Spring naar inhoud

Samengevoegde jaarrekening

Balans

Balans per 31 december 2021

Na verwerking saldo van baten en lasten

ACTIEF   31-12-2021 31-12-2020   PASSIEF   31-12-2021 31-12-2020  
           
VASTE ACTIVA         RESERVES EN FONDSEN        
Materiële vaste activa (1)  15   15    RESERVES        
          Continuïteitsreserve (8)  11.554.571   12.138.896   
Financiële vaste activa (2)  1.157.712   1.248.875    Bestemmingsreserve bouw (9)  5.566.389   4.665.423   
     1.157.727   1.248.890    Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk (10)  7.893.400   6.689.202   
          Bestemmingsreserve netwerk (11)  760.512   423.645   
VLOTTENDE ACTIVA         Bestemmingsreserve renovatie-inventaris (12)  3.557.903   2.621.991   
Voorraden    51.394   59.252    Overige bestemmingsreserves (13)  272.500   499.994   
Vorderingen              29.605.275   27.039.151   
Debiteuren (3)  247.243   38.497             
Belastingen (4)  179.660   548.006    BESTEMMINGSFONDSEN (14)  3.708.285   3.291.652   
Overige vorderingen en overlopende activa (5)  841.656   663.797         33.313.560   30.330.803   
Effecten (6)  66.625   71.285             
Liquide middelen (7)  34.142.066   32.129.916    VOORZIENINGEN (15)  1.216.703   1.793.026   
     35.528.644   33.510.753             
          LANGLOPENDE SCHULDEN (16)  615.370   645.270   
                   
          KORTLOPENDE SCHULDEN        
          Crediteuren    54.903   313.214   
          Overige schulden en overlopende passiva (17)  1.485.835   1.677.330   
TOTAAL    36.686.371   34.759.643    TOTAAL    36.686.371   34.759.643   
                   

Staat van baten en lasten over 2021

        Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
           
                 
Baten:                
- Baten van particulieren   (18)    6.579.731     4.427.575     4.090.534 
- Baten van bedrijven   (19)    5.293.589     4.601.142     4.000.115 
- Baten van loterijorganisaties        5.315     4.515     6.417 
- Baten van subsidies van overheden            2.557     129 
- Baten van verbonden organisaties zonder winststreven   (20)    240.292         262.044 
- Baten van andere organisaties zonder winststreven        25.000     12.500     18.343 
Som van de geworven baten        12.143.927     9.048.289     8.377.582 
                 
- Baten als tegenprestatie voor de levering van                
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten   (21)    999.304     891.922     895.754 
- Overige baten   (22)    167.031     27.000     283.031 
Som van de baten        13.310.262     9.967.211     9.556.367 
                 
Lasten                
Besteed aan doelstelling door Kindefonds                
- Investeringen t.b.v. Huizen   (23)    641.066     1.069.730     573.782 
- Uitvoeringskosten Kinderfonds   (24)    1.674.030     1.897.392     1.637.550 
Besteed aan doelstelling door Huizen                
- Bouw en inrichting        943.843     3.606.337     754.650 
- Uitvoeringskosten Huizen   (24)    4.671.476     5.308.077     4.779.703 
         7.930.415     11.881.536     7.745.685 
Fondsenwerving                
Wervingskosten   (25)    1.761.734     1.925.154     1.603.832 
                 
Beheer en administratie                
Kosten beheer en administratie   (24)    505.577     516.072     476.487 
                 
Som van de lasten        10.197.726     14.322.762     9.826.004 
Saldo voor financiele baten en lasten        3.112.536     -4.355.551     -269.637 
Saldo financiele baten en lasten   (26)    -129.777     -40.958     -36.535 
                 
Saldo van baten en lasten        2.982.759     -4.396.509     -306.172 

Bestemming saldo van baten en lasten

Bestemming saldo van baten en lasten       2021       2020
             
Toevoeging / (onttrekking) aan:                
- continuiteitsreserve        -584.325         10.022 
- bestemmingsreserve - bouw        900.967         -722.486 
- bestemmingsreserve - garantiestelling netwerk        1.204.198         -136.437 
- bestemmingsreserve - netwerk        336.868         66.341 
- bestemmingsreserve - renovatie inventaris        935.912         250.134 
- bestemmingsreserve - overige        -227.494         58.261 
- bestemmingsfonds        416.633         167.993 
                 
         2.982.759         -306.172 

Toelichting: algemeen - aard en doel activiteiten

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545.

De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.

De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.

Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn.

De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.

Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst. 

Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.

Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn. En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van de CBF-erkenning en ANBI vereisten, gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking.

De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.

Samengevoegde balans en staat van baten en lasten

Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:

  • Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Groningen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Leiden
  • Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle;
  • Stichting Ronald McDonald Kindervallei;
  • Stichting Ronald McDonald Hoeve;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem.

Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.

Toelichting - grondslagen voor waardering van activa en passiva

Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650). De Richtlijnen voor de jaarverslaggeving zijn integraal toegepast.

De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Continuïteit

De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.

Schattingen

De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.

Aanpassing schattingen dotatie voorziening groot onderhoud

In 2021 is de voorziening groot onderhoud herrekend. Vanwege deze herrekening is er in 2021 € 177.731 minder gedoteerd aan deze voorziening. Voor de periode 2021 tot en met 2030 zal er in totaal € 1.417.278 minder worden gedoteerd aan de voorziening groot onderhoud.

Materiële vaste activa

De investeringen ten behoeve van de bouw van de Ronald McDonald Huizen worden direct ten laste van het resultaat gebracht, aangezien de exploitatie van een Huis niet kan worden gedekt uit de bijdrage gasten. De exploitatie wordt mogelijk gemaakt door donaties, sponsoring en bijdragen (onder andere door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en Ronald McDonald House Charities).

Financiële instrumenten

Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs.

