Balans
Balans per 31 december 2021
Na verwerking saldo van baten en lasten
ACTIEF | 31-12-2021 | 31-12-2020 | PASSIEF | 31-12-2021 | 31-12-2020 | ||||
€ | € | € | € | ||||||
VASTE ACTIVA | RESERVES EN FONDSEN | ||||||||
Materiële vaste activa | (1) | 15 | 15 | RESERVES | |||||
Continuïteitsreserve | (8) | 11.554.571 | 12.138.896 | ||||||
Financiële vaste activa | (2) | 1.157.712 | 1.248.875 | Bestemmingsreserve bouw | (9) | 5.566.389 | 4.665.423 | ||
1.157.727 | 1.248.890 | Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk | (10) | 7.893.400 | 6.689.202 | ||||
Bestemmingsreserve netwerk | (11) | 760.512 | 423.645 | ||||||
VLOTTENDE ACTIVA | Bestemmingsreserve renovatie-inventaris | (12) | 3.557.903 | 2.621.991 | |||||
Voorraden | 51.394 | 59.252 | Overige bestemmingsreserves | (13) | 272.500 | 499.994 | |||
Vorderingen | 29.605.275 | 27.039.151 | |||||||
Debiteuren | (3) | 247.243 | 38.497 | ||||||
Belastingen | (4) | 179.660 | 548.006 | BESTEMMINGSFONDSEN | (14) | 3.708.285 | 3.291.652 | ||
Overige vorderingen en overlopende activa | (5) | 841.656 | 663.797 | 33.313.560 | 30.330.803 | ||||
Effecten | (6) | 66.625 | 71.285 | ||||||
Liquide middelen | (7) | 34.142.066 | 32.129.916 | VOORZIENINGEN | (15) | 1.216.703 | 1.793.026 | ||
35.528.644 | 33.510.753 | ||||||||
LANGLOPENDE SCHULDEN | (16) | 615.370 | 645.270 | ||||||
KORTLOPENDE SCHULDEN | |||||||||
Crediteuren | 54.903 | 313.214 | |||||||
Overige schulden en overlopende passiva | (17) | 1.485.835 | 1.677.330 | ||||||
TOTAAL | 36.686.371 | 34.759.643 | TOTAAL | 36.686.371 | 34.759.643 | ||||
Staat van baten en lasten over 2021
Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||||
Baten: | ||||||||
- Baten van particulieren | (18) | 6.579.731 | 4.427.575 | 4.090.534 | ||||
- Baten van bedrijven | (19) | 5.293.589 | 4.601.142 | 4.000.115 | ||||
- Baten van loterijorganisaties | 5.315 | 4.515 | 6.417 | |||||
- Baten van subsidies van overheden | 2.557 | 129 | ||||||
- Baten van verbonden organisaties zonder winststreven | (20) | 240.292 | 262.044 | |||||
- Baten van andere organisaties zonder winststreven | 25.000 | 12.500 | 18.343 | |||||
Som van de geworven baten | 12.143.927 | 9.048.289 | 8.377.582 | |||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van | ||||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | (21) | 999.304 | 891.922 | 895.754 | ||||
- Overige baten | (22) | 167.031 | 27.000 | 283.031 | ||||
Som van de baten | 13.310.262 | 9.967.211 | 9.556.367 | |||||
Lasten | ||||||||
Besteed aan doelstelling door Kindefonds | ||||||||
- Investeringen t.b.v. Huizen | (23) | 641.066 | 1.069.730 | 573.782 | ||||
- Uitvoeringskosten Kinderfonds | (24) | 1.674.030 | 1.897.392 | 1.637.550 | ||||
Besteed aan doelstelling door Huizen | ||||||||
- Bouw en inrichting | 943.843 | 3.606.337 | 754.650 | |||||
- Uitvoeringskosten Huizen | (24) | 4.671.476 | 5.308.077 | 4.779.703 | ||||
7.930.415 | 11.881.536 | 7.745.685 | ||||||
Fondsenwerving | ||||||||
Wervingskosten | (25) | 1.761.734 | 1.925.154 | 1.603.832 | ||||
Beheer en administratie | ||||||||
Kosten beheer en administratie | (24) | 505.577 | 516.072 | 476.487 | ||||
Som van de lasten | 10.197.726 | 14.322.762 | 9.826.004 | |||||
Saldo voor financiele baten en lasten | 3.112.536 | -4.355.551 | -269.637 | |||||
Saldo financiele baten en lasten | (26) | -129.777 | -40.958 | -36.535 | ||||
Saldo van baten en lasten | 2.982.759 | -4.396.509 | -306.172 |
Bestemming saldo van baten en lasten
Bestemming saldo van baten en lasten | 2021 | 2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Toevoeging / (onttrekking) aan: | ||||||||
- continuiteitsreserve | -584.325 | 10.022 | ||||||
- bestemmingsreserve - bouw | 900.967 | -722.486 | ||||||
- bestemmingsreserve - garantiestelling netwerk | 1.204.198 | -136.437 | ||||||
- bestemmingsreserve - netwerk | 336.868 | 66.341 | ||||||
- bestemmingsreserve - renovatie inventaris | 935.912 | 250.134 | ||||||
- bestemmingsreserve - overige | -227.494 | 58.261 | ||||||
- bestemmingsfonds | 416.633 | 167.993 | ||||||
2.982.759 | -306.172 |
Toelichting: algemeen - aard en doel activiteiten
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545.
De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.
De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.
Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.
Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn.
De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.
Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst.
Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.
Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn. En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van de CBF-erkenning en ANBI vereisten, gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking.
De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.
Samengevoegde balans en staat van baten en lasten
Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:
- Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam;
- Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag;
- Stichting Ronald McDonald Huis Groningen;
- Stichting Ronald McDonald Huis Leiden
- Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht;
- Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen;
- Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam;
- Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant;
- Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht;
- Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant;
- Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle;
- Stichting Ronald McDonald Kindervallei;
- Stichting Ronald McDonald Hoeve;
- Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem.
Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.
Toelichting - grondslagen voor waardering van activa en passiva
Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650). De Richtlijnen voor de jaarverslaggeving zijn integraal toegepast.
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Continuïteit
De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.
Schattingen
De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.
Aanpassing schattingen dotatie voorziening groot onderhoud
In 2021 is de voorziening groot onderhoud herrekend. Vanwege deze herrekening is er in 2021 € 177.731 minder gedoteerd aan deze voorziening. Voor de periode 2021 tot en met 2030 zal er in totaal € 1.417.278 minder worden gedoteerd aan de voorziening groot onderhoud.
