Spring naar inhoud

Samengevoegde jaarrekening

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

Balans

Balans per 31 december 2022

Na verwerking saldo van baten en lasten.

Actief   31-12-2022 31-12-2021   Passief   31-12-2022 31-12-2021
         
Vaste activa         Reserves en fondsen      
Materiële vaste activa (1)  15   15    Reserves      
          Continuïteitsreserve (8)  12.691.000   12.771.274 
Financiële vaste activa (2)  1.066.173   1.157.712    Bestemmingsreserve bouw (9)  6.871.166   5.566.389 
     1.066.188   1.157.727    Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk (10)  6.659.907   7.893.400 
          Bestemmingsreserve netwerk (11)  917.096   760.512 
          Bestemmingsreserve renovatie-inventaris (12)  3.554.311   3.557.903 
          Bestemmingsreserve onderhoud (13)  1.059.465   - 
Vlottende activa         Overige bestemmingsreserves (14)  395.000   272.500 
Voorraden    70.251   51.394         32.147.945   30.821.978 
                 
Vorderingen         Bestemmingsfondsen (15)  5.432.513   3.708.285 
Debiteuren (3)  221.223   247.243         37.580.458   34.530.263 
Belastingen (4)  77.233   179.660           
Overige vorderingen en overlopende activa (5)  456.666   841.656    Langlopende schulden (16)  369.301   615.370 
     755.122   1.268.559           
          Kortlopende schulden      
Effecten (6)  56.505   66.625    Crediteuren    374.915   54.903 
          Overige schulden en overlopende passiva (17)  1.327.590   1.485.835 
Liquide middelen (7)  37.704.198   34.142.066           
TOTAAL    39.652.264   36.686.371    TOTAAL    39.652.264   36.686.371 

Staat van baten en lasten over 2022

    Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Baten            
- Baten van particulieren (18)  8.957.577     5.163.120     6.579.731 
- Baten van bedrijven (19)  4.484.160     4.478.986     5.293.589 
- Baten van loterijorganisaties    5.555     4.270     5.315 
- Baten van subsidies van overheden    2.403     1.900    -
- Baten van verbonden organisaties            
zonder winststreven (20)  132.622     17.000     240.292 
- Baten van andere organisaties            
zonder winststreven    1.655     12.500     25.000 
Som van de geworven baten    13.583.972     9.677.776     12.143.927 
             
- Baten als tegenprestatie voor de levering van            
producten en/of diensten (21)  1.071.716     883.659     999.304 
- Overige baten (22)  86.046     63.200     167.031 
Som van de baten    14.741.734     10.624.635     13.310.262 
             
Lasten            
Besteed aan doelstelling door Kinderfonds            
- Investeringen Huizen (23)  883.331     976.700     641.066 
- Uitvoeringskosten Kinderfonds (24)  1.405.563     1.647.116     1.674.030 
Besteed aan doelstelling door Huizen            
- Bouw en inrichting    1.089.963     5.107.800     943.843 
- Uitvoeringskosten Huizen    6.014.763     5.968.001     5.247.799 
     9.393.620     13.699.617     8.506.738 
Fondsenwerving            
Wervingskosten (25)  1.724.306     1.830.743     1.761.734 
             
Beheer en administratie            
Kosten beheer en administratie    442.952     544.891     505.577 
             
Som van de lasten    11.560.878     16.075.251     10.774.049 
Saldo voor financiele baten en lasten    3.180.856     -5.450.616     2.536.213 
Saldo financiele baten en lasten (26)  -130.661     -128.978     -129.777 
Saldo van baten en lasten    3.050.195     -5.579.594     2.406.436 

Bestemming saldo van baten en lasten

Bestemming saldo van baten en lasten   2022   2021
Toevoeging / (onttrekking) aan:        
- continuiteitsreserve    -80.274     -1.160.648 
- bestemmingsreserve - bouw    1.304.777     900.967 
- bestemmingsreserve - garantiestelling netwerk    -1.233.493     1.204.198 
- bestemmingsreserve - netwerk    156.584     336.868 
- bestemmingsreserve - renovatie inventaris    -3.592     935.912 
- bestemmingsreserve - onderhoud    1.059.465     
- bestemmingsreserve - overige    122.500     -227.494 
- bestemmingsfonds    1.724.228     416.633 
     3.050.195     2.406.436 

Toelichting - algemeen - aard en doel activiteiten

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545. De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.

De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.

Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn.

De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.

Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst. 

Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.

Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn:
En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van de CBF-keurmerk en ANBI vereisten (gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking).

De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.