Financiële vaste activa

Vooruitbetaalde bedragen die betrekking hebben op een periode langer dan 1 jaar na balansdatum worden gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Het vooruitbetaalde bedrag dat betrekking heeft op de periode korter dan 1 jaar na balansdatum wordt onder de vorderingen en overlopende activa verantwoord.

Voorraden

De voorraden worden gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.

Effecten

De effecten worden gewaardeerd tegen de reële waarde. De koersresultaten (gerealiseerd en ongerealiseerd) worden verantwoord in de staat van baten en lasten.

Liquide middelen

Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde

Reserves en fondsen

De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichtingen.

Vrij besteedbaar eigen vermogen

- Continuïteitsreserve

De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt jaarlijks gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling, exclusief bijzondere (niet reguliere) posten. Wanneer een lokale Stichting hier niet in kan voorzien, dan houdt, Stichting Ronald McDonald Kinderfonds voor het ontbrekende gedeelte deze reserve aan. Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen.

- Bestemmingsreserves

De bestemmingsreserves omvatten het gedeelte van het resultaat waaraan door het bestuur middels een bestuursbesluit een specifieke bestemming is toegewezen. Het bestuur heeft de mogelijkheid via een bestuursbesluit de bestemming te wijzigen en de reserve (binnen de doelstelling van de Stichting) anders te gaan aanwenden.

De bestemmingsreserve bouw wordt gevormd voor nieuwbouw welke binnen een termijn van 5 jaar dient te geschieden. De hoogte van de reserve bedraagt maximaal de hoogte van de begrote investering.

De bestemmingsreserve renovatie-inventaris wordt gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris. Te denken valt aan de renovatie van badkamers of de aanschaf van nieuw meubilair.

De bestemmingsreserve netwerk wordt aangehouden op basis van de samenwerkingsovereenkomst tussen alle Ronald McDonald Huizen en het Ronald McDonald Kinderfonds (het Ronald McDonald netwerk). Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk.

Overige bestemmingsreserves betreffen tijdelijke reserves gevormd door invloeden van derden welke binnen een termijn van 3 jaar worden aangewend.

Vastgelegd eigen vermogen

- Bestemmingsfondsen

De middelen waarvan door een derde partij (dus niet door het bestuur) de bestemming is bepaald, worden verantwoord als bestemmingsfonds.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gevormd voor in rechte afdwingbare of feitelijke verplichtingen die op de balansdatum bestaan, waarbij het waarschijnlijk is dat een uitstroom van middelen noodzakelijk is en waarvan de omvang op betrouwbare wijze is te schatten. De voorzieningen worden gewaardeerd tegen de beste schatting van de bedragen die noodzakelijk zijn om de verplichtingen per balansdatum af te wikkelen.

Voorziening groot onderhoud

De voorziening ter gelijkmatige verdeling van lasten voor groot onderhoud van gebouwen wordt bepaald op basis van de te verwachten kosten over een reeks jaren. De voorziening wordt lineair opgebouwd. Het uitgevoerde onderhoud wordt ten laste van de voorziening gebracht. De voorziening wordt gewaardeerd tegen nominale waarde.

Langlopende schulden

Langlopende schulden betreffen aangegane verplichtingen of vooruitontvangen sponsorgelden met een looptijd van langer dan een jaar. Het deel van deze verplichtingen die een looptijd hebben van korter dan een jaar zijn onder kortlopende schulden verantwoord. Langlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.

Kortlopende schulden

Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs

Grondslagen voor bepaling van het saldo van baten en lasten

Algemeen

Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben tegen nominale waarde.

Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. Baten van eigen acties zoals HomeRide/ -Run/ -Walk en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.

Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen.  De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde.

Giften van zaken in natura worden verantwoord tegen reële waarde (voor zover deze betrouwbaar kan worden vastgesteld en materieel is) in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. Giften bestaande uit diensten worden slechts verantwoord, indien dit op geld waardeerbare diensten van bedrijven betreft.

De bijdragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en van Ronald McDonald House Charities worden verantwoord in het jaar waarin ze worden toegekend.

Pensioenregeling

Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.

Gebeurtenissen na balansdatum

Stichting Ronald McDonald Kindervallei, Stichting Ronald McDonald Hoeve en Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem zijn per 1 januari 2022 samengegaan in de Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.

De langdurige kindzorg van locatie VUmc en AMC zijn samengegaan op locatie AMC. Dit nadat VUmc en AMC zijn gefuseerd tot Amsterdam UMC. In verband hiermee is Ronald McDonald Huis VUmc op 15 maart 2022 gesloten en zal Ronald McDonald Huis Emma de opvang in het vervolg verzorgen.

Toelichting op de balans

1 Materiële vaste activa

De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.

Alle materiële vaste activa worden aangehouden in het kader van de doelstelling. De investeringen die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen in het boekjaar 2021 bedragen € 1.069.682 (2020: € 759.260).

De kostprijs van de panden bedraagt per 31 december 2021 € 50 miljoen (2020: € 50 miljoen).

De verzekerde waarde van de activa ten behoeve van de doelstelling bedraagt per 31 december 2021 € 68,8 miljoen (2020: € 67,6 miljoen). 

2 Financiële vaste activa

    31-12-2021   31-12-2020
     
Beginstand Vooruitbetaalde huur    1.248.875     1.339.668 
Kortlopend deel    -91.163     -90.793 
Eindstand Vooruitbetaalde huur    1.157.712     1.248.875 

Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord.

