Spring naar inhoud

De organisatie

Hoe het begon

Gezinnen met een ziek kind of kind dat veel zorg nodig heeft, vinden een huiselijke en comfortabele plek in elf Ronald McDonald Huizen, twaalf Ronald McDonald Huiskamers en drie vakantiehuizen. Dat begon met één Huis in Amerika.

In 1974 doen ouders Fran en Fred Hill er alles aan om dicht bij hun zieke dochter Kim te blijven. Dat betekent dat ze eten uit snackautomaten en overnachten op ziekenhuisstoelen. Net als veel andere ouders. Dat kan anders, vinden Fred en Fran. Ook de kinderoncoloog in het ziekenhuis in Philadelphia, prof. Dr. Audrey Evans, droomt van een tijdelijk verblijf voor ouders dicht bij het ziekenhuis. Ze vinden elkaar én een sponsor: McDonald’s. In 1974 wordt het eerste Ronald McDonald Huis geopend in Philadelphia. 

Kinderkankerspecialist prof. dr. Tom Voûte brengt het idee van de Ronald McDonald Huizen mee uit Amerika naar Nederland en krijgt steun van McDonald’s Nederland. In 1985 opent prinses Margriet het Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam, het eerste Ronald McDonald Huis in Nederland én Europa. Op 17 juni 1986 wordt stichting Ronald McDonald Kinderfonds opgericht.

Missie en visie

Keeping families close

Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft als Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities het doel om het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn familie en naasten te bevorderen. Het Kinderfonds heeft een missie en visie:

Missie

De activiteiten van het Ronald McDonald Kinderfonds maken Family Centered Care mogelijk. De invulling van Family Centered Care kan namelijk niet zonder de aandacht, liefde en nabijheid van de familie van het zieke en zorgintensieve kind. Nabijheid heeft een aantoonbaar positief effect op het fysieke en mentale welzijn van zowel het kind als de familie. Het Ronald McDonald Kinderfonds maakt de nabijheid van families bij zieke en zorgintensieve kinderen als geen ander mogelijk. 

Visie

Het Ronald McDonald Kinderfonds speelt een essentiële rol bij het bevorderen van het fysieke en mentale welzijn van zieke en zorgintensieve kinderen en hun families, door hen dicht bij elkaar te laten zijn.

Kernwaarden

Hier staat het Ronald McDonald Kinderfonds voor

Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft vier kernwaarden. Het zijn de drijfveren van de organisatie. Ze laten zien waar de medewerkers en vrijwilligers van het Kinderfonds, de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen voor staan:  

Gastvrij

Medewerkers en vrijwilligers zorgen ervoor dat families zich thuis voelen in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Medewerkers zijn respectvol en gaan zorgvuldig met elkaar om en respecteren iedere persoon zoals deze is.  

Verbindend

Medewerkers en vrijwilligers bieden een luisterend oor en tonen oprechte belangstelling voor wat gasten, collega’s en relaties beweegt. Zij voelen zich aan de organisatie verbonden en de organisatie streeft ernaar een lange termijn relatie met hen op te bouwen.

Kwaliteit gedreven

Medewerkers en vrijwilligers gaan voor de beste kwaliteit in dienstverlening en creëren daarmee een warme en veilige omgeving voor gasten. Gasten kunnen zich op de organisatie verlaten, en daardoor alle aandacht geven aan hun kind. Ook in de (fondsenwervende) evenementen legt het Ronald McDonald Kinderfonds de lat hoog en streeft ernaar verwachtingen te overtreffen. Iedereen die zich voor het Ronald McDonald Kinderfonds inzet, voelt zich serieus genomen, gewaardeerd en gezien.

Betrouwbaar

Bij het Ronald McDonald Kinderfonds hoort integer en betrouwbaar gedrag. Door inzichtelijk te maken waar de organisatie mee bezig is, hoe het geld besteed wordt. Dit wordt gezien als voorwaarde om personen en bedrijven sterk aan het Ronald McDonald Kinderfonds te binden.

Het Ronald McDonald Kinderfonds-netwerk

Het Ronald McDonald Kinderfonds is de Nederlandse afdeling van de internationale Ronald McDonald House Charities (RMHC). In Nederland werken het Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen samen als netwerk. Het Kinderfonds vormt de kennis- en serviceorganisatie van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen.  