Samengevoegde balans en staat van baten en lasten

Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:

  • Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Groningen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Leiden;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle;
  • Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.

Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.

Bestuurders per Huis

Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam:

D.H. Oudshoorn-Tinga -lid
F.B.J. Grapperhaus – voorzitter (sinds Q4 2022)
K.J. Oostrom – lid
M. Seijsener – lid
F. Mulkens – lid
S.A. den Hartog-van der Pol – penningmeester
W.B. de Vries – lid

Stichting Ronald McDonald Huis Groningen:
E.J.L.E. Vrijlandt – lid (sinds medio 2023)
G. Dekker – lid
H. Sijtsma – lid
J.J. Bouwhuis – lid
B. Jensma – penningmeester
M. de Jong – voorzitter
P. Papo – lid

Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht:
A. van der Valk – lid
G.H. Zwart – lid
M.H. Veelers – lid
M. Hochstenbach – lid
P.N.J. Smeets – penningmeester
R. Dreessen – voorzitter (sinds 2023)
Rob Vissers – lid

Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam:

A.S. Castelein – voorzitter (tot medio 2023)
E. Ooms – lid
H.S.T.M. van Zanten – lid
H. Escher – lid
L.A. Blok – penningmeester
M. Demelinne – lid
P. Beltman - lid

Stichting Ronald McDonald Huis MW-Brabant:
A.P.M. du Maine – lid
D.J. Vecht – voorzitter
M. van Bommel – lid
R. Keijzers – lid (sinds 2023)
V. van Hooijdonk-de Roover – penningmeester

Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle:
B. Boogerd – voorzitter
J. Schagen – lid
J. de Leur – lid
M.J. Hemmink – lid
R. Hiddink – penningmeester
S. Mulder-de Tollenaer – lid
W.M.T. van Balen – lid

Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag:

C.P.M. Zuijderhoudt – voorzitter
M. Eijsackers – penningmeester
D. Poldermans – lid
S. van Seggelen – lid
R. Cuperus – lid
D. van Eeden – lid

Stichting Ronald McDonald Huis Leiden:
A.E. Hoeksema – lid
E.A. van Win – voorzitter
M.J.M. Duijvestijn – lid
R.M.M. Hogenboom – penningmeester
R. Laport – lid
R. Leene – lid (sinds Q1 2023)

Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen:
A.T.M. Dittrich – lid
J.C.J.M. Berben – voorzitter
E. van den Munchkhof – lid
E. Mimmel-Kortink – lid
J. Slebus – lid
M. Visser – lid
W.G. van Putten – penningmeester

Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht:
J. Teunissen – lid
C.M. Manders – penningmeester
P. Honing – voorzitter
R.M. den Hoed – lid
S. Otto – lid
S. Petra – lid
W.J.W. Kollen – lid

Stichting Ronald McDonald Huis ZO-Brabant:
B.A. Schellekens – lid
C. de Ruiter – lid
J.A.M. te Raaij – lid
K. Dijkman – lid
M.H.W. Clercx – lid
M. Entrop – lid
N. Mac Gillavry – penningmeester
P.P. Nelissen – voorzitter

Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen:
M.J. Noorlander – voorzitter
I. de Boom – lid
S. Lameijer – penningmeester

Directie

De directie van deze stichtingen en Stichting Ronald McDonald Kinderfonds wordt gevormd door R.G. Westerlaken-Loos.

Toelichting - grondslagen voor waardering van activa en passiva

Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650). De Richtlijnen voor de jaarverslaggeving zijn integraal toegepast.

De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden

Continuïteit

De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.

Stelselwijziging

De grondslagen voor de waardering van activa, passiva en van resultaatbepaling zijn gewijzigd ten opzichte van voorgaand jaar, als gevolg van een stelselwijziging. Het betreft hier een stelselwijziging inzake groot onderhoud. Voorheen werd hiervoor een voorziening gevormd, nu wordt groot onderhoud als investering verantwoord. Als gevolg van het verwerken van investeringen conform RJ 650.201 worden investeringen direct verwerkt in de staat van baten en lasten. De stelselwijziging is retroperspectief toegepast waardoor de cijfers van 2021 zijn aangepast. De effecten van de stelselwijziging voor het resultaat en het eigen vermogen in de jaarrekening 2022 worden hieronder weergegeven.