Vorderingen

3 Debiteuren

    31-12-2021   31-12-2020
     
Debiteuren    253.714     44.516 
Voorziening voor oninbaarheid    -6.471     -6.019 
     247.243     38.497 
         
Het verloop van de voorziening is als volgt:        
         
Stand per 1 januari    -6.019     
Afboeking/Toevoeging    -452     -6.019 
     -6.471     -6.019 

4 Belastingen

    31-12-2021   31-12-2020
     
Belastingen en premies sociale verzekeringen    101.520     475.909 
Nog te ontvangen energiebelasting    78.140     72.097 
     179.660     548.006 

5 Overige vorderingen en overlopende activa

    31-12-2021   31-12-2020
     
Nog te ontvangen giften en donaties    28.988     65.308 
Nog te ontvangen acties derden    50.563     35.734 
Nog te ontvangen nalatenschappen    59.366     144.589 
Nog te ontvangen bijdrage gasten    25.286     15.134 
Vooruitbetaalde kosten    357.303     197.636 
Nog te ontvangen rente    3.215     173 
Overige    316.935     205.223 
     841.656     663.797 

Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen en deze betreffen allen posten met een looptijd korter dan een jaar.

De vooruitbetaalde kosten hebben betrekking op de huur van 2022 voor Ronald McDonald Huis Den Haag en kosten HomeRun -Ride -Walk 2022.

6 Effecten

    31-12-2021   31-12-2020
     
Obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370)        
Nominaal € 50.000 @ 1,4625 (2018: 1,4682)    66.625     71.285 

De effecten worden aangehouden in het kader van belegging.

7 Liquide middelen

    31-12-2021   31-12-2020
     
Spaarrekeningen    20.029.544     18.991.527 
Rekening couranten    14.091.589     13.126.571 
Kas    20.933     11.818 
     34.142.066     32.129.916 

Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking aan de Stichting.

Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.

Reserves

8 Continuïteitsreserve 

De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling (exclusief niet-reguliere posten). 

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari   12.138.896   12.128.874
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    -584.325     10.022 
Stand per 31 december    11.554.571     12.138.896 
         
De continuiteitsreserve is als volgt opgebouwd:        
         
    31-12-2021   31-12-2020
     
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Huizen   7.943.571   8.435.896
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Kinderfonds   3.103.000   3.247.000
Aanvulling door Kinderfonds voor Huizen   508.000   456.000
     11.554.571     12.138.896 

9 Bestemmingsreserve bouw

De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord. 

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    4.665.423     5.387.909 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen   1.132.844   -199.809
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -231.878   -522.677
Stand per 31 december    5.566.389     4.665.423 

10 Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk

De verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen bedraagt per 31 december 2021 € 7.893.400.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    6.689.202     6.825.639 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    1.204.198     -136.437 
Stand per 31 december    7.893.400     6.689.202 

11 Bestemmingsreserve netwerk

De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk. 

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    423.645     357.304 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    336.867     66.341 
Stand per 31 december    760.512     423.645 

Het aangehouden bedrag per 31 december 2021 betreft € 698.539 bij Stichting Ronald McDonald Huis Leiden en € 61.973 bij Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle.

12 Bestemmingsreserve renovatie-inventaris

De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    2.621.991     2.371.857 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen   1.380.974   250.134
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -445.062    
Stand per 31 december    3.557.903     2.621.991 

13 Overige bestemmingsreserves

De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    499.994     441.733 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    -227.494     58.261 
Stand per 31 december    272.500     499.994 
         
    31-12-2021   31-12-2020
     
De overige bestemmingsreserves bestaan uit:        
Bestemmingsreserve permanent toezicht        868 
Bestemmingsreserve projecten    50.000     50.000 
Bestemmingsreserve duurzaamheid    200.000     200.000 
Bestemmingsreserve 25 jaar Huiskamer / 30 jaar Huis    22.500     
Bestemmingsreserve ondersteuning exploitatie Kindervallei        249.126 
     272.500     499.994 

De bestemmingsreserve projecten ad € 50.000 is gevormd ten behoeve van interne ontwikkelingen Isala, Zwolle. Verder is de bestemmingsreserve duurzaamheid ad € 200.000 gevormd voor de verduurzaming van Ronald McDonald Huis Groningen. Ronald McDonald huis Leiden heeft € 22.500 toegevoegd aan een bestemmingsreserve ten behoeve van 25 jaar Huiskamer en 30 jaar Huis.

14 Bestemmingsfondsen

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    3.291.652     3.123.659 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    746.453     167.993 
Onttrekking ten gunste van het resultaat    -329.820     
Stand per 31 december    3.708.285     3.291.652 

De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2021 voor een bedrag van € 1,35 miljoen uit gelden voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Daarnaast is een bedrag voor € 977.000 bestemd voor de (tijdelijke) uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht, € 938.000 voor renovatie Huizen Amsterdam, € 93.000 voor renovatie badkamers Boshuus, € 160.000 voor de realisatie van 2 huiskamers, € 70.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden, € 50.000 voor de herinrichting van de binnentuin van de Ronald McDonald Hoeve en € 70.000 ten behoeve van betalingsverlegen gasten. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.

15 Voorzieningen

Voorziening groot onderhoud Huizen

De voorziening groot onderhoud heeft betrekking op groot onderhoud voor de panden van de Huizen. Onder de voorziening groot onderhoud zijn opgenomen de voorzieningen bij de volgende Huizen:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Groningen    149.079     136.213 
Rotterdam    181.706     186.346 
Utrecht   -    255.274 
Leiden    62.777     100.678 
Hoeve    85.923     108.113 
Zwolle    71.799     165.722 
Maastricht    114.938     121.290 
Zuidoost-Brabant    140.337     151.175 
Amsterdam    165.414     303.298 
Kindervallei    244.730     264.917 
     1.216.703     1.793.026 

Het verloop van de voorziening groot onderhoud is als volgt weer te geven:

    31-12-2021   31-12-2020
     
Stand per 1 januari    1.793.026     2.298.169 
Toevoegingen    157.317     305.945 
Onttrekkingen    -207.336     -153.688 
Vrijval (ontvoeging)    -526.304     -657.400 
Stand per 31 december    1.216.703     1.793.026 

In 2021 is de voorziening groot onderhoud van Ronald McDonald Huis Utrecht ad € 245.991 vrijgevallen vanwege het voornemen tot nieuwbouw van het Huis. Ook de voorziening groot onderhoud van Ronald McDonald Huis VU ad € 131.618 is vrijgevallen vanwege het besluit tot verkoop van het pand. Daarnaast is vanwege de herrekening van de voorzieningen van alle huizen een bedrag van € 148.695 vrijgevallen ten gunste van het resultaat.