Het Kinderfonds ziet toe op afspraken binnen het Ronald McDonald-netwerk over governance en het voldoen aan de vereisten van de licentie. Het Kinderfonds vervult daarmee een coördinerende functie tussen moederorganisatie RMHC en de Ronald McDonald Huizen in Nederland.

Door het bundelen van krachten wordt er zo efficiënt mogelijk gewerkt. Het Ronald McDonald Kinderfonds ondersteunt en adviseert het management van de lokale Huizen. De ondersteuning vindt onder andere plaats op het gebied van beleid, kennisdeling, ICT, HR, financiën, fondsenwerving en communicatie. De Huizen worden betrokken bij beleidsmatige zaken, bijvoorbeeld een gezamenlijk beleid op het gebied van dataveiligheid.  

Ook het maximeren van financiële reserves, onderlinge solidariteit en de zittingsduur van bestuursleden wordt gezamenlijk besproken. Twee keer per jaar komen de voorzitters van de besturen samen tijdens de Vergadering van Voorzitters. Twee keer per jaar komen assistent-managers en managers samen in een landelijk overleg. Eén keer per jaar komen alle collega’s, zowel van de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als van het Kinderfonds, samen tijdens de netwerkdag.  

De verbondenheid met de internationale organisatie is nader toegelicht in de jaarrekening.

Medewerkers en directie

Medewerkers

Op het kantoor van het Ronald McDonald Kinderfonds in Amersfoort, werken de vier teams - financiën, communicatie, fondsenwerving en diensten - dagelijks aan de missie keeping families close. Zij worden aangestuurd door de directie van het Kinderfonds.

Eind 2022 telde het Ronald McDonald Kinderfonds 24 betaalde medewerkers, waarvan negen fulltimers en vijftien parttimers. In totaal 20,1 fte. In 2022 zijn drie medewerkers uit dienst getreden en zijn twee nieuwe medewerkers verwelkomd. Medewerkers van het Kinderfonds worden betaald volgens de salarisschalen van het Ronald McDonald Kinderfonds.

Gedetacheerde medewerkers 

Er zijn ook medewerkers van het Ronald McDonald Kinderfonds die gedetacheerd zijn: zij zijn in dienst van het Ronald McDonald Kinderfonds, maar werken in Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam, Huis Maastricht, Huis Middenwest-Brabant of Huis Zuidoost-Brabant. Per 1 januari 2022 zijn ook de medewerkers van de drie vakantiehuizen, de Kindervallei, de Hoeve en het Boshuus, in dienst getreden bij het Ronald McDonald Kinderfonds. Eind 2022 waren in totaal 22 medewerkers gedetacheerd.  Andere medewerkers van Ronald McDonald Huizen zijn doorgaans in dienst van het aanpalende ziekenhuis.

Ziekteverzuim  

Het percentage ziekteverzuim lag bij het Kinderfonds in 2022 op 2,4%. Landelijk was het gemiddelde 5,6% (CBS, 2022). 

Directie

De directie bestond in 2022 uit directeur/bestuurder mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos en adjunct-directeur mevrouw drs. M.J. Noorlander.   

Overzicht hoofd- en nevenfuncties leden directie

Mr. R.G. Westerlaken-Loos  
Hoofdfunctie: directeur/bestuurder Ronald McDonald Kinderfonds
Nevenfuncties:

  • Voorzitter Raad van Toezicht Kunst Centraal te Bunnik (t/m februari 2022)
  • Voorzitter Raad van Commissarissen Fundis te Gouda   
  • Lid Bestuur Stichting Beheer Belangen voormalig aandeelhouders GCN (Gasbedrijf Centraal Nederland) (t/m september 2022)
  • Lid Raad van Toezicht CVO Rotterdam 
  • Voorzitter Raad van Toezicht De Rading Jeugd-en Opvoedhulp

Drs. M.J. Noorlander
Hoofdfunctie: adjunct-directeur Ronald McDonald Kinderfonds
Nevenfuncties: 

  • Voorzitter bestuur Ronald McDonald vakantiehuizen  
  • Penningmeester Big Brothers Big Sisters Utrecht 
  • Teammanager USV Hercules O15-1 / O16-1  

