Samengevoegde jaarrekening
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen
Na verwerking saldo van baten en lasten.
Actief | 31-12-2022 | 31-12-2021 | Passief | 31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
€ | € | € | € | |||||
Vaste activa | Reserves en fondsen | |||||||
Materiële vaste activa | (1) | 15 | 15 | Reserves | ||||
Continuïteitsreserve | (8) | 12.691.000 | 12.771.274 | |||||
Financiële vaste activa | (2) | 1.066.173 | 1.157.712 | Bestemmingsreserve bouw | (9) | 6.871.166 | 5.566.389 | |
1.066.188 | 1.157.727 | Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk | (10) | 6.659.907 | 7.893.400 | |||
Bestemmingsreserve netwerk | (11) | 917.096 | 760.512 | |||||
Bestemmingsreserve renovatie-inventaris | (12) | 3.554.311 | 3.557.903 | |||||
Bestemmingsreserve onderhoud | (13) | 1.059.465 | - | |||||
Vlottende activa | Overige bestemmingsreserves | (14) | 395.000 | 272.500 | ||||
Voorraden | 70.251 | 51.394 | 32.147.945 | 30.821.978 | ||||
Vorderingen | Bestemmingsfondsen | (15) | 5.432.513 | 3.708.285 | ||||
Debiteuren | (3) | 221.223 | 247.243 | 37.580.458 | 34.530.263 | |||
Belastingen | (4) | 77.233 | 179.660 | |||||
Overige vorderingen en overlopende activa | (5) | 456.666 | 841.656 | Langlopende schulden | (16) | 369.301 | 615.370 | |
755.122 | 1.268.559 | |||||||
Kortlopende schulden | ||||||||
Effecten | (6) | 56.505 | 66.625 | Crediteuren | 374.915 | 54.903 | ||
Overige schulden en overlopende passiva | (17) | 1.327.590 | 1.485.835 | |||||
Liquide middelen | (7) | 37.704.198 | 34.142.066 | |||||
TOTAAL | 39.652.264 | 36.686.371 | TOTAAL | 39.652.264 | 36.686.371 |
Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Baten | ||||||
- Baten van particulieren | (18) | 8.957.577 | 5.163.120 | 6.579.731 | ||
- Baten van bedrijven | (19) | 4.484.160 | 4.478.986 | 5.293.589 | ||
- Baten van loterijorganisaties | 5.555 | 4.270 | 5.315 | |||
- Baten van subsidies van overheden | 2.403 | 1.900 | - | |||
- Baten van verbonden organisaties | ||||||
zonder winststreven | (20) | 132.622 | 17.000 | 240.292 | ||
- Baten van andere organisaties | ||||||
zonder winststreven | 1.655 | 12.500 | 25.000 | |||
Som van de geworven baten | 13.583.972 | 9.677.776 | 12.143.927 | |||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van | ||||||
producten en/of diensten | (21) | 1.071.716 | 883.659 | 999.304 | ||
- Overige baten | (22) | 86.046 | 63.200 | 167.031 | ||
Som van de baten | 14.741.734 | 10.624.635 | 13.310.262 | |||
Lasten | ||||||
Besteed aan doelstelling door Kinderfonds | ||||||
- Investeringen Huizen | (23) | 883.331 | 976.700 | 641.066 | ||
- Uitvoeringskosten Kinderfonds | (24) | 1.405.563 | 1.647.116 | 1.674.030 | ||
Besteed aan doelstelling door Huizen | ||||||
- Bouw en inrichting | 1.089.963 | 5.107.800 | 943.843 | |||
- Uitvoeringskosten Huizen | 6.014.763 | 5.968.001 | 5.247.799 | |||
9.393.620 | 13.699.617 | 8.506.738 | ||||
Fondsenwerving | ||||||
Wervingskosten | (25) | 1.724.306 | 1.830.743 | 1.761.734 | ||
Beheer en administratie | ||||||
Kosten beheer en administratie | 442.952 | 544.891 | 505.577 | |||
Som van de lasten | 11.560.878 | 16.075.251 | 10.774.049 | |||
Saldo voor financiele baten en lasten | 3.180.856 | -5.450.616 | 2.536.213 | |||
Saldo financiele baten en lasten | (26) | -130.661 | -128.978 | -129.777 | ||
Saldo van baten en lasten | 3.050.195 | -5.579.594 | 2.406.436 |
Bestemming saldo van baten en lasten | 2022 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|
Toevoeging / (onttrekking) aan: | ||||
- continuiteitsreserve | -80.274 | -1.160.648 | ||
- bestemmingsreserve - bouw | 1.304.777 | 900.967 | ||
- bestemmingsreserve - garantiestelling netwerk | -1.233.493 | 1.204.198 | ||
- bestemmingsreserve - netwerk | 156.584 | 336.868 | ||
- bestemmingsreserve - renovatie inventaris | -3.592 | 935.912 | ||
- bestemmingsreserve - onderhoud | 1.059.465 | |||
- bestemmingsreserve - overige | 122.500 | -227.494 | ||
- bestemmingsfonds | 1.724.228 | 416.633 | ||
3.050.195 | 2.406.436 |
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545. De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.
De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.
Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.
Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn.
De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.
Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst.
Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.
Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn:
En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van de CBF-keurmerk en ANBI vereisten (gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking).
De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.
Samengevoegde balans en staat van baten en lasten
Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:
Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.
Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam:
D.H. Oudshoorn-Tinga -lid
F.B.J. Grapperhaus – voorzitter (sinds Q4 2022)
K.J. Oostrom – lid
M. Seijsener – lid
F. Mulkens – lid
S.A. den Hartog-van der Pol – penningmeester
W.B. de Vries – lid
Stichting Ronald McDonald Huis Groningen:
E.J.L.E. Vrijlandt – lid (sinds medio 2023)
G. Dekker – lid
H. Sijtsma – lid
J.J. Bouwhuis – lid
B. Jensma – penningmeester
M. de Jong – voorzitter
P. Papo – lid
Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht:
A. van der Valk – lid
G.H. Zwart – lid
M.H. Veelers – lid
M. Hochstenbach – lid
P.N.J. Smeets – penningmeester
R. Dreessen – voorzitter (sinds 2023)
Rob Vissers – lid
Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam:
A.S. Castelein – voorzitter (tot medio 2023)
E. Ooms – lid
H.S.T.M. van Zanten – lid
H. Escher – lid
L.A. Blok – penningmeester
M. Demelinne – lid
P. Beltman - lid
Stichting Ronald McDonald Huis MW-Brabant:
A.P.M. du Maine – lid
D.J. Vecht – voorzitter
M. van Bommel – lid
R. Keijzers – lid (sinds 2023)
V. van Hooijdonk-de Roover – penningmeester
Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle:
B. Boogerd – voorzitter
J. Schagen – lid
J. de Leur – lid
M.J. Hemmink – lid
R. Hiddink – penningmeester
S. Mulder-de Tollenaer – lid
W.M.T. van Balen – lid
Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag:
C.P.M. Zuijderhoudt – voorzitter
M. Eijsackers – penningmeester
D. Poldermans – lid
S. van Seggelen – lid
R. Cuperus – lid
D. van Eeden – lid
Stichting Ronald McDonald Huis Leiden:
A.E. Hoeksema – lid
E.A. van Win – voorzitter
M.J.M. Duijvestijn – lid
R.M.M. Hogenboom – penningmeester
R. Laport – lid
R. Leene – lid (sinds Q1 2023)
Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen:
A.T.M. Dittrich – lid
J.C.J.M. Berben – voorzitter
E. van den Munchkhof – lid
E. Mimmel-Kortink – lid
J. Slebus – lid
M. Visser – lid
W.G. van Putten – penningmeester
Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht:
J. Teunissen – lid
C.M. Manders – penningmeester
P. Honing – voorzitter
R.M. den Hoed – lid
S. Otto – lid
S. Petra – lid
W.J.W. Kollen – lid
Stichting Ronald McDonald Huis ZO-Brabant:
B.A. Schellekens – lid
C. de Ruiter – lid
J.A.M. te Raaij – lid
K. Dijkman – lid
M.H.W. Clercx – lid
M. Entrop – lid
N. Mac Gillavry – penningmeester
P.P. Nelissen – voorzitter
Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen:
M.J. Noorlander – voorzitter
I. de Boom – lid
S. Lameijer – penningmeester
De directie van deze stichtingen en Stichting Ronald McDonald Kinderfonds wordt gevormd door R.G. Westerlaken-Loos.
Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650). De Richtlijnen voor de jaarverslaggeving zijn integraal toegepast.
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden
De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.
De grondslagen voor de waardering van activa, passiva en van resultaatbepaling zijn gewijzigd ten opzichte van voorgaand jaar, als gevolg van een stelselwijziging. Het betreft hier een stelselwijziging inzake groot onderhoud. Voorheen werd hiervoor een voorziening gevormd, nu wordt groot onderhoud als investering verantwoord. Als gevolg van het verwerken van investeringen conform RJ 650.201 worden investeringen direct verwerkt in de staat van baten en lasten. De stelselwijziging is retroperspectief toegepast waardoor de cijfers van 2021 zijn aangepast. De effecten van de stelselwijziging voor het resultaat en het eigen vermogen in de jaarrekening 2022 worden hieronder weergegeven.
Effecten stelselwijziging op het eigen vermogen (in euro’s)
1-1-2021 | |
---|---|
Continuiteitsreserve voor stelselwijziging | 12.138.896 |
Effect stelselwijziging | 1.216.703 |
Continuiteitsreserve na stelselwijziging | 13.355.599 |
Effecten stelselwijziging op het resultaat 2021 (in euro’s)
2021 | |
---|---|
Resultaat jaarrekening 2021 | 2.982.759 |
af: Onttrekkingen onderhoud uit voorziening | -207.336 |
bij: Dotatie aan voorziening | 157.317 |
af: Vrijval dotatie voorziening | -526.304 |
Resultaat 2021 na stelselwijziging | 2.406.436 |
De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.
De investeringen ten behoeve van de bouw en groot onderhoud van de Ronald McDonald Huizen worden direct ten laste van het resultaat gebracht, aangezien de exploitatie van een Huis niet kan worden gedekt uit de bijdrage gasten en de stichting heeft het beleid niet te vervreemden (conform RJ 650.201). De exploitatie wordt mogelijk gemaakt door donaties, sponsoring en bijdragen (onder andere door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en Ronald McDonald House Charities).
Vanwege de beperkte omvang van de kantoorinventaris is dezelfde methodiek gehanteerd.
Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs.
Vooruitbetaalde bedragen die betrekking hebben op een periode langer dan 1 jaar na balansdatum worden gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Het vooruitbetaalde bedrag dat betrekking heeft op de periode korter dan 1 jaar na balansdatum wordt onder de vorderingen en overlopende activa verantwoord.
De voorraden worden gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.
De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.
De effecten worden gewaardeerd tegen de reële waarde. De koersresultaten (gerealiseerd en ongerealiseerd) worden verantwoord in de staat van baten en lasten.
Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde.
De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichtingen.
De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt jaarlijks gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling, exclusief bijzondere (niet reguliere) posten. Wanneer een lokale Stichting hier niet in kan voorzien, dan houdt, Stichting Ronald McDonald Kinderfonds voor het ontbrekende gedeelte deze reserve aan. Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen.
De bestemmingsreserves omvatten het gedeelte van het resultaat waaraan door het bestuur middels een bestuursbesluit een specifieke bestemming is toegewezen. Het bestuur heeft de mogelijkheid via een bestuursbesluit de bestemming te wijzigen en de reserve (binnen de doelstelling van de Stichting) anders te gaan aanwenden.
De bestemmingsreserve bouw wordt gevormd voor nieuwbouw welke binnen een termijn van 5 jaar dient te geschieden. De hoogte van de reserve bedraagt maximaal de hoogte van de begrote investering.