Materiële vaste activa
De investeringen ten behoeve van de bouw van de Ronald McDonald Huizen worden direct ten laste van het resultaat gebracht, aangezien de exploitatie van een Huis niet kan worden gedekt uit de bijdrage gasten. De exploitatie wordt mogelijk gemaakt door donaties, sponsoring en bijdragen (onder andere door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en Ronald McDonald House Charities).
Financiële instrumenten
Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs.
Financiële vaste activa
Vooruitbetaalde bedragen die betrekking hebben op een periode langer dan 1 jaar na balansdatum worden gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Het vooruitbetaalde bedrag dat betrekking heeft op de periode korter dan 1 jaar na balansdatum wordt onder de vorderingen en overlopende activa verantwoord.
Voorraden
De voorraden worden gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.
Effecten
De effecten worden gewaardeerd tegen de reële waarde. De koersresultaten (gerealiseerd en ongerealiseerd) worden verantwoord in de staat van baten en lasten.
Liquide middelen
Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde
Reserves en fondsen
De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichtingen.
Vrij besteedbaar eigen vermogen
- Continuïteitsreserve
De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt jaarlijks gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling, exclusief bijzondere (niet reguliere) posten. Wanneer een lokale Stichting hier niet in kan voorzien, dan houdt, Stichting Ronald McDonald Kinderfonds voor het ontbrekende gedeelte deze reserve aan. Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen.
- Bestemmingsreserves
De bestemmingsreserves omvatten het gedeelte van het resultaat waaraan door het bestuur middels een bestuursbesluit een specifieke bestemming is toegewezen. Het bestuur heeft de mogelijkheid via een bestuursbesluit de bestemming te wijzigen en de reserve (binnen de doelstelling van de Stichting) anders te gaan aanwenden.
De bestemmingsreserve bouw wordt gevormd voor nieuwbouw welke binnen een termijn van 5 jaar dient te geschieden. De hoogte van de reserve bedraagt maximaal de hoogte van de begrote investering.
De bestemmingsreserve renovatie-inventaris wordt gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris. Te denken valt aan de renovatie van badkamers of de aanschaf van nieuw meubilair.
De bestemmingsreserve netwerk wordt aangehouden op basis van de samenwerkingsovereenkomst tussen alle Ronald McDonald Huizen en het Ronald McDonald Kinderfonds (het Ronald McDonald netwerk). Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk.
Overige bestemmingsreserves betreffen tijdelijke reserves gevormd door invloeden van derden welke binnen een termijn van 3 jaar worden aangewend.
Vastgelegd eigen vermogen
- Bestemmingsfondsen
De middelen waarvan door een derde partij (dus niet door het bestuur) de bestemming is bepaald, worden verantwoord als bestemmingsfonds.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gevormd voor in rechte afdwingbare of feitelijke verplichtingen die op de balansdatum bestaan, waarbij het waarschijnlijk is dat een uitstroom van middelen noodzakelijk is en waarvan de omvang op betrouwbare wijze is te schatten. De voorzieningen worden gewaardeerd tegen de beste schatting van de bedragen die noodzakelijk zijn om de verplichtingen per balansdatum af te wikkelen.
Voorziening groot onderhoud
De voorziening ter gelijkmatige verdeling van lasten voor groot onderhoud van gebouwen wordt bepaald op basis van de te verwachten kosten over een reeks jaren. De voorziening wordt lineair opgebouwd. Het uitgevoerde onderhoud wordt ten laste van de voorziening gebracht. De voorziening wordt gewaardeerd tegen nominale waarde.
Langlopende schulden
Langlopende schulden betreffen aangegane verplichtingen of vooruitontvangen sponsorgelden met een looptijd van langer dan een jaar. Het deel van deze verplichtingen die een looptijd hebben van korter dan een jaar zijn onder kortlopende schulden verantwoord. Langlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Kortlopende schulden
Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs
Grondslagen voor bepaling van het saldo van baten en lasten
Algemeen
Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben tegen nominale waarde.
Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. Baten van eigen acties zoals HomeRide/ -Run/ -Walk en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.
Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen. De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde.
Giften van zaken in natura worden verantwoord tegen reële waarde (voor zover deze betrouwbaar kan worden vastgesteld en materieel is) in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. Giften bestaande uit diensten worden slechts verantwoord, indien dit op geld waardeerbare diensten van bedrijven betreft.
De bijdragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en van Ronald McDonald House Charities worden verantwoord in het jaar waarin ze worden toegekend.
Pensioenregeling
Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.
Gebeurtenissen na balansdatum
Stichting Ronald McDonald Kindervallei, Stichting Ronald McDonald Hoeve en Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem zijn per 1 januari 2022 samengegaan in de Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.
De langdurige kindzorg van locatie VUmc en AMC zijn samengegaan op locatie AMC. Dit nadat VUmc en AMC zijn gefuseerd tot Amsterdam UMC. In verband hiermee is Ronald McDonald Huis VUmc op 15 maart 2022 gesloten en zal Ronald McDonald Huis Emma de opvang in het vervolg verzorgen.
Toelichting op de balans
1 Materiële vaste activa
De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.
Alle materiële vaste activa worden aangehouden in het kader van de doelstelling. De investeringen die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen in het boekjaar 2021 bedragen € 1.069.682 (2020: € 759.260).
De kostprijs van de panden bedraagt per 31 december 2021 € 50 miljoen (2020: € 50 miljoen).
De verzekerde waarde van de activa ten behoeve van de doelstelling bedraagt per 31 december 2021 € 68,8 miljoen (2020: € 67,6 miljoen).
2 Financiële vaste activa
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Beginstand Vooruitbetaalde huur | 1.248.875 | 1.339.668 | ||
Kortlopend deel | -91.163 | -90.793 | ||
Eindstand Vooruitbetaalde huur | 1.157.712 | 1.248.875 |
Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord.
Vorderingen
3 Debiteuren
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Debiteuren | 253.714 | 44.516 | ||
Voorziening voor oninbaarheid | -6.471 | -6.019 | ||
247.243 | 38.497 | |||
Het verloop van de voorziening is als volgt: | ||||
Stand per 1 januari | -6.019 | |||
Afboeking/Toevoeging | -452 | -6.019 | ||
-6.471 | -6.019 |
4 Belastingen
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Belastingen en premies sociale verzekeringen | 101.520 | 475.909 | ||
Nog te ontvangen energiebelasting | 78.140 | 72.097 | ||
179.660 | 548.006 |
5 Overige vorderingen en overlopende activa
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Nog te ontvangen giften en donaties | 28.988 | 65.308 | ||
Nog te ontvangen acties derden | 50.563 | 35.734 | ||
Nog te ontvangen nalatenschappen | 59.366 | 144.589 | ||
Nog te ontvangen bijdrage gasten | 25.286 | 15.134 | ||
Vooruitbetaalde kosten | 357.303 | 197.636 | ||
Nog te ontvangen rente | 3.215 | 173 | ||
Overige | 316.935 | 205.223 | ||
841.656 | 663.797 |
Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen en deze betreffen allen posten met een looptijd korter dan een jaar.