Bezoldigingsbeleid 

Over het salaris
De Raad van Toezicht stelt het bezoldigingsbeleid, de hoogte van de directiebeloning en de hoogte van andere bezoldigingscomponenten van de directeur/bestuurder vast. Dit beleid wordt jaarlijks geactualiseerd en getoetst. Bij de bepaling van het bezoldigingsbeleid en de vaststelling van de beloning volgt het Ronald McDonald Kinderfonds de  Regeling beloning directeuren van goededoelenorganisaties (goededoelennederland.nl). De regeling geeft aan de hand van zwaartecriteria een maximumnorm voor het jaarinkomen, op basis van een zogenaamde BSD-score (Basis Score van Directiefuncties). Toetsing van de functie directeur/bestuurder van het Ronald McDonald Kinderfonds leidde tot toekenning van 460 BSD-punten, waaraan een maximaal jaarinkomen van € 148.215 is verbonden. Het voor de toetsing, aan de geldende maxima, relevante werkelijke jaarinkomen van directeur/bestuurder R.G. Westerlaken-Loos bedroeg € 104.489. Het jaarinkomen, de belaste vergoedingen en bijtellingen, de werkgeversbijdragepensioen en de overige beloningen op termijn bleven voor de directeur-bestuurder met een bedrag van € 143.357 binnen het in de regeling opgenomen maximum bedrag van € 184.033 per jaar. De belaste vergoedingen en bijtellingen, de werkgeversbijdragepensioen en de overige beloningen op termijn stonden bovendien in een redelijke verhouding tot het jaarinkomen.

Vrijwilligers

De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen niet zonder betrokken vrijwilligers. 

1.896 vrijwillige helden

Maar liefst 1.896 vrijwilligers stonden in 2022 klaar voor de gezinnen. Dag en nacht, 24/7, 365 dagen per jaar. Zij zorgen voor een schoon, fijn en welkom thuis, bieden een luisterend oor, een kopje koffie en een schouder om op te steunen, en zijn gedurende de nacht aanwezig voor calamiteiten. 

Word ook vrijwilliger >

Vrijwilligers, bedankt!

In 2022 kon het Ronald McDonald Kinderfonds de vrijwilligers voor het eerst in twee jaar weer met een landelijk uitje bedanken voor hun inzet in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Op zaterdag 21 mei 2022 zijn de vrijwilligers meegenomen naar de musical Aladdin in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Ongeveer 1.150 vrijwilligers genoten van deze magische musical.  

Vrijwilligerswerving

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor de organisatie. Nu en in de toekomst. Rondom de zomerperiode merkten de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen een afname in het aantal vrijwilligers. Dat leidde tot druk op de inzet van vrijwilligers tijdens met name de vakantieperiodes en weekenden. Vrijwilligerswerving gebeurt normaalgesproken altijd lokaal. In 2022 is er voor het eerst besloten een landelijke vrijwilligerswervingscampagne uit te zetten via sociale media. Deze campagne is 45 dagen actief geweest via Facebook en Instagram. Dankzij de campagne zijn 205 aanmeldingen van nieuwe potentiële vrijwilligers via het formulier binnengekomen. 

Vrijwilliger van de toekomst

In 2021 is de projectgroep ‘Vrijwilliger van de toekomst’ gestart. Met de constatering dat er meer druk is gekomen op de invulling van vrijwilligersdiensten in de weekenden en vakantieperiodes, bedacht de projectgroep in 2022 twee nieuwe insteken voor vrijwilligerswerving: het werven van weekendmanagers - vrijwilligers die alleen in het weekend een dienst draaien en het weekendteam aansturen - en het oprichten van ‘Summer Teams’ - vrijwilligers die alleen in de zomerperiode het vrijwilligersteam versterken.

In 2022 heeft het Kinderfonds met een aantal Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen gekeken naar de invoering van deze mogelijkheden, onderzocht waar de behoefte lag, en een werving opgestart. Met succes: zo zijn er in het Boshuus, vakantiehuis van het Ronald McDonald Kinderfonds, weekendmanagers en meer weekendvrijwilligers geworven.  

De insteek ‘Summer Team’ bleek in praktijk minder haalbaar. Een nieuw initiatief is daarop ontstaan: ‘Bring a friend’. Alle werkzame vrijwilligers zijn opgeroepen een vriend of vriendin mee te nemen naar een dienst en op die manier in aanraking te laten komen met het vrijwilligerswerk. Vrijwilligers ervoeren het als leuk om te laten zien wat ze doen en het bood een tijdelijke oplossing voor de onderbezetting in de vakantieperiodes. De ‘Bring a friend’-oproep krijgt mogelijk in 2023 een vervolg. 