De bestemmingsreserve renovatie-inventaris wordt gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris. Te denken valt aan de renovatie van badkamers of de aanschaf van nieuw meubilair.
De bestemmingsreserve netwerk wordt aangehouden op basis van de samenwerkingsovereenkomst tussen alle Ronald McDonald Huizen en het Ronald McDonald Kinderfonds (het Ronald McDonald netwerk). Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk.
Overige bestemmingsreserves betreffen tijdelijke reserves gevormd door invloeden van derden welke binnen een termijn van 3 jaar worden aangewend.
De middelen waarvan door een derde partij (dus niet door het bestuur) de bestemming is bepaald, worden verantwoord als bestemmingsfonds.
Langlopende schulden betreffen aangegane verplichtingen of vooruitontvangen sponsorgelden met een looptijd van langer dan een jaar. Het deel van deze verplichtingen die een looptijd hebben van korter dan een jaar zijn onder kortlopende schulden verantwoord. Langlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben tegen nominale waarde.
Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen, tenzij een specifieke afspraak is gemaakt met de donateur.
Baten van eigen acties zoals HomeRide/ -Run/ -Walk en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.
Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen. De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde.
Giften van zaken in natura worden verantwoord tegen reële waarde (voor zover deze betrouwbaar kan worden vastgesteld en materieel is) in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. Giften bestaande uit diensten worden slechts verantwoord, indien dit op geld waardeerbare diensten van bedrijven betreft.
De bijdragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en van Ronald McDonald House Charities worden verantwoord in het jaar waarin ze worden toegekend.
Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.
Er zijn gebeurtenissen na balansdatum.
De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.
Alle materiële vaste activa worden aangehouden in het kader van de doelstelling, met uitzondering van de beperkte omvang van kantoorinventaris te Amersfoort. De investeringen die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen in het boekjaar 2022 bedragen € 1.110.268 (2021: € 1.069.682).
De historische verkrijgingsprijs van de panden bedraagt per 31 december 2022 € 51 miljoen (2021: € 50 miljoen).
De verzekerde waarde van de activa ten behoeve van de doelstelling bedraagt per 31 december 2022 € 74,8 miljoen (2021: € 68,8 miljoen).
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Beginstand Vooruitbetaalde huur | 1.157.712 | 1.248.875 | ||
Kortlopend deel | -91.539 | -91.163 | ||
Eindstand Vooruitbetaalde huur | 1.066.173 | 1.157.712 |
Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord. De gehanteerde rentevoet bedraagt 2%.
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Debiteuren | 227.694 | 253.714 | ||
Voorziening voor oninbaarheid | -6.471 | -6.471 | ||
221.223 | 247.243 | |||
Het verloop van de voorziening is als volgt: | ||||
Stand per 1 januari | -6.471 | -6.019 | ||
Afboeking/Toevoeging | -452 | |||
Stand per 31 december | -6.471 | -6.471 |
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Omzetbelasting | - | 101.520 | ||
Nog te ontvangen energiebelasting | 77.233 | 78.140 | ||
77.233 | 179.660 |
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Nog te ontvangen giften en donaties | 101.739 | 28.988 | ||
Nog te ontvangen acties derden | - | 50.563 | ||
Nog te ontvangen nalatenschappen | 63.316 | 59.366 | ||
Nog te ontvangen bijdrage gasten | 31.159 | 25.286 | ||
Vooruitbetaalde kosten | 210.098 | 357.303 | ||
Nog te ontvangen rente | 2.128 | 3.215 | ||
Bijdrage RMHC | - | 131.182 | ||
Overige | 48.226 | 185.753 | ||
456.666 | 841.656 |
Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen en deze betreffen allen posten met een looptijd korter dan een jaar.
De vooruitbetaalde kosten hebben betrekking op de huur van 2023 voor Ronald McDonald Huis Den Haag en kosten HomeRun -Ride -Walk 2023.
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370) | ||||
Nominaal € 50.000 @ 1,1301 (2021: 1,3325) | 56.505 | 66.625 |
De effecten worden aangehouden bij één Huis, in het kader van belegging.
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Spaarrekeningen | 19.143.918 | 20.029.544 | ||
Rekening couranten | 18.537.205 | 14.091.589 | ||
Kas (inclusief gelden onderweg) | 23.075 | 20.933 | ||
37.704.198 | 34.142.066 |
Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking aan de Stichting.
Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.
De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling (exclusief niet-reguliere posten).
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 12.771.274 | 12.138.896 | ||
Effect stelselwijziging | - | 1.216.703 | ||
Stand per 1 januari na stelselwijziging | 12.771.274 | 13.355.599 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | -80.274 | -584.325 | ||
Stand per 31 december | 12.691.000 | 12.771.274 | ||
De continuiteitsreserve is als volgt opgebouwd: | ||||
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
€ | € | |||
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Huizen | 8.171.571 | 9.160.274 | ||
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Kinderfonds | 4.011.429 | 3.103.000 | ||
Aanvulling door RMcD Kinderfonds voor RMcD Huizen | 508.000 | 508.000 | ||
12.691.000 | 12.771.274 |
De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 5.566.389 | 4.665.423 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 1.463.854 | 1.132.844 | ||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | -159.077 | -231.878 | ||
Stand per 31 december | 6.871.166 | 5.566.389 |
De verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen bedraagt per 31 december 2022 € 6.659.907.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 7.893.400 | 6.689.202 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | -1.233.493 | 1.204.198 | ||
Stand per 31 december | 6.659.907 | 7.893.400 |
De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 760.512 | 423.645 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 156.584 | 336.867 | ||
Stand per 31 december | 917.096 | 760.512 |
Het aangehouden bedrag per 31 december 2022 betreft € 754.123 bij Stichting Ronald McDonald Huis Leiden
en € 162.973 bij Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle.
De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 3.557.903 | 2.621.991 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 529.706 | 1.380.974 | ||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | -533.298 | -445.062 | ||
Stand per 31 december | 3.554.311 | 3.557.903 |
De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | - | - | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 1.059.465 | - | ||
Stand per 31 december | 1.059.465 | - |
De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen.