16 Langlopende schulden

De langlopende schulden bestaan uit de volgende posten:   31-12-2021   31-12-2020
     
16a) Toegezegde bijdrage Psysociale zorg    440.000     440.000 
16b) Vooruit ontvangen sponsorgelden    175.370     205.270 
     615.370     645.270 

16a) Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam heeft haar ondersteuning aan de psychosociale afdeling van het Emma ziekenhuis tot en met 2024 toegezegd. De verplichting voor de jaren 2023 (€ 220.000) en 2024 (€ 220.000) is als langlopende schuld verantwoord. 

16b) De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 23.534 heeft een looptijd langer dan 5 jaar.

17 Kortlopende schulden en overlopende passiva

    31-12-2021   31-12-2020
     
Nog te betalen kosten    693.007     934.107 
Nog te betalen salarissen    658.262     602.882 
Belastingen en premies sociale verzekeringen    15.718     18.043 
Vooruit ontvangen bijdragen    118.518     121.998 
Overige schulden    330     300 
     1.485.835     1.677.330 

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Op grond van het feit dat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A), de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald House Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald’s) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om Stichting Ronald McDonald Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is opnieuw afgesloten in 2017 voor een periode van 5 jaar.

In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald’s jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald’s, de Coöp en het McDonald’s netwerk zo’n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 1.051.500.

Het Kinderfonds heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.

In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd door Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald Kindervallei, Stichting Ronald McDonald Hoeve, Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem en Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.

Het Kinderfonds heeft een sponsorovereenkomst gesloten met Johnson & Johnson Foundation Scotland voor het financieel ondersteunen van de Huizen en de Kinderfondsknuffels. Johnson & Johnson Foundation Scotland heeft voor 2022 € 40.000 toegezegd.

In 2020 heeft het Kinderfonds een overeenkomst gesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt voor 2022 ca. € 2.700, voor 2023 t/m 2026 ca. € 9.225.

In 2019 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 2 jaar en in 2022 met 1 jaar verlengd. In 2018 is een operational leasecontract afgesloten voor 1 auto voor de duur van 4 jaar. De verplichting voor de operational lease van de in totaal 4 auto's bedraagt in 2022 ca. € 12.828.

In juli 2018 is door het Kinderfonds een nieuwe overeenkomst gesloten voor de kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 114.600 voor 2022 en voor 2023 in totaal € 57.330. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18.

In 2018 is een operational leasecontract gesloten door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen voor 1 auto voor een periode van 4 jaar. De vaste jaarlijkse kosten bedragen € 1.800. De variabele kosten bedragen € 0,18 per kilometer. De verplichting voor 2022 bedraagt € 600.  In 2021 is een operational leasecontract gesloten voor 1 auto voor een periode van 1 jaar. De vaste jaarlijkse kosten voor dit contract bedragen € 2.988. De variabele kosten bedragen € 0,1494 per kilometer. De verplichting voor 2022 bedraagt € 1.494.

In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd "De Kiezel". Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.

In 2020 is door Stichting Ronald McDonald Hoeve aan Yalp een opdracht verstrekt inzake een Yalp Sona BigBow incl. vloer (inclusief interactieve 3G module) ad € 24.775, er resteert inzake deze overeenkomst nog een verplichting ten bedrage van 50% van deze hoofdsom ad € 12.387,50.

In 2021 is door Stichting Ronald McDonald Hoeve aan IdVerde een opdracht verstrekt inzake de binnentuin ad € 106.943, er resteert inzake deze overeenkomst nog een verplichting ten bedrage van 60% van deze hoofdsom ad € 64.166.

In 2021 is door Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle aan Nijboer een opdracht verstrekt inzake maatwerk interieur diverse gastenkamers ad € 124.939, er resteert inzake deze overeenkomst nog een verplichting ten bedrage van 50% van deze hoofdsom ad € 62.469,50.

In 2021 zijn door Stichting Ronald McDonald Huis Leiden in het kader van de renovatie en verduurzaming van het Huis opdrachten verstrekt aan Niessen, Schouten, Kampschreur en Vingerling & De Bruijne. Er resteert inzake deze overeenkomsten nog een verplichting ten bedrage van € 53.076.

In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting Haga Ziekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd. 

De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249.000. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Haga Ziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga Ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren. Als de licentie voor de exploitatie van het Ronald McDonald Huis wordt ingetrokken zal Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag de openbare Huiskamer nog voor tenminste 5 jaar voortzetten, mits de behoefte aan een Huiskamer ook bij Haga Ziekenhuis dan nog aantoonbaar aanwezig is.

Toelichting op de staat van baten en lasten

Beschikbaar voor doelstelling

Doelstelling

De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

18 Baten van particulieren

(18) BATEN VAN PARTICULIEREN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Donateurs    1.558.011     1.436.774     1.477.341 
Giften en donaties    786.771     475.978     624.085 
Nalatenschappen    2.632.559     1.077.840     1.401.849 
Eigen actie - HomeRide    602.804     546.386     161.082 
Eigen actie - HomeRun    382.494     248.395     103.431 
Eigen actie - HomeWalk    313.877     261.169     112.062 
Overige eigen acties    11.403     150.920     15.524 
Acties derden    186.647     207.869     167.477 
Collecteboxen    17.783     10.493     13.831 
Baten van kerken    19.012     8.400     12.392 
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer    68.370     3.351     1.460 
Overige baten van particulieren            
     6.579.731     4.427.575     4.090.534 

De baten van particulieren zijn € 2,1 miljoen hoger dan begroot met name vanwege hogere opbrengsten nalatenschappen ad € 1,5 miljoen. Ook de opbrengsten donateurs en giften en donaties waren hoger dan begroot.