“Vrijwilliger zijn in een Ronald McDonald Huis geeft veel voldoening. Het verbaast me nog elke keer: er gebeurt zoveel in het leven van de families in Huis en toch stoppen ze even om je aan te spreken en te bedanken. Die persoonlijke gesprekken en warme uitingen van dankbaarheid, al die kleine momenten maken het werk bijzonder."

Integriteit

Een veilige werkomgeving voor iedereen, dat is essentieel. Het Ronald McDonald Kinderfonds streeft naar een betrouwbare, integere, veilige en respectvolle omgeving voor iedereen die zich voor het Kinderfonds inzet of ermee te maken heeft.  

Integer gedrag

Het Kinderfonds heeft een Integriteitsbeleid voor medewerkers, vrijwilligers, gasten, sponsors en andere (zakelijke) relaties van het Kinderfonds, de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. 

In de Gedragsregels integriteit’ worden de normen en waarden van het Kinderfonds omschreven en expliciet aangegeven welk gedrag of activiteit voor het Kinderfonds wel of niet toelaatbaar zijn en welke situaties vermeden moeten worden. In deze gedragsregels wordt onder meer duidelijk omschreven dat het Kinderfonds geen enkele vorm van grensoverschrijdend gedrag (zoals seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, pesten op de werkvloer) en misstanden zoals fraude tolereert. 

Veilig melding maken

Het Kinderfonds hanteert een procedure voor het veilig en vertrouwelijk melden van grensoverschrijdend gedrag en/of misstanden. 

Het Kinderfonds vindt het van groot belang dat iedereen binnen de organisatie zich vrij voelt zaken te melden. Dit is binnen het Kinderfonds op een laagdrempelige, veilige en vertrouwelijke manier geregeld. De betrokkene kan in eerste instantie de externe vertrouwenspersoon anoniem benaderen voor advies en overleg. Daarna kan de betrokkene ervoor kiezen om tot een (externe) melding over te gaan. De wijze waarop deze melding wordt gedaan is vastgelegd in de reglementen ‘Grensoverschrijdend gedrag en Klokkenluidersregeling’, gepubliceerd op de sites van het Kinderfonds, de Huizen en vakantiehuizen. Ook de in de Huizen, vakantiehuizen en Huiskamers aanwezige flyers ‘Samen sterk voor een veilige en integere werkomgeving’ geven de medewerkers, vrijwilligers en gasten alle benodigde informatie. Door het creëren van een veilige omgeving wil het Kinderfonds bereiken dat (vermoedens van) integriteitsschendingen of misstanden op een veilige wijze kunnen worden gemeld. In 2022 zijn geen meldingen gedaan van grensoverschrijdend gedrag en/of misstanden.  

Op de agenda

De directie van het Kinderfonds heeft diverse sessies bijgewoond over integriteit, georganiseerd door Goede Doelen Nederland en Partos. Aan de hand van het geactualiseerde ‘Handreiking integriteitssyteem’ en Goede Doelen Nederland en Partos is het integriteitsbeleid van het Kinderfonds opnieuw getoetst. Deze toetsing leidde tot enige aanscherpingen van het beleid.   

Integriteit is ook in 2022 veelvuldig als thema behandeld binnen het Kinderfonds. De directeur van het Kinderfonds bespreekt het belang van integriteitsbeleid in haar jaarlijkse gesprekken met de voorzitters van de Huizen. En tijdens de (assistent)managersvergadering zijn er gesprekken met elkaar gevoerd via de methodiek van ‘moreel beraad’ over integriteitsdilemma’s die in de Huizen kunnen spelen.Het moreel beraad diende als een oefening om tot een goed overwogen beslissing te komen. Ook het integriteitsbeleid en het belang daarvan is opnieuw onder de aandacht gebracht in deze vergadering. 

Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft een vertrouwenspersoon voor vragen en problemen van medewerkers en vrijwilligers die zij voor hun gevoel niet binnen de organisatie kwijt kunnen. Deze externe vertrouwenspersoon is in 2022 organisatiebreed opnieuw onder de aandacht gebracht, zodat iedereen op de hoogte is en blijft van de mogelijkheid om met haar in contact te komen en het belang daarvan.

