Spring naar inhoud

De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

Locaties

Thuis is waar we samenzijn

Op deze plekken bieden de Ronald McDonald Huizen een tijdelijk thuis, een rustmoment in een Ronald McDonald Huiskamer of een vakantie in een van de aangepaste vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds:

Werkwijze

Alle Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen zijn lokale stichtingen met eigen besturen. Iedere Huiskamer hoort bij de stichting van het meest dichtbijgelegen Ronald McDonald Huis.

Bestuur van een Ronald McDonald Huis

Het bestuur van een Ronald McDonald Huis bestaat uit een voorzitter, penningmeester, secretaris en een vertegenwoordiger uit de naastgelegen zorginstelling. Vanuit McDonald’s neemt een lokale franchisenemer zitting in het bestuur. Een van de bestuursleden is verantwoordelijk over de personeelszaken. Alle bestuursleden verrichten hun werkzaamheden op vrijwillige basis.

De directeur/bestuurder van het Kinderfonds heeft periodiek overleg met het bestuur van elke stichting. Twee keer per jaar vindt de Vergadering van Voorzitters plaats. Daarnaast vindt één keer per jaar met alle voorzitters individueel een gesprek plaats aan de hand van een gezamenlijk opgestelde agenda. Ten minste eenmaal per jaar is er een penningmeestersoverleg. In 2021 vond het voor het eerst een HR-bestuurdersbijeenkomst plaats. Besturen initiëren en ondersteunen deelname aan acties voor het Huis, zo zijn veel leden ook lid van een Business Breakfast Club.

Dagelijks reilen en zeilen

Een betaald managementteam heeft de dagelijkse leiding van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen in handen. Samen met vele vrijwilligers zorgen zij ervoor dat gasten dag en nacht, zeven dagen per week, terecht kunnen in een fijne, welkome omgeving.

Het managementteam varieert per grootte van een Huis, gemiddeld 2-4 FTE. Zij zijn de enige betaalde medewerkers van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. In 2021 werden de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen bijgestaan door 1.883 vrijwilligers.

Ter ondersteuning van het management van de Ronald McDonald Huizen biedt het Kinderfonds diensten aan, die zijn vastgelegd in een digitale dienstencatalogus. Managers, bestuurders en medewerkers van het Kinderfonds werken samen in projectgroepen en klankbordgroepen, om kennis en best practices te delen.

Bezetting

Een belangrijke graadmeter voor de impact van de Ronald McDonald Huizen is de bezettingsgraad. Maandelijks wordt de bezetting van alle Huizen en vakantiehuizen besproken. Bij afwijkingen kan actie worden ondernomen. Een structurele bezetting onder de 50% is reden tot overleg. Een langdurige bezetting van meer dan 90% is eveneens reden om zorgvuldig naar de toekomst te kijken. Het Huis heeft dan veelal een structurele wachtlijst en is eigenlijk te klein. In dit geval wordt onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor uitbreiding.