Het verloop van deze post is als volgt:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 272.500 | 499.994 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 122.500 | -227.494 | ||
Stand per 31 december | 395.000 | 272.500 |
De bestemmingsreserve projecten ad € 50.000 is gevormd ten behoeve van interne ontwikkelingen Isala, Zwolle. Verder is de bestemmingsreserve duurzaamheid ad € 200.000 gevormd voor de verduurzaming van Ronald McDonald Huis Groningen. Ronald McDonald huis Leiden heeft € 22.500 toegevoegd aan een bestemmingsreserve ten behoeve van 25 jaar Huiskamer en 30 jaar Huis.
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Stand per 1 januari | 3.708.285 | 3.291.652 | ||
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen | 1.887.247 | 746.453 | ||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | -163.019 | -329.820 | ||
Stand per 31 december | 5.432.513 | 3.708.285 |
De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2022 voor een bedrag van € 1,9 miljoen uit gelden voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Daarnaast is een bedrag voor € 2,2 miljoen bestemd voor de (tijdelijke) uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht, € 958.000 voor renovatie Huizen Amsterdam,
€ 93.000 voor renovatie badkamers Boshuus, € 160.000 voor de realisatie van 2 Huiskamers, € 68.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden en € 50.000 ten behoeve van betalingsverlegen gasten. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.
De langlopende schulden bestaan uit de volgende posten:
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
16a) Toegezegde bijdrage Psysociale zorg | 220.000 | 440.000 | ||
16b) Vooruit ontvangen sponsorgelden | 149.301 | 175.370 | ||
369.301 | 615.370 |
16a) Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam heeft haar ondersteuning aan de psychosociale afdeling van het Emma ziekenhuis tot en met 2024 toegezegd. De verplichting voor het jaar 2024 (€ 220.000) is als langlopende schuld verantwoord.
16b) De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 42.500 heeft een looptijd langer dan 5 jaar.
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Nog te betalen kosten | 337.151 | 693.007 | ||
Nog te betalen salarissen | 688.911 | 658.262 | ||
Loonbelastingen en premies sociale verzekeringen | 14.930 | 15.718 | ||
Omzetbelastingen | 27.075 | - | ||
Nog te betalen pensioenpremie | 7.867 | - | ||
Vooruit ontvangen bijdragen | 251.656 | 118.518 | ||
Overige schulden | - | 330 | ||
1.327.590 | 1.485.835 |
“€ 114.600 voor 2022 enOp grond van het feit dat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A), de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald House Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald’s) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om Stichting Ronald McDonald Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is opnieuw afgesloten in 2022 voor een periode van 3 jaar tot 31 december 2025.
In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald’s jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald’s, de Coöp en het McDonald’s netwerk zo’n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 850.000.
Het Kinderfonds heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.
In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd door Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen (voorheen: Stichting Ronald McDonald Kindervallei, Stichting Ronald McDonald Hoeve, Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem) en Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.
In 2020 heeft het Kinderfonds een overeenkomst gesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt voor 2022 ca. € 2.700, voor 2023 t/m 2026 ca. € 9.225.
In 2019 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 2 jaar en in 2022 met 1 jaar verlengd. In 2018 is een operational leasecontract afgesloten voor 1 auto voor de duur van 4 jaar. De verplichting voor de operational lease van de in totaal 4 auto's bedraagt in 2023 ca. € 19.540. Alle vier lopen af in 2023.
In juli 2018 is door het Kinderfonds een nieuwe overeenkomst gesloten voor de kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 114.600 voor 2022 en 2023 in totaal € 57.330. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18.
In 2018 is een operational leasecontract gesloten door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen voor 1 auto voor een periode van 4 jaar. De vaste jaarlijkse kosten bedragen € 1.800. De variabele kosten bedragen € 0,18 per kilometer. De verplichting voor 2023 bedraagt € 600. In 2021 is een operational leasecontract gesloten voor 1 auto voor een periode van 1 jaar. De vaste jaarlijkse kosten voor dit contract bedragen € 2.988. De variabele kosten bedragen € 0,1494 per kilometer. De verplichting voor 2023 bedraagt € 1.494.
In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd 'De Kiezel'. Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.
In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting Haga Ziekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd.
De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249.000. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Haga Ziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga Ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren. Als de licentie voor de exploitatie van het Ronald McDonald Huis wordt ingetrokken zal Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag de openbare Huiskamer nog voor tenminste 5 jaar voortzetten, mits de behoefte aan een Huiskamer ook bij Haga Ziekenhuis dan nog aantoonbaar aanwezig is.
De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.
(18) BATEN VAN PARTICULIEREN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Donateurs | 1.574.883 | 1.511.450 | 1.558.011 | |||
Giften en donaties | 800.247 | 600.838 | 786.771 | |||
Nalatenschappen | 5.064.292 | 1.422.500 | 2.632.559 | |||
Eigen actie - HomeRide | 510.668 | 504.380 | 602.804 | |||
Eigen actie - HomeRun | 261.837 | 277.920 | 382.494 | |||
Eigen actie - HomeWalk | 452.228 | 416.881 | 313.877 | |||
Overige eigen acties | 19.131 | 100.103 | 11.403 | |||
Acties derden | 218.952 | 195.296 | 186.647 | |||
Collecteboxen | 20.309 | 56.876 | 17.783 | |||
Baten van kerken | 21.595 | 8.413 | 19.012 | |||
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer | 13.435 | 68.463 | 68.370 | |||
8.957.577 | 5.163.120 | 6.579.731 |
De baten van particulieren zijn € 3,8 miljoen hoger dan begroot met name vanwege hogere opbrengsten nalatenschappen ad € 3,5 miljoen. Ook de opbrengsten donateurs en giften en donaties waren hoger dan begroot.
