huis verblijven een verjaardagstaart. Ook jarige broertjes en zusjes kunnen hun verjaardag vieren met een heerlijke taart van deze betrokken banketbakkerij.

Groen in Huis

Wout, de online plantenwinkel startte een actie op hun Instagrampagina om samen met hun volgers de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen nog groener te maken. Voor elke extra volger die actie opleverde, sponsorde Wout een plant mét pot. De actie leverde maar liefst 500 potten en planten op. Al dat groen zorgt voor extra sfeer en huiselijkheid in de Huizen.

Ambassadeurs

Robert ten Brink, Yvon Jaspers en Jan Versteegh zijn de drie ambassadeurs van het Ronald McDonald Kinderfonds. Zij dragen de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen een warm hart toe en zetten zich in voor onze missie. Een aantal van hun bijdrages in 2021 uitgelicht:

Robert ten Brink

Robert ten Brink is al sinds 2003 ambassadeur van het Kinderfonds. Een van zijn vele mooie acties uit 2021 is deze video, geproduceerd met dank aan sponsor TBWA. Hierin legt hij uit dat je het Kinderfonds kan opnemen in je nalatenschap.

Yvon Jaspers

Yvon Jaspers is sinds 2004 betrokken bij het Kinderfonds als ambassadeur. Eén van haar hartverwarmende bijdrages in 2021 voor het Kinderfonds was een video-oproep waarin ze vertelde: een kerstcadeau kan ook een donatie zijn aan de Ronald McDonald Huizen.

Jan Versteegh

Jan Versteegh is sinds 2019 ambassadeur van het Kinderfonds. Eén van zijn impactvolle bijdrages in 2021 was op Moederdag: hij bracht toen ontbijtjes in Ronald McDonald Huis Utrecht.

Events

HomeRide, HomeRun en HomeWalk

Nadat ze in 2020 waren uitgesteld vanwege de maatregelen en ontwikkelingen rond de coronapandemie, vonden HomeRide, HomeRun en HomeWalk op 26 en 27 juni 2021 plaats als @Home-editie. Door het hele land bikkelden deelnemers, in hun eigen omgeving en in estafettevorm, 24 uur lang door om 500 km te fietsen, 240 km hard te lopen of 120 km te wandelen.

Om toch te zorgen voor verbinding tussen de deelnemers in het hele land werd HomeRadio geïntroduceerd. Het event was 24 uur lang te volgen via deze speciale radiozender, waar onder andere Humberto Tan, Edwin Evers en Tim Klijn aanschoven als radio-dj. Ook moedigden familie en vrienden teams aan met liefdevolle boodschappen. 

Ambassadeur Jan Versteegh gaf op zaterdag het startschot en legde, net als cabaretier Leo Alkemade en diens zoon, een deel van HomeRide af. Het was een bijzondere editie, die werd afgesloten met een recordopbrengst: de teams haalden samen met hun sponsor ruim € 1.560.000 op!  

Samen trainen, actievoeren, elkaar ondersteunen en gaan voor het maximale resultaat. Met z’n allen een feestje vieren als je na een jaar hard werken als team de laatste kilometers aflegt. Dat maakt het zo gaaf.

Koken4Kids

De Huizen en vakantiehuizen organiseren verschillende events om fondsen te werven. Een daarvan is Koken4Kids: donderdag 7 oktober kookten 200 gasten in de Amsterdamse Kookfabriek met elkaar een heerlijk driegangendiner. Een avond met culinaire hoogtepunten, bijzondere veilingitems, mooie loterijprijzen en swingend entertainment. Alle aanwezigen werden verwend met een spetterend optreden van Edsilia Romley en muziek van DJ Maj. Wouter en Leonie deelden hun persoonlijk ervaringsverhaal. Bestuurslid en kinderarts Hans van Goudoever vertelde waarom de Ronald McDonald Huizen ook voor zorgpersoneel zo belangrijk zijn. Het resultaat van deze feestelijke avond voor de Ronald McDonald Huizen Amsterdam? Een recordopbrengst van maar liefst € 145.477. 

Netwerken vanuit je hart

Business Breakfast Clubs

Veel Ronald McDonald Huizen hebben hun eigen Business Breakfast Club. Maandelijks komen ondernemers uit de regio samen voor een ontbijt op de vroege ochtend. Een ideale kick-start van de dag: een heerlijk ontbijt, tijd om te netwerken, een kijkje achter de schermen bij andere deelnemende bedrijven én iets goeds doen voor een ander. Maar er is nóg een belangrijk doel: met het jaarlijkse inschrijfgeld ondersteun je het Ronald McDonald Huis bij jou in de buurt. Afgelopen jaar leverde de BBC’s bij elkaar maar liefst € 334.764 op.

“Ondanks de coronabeperkingen heb ik de BBC-ontmoetingen ervaren als een warm bad. Het plezier om elkaar te mogen en kunnen ontmoeten, in welke vorm dan ook, straalde ervan af. De leden zijn voor mij het fundament van ons Boshuus. Loyaal, warm en met het hart op de goede plek."

Versie:
v5.8.12

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report