De vooruitbetaalde kosten hebben betrekking op de huur van 2022 voor Ronald McDonald Huis Den Haag en kosten HomeRun -Ride -Walk 2022.
6 Effecten
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370) | ||||
Nominaal € 50.000 @ 1,4625 (2018: 1,4682) | 66.625 | 71.285 |
De effecten worden aangehouden in het kader van belegging.
7 Liquide middelen
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Spaarrekeningen | 20.029.544 | 18.991.527 | ||
Rekening couranten | 14.091.589 | 13.126.571 | ||
Kas | 20.933 | 11.818 | ||
34.142.066 | 32.129.916 |
Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking aan de Stichting.
Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.
Reserves
8 Continuïteitsreserve
De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling (exclusief niet-reguliere posten).
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 12.138.896 | 12.128.874 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | -584.325 | 10.022 | ||
Stand per 31 december | 11.554.571 | 12.138.896 | ||
De continuiteitsreserve is als volgt opgebouwd: | ||||
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
€ | € | |||
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Huizen | 7.943.571 | 8.435.896 | ||
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Kinderfonds | 3.103.000 | 3.247.000 | ||
Aanvulling door Kinderfonds voor Huizen | 508.000 | 456.000 | ||
11.554.571 | 12.138.896 |
9 Bestemmingsreserve bouw
De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 4.665.423 | 5.387.909 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 1.132.844 | -199.809 | ||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | -231.878 | -522.677 | ||
Stand per 31 december | 5.566.389 | 4.665.423 |
10 Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk
De verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen bedraagt per 31 december 2021 € 7.893.400.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 6.689.202 | 6.825.639 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 1.204.198 | -136.437 | ||
Stand per 31 december | 7.893.400 | 6.689.202 |
11 Bestemmingsreserve netwerk
De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 423.645 | 357.304 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 336.867 | 66.341 | ||
Stand per 31 december | 760.512 | 423.645 |
Het aangehouden bedrag per 31 december 2021 betreft € 698.539 bij Stichting Ronald McDonald Huis Leiden en € 61.973 bij Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle.
12 Bestemmingsreserve renovatie-inventaris
De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 2.621.991 | 2.371.857 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 1.380.974 | 250.134 | ||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | -445.062 | |||
Stand per 31 december | 3.557.903 | 2.621.991 |
13 Overige bestemmingsreserves
De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 499.994 | 441.733 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | -227.494 | 58.261 | ||
Stand per 31 december | 272.500 | 499.994 | ||
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
€ | € | |||
De overige bestemmingsreserves bestaan uit: | ||||
Bestemmingsreserve permanent toezicht | 868 | |||
Bestemmingsreserve projecten | 50.000 | 50.000 | ||
Bestemmingsreserve duurzaamheid | 200.000 | 200.000 | ||
Bestemmingsreserve 25 jaar Huiskamer / 30 jaar Huis | 22.500 | |||
Bestemmingsreserve ondersteuning exploitatie Kindervallei | 249.126 | |||
272.500 | 499.994 |
De bestemmingsreserve projecten ad € 50.000 is gevormd ten behoeve van interne ontwikkelingen Isala, Zwolle. Verder is de bestemmingsreserve duurzaamheid ad € 200.000 gevormd voor de verduurzaming van Ronald McDonald Huis Groningen. Ronald McDonald huis Leiden heeft € 22.500 toegevoegd aan een bestemmingsreserve ten behoeve van 25 jaar Huiskamer en 30 jaar Huis.
14 Bestemmingsfondsen
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 3.291.652 | 3.123.659 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 746.453 | 167.993 | ||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | -329.820 | |||
Stand per 31 december | 3.708.285 | 3.291.652 |
De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2021 voor een bedrag van € 1,35 miljoen uit gelden voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Daarnaast is een bedrag voor € 977.000 bestemd voor de (tijdelijke) uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht, € 938.000 voor renovatie Huizen Amsterdam, € 93.000 voor renovatie badkamers Boshuus, € 160.000 voor de realisatie van 2 huiskamers, € 70.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden, € 50.000 voor de herinrichting van de binnentuin van de Ronald McDonald Hoeve en € 70.000 ten behoeve van betalingsverlegen gasten. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.
15 Voorzieningen
Voorziening groot onderhoud Huizen
De voorziening groot onderhoud heeft betrekking op groot onderhoud voor de panden van de Huizen. Onder de voorziening groot onderhoud zijn opgenomen de voorzieningen bij de volgende Huizen:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Groningen | 149.079 | 136.213 | ||
Rotterdam | 181.706 | 186.346 | ||
Utrecht | - | 255.274 | ||
Leiden | 62.777 | 100.678 | ||
Hoeve | 85.923 | 108.113 | ||
Zwolle | 71.799 | 165.722 | ||
Maastricht | 114.938 | 121.290 | ||
Zuidoost-Brabant | 140.337 | 151.175 | ||
Amsterdam | 165.414 | 303.298 | ||
Kindervallei | 244.730 | 264.917 | ||
1.216.703 | 1.793.026 |
Het verloop van de voorziening groot onderhoud is als volgt weer te geven:
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 1.793.026 | 2.298.169 | ||
Toevoegingen | 157.317 | 305.945 | ||
Onttrekkingen | -207.336 | -153.688 | ||
Vrijval (ontvoeging) | -526.304 | -657.400 | ||
Stand per 31 december | 1.216.703 | 1.793.026 |
In 2021 is de voorziening groot onderhoud van Ronald McDonald Huis Utrecht ad € 245.991 vrijgevallen vanwege het voornemen tot nieuwbouw van het Huis. Ook de voorziening groot onderhoud van Ronald McDonald Huis VU ad € 131.618 is vrijgevallen vanwege het besluit tot verkoop van het pand. Daarnaast is vanwege de herrekening van de voorzieningen van alle huizen een bedrag van € 148.695 vrijgevallen ten gunste van het resultaat.