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat bij het Ronald McDonald-netwerk hoog in het vaandel. De klimaatverandering, verduurzaming, spaarzaam omgaan met water, warmte en energie zijn thema’s die de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen raken. In de achterliggende jaren zijn er al verbeteringen ingevoerd en het Kinderfonds volgt nieuwe ontwikkelingen op de voet.

In 2022 zijn er – met behulp van sponsors - twee mooie projecten doorgevoerd: 

  • In januari 2022 zijn alle douchekoppen in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen vervangen voor Grohe waterbesparende douchekoppen. 
  • In de zomer zijn alle afvalbakken vervangen voor nieuwe, gescheiden afvalbakken met behulp van HAVI, PreZero en VConsyst.

Visie op duurzaamheid

Het Kinderfonds heeft samen met de Hospitality Group, een advies- en projectmanagementbureau, gewerkt aan de ontwikkeling van een visie op het gebied van duurzaamheid voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Er is behoefte aan een duidelijke stip op de horizon rondom dit belangrijke onderwerp. Dit heeft geleid tot de volgende visie:

Het Ronald McDonald Kinderfonds zet zich ervoor in om families en hun zieke kind dicht bij elkaar te brengen. Nu en in de toekomst. We staan met onze dienstverlening midden in de samenleving en vervullen een maatschappelijke rol. We voelen ons verantwoordelijk naar de wereld om ons heen. Daarom maken wij ons er via de Werkgroep Duurzaamheid sterk voor om stap voor stap het Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen duurzaam en klimaatbestendig te maken.

Meerjarenstrategie 2020 - 2023

Fotograaf Mariska de Groot

2022 was het laatste jaar van de meerjarenstrategie 2020–2023. Voor de totstandkoming van de meerjarenstrategie zijn elf stakeholdergroepen geraadpleegd.

Focus 

De focus de komende jaren is gericht op het anticiperen op ontwikkelingen in de zorg en in de samenleving, zodat het Ronald McDonald Kinderfonds een waardevolle rol blijft spelen voor families met een ziek of zorgintensief kind. Door hen zoveel mogelijk te ontlasten en samen te laten zijn. 

Drie strategische pijlers 

RMHC Global, moederorganisatie in de Verenigde Staten, heeft drie strategische pijlers geformuleerd als uitgangspunt voor alle Ronald McDonald organisaties wereldwijd. In Nederland zijn deze pijlers vertaald naar: 

  1. De doelstelling verwezenlijken
  2. Versterken Ronald McDonald-netwerk in Nederland
  3. Bouwen aan financieel en maatschappelijk draagvlak    

Pijler 1: doelstelling verwezenlijken

Om de doelstelling te verwezenlijken richt het Kinderfonds zich met name op de veranderende behoeften van ouders en hoe daarop kan worden ingespeeld: 

  • Uitbreiden, ombouwen of afbouwen van Ronald McDonald Huizen op basis van behoefte als gevolg van ontwikkelingen in de zorg.
    Update 2022: 
    • Uitbreiding Ronald McDonald Huis Utrecht is in ontwikkeling.  
    • In maart 2022 is Ronald McDonald Huis VUmc gesloten. Door de fusie van de Amsterdamse academische ziekenhuizen AMC en VUmc en de daarmee gepaard gaande concentratie van de kinderafdelingen in het Emma Kinderziekenhuis (AMC) betekent dat er geen Ronald McDonald Huis meer bij het VUmc nodig is. Eind 2022 is Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam gestart met een grootschalige verbouwing. 
    • Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant verhuist eind 2023 naar een tijdelijke locatie in verband met de grootscheepse verbouwing van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ). 
    • Ronald McDonald Huizen Sophia Rotterdam en Groningen onderzoeken uitbreiding van het Huis in verband met de hoge bezettingsgraad (> 90%) en verwachte verdere toename van het aantal gasten door ontwikkelingen in de zorg. 
  • Kan het Ronald McDonald Kinderfonds haar doelstelling keeping families close nog verder verwezenlijken door ouders te ondersteunen na de opname in het ziekenhuis?   
    Update 2022: na interne inventarisatie was de conclusie in 2021 dat ondersteuning thuis, nadat het kind is ontslagen uit het ziekenhuis, beter belegd is bij andere (zorg)organisaties zoals thuiszorg en maatschappelijk werk.