19 Baten van bedrijven

(19) BATEN VAN BEDRIJVEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Kamersponsors    259.601     212.550     267.621 
Donateurs    24.137     1.781     92.407 
Giften en donaties    629.769     260.121     505.061 
Giften in natura    579.841     530.975     883.304 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala    700.000     500.000     
Overige eigen acties    804.695     1.150.116     438.528 
Acties derden    485.175     383.582     461.922 
Collecteboxen    3.759     44.472     5.370 
Vermogensfondsen    145.172     101.000     125.466 
Bijdragen McDonalds:            
- McDonald's Collectehuisjes    476.412     350.000     154.579 
- McDonald's Nederland    200.000     200.000     200.000 
- McDonald's Coöp    300.000     300.000     300.000 
- McHappy Day    611.695     500.000     500.000 
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer    73.333     66.545     65.857 
     5.293.589     4.601.142     4.000.115 

De baten van bedrijven zijn hoger dan begroot o.a. vanwege een hogere bijdrage McDonalds ad € 238K, dit o.a. vanwege de livegang van de donatieknop. Verder heeft het Ronald McDonald Kinderfonds Gala € 200K meer opgebracht dan begroot. Ook giften en donaties, en vermogensfondsen brachten meer op dan begroot.

GIFTEN IN NATURA   Exploitatie 2021
   
Inrichting    168.459 
Schoonmaakkosten    61.423 
Kantoorbenodigdheden    3.398 
Huisvestingskosten    72.337 
Huishoudkosten    61.046 
Kosten vrijwilligers    3.106 
Autokosten    10.397 
Onderhoud    54.201 
Beveiliging    13.277 
Vergoeding UMCG    100.000 
Kosten collecteboxen    6.837 
Financiele ondersteuning    9.891 
Drukwerk en porti    3.933 
Eigen acties    5.471 
Overigen    6.065 
     579.841 

20 Baten van verbonden organisaties zonder winststreven

(20) BATEN VAN VERBONDEN ORGANISATIES ZONDER WINSTSTREVEN            
    Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Bijdrage RMHC    240.292         262.044 
     240.292         262.044 

De bijdragen van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreffen grants welke zijn ontvangen op basis van de licentieovereenkomsten, en grants in verband met Corona en het symposium Family Centered Care.

21 Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

(21) BATEN ALS TEGENPRESTATIE VOOR DE LEVERING VAN PRODUcTEN EN/OF DIENSTEN            
    Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Verkoop van artikelen            
Netto - omzet    100.809     71.689     78.331 
Kostprijs verkoop    -53.894     -38.629     -44.663 
Bruto-winst    46.915     33.060     33.668 
Bijdrage gasten    952.389     858.862     862.086 
Totaal baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten    999.304     891.922     895.754 

De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en € 35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.

22 Overige baten

(22) OVERIGE BATEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Overige baten    167.031     27.000     283.031 

De overige baten betreffen voornamelijk de door Ronald McDonald Kindervallei verwachte uitkering van de verzekering inzake de wateroverlast ad € 146.000, hiervan is € 75.000 al in 2021 als voorschot ontvangen.

Geëlimineerd in de samenvoeging

De door het Kinderfonds aan de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, uitgekeerde bijdragen zijn in de samengevoegde jaarrekening geëlimineerd.

Onderstaand is een opstelling opgenomen waarin wordt weergegeven wat deze bedragen betroffen in 2021 en 2020:

GEËLIMINEERD IN DE SAMENVOEGING:   2021   2020
     
Geoormerkte gelden    3.156.446     1.692.837 
Ondersteuning dienstverlening Huizen    243.544     243.544 
Sponsoring in natura voor huizen    149.443     207.336 
Bijdrage in de exploitatie   109.308   106.423
     3.658.741     2.250.140 

Besteed aan doelstelling

23 Investeringen Huizen

(23) INVESTERINGEN HUIZEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Vrijwilligers en ambassadeurs    46.164     81.500     92.449 
ICT Ronald McDonald netwerk    428.047     449.100     312.234 
Kwaliteitsverbetering netwerk    1.908     5.000     41.670 
Grants    16.000     16.000     16.000 
Internationale samenwerking    11.531     56.130     2.581 
Verzekeringen Huizen    13.029     20.000     9.100 
Ondersteuning vakantiehuizen    31.421     37.500     15.516 
Financiele dienstverlening aan Huizen    18.681     183.600     16.990 
Overige investeringen tbv Huizen    74.285     220.900     67.242 
     641.066     1.069.730     573.782 

De investeringen Huizen zijn lager dan begroot, met name vanwege doorgeschoven kosten ten behoeve van de implementatie van het nieuwe boekhoudsysteem naar 2022. Ook de overige investeringen t.b.v. Huizen bleven achter bij begroting.

24 Uitvoeringskosten eigen organisatie

De uitvoeringskosten vormen een onderdeel van de in de staat van baten en lasten verantwoorde lasten. Daarbij zijn de uitvoeringskosten als volgt:

(24) UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Personeelskosten    4.627.856     4.772.495     4.725.057 
Huisvestingskosten    1.359.481     1.732.598     1.349.039 
Kantoorkosten    318.523     328.775     278.526 
Interne organisatie    25.519     32.600     26.184 
Voorlichtings- en publiciteitskosten    516.675     643.408     455.023 
Kosten Huiskamer    464.242     554.614     413.816 
Overige algemene kosten (incl. bestuur, accountant en advies)    701.289     848.659     749.764 
     8.013.585     8.913.149     7.997.409 

Personeelskosten

PERSONEELSKOSTEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Lonen en salarissen    2.092.805     2.133.716     2.006.647 
Sociale lasten    332.907     345.022     369.109 
Pensioenlasten    297.481     274.795     329.833 
             
     2.723.193     2.753.533     2.705.589 
Ontvangen ziekengeld            
Autokosten    46.118     53.400     46.350 
Reis- en verblijfkosten    2.813     11.300     4.732 
Detachering en uitzendkrachten    1.734.374     1.770.200     1.844.957 
Overige personeelskosten    121.358     184.062     123.429 
     4.627.856     4.772.495     4.725.057 

FTE
De personeelskosten zijn € 145K lager dan begroot o.a. vanwege vacatures die niet direct zijn ingevuld en lagere overige personeelskosten.