16 Langlopende schulden
De langlopende schulden bestaan uit de volgende posten: | 31-12-2021 | 31-12-2020 | ||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
16a) Toegezegde bijdrage Psysociale zorg | 440.000 | 440.000 | ||
16b) Vooruit ontvangen sponsorgelden | 175.370 | 205.270 | ||
615.370 | 645.270 |
16a) Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam heeft haar ondersteuning aan de psychosociale afdeling van het Emma ziekenhuis tot en met 2024 toegezegd. De verplichting voor de jaren 2023 (€ 220.000) en 2024 (€ 220.000) is als langlopende schuld verantwoord.
16b) De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 23.534 heeft een looptijd langer dan 5 jaar.
17 Kortlopende schulden en overlopende passiva
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Nog te betalen kosten | 693.007 | 934.107 | ||
Nog te betalen salarissen | 658.262 | 602.882 | ||
Belastingen en premies sociale verzekeringen | 15.718 | 18.043 | ||
Vooruit ontvangen bijdragen | 118.518 | 121.998 | ||
Overige schulden | 330 | 300 | ||
1.485.835 | 1.677.330 |
Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
Op grond van het feit dat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A), de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald House Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald’s) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om Stichting Ronald McDonald Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is opnieuw afgesloten in 2017 voor een periode van 5 jaar.
In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald’s jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald’s, de Coöp en het McDonald’s netwerk zo’n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 1.051.500.
Het Kinderfonds heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.
In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd door Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald Kindervallei, Stichting Ronald McDonald Hoeve, Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem en Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.
Het Kinderfonds heeft een sponsorovereenkomst gesloten met Johnson & Johnson Foundation Scotland voor het financieel ondersteunen van de Huizen en de Kinderfondsknuffels. Johnson & Johnson Foundation Scotland heeft voor 2022 € 40.000 toegezegd.
In 2020 heeft het Kinderfonds een overeenkomst gesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt voor 2022 ca. € 2.700, voor 2023 t/m 2026 ca. € 9.225.
In 2019 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 2 jaar en in 2022 met 1 jaar verlengd. In 2018 is een operational leasecontract afgesloten voor 1 auto voor de duur van 4 jaar. De verplichting voor de operational lease van de in totaal 4 auto's bedraagt in 2022 ca. € 12.828.
In juli 2018 is door het Kinderfonds een nieuwe overeenkomst gesloten voor de kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 114.600 voor 2022 en voor 2023 in totaal € 57.330. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18.
In 2018 is een operational leasecontract gesloten door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen voor 1 auto voor een periode van 4 jaar. De vaste jaarlijkse kosten bedragen € 1.800. De variabele kosten bedragen € 0,18 per kilometer. De verplichting voor 2022 bedraagt € 600. In 2021 is een operational leasecontract gesloten voor 1 auto voor een periode van 1 jaar. De vaste jaarlijkse kosten voor dit contract bedragen € 2.988. De variabele kosten bedragen € 0,1494 per kilometer. De verplichting voor 2022 bedraagt € 1.494.
In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd "De Kiezel". Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.
In 2020 is door Stichting Ronald McDonald Hoeve aan Yalp een opdracht verstrekt inzake een Yalp Sona BigBow incl. vloer (inclusief interactieve 3G module) ad € 24.775, er resteert inzake deze overeenkomst nog een verplichting ten bedrage van 50% van deze hoofdsom ad € 12.387,50.
In 2021 is door Stichting Ronald McDonald Hoeve aan IdVerde een opdracht verstrekt inzake de binnentuin ad € 106.943, er resteert inzake deze overeenkomst nog een verplichting ten bedrage van 60% van deze hoofdsom ad € 64.166.
In 2021 is door Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle aan Nijboer een opdracht verstrekt inzake maatwerk interieur diverse gastenkamers ad € 124.939, er resteert inzake deze overeenkomst nog een verplichting ten bedrage van 50% van deze hoofdsom ad € 62.469,50.
In 2021 zijn door Stichting Ronald McDonald Huis Leiden in het kader van de renovatie en verduurzaming van het Huis opdrachten verstrekt aan Niessen, Schouten, Kampschreur en Vingerling & De Bruijne. Er resteert inzake deze overeenkomsten nog een verplichting ten bedrage van € 53.076.
In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting Haga Ziekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd.
De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249.000. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Haga Ziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga Ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren. Als de licentie voor de exploitatie van het Ronald McDonald Huis wordt ingetrokken zal Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag de openbare Huiskamer nog voor tenminste 5 jaar voortzetten, mits de behoefte aan een Huiskamer ook bij Haga Ziekenhuis dan nog aantoonbaar aanwezig is.
Toelichting op de staat van baten en lasten
Beschikbaar voor doelstelling
Doelstelling
De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.
18 Baten van particulieren
(18) BATEN VAN PARTICULIEREN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Donateurs | 1.558.011 | 1.436.774 | 1.477.341 | |||
Giften en donaties | 786.771 | 475.978 | 624.085 | |||
Nalatenschappen | 2.632.559 | 1.077.840 | 1.401.849 | |||
Eigen actie - HomeRide | 602.804 | 546.386 | 161.082 | |||
Eigen actie - HomeRun | 382.494 | 248.395 | 103.431 | |||
Eigen actie - HomeWalk | 313.877 | 261.169 | 112.062 | |||
Overige eigen acties | 11.403 | 150.920 | 15.524 | |||
Acties derden | 186.647 | 207.869 | 167.477 | |||
Collecteboxen | 17.783 | 10.493 | 13.831 | |||
Baten van kerken | 19.012 | 8.400 | 12.392 | |||
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer | 68.370 | 3.351 | 1.460 | |||
Overige baten van particulieren | ||||||
6.579.731 | 4.427.575 | 4.090.534 |
De baten van particulieren zijn € 2,1 miljoen hoger dan begroot met name vanwege hogere opbrengsten nalatenschappen ad € 1,5 miljoen. Ook de opbrengsten donateurs en giften en donaties waren hoger dan begroot.