  • Een ouderadviesraad en kinderadviesraad instellen om de behoeften van ouders en kinderen structureel te monitoren. 
    Update 2022: in 2021 is een ouderadviesraad opgericht met een vertegenwoordiging uit alle Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen. In 2022 is de ouderadviesraad twee keer bijeengekomen.  

  • Uitbreiden ondersteuning gezinnen met een zorgintensief kind door het aanbod van de vakantielocaties waar nodig uit te breiden. 
    Update 2022: per 1 januari 2022 zijn de drie vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds (Boshuus, Hoeve en Kindervallei) samen verdergegaan in één stichting Ronald McDonald vakantiehuizen. Doel van het samengaan: door de krachten te bundelen willen de vakantiehuizen een efficiëntieslag maken en nog beter inspelen op de behoeften van families met een zorgintensief kind. 

  • Opzetten van een pilot voor het reserveren van kamers en waar mogelijk de bouw van studio’s/appartementen voor langverblijvers.   
    Update 2022: in 2021 is een pilot voor het reserveren van kamers en waar mogelijk de bouw van studio’s/appartementen voor langverblijvers opgezet. In 2022 zijn de pilots voor reserveren in Utrecht en Den Haag omgezet naar een vaste service voor gasten met specifieke planbare opnames. In Huis Leiden wordt gekeken of in 2023 gestart kan worden met de mogelijkheid tot reserveren van een beperkt aantal kamers. Meerdere Huizen met verbouwingsplannen nemen de optie voor appartementen voor langverblijvers mee in de bouwtekeningen. Daarnaast biedt de tijdelijk huisvestiging van Ronald Huis Emma Amsterdam in Our Domain een mooie kans om te leren wat appartementen als voor- en nadelen biedt aan gasten en de organisatie. Deze kennis wordt in 2023 gebundeld in het project Huis van de Toekomst.  

  • Uitbreiden Ronald McDonald Huiskamers in academische ziekenhuizen (Rotterdam, Groningen, Maastricht, AMC) en waar nodig regionaal.   
    Update 2022: er zijn nieuwe Huiskamers in ontwikkeling op de NICU in het Emma Kinderziekenhuis (2023), in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch (2024) en in het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam (2024).    

  • Extra service naar de kinderen, ouders, broertjes/zusjes en extra aandacht voor aanwezigheid Ronald McDonald Huiskamer in het ziekenhuis door uitbreiding van de inzet van vrijwilligers.  
    Update 2022:

    • De pilot met een Familietafel (mobiele tafel te installeren aan het bed van het zieke kind) is verplaatst van het Erasmus MC naar het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.

    • In het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht is gestart met een pilot met de Familiekar. Vrijwilligers lopen een ronde met de Familiekar over de afdelingen en delen o.a. koffie, thee, soep, snacks, tijdschriften uit aan de ouders. 

  • Verder onderzoeken van vormen van opvang van broertjes en zusjes. 
    Update 2022: op basis van de geïnventariseerde randvoorwaarden is in 2022 gekeken naar de haalbaarheid van het realiseren van opvang voor broertjes en zusjes. Het Kinderfonds heeft geconcludeerd dat er verschillende opties zijn in samenwerking met de ziekenhuizen, waarbij het Kinderfonds ondersteunend kan zijn (financieel of met vrijwilligers) maar niet de eindverantwoordelijkheid op zich kan nemen.    

  • Het Ronald McDonald Kinderfonds profileert zich als partner in Family Centered Care en kan deze positie de komende jaren nog prominenter innemen door kennisplatform en verbinder te zijn op het gebied van Family Centered Care voor de ziekenhuizen.
    Update 2022: het zevende FCC-symposium is georganiseerd er zijn e-learningmodules aangeboden voor verplegend personeel, er zijn gesprekken met koplopers op het gebied van Family Centered Care gevoerd en is een ontmoetingsdag georganiseerd voor ouderadviesraden van kinderziekenhuizen.  

Pijler 2: versterken Ronald McDonald-netwerk in Nederland

De focuspunten voor de komende drie jaar voor het verder versterken van de interne organisatie zijn:

  • Uitbreiden ondersteuning Kinderfonds aan Huizen op het gebied van HR- en facilitymanagement. 
    Update 2022: er is een landelijke analyse ziekteverzuim en uitstroom opgesteld.