In 2021 waren er gemiddeld 47 personeelsleden in dienst (38,3 FTE) ten opzichte van 48 (39,3 FTE) in 2020. De overige personeelsleden worden verlood door de aan het Huis gelieerde ziekenhuizen. Gemiddeld zijn in 2021 totaal iets minder FTE werkzaam geweest (61,2 FTE ten opzichte van 61,4 FTE in 2020).

Huisvestingskosten

HUISVESTINGSKOSTEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Huur    210.273     213.328     183.822 
Dotatie voorziening onderhoud    -368.987     -87.619     -351.455 
Energie    179.143     186.285     122.737 
Gas    117.596     186.950     135.164 
Water    21.747     36.194     26.726 
Beveiliging    185.889     222.813     283.377 
Onderhoud    429.880     264.288     290.395 
Schoonmaakkosten    198.156     215.029     201.395 
Gemeentelijke belastingen    134.690     196.358     190.265 
Verzekeringen    38.546     41.125     37.843 
Overige huisvestingskosten    104.501     108.710     75.236 
Huishoudkosten    108.047     149.137     153.534 
     1.359.481     1.732.598     1.349.039 

De huisvestingskosten zijn totaal € 373.000 minder dan begroot, dit komt met name door vrijval van de voorziening groot onderhoud ad € 526.000 ten opzichte van € 363.000 begroot. Lagere kosten beveiliging door de inzet van 24/7 vrijwilligers. Ook zijn er lagere kosten gemeentelijke belastingen door bezwaar tegen de inschaling van de WOZ-waarde. Daarnaast zijn er ook lagere kosten gas, water, elektra en lagere huishoudkosten gerealiseerd in verband met corona. Met ingang van 2021 worden de kosten van gas, water en elektra gesaldeerd weergegeven, de vergelijkende cijfers uit 2020 zijn hierop aangepast.

Kantoorkosten

KANTOORKOSTEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Huur inclusief servicekosten    122.494     120.000     123.498 
Automatisering    146.155     153.000     104.078 
Portokosten    21.789     19.650     21.735 
Telefoonkosten    11.671     17.100     12.100 
Drukwerk    1.095     3.700     1.383 
Kosten inrichting en onderhoud    3.414     4.500     4.610 
Overige kantoorkosten    11.905     10.825     11.122 
     318.523     328.775     278.526 

De totale kantoorkosten liggen iets onder begroting, met name door lagere automatiserings- en telefoonkosten door strakke sturing op de kosten.

Interne organisatie

INTERNE ORGANISATIE   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Interne organisatie    25.519     32.600     26.184 

De kosten interne organisatie zijn lager dan begroot door lagere kosten voor contributies.

Voorlichting- en publiciteitskosten

VOORLICHTINGS- EN PUBLICITEITSKOSTEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Kosten nieuwsbrief    221.302     249.968     234.262 
Ronald McDonald Kinderfondsgala (30%)    57.982     68.700     5.893 
HomeRide (30%)    31.525     42.165     54.647 
HomeRun (30%)    31.525     42.165     
DM (30%)    14.444     28.200     20.680 
Online communicatie    57.892     62.400     66.800 
Campagnes    19.002     38.300     16.434 
Overige publiciteitskosten    83.003     111.510     56.307 
     516.675     643.408     455.023 

De voorlichtings- en publiciteitskosten 2021 zijn lager dan begroot, door strakke sturing op de kosten.

Kosten Huiskamer

KOSTEN HUISKAMER   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Personeelskosten    276.431     253.067     237.267 
Bouw en inventaris    118.562     207.500     112.407 
Vrijwilligers    754     17.830     3.373 
Onderhoud    4.803     10.404     4.572 
Overige    63.692     65.813     56.197 
     464.242     554.614     413.816 

De kosten Huiskamer zijn € 90.000 lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten bouw en inventaris. Dit omdat een aantal investeringen zijn doorgeschoven naar volgend jaar.

Overige algemene kosten

OVERIGE ALGEMENE KOSTEN (INCL. KOSTEN BESTUUR, ACCOUNTANT EN ADVIES)   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Accountants- en advieskosten    95.877     111.532     99.091 
Telefoon    68.987     71.357     69.535 
Porti    6.139     8.204     6.440 
Drukwerk    7.370     18.824     13.830 
Promotie    13.824     28.386     10.632 
Kantoorbenodigdheden    8.414     13.802     11.306 
Vrijwilligers    133.973     205.532     124.344 
Kosten bestuur    6.897     15.199     7.208 
Verzekeringen    897     5.622     1.278 
Automatisering    18.097     33.583     24.558 
Kosten activiteiten    11.330     12.183     14.746 
Bijdrage psychosociale afdeling    220.000     220.000     220.000 
Diverse algemene kosten    109.484     104.435     146.796 
     701.289     848.659     749.764 

De overige algemene kosten zijn per saldo € 147.000 lager dan begroot, o.a. door hoger begrote advieskosten dan benodigd. Ook de kosten van vrijwilligers, activiteiten, drukwerk en promotie waren minder door maatregelen als gevolg van de coronacrisis.