19 Baten van bedrijven
(19) BATEN VAN BEDRIJVEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Kamersponsors | 259.601 | 212.550 | 267.621 | |||
Donateurs | 24.137 | 1.781 | 92.407 | |||
Giften en donaties | 629.769 | 260.121 | 505.061 | |||
Giften in natura | 579.841 | 530.975 | 883.304 | |||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala | 700.000 | 500.000 | ||||
Overige eigen acties | 804.695 | 1.150.116 | 438.528 | |||
Acties derden | 485.175 | 383.582 | 461.922 | |||
Collecteboxen | 3.759 | 44.472 | 5.370 | |||
Vermogensfondsen | 145.172 | 101.000 | 125.466 | |||
Bijdragen McDonalds: | ||||||
- McDonald's Collectehuisjes | 476.412 | 350.000 | 154.579 | |||
- McDonald's Nederland | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |||
- McDonald's Coöp | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |||
- McHappy Day | 611.695 | 500.000 | 500.000 | |||
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer | 73.333 | 66.545 | 65.857 | |||
5.293.589 | 4.601.142 | 4.000.115 |
De baten van bedrijven zijn hoger dan begroot o.a. vanwege een hogere bijdrage McDonalds ad € 238K, dit o.a. vanwege de livegang van de donatieknop. Verder heeft het Ronald McDonald Kinderfonds Gala € 200K meer opgebracht dan begroot. Ook giften en donaties, en vermogensfondsen brachten meer op dan begroot.
GIFTEN IN NATURA | Exploitatie 2021 | |
---|---|---|
€ | ||
Inrichting | 168.459 | |
Schoonmaakkosten | 61.423 | |
Kantoorbenodigdheden | 3.398 | |
Huisvestingskosten | 72.337 | |
Huishoudkosten | 61.046 | |
Kosten vrijwilligers | 3.106 | |
Autokosten | 10.397 | |
Onderhoud | 54.201 | |
Beveiliging | 13.277 | |
Vergoeding UMCG | 100.000 | |
Kosten collecteboxen | 6.837 | |
Financiele ondersteuning | 9.891 | |
Drukwerk en porti | 3.933 | |
Eigen acties | 5.471 | |
Overigen | 6.065 | |
579.841 |
20 Baten van verbonden organisaties zonder winststreven
(20) BATEN VAN VERBONDEN ORGANISATIES ZONDER WINSTSTREVEN | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | ||||
€ | € | € | ||||
Bijdrage RMHC | 240.292 | 262.044 | ||||
240.292 | 262.044 |
De bijdragen van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreffen grants welke zijn ontvangen op basis van de licentieovereenkomsten, en grants in verband met Corona en het symposium Family Centered Care.
21 Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten
(21) BATEN ALS TEGENPRESTATIE VOOR DE LEVERING VAN PRODUcTEN EN/OF DIENSTEN | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | ||||
€ | € | € | ||||
Verkoop van artikelen | ||||||
Netto - omzet | 100.809 | 71.689 | 78.331 | |||
Kostprijs verkoop | -53.894 | -38.629 | -44.663 | |||
Bruto-winst | 46.915 | 33.060 | 33.668 | |||
Bijdrage gasten | 952.389 | 858.862 | 862.086 | |||
Totaal baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 999.304 | 891.922 | 895.754 |
De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en € 35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.
22 Overige baten
(22) OVERIGE BATEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Overige baten | 167.031 | 27.000 | 283.031 |
De overige baten betreffen voornamelijk de door Ronald McDonald Kindervallei verwachte uitkering van de verzekering inzake de wateroverlast ad € 146.000, hiervan is € 75.000 al in 2021 als voorschot ontvangen.
Geëlimineerd in de samenvoeging
De door het Kinderfonds aan de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, uitgekeerde bijdragen zijn in de samengevoegde jaarrekening geëlimineerd.
Onderstaand is een opstelling opgenomen waarin wordt weergegeven wat deze bedragen betroffen in 2021 en 2020:
GEËLIMINEERD IN DE SAMENVOEGING: | 2021 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Geoormerkte gelden | 3.156.446 | 1.692.837 | ||
Ondersteuning dienstverlening Huizen | 243.544 | 243.544 | ||
Sponsoring in natura voor huizen | 149.443 | 207.336 | ||
Bijdrage in de exploitatie | 109.308 | 106.423 | ||
3.658.741 | 2.250.140 |
Besteed aan doelstelling
23 Investeringen Huizen
(23) INVESTERINGEN HUIZEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Vrijwilligers en ambassadeurs | 46.164 | 81.500 | 92.449 | |||
ICT Ronald McDonald netwerk | 428.047 | 449.100 | 312.234 | |||
Kwaliteitsverbetering netwerk | 1.908 | 5.000 | 41.670 | |||
Grants | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |||
Internationale samenwerking | 11.531 | 56.130 | 2.581 | |||
Verzekeringen Huizen | 13.029 | 20.000 | 9.100 | |||
Ondersteuning vakantiehuizen | 31.421 | 37.500 | 15.516 | |||
Financiele dienstverlening aan Huizen | 18.681 | 183.600 | 16.990 | |||
Overige investeringen tbv Huizen | 74.285 | 220.900 | 67.242 | |||
641.066 | 1.069.730 | 573.782 |
De investeringen Huizen zijn lager dan begroot, met name vanwege doorgeschoven kosten ten behoeve van de implementatie van het nieuwe boekhoudsysteem naar 2022. Ook de overige investeringen t.b.v. Huizen bleven achter bij begroting.
24 Uitvoeringskosten eigen organisatie
De uitvoeringskosten vormen een onderdeel van de in de staat van baten en lasten verantwoorde lasten. Daarbij zijn de uitvoeringskosten als volgt:
(24) UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Personeelskosten | 4.627.856 | 4.772.495 | 4.725.057 | |||
Huisvestingskosten | 1.359.481 | 1.732.598 | 1.349.039 | |||
Kantoorkosten | 318.523 | 328.775 | 278.526 | |||
Interne organisatie | 25.519 | 32.600 | 26.184 | |||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 516.675 | 643.408 | 455.023 | |||
Kosten Huiskamer | 464.242 | 554.614 | 413.816 | |||
Overige algemene kosten (incl. bestuur, accountant en advies) | 701.289 | 848.659 | 749.764 | |||
8.013.585 | 8.913.149 | 7.997.409 |
Personeelskosten
PERSONEELSKOSTEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Lonen en salarissen | 2.092.805 | 2.133.716 | 2.006.647 | |||
Sociale lasten | 332.907 | 345.022 | 369.109 | |||
Pensioenlasten | 297.481 | 274.795 | 329.833 | |||
2.723.193 | 2.753.533 | 2.705.589 | ||||
Ontvangen ziekengeld | ||||||
Autokosten | 46.118 | 53.400 | 46.350 | |||
Reis- en verblijfkosten | 2.813 | 11.300 | 4.732 | |||
Detachering en uitzendkrachten | 1.734.374 | 1.770.200 | 1.844.957 | |||
Overige personeelskosten | 121.358 | 184.062 | 123.429 | |||
4.627.856 | 4.772.495 | 4.725.057 |
FTE
De personeelskosten zijn € 145K lager dan begroot o.a. vanwege vacatures die niet direct zijn ingevuld en lagere overige personeelskosten.