  • Cultuurprogramma: verdere inbedding van kernwaarden samen met cultuurambassadeurs via een jaarlijks thema en daarop afgestemde activiteiten. 
    Update 2022: er zijn twee activiteiten opgezet in het thema gastvrijheid: tijdens de netwerk2daagse van het Kinderfonds deden medewerkers mee aan een quiz over gastvrijheid in diverse culturen en leerden ze over inclusieve gastvrijheid.

  • Evaluatie van de organisatiestructuur: na bijna 35 jaar is het goed om te evalueren of de huidige structuur voldoet voor het verwezenlijken van de doelstellingen. 
    Update 2022: een projectgroep bestaand uit vier voorzitters van Ronald McDonald Huizen en de directie van het Ronald McDonald Kinderfonds hebben de organisatiestructuur geëvalueerd en geconcludeerd dat de huidige structuur zeer goed voldoet en geen aanpassing nodig heeft. Deze evaluatie is voorgelegd aan de Vergadering van Voorzitters en de Raad van Toezicht, waar de evaluatie en het advies is onderschreven en vastgesteld.

  • Samen met de Huizen ontwikkelen van nieuw aanbod voor vrijwilligers.    
    Update 2022: de werkgroep is aan de slag gegaan met de invoering van de weekendmanager en het ‘Summer Team’. Het ‘Summer Team’ bleek geen haalbaar concept. De vrijwilligersfunctie weekendmanager is doorgevoerd bij een aantal locaties.  

  • Verder ontwikkelen van een landelijk HR-beleid. 
    Update 2022: gezamenlijk HR-beleid is in 2021 vastgesteld.  

  • Op het gebied van duurzaamheid ontwikkelt het Kinderfonds, in samenspraak met de Huizen, maatregelen om te komen tot meer inzicht in het verbruik van water en energie. 
    Update 2022: het Kinderfonds maakt stappen naar een duurzamere toekomst. Lees meer >

  • Intensivering en uitbouw van het gebruik van het CRM-systeem Salesforce voor marketing automation en het optimaliseren van financiële processen door de koppeling met financiële systemen. 
    Update 2022: Salesforce is aan een nieuw financieel administratiesysteem Visma.net gekoppeld, en er is een koppeling gemaakt met de nieuwe websites starteenactie.nl en homesportevents.nl.

  • Verder leren in ‘agile werken’ en gebruik van ICT ter ondersteuning.   
    Update 2022: verder werken met Microsoft Teams en backlogs.  

Pijler 3: bouwen aan financieel en maatschappelijk draagvlak

Om verder te bouwen aan financieel en maatschappelijk draagvlak zijn de komende drie jaar de focuspunten:   

  • HomeWalk: de wandelvariant van 24-uurs fondswervingsevents HomeRide en HomeRun. 
    Update 2022: de tweede HomeWalk heeft succesvol plaatsgevonden op 25 en 26 juni 2022.  

  • Focus op mogelijkheden nalatenschappen met gerichte campagnes. 
    Update 2022: er is een nieuwe advertentie ontwikkeld voor nalatenschapswerving die is uitgezet bij diverse media. Daarnaast is een digitale nieuwsbrief geheel in het teken gezet van de mogelijkheid om de Ronald McDonald Huizen via nalatenschappen te ondersteunen.

  • Medewerkers-impactprogramma voor sponsors. Met name jongere medewerkers (millennials) willen een werkgever die impact maakt.    
    Update 2022: met Europese collega’s het concept ‘24 hours FUNdraising Challenge’ verder uitgewerkt. Er is contact gelegd met Coca-Cola om dit samen met hen uit te voeren.   

  • Onderzoeken of uitbreiding van de productverkoop (knuffels en varianten daarop) haalbaar is.
    Update 2022: in de zomer van 2021 is een webshop gelanceerd met 'Kinderfonds-merchandise', zoals hoodies, linnen tassen en de Kinderfondsknuffel. De opbrengst van de verkoop gaat naar het Kinderfonds. In 2022 is er een speciale omgeving toegevoegd voor Ronald McDonald Huis Utrecht, de opbrengst daarvan gaat naar het Huis. Ook is er een nieuw product in kerstthema toegevoegd voor de eindejaarscampagne. 