25 Wervingskosten

(25) WERVINGSKOSTEN            
    Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Directe wervingskosten    599.232     783.546     500.163 
Uitvoeringskosten fondsenwerving (24)  1.162.502     1.141.608     1.103.669 
     1.761.734     1.925.154     1.603.832 

Directe wervingskosten

DIRECTE WERVINGSKOSTEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Particuliere directe wervingskosten            
Donateurs    132.630     146.790     166.647 
Nalatenschappen    34.209     33.800     23.954 
Eigen acties - HomeRide (70%)    147.118     196.770     127.510 
Acties derden    2.014     5.400     2.053 
DM (70%)    33.704     65.800     48.254 
Eigen acties    11.894     15.438     5.222 
Overige directe particuliere wervingskosten    6.513         14.342 
     368.082     463.998     387.982 
             
    Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Zakelijke directe wervingskosten            
Giften en donaties            
Kosten sponsoring in natura    22     4.100     63 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%)    135.292     160.300     13.749 
Acties derden    3.032     2.300     1.400 
McDonalds    12.621     27.600     12.641 
Eigen acties    80.183     122.848     84.208 
Overige directe zakelijke wervingskosten        2.400     120 
     231.150     319.548     112.181 
             
TOTAAL DIRECTE WERVINGSKOSTEN    599.232     783.546     500.163 

De wervingskosten zijn € 184.000 lager dan begroot door strakke sturing op de kosten en minder inzet vanwege coronamaatregelen.

26 Saldo financiële baten en lasten

(26) SALDO FINANCIELE BATEN EN LASTEN   Realisatie 2021   Begroting 2021   Realisatie 2020
       
Rente baten    -30.820     5.985     6.506 
Rente lasten    -11.758         -27 
Gerealiseerd en ongerealiseerde koersresultaten    -4.660         -1.840 
Bankkosten    -82.539     -46.943     -41.174 
Saldo financiële baten en lasten    -129.777     -40.958     -36.535 

Het saldo van de financiële baten en lasten is € 130.000 negatief ten opzichte van € 41.000 negatief begroot, met name vanwege hogere negatieve rente dan begroot. 

Lastenverdeling

Uitgangspunten toerekening uitvoeringskosten eigen organisatie

Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën. 

Kosten doelstelling

In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:

  • Investeringen Huizen;
  • Bouw en inrichting;

Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen.

De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:

Personeelskosten

Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).

Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.

De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland.

Huisvestingskosten/kantoorkosten/interne organisatie

De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.

De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten. 


Voorlichtings- en publiciteitskosten

Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.

Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.

Kosten bestuur, accountant en advies en overige algemene kosten

Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.

Kosten Gala, HomeRide, HomeRun, HomeWalk, Direct Mail (DM) en de database

Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala, HomeRide en HomeRun zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.

Percentages lastenverdeling

De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:
 

PERCENTAGES LASTENVERDELING Doelstelling Fondsenwerving Beheer en administratie
Personeelskosten 80% 15% 5%
Huisvestingskosten 100% 0% 0%
Kosten accountant en bestuur 0% 0% 100%
Voorlichtings- en publiciteitskosten 70% 30% 0%
Kosten Huiskamer 100% 0% 0%
Overige algemene kosten 100% 0% 0%

De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:

UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE Doelstelling Fondsenwerving Beheer en administratie
Personeelskosten 65% 25% 10%
Kantoorkosten 65% 25% 10%
Voorlichtings- en publiciteitskosten 70% 30% 0%
Kosten Gala 30% 70% 0%
Kosten HomeRide/HomeRun 30% 70% 0%
Kosten DM 30% 70% 0%
Kosten bestuur, accountant en advies 0% 0% 100%
Overige algemene kosten en interne organisatie 0% 0% 100%
Investeringen Huizen 100% 0% 0%
Directe kosten fondsenwerving 0% 100% 0%

Lastenverdeling

LASTENVERDELING Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer en administratie   Totaal 2021   Begroot 2021   Totaal 2020
           
Personeelskosten  3.336.671     937.921     353.264     4.627.856     4.772.495     4.725.057 
Huisvestingskosten  1.359.481             1.359.481     1.732.598     1.349.039 
Kantoorkosten  207.040     79.631     31.852     318.523     328.775     278.526 
Voorlichtings- en publiciteitskosten  419.368     97.307         516.675     643.408     455.023 
Kosten Raad van Toezicht          807     807         377 
Algemene kosten (incl. kosten bestuur, accountant, advies) en kosten interne organisatie  613.991     6.178     105.832     726.001    881.259    775.571 
Kosten Huiskamer  408.956     41.465     13.822     464.242     554.614     413.816 
                       
TOTAAL UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE  6.345.506     1.162.502     505.577     8.013.585     8.913.149     7.997.409 
                       
Directe wervingskosten      599.232         599.232     783.546     500.163 
Investeringen Huizen  641.066             641.066     1.069.730     573.782 
Bouw en inrichting  943.843             943.843     3.556.337     754.650 
                       
SOM DER LASTEN  7.930.415     1.761.734     505.577     10.197.726     14.322.762     9.826.004 
                       
BIJDRAGE GASTEN              -952.389     -858.862     -862.086 
                       
SOM DER LASTEN INCLUSIEF BIJDRAGE GASTEN              9.245.337     13.463.900     8.963.918 

Ratio's

PERCENTAGE WERVINGSKOSTEN T.O.V. SOM VAN DE GEWORVEN BATEN   Begroting 2022 Realisatie 2021 Begroting 2021 Realisatie 2020
Percentage wervingskosten   18,20% 14,50% 21,30% 19,10%
- Directe kosten fondsenwerving 658.311   599.232   783.546   500.163 
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving 1.197.318   1.162.502   1.141.608   1.103.669 
Wervingskosten 1.855.629   1.761.734   1.925.154   1.603.832 
           
Som van de geworven baten 10.209.382   12.143.927   9.048.289   8.377.582 

Het % wervingskosten geeft aan hoeveel % van de som van de geworven baten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25% gemiddeld over 3 jaar. Dit % sluit aan bij het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.

De in 2021 gerealiseerde ratio wervingskosten – baten bedraagt 14,5% ten opzichte van 21,3% begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is lager dan begroot doordat de kosten fondsenwerving lager zijn dan begroot ten opzichte van een hogere som van de geworven baten.