(19) BATEN VAN BEDRIJVEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Kamersponsors | 315.406 | 194.276 | 259.601 | |||
Donateurs | - | - | 24.137 | |||
Giften en donaties | 431.386 | 275.006 | 629.769 | |||
Giften in natura | 496.404 | 494.882 | 579.841 | |||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala | - | - | 700.000 | |||
Overige eigen acties | 837.940 | 1.191.137 | 804.695 | |||
Acties derden | 388.268 | 349.704 | 485.175 | |||
Collecteboxen | - | - | 3.759 | |||
Vermogensfondsen | 176.930 | 149.500 | 145.172 | |||
Bijdragen McDonalds | ||||||
- McDonald's Collectehuisjes /Donatieknop | 676.042 | 657.920 | 476.412 | |||
- McDonald's Nederland | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |||
- McDonald's Coöp | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |||
- McHappy Day | 595.000 | 550.000 | 611.695 | |||
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer | 66.784 | 116.561 | 73.333 | |||
4.484.160 | 4.478.986 | 5.293.589 |
De baten van bedrijven zijn iets hoger dan begroot.
GIFTEN IN NATURA | Exploitatie 2022 | Exploitatie 2021 | ||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Inrichting | 22.137 | 168.459 | ||
Schoonmaakkosten | 91.791 | 61.423 | ||
Kantoorbenodigdheden | 3.500 | 3.398 | ||
Huisvestingskosten | 84.019 | 72.337 | ||
Huishoudkosten | 68.611 | 61.046 | ||
Kosten vrijwilligers | - | 3.106 | ||
Autokosten | 8.787 | 10.397 | ||
Onderhoud | 67.295 | 54.201 | ||
Beveiliging | 6.899 | 13.277 | ||
Vergoeding UMCG | 100.000 | 100.000 | ||
Kosten collecteboxen | 9.185 | 6.837 | ||
Financiele ondersteuning | 16.056 | 9.891 | ||
Drukwerk en porti | 1.848 | 3.933 | ||
Eigen acties | - | 5.471 | ||
Overigen | 16.276 | 6.065 | ||
496.404 | 579.841 |
(20) BATEN VAN VERBONDEN ORGANISATIES ZONDER WINSTSTREVEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Bijdrage RMHC | 132.622 | 17.000 | 240.292 | |||
132.622 | 17.000 | 240.292 |
De bijdragen van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreffen grants welke zijn ontvangen op basis van de licentieovereenkomsten, en grants in verband met Corona en het symposium Family Centered Care.
(21) BATEN ALS TEGENPRESTATIE VOOR DE LEVERING VAN PRODUKTEN EN/OF DIENSTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Verkoop van artikelen | ||||||
Netto - omzet | 116.190 | 124.037 | 100.809 | |||
Kostprijs verkoop | -49.505 | -54.677 | -53.894 | |||
Bruto-winst | 66.685 | 69.360 | 46.915 | |||
Bijdrage gasten | 1.005.031 | 814.299 | 952.389 | |||
Totaal baten als tegenprestatie voor de levering van produkten en/of diensten | 1.071.716 | 883.659 | 999.304 |
De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en € 35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.
(22) OVERIGE BATEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Overige baten | 86.046 | 63.200 | 167.031 |
De overige baten betreffen voornamelijk de door Ronald McDonald Kindervallei ontvangen uitkering van de verzekering inzake de wateroverlast ad € 146.000, hiervan is € 75.000 al in 2021 als voorschot ontvangen en als bate verantwoord.
De door het Kinderfonds aan de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, uitgekeerde bijdragen zijn in de samengevoegde jaarrekening geëlimineerd. Onderstaand is een opstelling opgenomen waarin wordt weergegeven wat deze bedragen betroffen in 2022 en 2021:
GEËLIMINEERD IN DE SAMENVOEGING: | 2022 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|
€ | € | |||
Geoormerkte gelden | 3.819.869 | 3.156.446 | ||
Ondersteuning dienstverlening Huizen | 243.544 | 243.544 | ||
Sponsoring in natura voor huizen | 207.106 | 149.443 | ||
Bijdrage in de exploitatie | 459.705 | 109.308 | ||
4.730.224 | 3.658.741 |
(23) INVESTERINGEN HUIZEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Vrijwilligers en ambassadeurs | 115.151 | 118.100 | 46.164 | |||
ICT Ronald McDonald netwerk | 485.304 | 418.500 | 428.047 | |||
Kwaliteitsverbetering netwerk | - | - | 1.908 | |||
Grants | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |||
Internationale samenwerking | 3.671 | 3.000 | 11.531 | |||
Verzekeringen Huizen | 15.175 | 21.500 | 13.029 | |||
Ondersteuning vakantiehuizen | 29.710 | - | 31.421 | |||
Financiele dienstverlening aan Huizen | 122.546 | 130.000 | 18.681 | |||
Family Centered Care Symposia | 37.125 | 55.000 | 31.463 | |||
Overige investeringen tbv Huizen | 58.649 | 214.600 | 42.822 | |||
883.331 | 976.700 | 641.066 |
De investeringen Huizen zijn lager dan begroot. Ook de overige investeringen t.b.v. Huizen bleven achter bij begroting.
De uitvoeringskosten vormen een onderdeel van de in de staat van baten en lasten verantwoorde lasten. Daarbij zijn de uitvoeringskosten als volgt:
(24) UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Personeelskosten | 4.886.633 | 5.050.780 | 4.627.856 | |||
Huisvestingskosten | 2.268.462 | 2.060.956 | 1.935.804 | |||
Kantoorkosten | 355.762 | 338.800 | 318.523 | |||
Interne organisatie | 24.486 | 30.000 | 25.519 | |||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 422.933 | 569.678 | 516.675 | |||
Kosten Huiskamer | 426.960 | 448.702 | 464.242 | |||
Overige algemene kosten (incl. bestuur, accountant en advies) | 610.403 | 844.351 | 701.289 | |||
8.995.639 | 9.343.267 | 8.589.908 |
PERSONEELSKOSTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Lonen en salarissen | 2.550.839 | 2.747.597 | 2.092.805 | |||
Sociale lasten | 433.641 | 359.270 | 332.907 | |||
Pensioenlasten | 398.998 | 283.513 | 297.481 | |||
3.383.478 | 3.390.380 | 2.723.193 | ||||
Ontvangen ziekengeld | ||||||
Autokosten | 62.645 | 75.177 | 46.118 | |||
Reis- en verblijfkosten | 19.341 | 33.991 | 2.813 | |||
Detachering en uitzendkrachten | 1.304.128 | 1.392.300 | 1.734.374 | |||
Overige personeelskosten | 117.041 | 158.932 | 121.358 | |||
4.886.633 | 5.050.780 | 4.627.856 |
FTE
De personeelskosten zijn € 164K lager dan begroot o.a. vanwege vacatures die niet direct zijn ingevuld en lagere detachering en overige personeelskosten. Daar tegenover staan hogere kosten in verband met sociale lasten en pensioenen.