  • Organisatie van een Family Event. Een jaarlijks terugkerend hip, muzikaal, familie-evenement of -festival. Perfecte match: van gezinnen voor gezinnen. Dit event zou in samenwerking met McDonald’s opgezet kunnen worden. 
    Update 2022: in verband met COVID uitgesteld. Verdere ontwikkeling in 2023. 

  • McDonald’s en het Ronald McDonald Kinderfonds kunnen nog meer halen uit de zichtbaarheid van hun samenwerking. 
    Update 2022:  

    • In de commercial ‘Ook dat doet McDonald’s’ legt McDonald’s haar jarenlange betrokkenheid bij de Ronald McDonald Huizen uit. De commercial werd vanaf november 2022 uitgezonden.  
    • In december 2022 is McDonald’s een samenwerking aangegaan met het programma All You Need is Love. Tijdens de commercial-breaks werd de advertentie ‘Ook dat doet McDonald’s’ uitgezonden. In het programma sprak presentator Robert ten Brink met een Nederlands gezin uit Nieuw-Zeeland, dat in een Ronald McDonald Huis gelogeerd had. In het programma RTL Boulevard werd aandacht besteed aan dit item en vertelde Robert over de betrokkenheid van McDonald’s.  
  • Ook founding partner McDonald’s wil haar medewerkers meer betrekken. 
    Update 2022: op basis van de aanbevelingen van het onderzoek uit 2021 is een plan van aanpak opgesteld en een projectgroep met vertegenwoordigers van McDonald’s en het Ronald McDonald Kinderfonds opgericht.

  • In de multiculturele samenleving liggen er kansen in meer diversiteit in het draagvlak van het Kinderfonds in de samenleving. Doel is meer diversiteit in de achterban: medewerkers, vrijwilligers, sponsors en donateurs. 
    Update 2022: diversiteit en inclusiviteit was het thema bij de jaarlijkse innovatiedag met medewerkers van het Ronald McDonald Kinderfonds en de jaarlijkse netwerktweedaagse met alle medewerkers van het Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen. Om vrijwilligers meer bewust te laten zijn van het thema, is theatergroep Bint door het land gereisd met hun theatervoorstelling ‘Artikel 1’ voor vrijwilligers van de Ronald McDonald Huizen. De charter Diversiteit in Bedrijf van de SER wordt in 2023 ondertekend.

  • Groei bewerkstelligen in digitale fondsenwerving.
    Update 2022: er is weer een recordopbrengst opgebracht met de eindejaarscampagne Kerst in Huis. Dit jaar zijn nieuwsbrieven gepersonaliseerd op naam van de ontvanger en is er een leadwervingscampagne gestart door onder andere het aanbieden van voorleesverhalen wanneer iemand zich aanmeldt voor de digitale nieuwsbrief.

  • Toenemende rol van video. Het Kinderfonds wil de komende jaren meer ‘behind the scenes’-video’s maken, meer Instagram Stories plaatsen, meer persoonlijke videoboodschappen versturen, meer ruimte maken voor user generated content (content gemaakt door gasten) en meer engagement krijgen via social media. 
    Update 2022: video en user generated content is inmiddels een vast onderdeel in de contentstrategie van het Kinderfonds. Lees meer >

  • Uitbreiding in samenwerking met vloggers/online influencers. 
    Update 2022: samenwerking gestart met influencer Elise Boers als online ambassadeur. Ook wordt er steeds meer samengewerkt met moeders en vaders die actief zijn op Instagram en die dankzij hun relatief grote achterban gezien kunnen worden als ‘micro-influencers’. Lees meer >

Een vooruitblik op 2023

In 2022 is de nieuwe meerjarenstrategie voor 2023 – 2025 geschreven op basis van de input uit gesprekken met veertien stakeholdergroepen (o.a. ouders, medewerkers, vrijwilligers, sponsors, zorgprofessionals). De nieuwe meerjarenstrategie is voorgelegd aan en goedgekeurd door de Raad van Toezicht van het Kinderfonds en de Vergadering van Voorzitters van de Ronald McDonald Huizen. De nieuwe meerjarenstrategie is gedeeld met alle betrokken stakeholders en gepubliceerd op de website kinderfonds.nl.

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report