Bezetting onder 50%

Ronald McDonald Huis VUmc in Amsterdam had in 2021 een bezettingspercentage van 27%. Deze lage bezetting is volgens verwachting. Ronald McDonald Huizen VUmc en Emma Amsterdam gaan per 15 maart 2022 samen verder op één locatie. Huis Emma biedt dan een warm thuis aan alle families van wie het kind wordt behandeld in het Emma Kinderziekenhuis, onderdeel van Amsterdam UMC. Met dit samengaan volgen de Ronald McDonald Huizen de fusie van de kinderafdelingen van Amsterdam UMC. De kinderafdelingen van het Emma Kinderziekenhuis, tot voor kort verdeeld over de locaties VUmc (Boelelaan) en AMC (Meibergdreef), zijn eind 2021 samengevoegd op locatie AMC. Op locatie VUmc is hierdoor geen Ronald McDonald Huis meer nodig. Ronald McDonald Huis VUmc sluit daarom per 15 maart 2022 de deuren. Ronald McDonald Huizen Amsterdam volgen zo het zorglandschap, dat continu in beweging is. Om ook in de toekomst alle gezinnen te kunnen opvangen wordt Huis Emma Amsterdam in 2022 gerenoveerd, verbouwd en verduurzaamd. Tijdens deze renovatie kunnen gezinnen met een ziek kind terecht op een tijdelijke locatie, op enkele minuten loopafstand van het Emma Kinderziekenhuis van Amsterdam UMC. Zo vinden ouders ook tijdens de renovatie van het Huis een warme plek dicht bij hun zieke kind. Naar verwachting heropent Huis Emma haar deuren in 2023.Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant in Tilburg realiseerde een bezetting van 39% in 2021. De meeste gezinnen die opgevangen worden in Huis Middenwest-Brabant maken gebruik van het aanpalende Libra revalidatiecentrum. In overleg met zowel Libra als het ook naastgelegen Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis wordt gekeken in welke vorm het Ronald McDonald Huis het beste voldoet aan de behoeften van ouders in de toekomst. Deze vraag ligt in 2022 ter tafel vanwege de grootschalige verbouwing van het terrein waarop het Huis en de zorgcentra gevestigd zijn.

Ronald McDonald Huis Den Haag haalde een lage bezetting op jaarbasis van 45%. De daling is rechtstreeks toe te schrijven aan de maatregelen vanuit het ziekenhuis om het aantal gasten in Huis te beperken om het besmettingsrisico van de ouders van opgenomen kinderen te verkleinen. Aangezien het Ronald McDonald Huis Den Haag zich in het HAGA-ziekenhuis bevindt, raken bezoekersbeperkingen het Huis extra snel. Naar verwachting zal de bezetting stijgen wanneer het HAGA-ziekenhuis de coronamaatregelen kan versoepelen.

Bezetting boven 90%

Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam kende in 2021 een bezettingspercentage van 89% en was daarmee een drukbezocht Huis, maar bleef onder de interne begrenzing van 90%.

Deze hoge bezetting is in lijn met de ontwikkelingen van het Sophia Kinderziekenhuis. In 2022 wordt de toekomstige verbouwing van het Sophia Kinderziekenhuis vertaald naar de benodigde uitbreiding van kamercapaciteit van het Huis.

Vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds

Gezinnen met een zorgintenstief kind weten de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds steeds beter te vinden. In 2021 kenden de vakantiehuizen een sterke stijging van de bezetting.

De Hoeve in Friesland en het Boshuus in Arnhem haalden de hoogste bezetting ooit met respectievelijk 74% en 62% op jaarbasis. Deze recordbezetting lag ook in de lijn der verwachting voor de Kindervallei in Valkenburg aan de Geul. Helaas werd dit vakantiehuis getroffen door het extreem hoge water op 14 juli en was het door de overstroming van het terrein genoodzaakt de deuren voor gasten te sluiten tot 22 augustus voor herstelwerkzaamheden. Met hulp van talrijke sponsoren en helpende handen zijn in de laatste weken van de schoolvakantie vanaf 23 augustus nog gezinnen ontvangen voor een welverdiende vakantie. De Kindervallei behaalde een bezetting van 50% op jaarbasis.

Naast de vakantiefunctie is er ook een Ronald McDonald Huisfunctie aanwezig in de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds, omdat zij zich alle drie naast een revalidatiecentrum bevinden.

Impact coronapandemie op de bezetting merkbaar

In 2021 is een lichte stijging van de bezetting van de Huizen zichtbaar ten opzichte van 2020, maar de impact van de coronapandemie is nog goed in de cijfers terug te zien. Ziekenhuizen stelden niet-spoedeisende ingrepen uit en moesten bedcapaciteit afschalen vanwege het hoge ziekteverzuim onder verplegend personeel. Dit beïnvloedt direct het aantal gasten in een Huis. Huizen met kleinere algemene ruimtes, zoals keukens of zitkamers, zijn soms proactief afgeschaald om gasten op veilige en comfortabele manier voldoende afstand te laten houden. In zo’n geval sloten bijvoorbeeld een aantal kamers.

Versie:
v5.8.12

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report