In 2021 waren er gemiddeld 47 personeelsleden in dienst (38,3 FTE) ten opzichte van 48 (39,3 FTE) in 2020. De overige personeelsleden worden verlood door de aan het Huis gelieerde ziekenhuizen. Gemiddeld zijn in 2021 totaal iets minder FTE werkzaam geweest (61,2 FTE ten opzichte van 61,4 FTE in 2020).
Huisvestingskosten
HUISVESTINGSKOSTEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Huur | 210.273 | 213.328 | 183.822 | |||
Dotatie voorziening onderhoud | -368.987 | -87.619 | -351.455 | |||
Energie | 179.143 | 186.285 | 122.737 | |||
Gas | 117.596 | 186.950 | 135.164 | |||
Water | 21.747 | 36.194 | 26.726 | |||
Beveiliging | 185.889 | 222.813 | 283.377 | |||
Onderhoud | 429.880 | 264.288 | 290.395 | |||
Schoonmaakkosten | 198.156 | 215.029 | 201.395 | |||
Gemeentelijke belastingen | 134.690 | 196.358 | 190.265 | |||
Verzekeringen | 38.546 | 41.125 | 37.843 | |||
Overige huisvestingskosten | 104.501 | 108.710 | 75.236 | |||
Huishoudkosten | 108.047 | 149.137 | 153.534 | |||
1.359.481 | 1.732.598 | 1.349.039 |
De huisvestingskosten zijn totaal € 373.000 minder dan begroot, dit komt met name door vrijval van de voorziening groot onderhoud ad € 526.000 ten opzichte van € 363.000 begroot. Lagere kosten beveiliging door de inzet van 24/7 vrijwilligers. Ook zijn er lagere kosten gemeentelijke belastingen door bezwaar tegen de inschaling van de WOZ-waarde. Daarnaast zijn er ook lagere kosten gas, water, elektra en lagere huishoudkosten gerealiseerd in verband met corona. Met ingang van 2021 worden de kosten van gas, water en elektra gesaldeerd weergegeven, de vergelijkende cijfers uit 2020 zijn hierop aangepast.
Kantoorkosten
KANTOORKOSTEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Huur inclusief servicekosten | 122.494 | 120.000 | 123.498 | |||
Automatisering | 146.155 | 153.000 | 104.078 | |||
Portokosten | 21.789 | 19.650 | 21.735 | |||
Telefoonkosten | 11.671 | 17.100 | 12.100 | |||
Drukwerk | 1.095 | 3.700 | 1.383 | |||
Kosten inrichting en onderhoud | 3.414 | 4.500 | 4.610 | |||
Overige kantoorkosten | 11.905 | 10.825 | 11.122 | |||
318.523 | 328.775 | 278.526 |
De totale kantoorkosten liggen iets onder begroting, met name door lagere automatiserings- en telefoonkosten door strakke sturing op de kosten.
Interne organisatie
INTERNE ORGANISATIE | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Interne organisatie | 25.519 | 32.600 | 26.184 |
De kosten interne organisatie zijn lager dan begroot door lagere kosten voor contributies.
Voorlichting- en publiciteitskosten
VOORLICHTINGS- EN PUBLICITEITSKOSTEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Kosten nieuwsbrief | 221.302 | 249.968 | 234.262 | |||
Ronald McDonald Kinderfondsgala (30%) | 57.982 | 68.700 | 5.893 | |||
HomeRide (30%) | 31.525 | 42.165 | 54.647 | |||
HomeRun (30%) | 31.525 | 42.165 | ||||
DM (30%) | 14.444 | 28.200 | 20.680 | |||
Online communicatie | 57.892 | 62.400 | 66.800 | |||
Campagnes | 19.002 | 38.300 | 16.434 | |||
Overige publiciteitskosten | 83.003 | 111.510 | 56.307 | |||
516.675 | 643.408 | 455.023 |
De voorlichtings- en publiciteitskosten 2021 zijn lager dan begroot, door strakke sturing op de kosten.
Kosten Huiskamer
KOSTEN HUISKAMER | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Personeelskosten | 276.431 | 253.067 | 237.267 | |||
Bouw en inventaris | 118.562 | 207.500 | 112.407 | |||
Vrijwilligers | 754 | 17.830 | 3.373 | |||
Onderhoud | 4.803 | 10.404 | 4.572 | |||
Overige | 63.692 | 65.813 | 56.197 | |||
464.242 | 554.614 | 413.816 |
De kosten Huiskamer zijn € 90.000 lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten bouw en inventaris. Dit omdat een aantal investeringen zijn doorgeschoven naar volgend jaar.
Overige algemene kosten
OVERIGE ALGEMENE KOSTEN (INCL. KOSTEN BESTUUR, ACCOUNTANT EN ADVIES) | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Accountants- en advieskosten | 95.877 | 111.532 | 99.091 | |||
Telefoon | 68.987 | 71.357 | 69.535 | |||
Porti | 6.139 | 8.204 | 6.440 | |||
Drukwerk | 7.370 | 18.824 | 13.830 | |||
Promotie | 13.824 | 28.386 | 10.632 | |||
Kantoorbenodigdheden | 8.414 | 13.802 | 11.306 | |||
Vrijwilligers | 133.973 | 205.532 | 124.344 | |||
Kosten bestuur | 6.897 | 15.199 | 7.208 | |||
Verzekeringen | 897 | 5.622 | 1.278 | |||
Automatisering | 18.097 | 33.583 | 24.558 | |||
Kosten activiteiten | 11.330 | 12.183 | 14.746 | |||
Bijdrage psychosociale afdeling | 220.000 | 220.000 | 220.000 | |||
Diverse algemene kosten | 109.484 | 104.435 | 146.796 | |||
701.289 | 848.659 | 749.764 |
De overige algemene kosten zijn per saldo € 147.000 lager dan begroot, o.a. door hoger begrote advieskosten dan benodigd. Ook de kosten van vrijwilligers, activiteiten, drukwerk en promotie waren minder door maatregelen als gevolg van de coronacrisis.