% Wervingskosten ten opzichte van som van de geworven baten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Realisatie Percentage
Realisatie 2021 14,5%
Begroting 2021 21,3%
Realisatie 2020 19,1%

Percentage lasten doelstelling - wervingskosten - beheer & administratie ten opzichte van som van de lasten

PERCENTAGE LASTEN DOELSTELLING - WERVINGSKOSTEN - BEHEER & ADMINISTRATIE T.O.V. SOM VAN DE LASTEN   Begroting 2022 Realisatie 2021 Begroting 2021 Realisatie 2020
% Doelstelling - lasten   85,10% 77,80% 83,00% 78,80%
% Wervingskosten - lasten   11,60% 17,30% 13,40% 16,30%
% Beheer en administratie - lasten   3,20% 4,90% 3,60% 4,80%
Totaal   100,00% 100,00% 100,00% 99,90%
           
Kosten doelstelling          
- Investeringen Huizen  976.700   641.066   1.069.730   573.782 
- Bouw en inrichting  5.000.439   943.843   3.606.337   754.650 
- Uitvoeringskosten  7.594.849   6.345.506   7.205.469   6.417.253 
   13.571.988   7.930.415   11.881.536   7.745.685 
           
Wervingskosten  1.855.629   1.761.734   1.925.154   1.603.832 
           
Kosten beheer en administratie  516.072   505.577   516.072   476.487 
           
Som van de lasten  15.943.689   10.197.726   14.322.762   9.826.004 

% doelstelling lasten ten opzichte van de totale lasten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Realisatie Percentage
Realisatie 2021 77,8%
Begroting 2021 83,0%
Realisatie 2020 78,8%

Het % doelstelling - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten in het kader van de doelstelling. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op minimaal 70%. Hiermee onderstreept het Ronald McDonald netwerk het belang van verantwoorde kosten in het kader van de doelstelling; zorgdragen dat minimaal 70% van de gemaakte lasten bijdragen aan dat families met een ziek of zorgintensief kind optimaal voor hun kind kunnen zorgen en dichtbij elkaar kunnen zijn. 

De in 2021 gerealiseerde ratio doelstelling lasten – totale lasten bedraagt 77,8% ten opzichte van 83,0% begroot. De ratio voldoet hiermee ruim aan de interne norm. De ratio is iets lager dan begroot voor 2021 doordat de kosten in het kader van de doelstelling lager zijn dan begroot. Dit betreffen met name lagere kosten als gevolg van het uitgestelde kosten inzake bouw en inrichting en vrijval van de voorziening groot onderhoud.

% wervingskosten ten opzichte van de totale lasten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Realisatie Percentage
Realisatie 2021 17,3%
Begroting 2021 13,4%
Realisatie 2020 16,3%

Het % wervingskosten - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25%. Dit % is gebaseerd op het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.

De in 2021 gerealiseerde ratio wervingskosten – totale lasten bedraagt 17,3% ten opzichte van 13,4 % begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is hoger dan begroot voor 2021 doordat de totale lasten € 4.125.000 lager zijn dan begroot.

% beheer- en administratielasten ten opzichte van de totale lasten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Realisatie Percentage
Realisatie 2021 4,9%
Begroting 2021 3,6%
Realisatie 2020 4,8%

Het % beheer en administratie - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten voor beheer en administratie. 

De kosten voor beheer en administratie zijn als volgt bepaald:

  • 5% van de personeelskosten van de lokale Stichtingen 
  • 100% van de accountants- en bestuurskosten van de lokale Stichtingen
  • 10% van de personeelskosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
  • 10% van de kantoorkosten en de kosten voor interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds 
  • 100% van de kosten bestuur, accountant en advies van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds;
  • 100% van de overige algemene kosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.

De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 5%. Dit % sluit aan bij de overtuiging van het Ronald McDonald netwerk dat zij de middelen die zij tot haar beschikking heeft effectief en verantwoord wil besteden, en dat dit niet kan zonder adequate systemen voor planning en control, administratie, directie en bestuur. Hierbij geldt dat kwaliteit geld kost, evenals transparantie en goed bestuur. 

De in 2021 gerealiseerde ratio beheer en administratie – totale lasten bedraagt 4,9% ten opzichte van 3,8% begroot en ligt hiermee op de interne norm. De ratio is hoger dan begroot met name doordat de totale lasten € 4.125.000 lager zijn dan begroot. De kosten voor beheer en administratie zijn € 10.000 lager dan begroot. De procentuele daling van de kosten voor beheer en administratie is lager dan de procentuele daling van de totale lasten, waardoor de ratio hoger uitkomt dan begroot.

Overige informatie

Bezoldiging directie

Naam   R. Westerlaken-Loos R. Westerlaken-Loos
Functie   alg. directeur alg. directeur
    2021 2020
Dienstverband      
Aard (looptijd)   onbepaald onbepaald
  uren 32 32
  parttime percentage 88,89 88,89
  periode 1/1-31/12 1/1-31/12
Bezoldiging (EUR)      
Jaarinkomen      
  bruto loon/salaris 94314 93103
  vakantiegeld * 7486 7338
Totaal   101800 100441
       
SV lasten (w.g. deel)   9841 10027
Belastbare vergoedingen/bijtellingen   10118 10118
Pensioenlasten (w.g. deel)   28045 25762
Totaal bezoldiging   149804 146348

Juni 2022

Amsterdam,

Het bestuur

Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos

Leden Raad van Toezicht

Mevrouw Marjan J. Oudeman, voorzitter
De heer mr. Constantijn Voogt
De heer Michel Groenewegen
Mevrouw dr. Marjolein J.A. Tasche
De heer prof. dr. Rob Pieters
Mevrouw Ineke Jeuster
Mevrouw Ir. Annemarie van den Berg, MBA, tevens lid auditcommissie
De heer Jack G. de Vries
Mevrouw drs. Jolanda D. Riel QC

Versie:
v5.8.12

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report