In 2022 waren er gemiddeld 45 personeelsleden in dienst (36,2 FTE) ten opzichte van 47 (38,3 FTE) in 2021. De overige personeelsleden worden verloond door de aan het Huis gelieerde ziekenhuizen. Gemiddeld zijn in 2022 totaal minder FTE werkzaam geweest (57,5 FTE ten opzichte van 61,2 FTE in 2021).
HUISVESTINGSKOSTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Huur | 422.175 | 216.926 | 210.273 | |||
Dotatie voorziening onderhoud | - | 300.333 | - | |||
Gas, water, elektra | 358.409 | 440.097 | 318.486 | |||
Beveiliging | 159.737 | 150.730 | 185.889 | |||
Onderhoud | 641.364 | 248.978 | 637.216 | |||
Schoonmaakkosten | 249.423 | 212.962 | 198.156 | |||
Gemeentelijke belastingen | 164.441 | 187.862 | 134.690 | |||
Verzekeringen | 45.961 | 41.853 | 38.546 | |||
Overige huisvestingskosten | 101.156 | 113.874 | 104.501 | |||
Huishoudkosten | 125.796 | 147.341 | 108.047 | |||
2.268.462 | 2.060.956 | 1.935.804 |
De huisvestingskosten zijn in totaal € 200K hoger dan begroot, de huur is hoger dan begroot door huur van een tijdelijke ruimte in Amsterdam, maar daar staat een nihil dotatie aan de voorziening groot onderhoud tegenover. De onderhoudskosten zijn aanzienlijk hoger, dit wordt veroorzaakt door de stelselwijziging. Lagere kosten voor de energie, ondanks gestegen prijzen. Ook zijn er lagere kosten gemeentelijke belastingen.
KANTOORKOSTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Huur inclusief servicekosten | 139.901 | 141.200 | 122.494 | |||
Automatisering | 161.538 | 139.500 | 146.155 | |||
Portokosten | 15.824 | 20.750 | 21.789 | |||
Telefoonkosten | 14.313 | 19.000 | 11.671 | |||
Drukwerk | 1.256 | 3.250 | 1.095 | |||
Kosten inrichting en onderhoud | - | - | 3.414 | |||
Overige kantoorkosten | 22.930 | 15.100 | 11.905 | |||
355.762 | 338.800 | 318.523 |
De totale kantoorkosten zijn iets hoger dan begroot, met name door automatiseringskosten.
INTERNE ORGANISATIE | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Interne organisatie | 24.486 | 30.000 | 25.519 |
De kosten interne organisatie betreft contributies.
VOORLICHTINGS- EN PUBLICITEITSKOSTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Kosten nieuwsbrief | 172.388 | 240.718 | 221.302 | |||
Ronald McDonald Kinderfondsgala (30%) | - | - | 57.982 | |||
HomeRide/Run/Walk (30%) | 96.719 | 93.000 | 63.050 | |||
DM (30%) | 17.284 | 26.790 | 14.444 | |||
Online communicatie | 44.195 | 51.800 | 57.892 | |||
Campagnes | 8.491 | 46.350 | 19.002 | |||
Overige publiciteitskosten | 83.856 | 111.020 | 83.003 | |||
422.933 | 569.678 | 516.675 |
De voorlichtings- en publiciteitskosten 2022 zijn lager dan begroot, door strakke sturing op de kosten.
KOSTEN HUISKAMER | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Personeelskosten | 336.281 | 272.271 | 276.431 | |||
Bouw en inventaris | 23.750 | 85.090 | 118.562 | |||
Vrijwilligers | 4.737 | 11.272 | 754 | |||
Onderhoud | 2.281 | 10.710 | 4.803 | |||
Overige | 59.911 | 69.359 | 63.692 | |||
426.960 | 448.702 | 464.242 |
De kosten Huiskamer zijn iets lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten bouw en inventaris. Dit omdat een aantal investeringen wederom zijn doorgeschoven naar volgend jaar.
OVERIGE ALGEMENE KOSTEN (INCL. KOSTEN BESTUUR, ACCOUNTANT EN ADVIES) | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Accountants- en advieskosten | 102.667 | 93.534 | 95.877 | |||
Telefoon | 68.230 | 68.328 | 68.987 | |||
Porti | 4.463 | 8.418 | 6.139 | |||
Drukwerk | 8.850 | 21.532 | 7.370 | |||
Promotie en activiteiten | 31.498 | 39.856 | 25.154 | |||
Kantoorbenodigdheden | 9.072 | 14.415 | 8.414 | |||
Vrijwilligers | 193.374 | 239.693 | 133.973 | |||
Kosten bestuur | 24.363 | 23.736 | 6.897 | |||
Verzekeringen | 243 | 6.484 | 897 | |||
Automatisering | 31.080 | 35.899 | 18.097 | |||
Bijdrage psychosociale afdeling | - | 220.000 | 220.000 | |||
Diverse algemene kosten | 136.563 | 72.456 | 109.484 | |||
610.403 | 844.351 | 701.289 |
De overige algemene kosten zijn per saldo € 234.000 lager dan begroot, o.a. door minder uitgaven aan vrijwilligers. De kosten voor de bijdrage psychosociale afdeling zijn nihil, een nieuwe overeenkomst is nog niet afgesloten.
Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
(25) WERVINGSKOSTEN | € | € | € | |||
Directe wervingskosten | 591.944 | 647.484 | 599.232 | |||
Uitvoeringskosten fondsenwerving | 1.132.362 | 1.183.259 | 1.162.502 | |||
1.724.306 | 1.830.743 | 1.761.734 |
DIRECTE WERVINGSKOSTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Particuliere directe wervingskosten | € | € | € | |||
Donateurs | 132.500 | 153.930 | 132.630 | |||
Nalatenschappen | 38.341 | 37.500 | 34.209 | |||
Eigen acties - HomeRide/Run/Walk (70%) | 225.678 | 217.000 | 147.118 | |||
Acties derden | 14.461 | 18.068 | 2.014 | |||
DM (70%) | 40.330 | 62.510 | 33.704 | |||
Eigen acties | - | - | 11.894 | |||
Overige directe particuliere wervingskosten | 15.330 | 3.060 | 6.513 | |||
466.640 | 492.068 | 368.082 | ||||
Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | ||||
Zakelijke directe wervingskosten | € | € | € | |||
Giften en donaties | ||||||
Kosten sponsoring in natura | 3.091 | 4.100 | 22 | |||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%) | - | - | 135.292 | |||
Acties derden | 3.734 | 12.181 | 3.032 | |||
McDonalds | 28.027 | 38.600 | 12.621 | |||
Eigen acties | 90.452 | 91.085 | 80.183 | |||
Overige directe zakelijke wervingskosten | - | 9.450 | - | |||
125.304 | 155.416 | 231.150 | ||||
TOTAAL DIRECTE WERVINGSKOSTEN | 591.944 | 647.484 | 599.232 |
De wervingskosten zijn € 56.000 lager dan begroot door strakke sturing op de kosten en minder inzet vanwege coronamaatregelen.
(26) SALDO FINANCIELE BATEN EN LASTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | ||||
Rente baten | 2.736 | 2.730 | -30.820 | |||
Rente lasten | -24.752 | -69.250 | -11.758 | |||
Gerealiseerd en ongerealiseerde koersresultaten | -10.120 | 1 | -4.660 | |||
Bankkosten | -98.525 | -62.459 | -82.539 | |||
Saldo financiële baten en lasten | -130.661 | -128.978 | -129.777 |
Het saldo van de financiële baten en lasten is € 131.000 negatief en is nagenoeg gelijk aan begroot.
Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën.
In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:
Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen.De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:
Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).
Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.
De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland
De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.
De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten.
Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.
Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.
Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.
Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala, HomeRide, HomeRun en HomeWalk zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.
De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:
PERCENTAGES LASTENVERDELING | Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer en administratie | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelskosten | 80% | 15% | 5% | |||
Huisvestingskosten | 100% | 0% | 0% | |||
Kosten accountant en bestuur | 0% | 0% | 100% | |||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 70% | 30% | 0% | |||
Kosten Huiskamer | 100% | 0% | 0% | |||
Overige algemene kosten | 100% | 0% | 0% |
De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:
Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer en administratie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelskosten | 65% | 25% | 10% | |||
Kantoorkosten | 65% | 25% | 10% | |||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 70% | 30% | 0% | |||
Kosten Gala | 30% | 70% | 0% | |||
Kosten HomeRide/HomeRun | 30% | 70% | 0% | |||
Kosten DM | 30% | 70% | 0% | |||
Kosten bestuur, accountant en advies | 0% | 0% | 100% | |||
Overige algemene kosten en interne organisatie | 0% | 0% | 100% | |||
Investeringen Huizen | 100% | 0% | 0% | |||
Directe kosten fondsenwerving | 0% | 100% | 0% |
LASTENVERDELING | Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer en administratie | Totaal 2022 | Begroot 2022 | Totaal 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelskosten | 3.641.969 | 911.220 | 333.444 | 4.886.633 | 5.050.780 | 4.627.856 |
Huisvestingskosten | 2.268.462 | - | - | 2.268.462 | 2.060.956 | 1.935.804 |
Kantoorkosten | 231.183 | 88.917 | 35.663 | 355.763 | 338.800 | 318.523 |
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 347.290 | 75.643 | - | 422.933 | 569.678 | 516.675 |
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies) en kosten interne organisatie | 571.717 | 6.141 | 57.031 | 634.889 | 874.351 | 726.808 |
Kosten Huiskamer | 359.705 | 50.441 | 16.814 | 426.960 | 448.702 | 464.242 |
TOTAAL UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE | 7.420.326 | 1.132.362 | 442.952 | 8.995.640 | 9.343.267 | 8.589.908 |
Directe wervingskosten | - | 591.944 | - | 591.944 | 647.484 | 599.232 |
Investeringen Huizen | 883.331 | - | - | 883.331 | 976.700 | 641.066 |
Bouw en inrichting | 1.089.963 | - | - | 1.089.963 | 5.107.800 | 943.843 |
SOM DER LASTEN | 9.393.620 | 1.724.306 | 442.952 | 11.560.878 | 16.075.251 | 10.774.049 |
BIJDRAGE GASTEN | -1.005.031 | -814.299 | -952.389 | |||
SOM DER LASTEN INCLUSIEF BIJDRAGE GASTEN | 10.555.847 | 15.260.952 | 9.821.660 |
PERCENTAGE WERVINGSKOSTEN T.O.V. SOM VAN DE GEWORVEN BATEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|
Percentage wervingskosten | 12,7% | 18,9% | 14,5% |
- Directe kosten fondsenwerving | 591.944 | 647.484 | 599.232 |
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving | 1.132.362 | 1.183.259 | 1.162.502 |
Wervingskosten | 1.724.306 | 1.830.743 | 1.761.734 |
Som van de geworven baten | 13.583.972 | 9.677.776 | 12.143.927 |
Het % wervingskosten geeft aan hoeveel % van de som van de geworven baten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25% gemiddeld over 3 jaar. Dit % sluit aan bij het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.