25 Wervingskosten
(25) WERVINGSKOSTEN | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | ||||
€ | € | € | ||||
Directe wervingskosten | 599.232 | 783.546 | 500.163 | |||
Uitvoeringskosten fondsenwerving | (24) | 1.162.502 | 1.141.608 | 1.103.669 | ||
1.761.734 | 1.925.154 | 1.603.832 |
Directe wervingskosten
DIRECTE WERVINGSKOSTEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Particuliere directe wervingskosten | ||||||
Donateurs | 132.630 | 146.790 | 166.647 | |||
Nalatenschappen | 34.209 | 33.800 | 23.954 | |||
Eigen acties - HomeRide (70%) | 147.118 | 196.770 | 127.510 | |||
Acties derden | 2.014 | 5.400 | 2.053 | |||
DM (70%) | 33.704 | 65.800 | 48.254 | |||
Eigen acties | 11.894 | 15.438 | 5.222 | |||
Overige directe particuliere wervingskosten | 6.513 | 14.342 | ||||
368.082 | 463.998 | 387.982 | ||||
Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | ||||
€ | € | € | ||||
Zakelijke directe wervingskosten | ||||||
Giften en donaties | ||||||
Kosten sponsoring in natura | 22 | 4.100 | 63 | |||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%) | 135.292 | 160.300 | 13.749 | |||
Acties derden | 3.032 | 2.300 | 1.400 | |||
McDonalds | 12.621 | 27.600 | 12.641 | |||
Eigen acties | 80.183 | 122.848 | 84.208 | |||
Overige directe zakelijke wervingskosten | 2.400 | 120 | ||||
231.150 | 319.548 | 112.181 | ||||
TOTAAL DIRECTE WERVINGSKOSTEN | 599.232 | 783.546 | 500.163 |
De wervingskosten zijn € 184.000 lager dan begroot door strakke sturing op de kosten en minder inzet vanwege coronamaatregelen.
26 Saldo financiële baten en lasten
(26) SALDO FINANCIELE BATEN EN LASTEN | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Rente baten | -30.820 | 5.985 | 6.506 | |||
Rente lasten | -11.758 | -27 | ||||
Gerealiseerd en ongerealiseerde koersresultaten | -4.660 | -1.840 | ||||
Bankkosten | -82.539 | -46.943 | -41.174 | |||
Saldo financiële baten en lasten | -129.777 | -40.958 | -36.535 |
Het saldo van de financiële baten en lasten is € 130.000 negatief ten opzichte van € 41.000 negatief begroot, met name vanwege hogere negatieve rente dan begroot.
Lastenverdeling
Uitgangspunten toerekening uitvoeringskosten eigen organisatie
Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën.
Kosten doelstelling
In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:
- Investeringen Huizen;
- Bouw en inrichting;
Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen.
De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:
Personeelskosten
Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).
Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.
De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland.
Huisvestingskosten/kantoorkosten/interne organisatie
De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.
De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten.
Voorlichtings- en publiciteitskosten
Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.
Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.
Kosten bestuur, accountant en advies en overige algemene kosten
Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.
Kosten Gala, HomeRide, HomeRun, HomeWalk, Direct Mail (DM) en de database
Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala, HomeRide en HomeRun zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.
Percentages lastenverdeling
De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:
PERCENTAGES LASTENVERDELING | Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer en administratie |
---|---|---|---|
Personeelskosten | 80% | 15% | 5% |
Huisvestingskosten | 100% | 0% | 0% |
Kosten accountant en bestuur | 0% | 0% | 100% |
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 70% | 30% | 0% |
Kosten Huiskamer | 100% | 0% | 0% |
Overige algemene kosten | 100% | 0% | 0% |
De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:
UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE | Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer en administratie |
---|---|---|---|
Personeelskosten | 65% | 25% | 10% |
Kantoorkosten | 65% | 25% | 10% |
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 70% | 30% | 0% |
Kosten Gala | 30% | 70% | 0% |
Kosten HomeRide/HomeRun | 30% | 70% | 0% |
Kosten DM | 30% | 70% | 0% |
Kosten bestuur, accountant en advies | 0% | 0% | 100% |
Overige algemene kosten en interne organisatie | 0% | 0% | 100% |
Investeringen Huizen | 100% | 0% | 0% |
Directe kosten fondsenwerving | 0% | 100% | 0% |
Lastenverdeling
LASTENVERDELING | Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer en administratie | Totaal 2021 | Begroot 2021 | Totaal 2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | € | € | € | ||||||
Personeelskosten | 3.336.671 | 937.921 | 353.264 | 4.627.856 | 4.772.495 | 4.725.057 | |||||
Huisvestingskosten | 1.359.481 | 1.359.481 | 1.732.598 | 1.349.039 | |||||||
Kantoorkosten | 207.040 | 79.631 | 31.852 | 318.523 | 328.775 | 278.526 | |||||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 419.368 | 97.307 | 516.675 | 643.408 | 455.023 | ||||||
Kosten Raad van Toezicht | 807 | 807 | 377 | ||||||||
Algemene kosten (incl. kosten bestuur, accountant, advies) en kosten interne organisatie | 613.991 | 6.178 | 105.832 | 726.001 | 881.259 | 775.571 | |||||
Kosten Huiskamer | 408.956 | 41.465 | 13.822 | 464.242 | 554.614 | 413.816 | |||||
TOTAAL UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE | 6.345.506 | 1.162.502 | 505.577 | 8.013.585 | 8.913.149 | 7.997.409 | |||||
Directe wervingskosten | 599.232 | 599.232 | 783.546 | 500.163 | |||||||
Investeringen Huizen | 641.066 | 641.066 | 1.069.730 | 573.782 | |||||||
Bouw en inrichting | 943.843 | 943.843 | 3.556.337 | 754.650 | |||||||
SOM DER LASTEN | 7.930.415 | 1.761.734 | 505.577 | 10.197.726 | 14.322.762 | 9.826.004 | |||||
BIJDRAGE GASTEN | -952.389 | -858.862 | -862.086 | ||||||||
SOM DER LASTEN INCLUSIEF BIJDRAGE GASTEN | 9.245.337 | 13.463.900 | 8.963.918 |
Ratio's
PERCENTAGE WERVINGSKOSTEN T.O.V. SOM VAN DE GEWORVEN BATEN | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Percentage wervingskosten | 18,20% | 14,50% | 21,30% | 19,10% | |
- Directe kosten fondsenwerving | € | 658.311 | 599.232 | 783.546 | 500.163 |
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving | € | 1.197.318 | 1.162.502 | 1.141.608 | 1.103.669 |
Wervingskosten | € | 1.855.629 | 1.761.734 | 1.925.154 | 1.603.832 |
Som van de geworven baten | € | 10.209.382 | 12.143.927 | 9.048.289 | 8.377.582 |
Het % wervingskosten geeft aan hoeveel % van de som van de geworven baten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25% gemiddeld over 3 jaar. Dit % sluit aan bij het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.
De in 2021 gerealiseerde ratio wervingskosten – baten bedraagt 14,5% ten opzichte van 21,3% begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is lager dan begroot doordat de kosten fondsenwerving lager zijn dan begroot ten opzichte van een hogere som van de geworven baten.
% Wervingskosten ten opzichte van som van de geworven baten
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Realisatie | Percentage |
---|---|
Realisatie 2021 | 14,5% |
Begroting 2021 | 21,3% |
Realisatie 2020 | 19,1% |
Percentage lasten doelstelling - wervingskosten - beheer & administratie ten opzichte van som van de lasten
PERCENTAGE LASTEN DOELSTELLING - WERVINGSKOSTEN - BEHEER & ADMINISTRATIE T.O.V. SOM VAN DE LASTEN | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
% Doelstelling - lasten | 85,10% | 77,80% | 83,00% | 78,80% | |
% Wervingskosten - lasten | 11,60% | 17,30% | 13,40% | 16,30% | |
% Beheer en administratie - lasten | 3,20% | 4,90% | 3,60% | 4,80% | |
Totaal | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 99,90% | |
Kosten doelstelling | |||||
- Investeringen Huizen | € | 976.700 | 641.066 | 1.069.730 | 573.782 |
- Bouw en inrichting | € | 5.000.439 | 943.843 | 3.606.337 | 754.650 |
- Uitvoeringskosten | € | 7.594.849 | 6.345.506 | 7.205.469 | 6.417.253 |
€ | 13.571.988 | 7.930.415 | 11.881.536 | 7.745.685 | |
Wervingskosten | € | 1.855.629 | 1.761.734 | 1.925.154 | 1.603.832 |
Kosten beheer en administratie | € | 516.072 | 505.577 | 516.072 | 476.487 |
Som van de lasten | € | 15.943.689 | 10.197.726 | 14.322.762 | 9.826.004 |
% doelstelling lasten ten opzichte van de totale lasten
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Realisatie | Percentage |
---|---|
Realisatie 2021 | 77,8% |
Begroting 2021 | 83,0% |
Realisatie 2020 | 78,8% |
Het % doelstelling - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten in het kader van de doelstelling. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op minimaal 70%. Hiermee onderstreept het Ronald McDonald netwerk het belang van verantwoorde kosten in het kader van de doelstelling; zorgdragen dat minimaal 70% van de gemaakte lasten bijdragen aan dat families met een ziek of zorgintensief kind optimaal voor hun kind kunnen zorgen en dichtbij elkaar kunnen zijn.
De in 2021 gerealiseerde ratio doelstelling lasten – totale lasten bedraagt 77,8% ten opzichte van 83,0% begroot. De ratio voldoet hiermee ruim aan de interne norm. De ratio is iets lager dan begroot voor 2021 doordat de kosten in het kader van de doelstelling lager zijn dan begroot. Dit betreffen met name lagere kosten als gevolg van het uitgestelde kosten inzake bouw en inrichting en vrijval van de voorziening groot onderhoud.
% wervingskosten ten opzichte van de totale lasten
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Realisatie | Percentage |
---|---|
Realisatie 2021 | 17,3% |
Begroting 2021 | 13,4% |
Realisatie 2020 | 16,3% |
Het % wervingskosten - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25%. Dit % is gebaseerd op het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.
De in 2021 gerealiseerde ratio wervingskosten – totale lasten bedraagt 17,3% ten opzichte van 13,4 % begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is hoger dan begroot voor 2021 doordat de totale lasten € 4.125.000 lager zijn dan begroot.
% beheer- en administratielasten ten opzichte van de totale lasten
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Realisatie | Percentage |
---|---|
Realisatie 2021 | 4,9% |
Begroting 2021 | 3,6% |
Realisatie 2020 | 4,8% |
Het % beheer en administratie - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten voor beheer en administratie.
De kosten voor beheer en administratie zijn als volgt bepaald:
- 5% van de personeelskosten van de lokale Stichtingen
- 100% van de accountants- en bestuurskosten van de lokale Stichtingen
- 10% van de personeelskosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
- 10% van de kantoorkosten en de kosten voor interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
- 100% van de kosten bestuur, accountant en advies van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds;
- 100% van de overige algemene kosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.
De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 5%. Dit % sluit aan bij de overtuiging van het Ronald McDonald netwerk dat zij de middelen die zij tot haar beschikking heeft effectief en verantwoord wil besteden, en dat dit niet kan zonder adequate systemen voor planning en control, administratie, directie en bestuur. Hierbij geldt dat kwaliteit geld kost, evenals transparantie en goed bestuur.
De in 2021 gerealiseerde ratio beheer en administratie – totale lasten bedraagt 4,9% ten opzichte van 3,8% begroot en ligt hiermee op de interne norm. De ratio is hoger dan begroot met name doordat de totale lasten € 4.125.000 lager zijn dan begroot. De kosten voor beheer en administratie zijn € 10.000 lager dan begroot. De procentuele daling van de kosten voor beheer en administratie is lager dan de procentuele daling van de totale lasten, waardoor de ratio hoger uitkomt dan begroot.
Overige informatie
Bezoldiging directie
Naam | R. Westerlaken-Loos | R. Westerlaken-Loos | |
Functie | alg. directeur | alg. directeur | |
2021 | 2020 | ||
Dienstverband | |||
Aard (looptijd) | onbepaald | onbepaald | |
uren | 32 | 32 | |
parttime percentage | 88,89 | 88,89 | |
periode | 1/1-31/12 | 1/1-31/12 | |
Bezoldiging (EUR) | |||
Jaarinkomen | |||
bruto loon/salaris | 94314 | 93103 | |
vakantiegeld * | 7486 | 7338 | |
Totaal | 101800 | 100441 | |
SV lasten (w.g. deel) | 9841 | 10027 | |
Belastbare vergoedingen/bijtellingen | 10118 | 10118 | |
Pensioenlasten (w.g. deel) | 28045 | 25762 | |
Totaal bezoldiging | 149804 | 146348 |
Juni 2022
Amsterdam,
Het bestuur
Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos
Leden Raad van Toezicht
Mevrouw Marjan J. Oudeman, voorzitter
De heer mr. Constantijn Voogt
De heer Michel Groenewegen
Mevrouw dr. Marjolein J.A. Tasche
De heer prof. dr. Rob Pieters
Mevrouw Ineke Jeuster
Mevrouw Ir. Annemarie van den Berg, MBA, tevens lid auditcommissie
De heer Jack G. de Vries
Mevrouw drs. Jolanda D. Riel QC