De in 2022 gerealiseerde ratio wervingskosten – baten bedraagt 12,7% ten opzichte van 18,9% begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is lager dan begroot doordat de kosten fondsenwerving lager zijn dan begroot ten opzichte van een hogere som van de geworven baten.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
PERCENTAGE WERVINGSKOSTEN T.O.V. SOM VAN DE GEWORVEN BATEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|
0.127 | 0.189 | 0.145 |
PERCENTAGE LASTEN DOELSTELLING - WERVINGSKOSTEN - BEHEER & ADMINISTRATIE T.O.V. SOM VAN DE LASTEN | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|
€ | € | € | |
% Doelstelling - lasten | 81,3% | 85,2% | 79,0% |
% Wervingskosten - lasten | 14,9% | 11,4% | 16,4% |
% Beheer en administratie - lasten | 3,8% | 3,4% | 4,7% |
Totaal | 100,0% | 100,0% | 100,1% |
Kosten doelstelling | |||
- Investeringen Huizen | 883.331 | 976.700 | 641.066 |
- Bouw en inrichting | 1.089.963 | 5.107.800 | 943.843 |
- Uitvoeringskosten | 7.420.326 | 7.615.117 | 6.921.829 |
9.393.620 | 13.699.617 | 8.506.738 | |
Wervingskosten | 1.724.306 | 1.830.743 | 1.761.734 |
Kosten beheer en administratie | 442.952 | 544.891 | 505.577 |
Som van de lasten | 11.560.878 | 16.075.251 | 10.774.049 |
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
PERCENTAGE LASTEN DOELSTELLING - WERVINGSKOSTEN - BEHEER & ADMINISTRATIE T.O.V. SOM VAN DE LASTEN | |
---|---|
Realisatie 2022 | 0.813 |
Begroting 2022 | 0.852 |
Realisatie 2021 | 0.79 |
Het % doelstelling - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten in het kader van de doelstelling. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op minimaal 70%. Hiermee onderstreept het Ronald McDonald netwerk het belang van verantwoorde kosten in het kader van de doelstelling; zorgdragen dat minimaal 70% van de gemaakte lasten bijdragen aan dat families met een ziek of zorgintensief kind optimaal voor hun kind kunnen zorgen en dichtbij elkaar kunnen zijn.
De in 2022 gerealiseerde ratio doelstelling lasten – totale lasten bedraagt 81,3% ten opzichte van 85,2% begroot. De ratio voldoet hiermee ruim aan de interne norm. De ratio is iets lager dan begroot voor 2022 doordat de kosten in het kader van de doelstelling lager zijn dan begroot. Dit betreffen met name lagere kosten als gevolg van het uitgestelde kosten inzake bouw en inrichting en lagere dotatie aan de voorziening groot onderhoud.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
% Wervingskosten - lasten | |
---|---|
Realisatie 2022 | 0.149 |
Begroting 2022 | 0.114 |
Realisatie 2021 | 0.164 |
Het % wervingskosten - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25%. Dit % is gebaseerd op het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.
De in 2022 gerealiseerde ratio wervingskosten – totale lasten bedraagt 14,9% ten opzichte van 11,4 % begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is hoger dan begroot voor 2022 doordat de totale lasten lager zijn dan begroot.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
% Beheer en administratie - lasten | |
---|---|
Realisatie 2022 | 0.038 |
Begroting 2022 | 0.034 |
Realisatie 2021 | 0.047 |
Het % beheer en administratie - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten voor beheer en administratie.
De kosten voor beheer en administratie zijn als volgt bepaald:
■ 5% van de personeelskosten van de lokale Stichtingen
■ 100% van de accountants- en bestuurskosten van de lokale Stichtingen
■ 10% van de personeelskosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
■ 10% van de kantoorkosten en de kosten voor interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
■ 100% van de kosten bestuur, accountant en advies van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds;
■ 100% van de overige algemene kosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.
De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 5%. Dit % sluit aan bij de overtuiging van het Ronald McDonald netwerk dat zij de middelen die zij tot haar beschikking heeft effectief en verantwoord wil besteden, en dat dit niet kan zonder adequate systemen voor planning en control, administratie, directie en bestuur. Hierbij geldt dat kwaliteit geld kost, evenals transparantie en goed bestuur.
De in 2022 gerealiseerde ratio beheer en administratie – totale lasten bedraagt 3,8% ten opzichte van 3,4% begroot en ligt hiermee op de interne norm. De ratio is hoger dan begroot met name doordat de totale lasten lager zijn dan begroot.
Naam | R. Westerlaken-Loos | R. Westerlaken-Loos | |
Functie | alg. directeur | alg. directeur | |
2022 | 2021 | ||
Dienstverband | |||
Aard (looptijd) | onbepaald | onbepaald | |
uren | 32 | 32 | |
parttime percentage | 88,89 | 88,89 | |
periode | 1/1-31/12 | 1/1-31/12 | |
Bezoldiging (EUR) | |||
Jaarinkomen | |||
bruto loon/salaris | 96.860 | 94314 | |
vakantiegeld * | 7629 | 7486 | |
eindejaarsuitkering, 13e/14e maand | - | - | |
variabel jaarinkomen | - | - | |
Totaal | 104489 | 101800 | |
Belastbare vergoedingen/bijtellingen | 10118 | 10118 | |
Pensioenlasten (w.g. deel) | 28.750 | 28.045 | |
Overige beloningen op termijn | - | - | |
Uitkeringen beïndiging dienstverband | - | - | |
Totaal bezoldiging | 149804 | 139963 |
Lees het Bezoldigingsbeleid onder Medewerkers en directie.
Toezichthouders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.
Amsterdam,
Het bestuur
Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos
Leden Raad van Toezicht
De heer dr. J.A.A.M. van Diemen-Steenvoorde, voorzitter
De heer M. Groenewegen
De heer mr. C.A. Voogt, lid auditcommissie
De heer prof. dr. R. Pieters
Mevrouw dr. M.J.A. Tasche
Mevrouw E.M. Jeuster
Mevrouw Ir. A. van den Berg, MBA, lid auditcommissie
De heer drs. J.G. de Vries
Mevrouw drs. J.D. Riel QC