Effecten stelselwijziging op het eigen vermogen (in euro’s)

  1-1-2021
Continuiteitsreserve voor stelselwijziging 12.138.896
Effect stelselwijziging 1.216.703
Continuiteitsreserve na stelselwijziging 13.355.599

Effecten stelselwijziging op het resultaat 2021 (in euro’s)

  2021
Resultaat jaarrekening 2021 2.982.759
af: Onttrekkingen onderhoud uit voorziening -207.336
bij: Dotatie aan voorziening 157.317
af: Vrijval dotatie voorziening -526.304
Resultaat 2021 na stelselwijziging 2.406.436

Schattingen

De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.

Materiële vaste activa

De investeringen ten behoeve van de bouw en groot onderhoud van de Ronald McDonald Huizen worden direct ten laste van het resultaat gebracht, aangezien de exploitatie van een Huis niet kan worden gedekt uit de bijdrage gasten en de stichting heeft het beleid niet te vervreemden (conform RJ 650.201). De exploitatie wordt mogelijk gemaakt door donaties, sponsoring en bijdragen (onder andere door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en Ronald McDonald House Charities).
Vanwege de beperkte omvang van de kantoorinventaris is dezelfde methodiek gehanteerd.

Financiële instrumenten

Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs.

Financiële vaste activa

Vooruitbetaalde bedragen die betrekking hebben op een periode langer dan 1 jaar na balansdatum worden gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Het vooruitbetaalde bedrag dat betrekking heeft op de periode korter dan 1 jaar na balansdatum wordt onder de vorderingen en overlopende activa verantwoord.

Voorraden

De voorraden worden gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.

Effecten

De effecten worden gewaardeerd tegen de reële waarde. De koersresultaten (gerealiseerd en ongerealiseerd) worden verantwoord in de staat van baten en lasten.

Liquide middelen

Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. 

Reserves en fondsen

De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichtingen.

Vrij besteedbaar eigen vermogen

- Continuïteitsreserve

De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt jaarlijks gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling, exclusief bijzondere (niet reguliere) posten. Wanneer een lokale Stichting hier niet in kan voorzien, dan houdt, Stichting Ronald McDonald Kinderfonds voor het ontbrekende gedeelte deze reserve aan. Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen.

- Bestemmingsreserves

De bestemmingsreserves omvatten het gedeelte van het resultaat waaraan door het bestuur middels een bestuursbesluit een specifieke bestemming is toegewezen. Het bestuur heeft de mogelijkheid via een bestuursbesluit de bestemming te wijzigen en de reserve (binnen de doelstelling van de Stichting) anders te gaan aanwenden.

De bestemmingsreserve bouw wordt gevormd voor nieuwbouw welke binnen een termijn van 5 jaar dient te geschieden. De hoogte van de reserve bedraagt maximaal de hoogte van de begrote investering.

De bestemmingsreserve renovatie-inventaris wordt gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris. Te denken valt aan de renovatie van badkamers of de aanschaf van nieuw meubilair.

De bestemmingsreserve netwerk wordt aangehouden op basis van de samenwerkingsovereenkomst tussen alle Ronald McDonald Huizen en het Ronald McDonald Kinderfonds (het Ronald McDonald netwerk). Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk.

Overige bestemmingsreserves betreffen tijdelijke reserves gevormd door invloeden van derden welke binnen een termijn van 3 jaar worden aangewend.

Vastgelegd eigen vermogen

- Bestemmingsfondsen

De middelen waarvan door een derde partij (dus niet door het bestuur) de bestemming is bepaald, worden verantwoord als bestemmingsfonds.

Langlopende schulden

Langlopende schulden betreffen aangegane verplichtingen of vooruitontvangen sponsorgelden met een looptijd van langer dan een jaar. Het deel van deze verplichtingen die een looptijd hebben van korter dan een jaar zijn onder kortlopende schulden verantwoord. Langlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.

Kortlopende schulden

Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.

Grondslagen voor bepaling van het saldo van baten en lasten

Algemeen

Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben tegen nominale waarde.

Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen, tenzij een specifieke afspraak is gemaakt met de donateur. 

Baten van eigen acties zoals HomeRide/ -Run/ -Walk en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.

Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen.  De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde.

Giften van zaken in natura worden verantwoord tegen reële waarde (voor zover deze betrouwbaar kan worden vastgesteld en materieel is) in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. Giften bestaande uit diensten worden slechts verantwoord, indien dit op geld waardeerbare diensten van bedrijven betreft.

De bijdragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en van Ronald McDonald House Charities worden verantwoord in het jaar waarin ze worden toegekend.

Pensioenregeling

Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.

Gebeurtenissen na balansdatum

Er zijn gebeurtenissen na balansdatum.

Toelichting op de balans

1 Materiële vaste activa

De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.

Alle materiële vaste activa worden aangehouden in het kader van de doelstelling, met uitzondering van de beperkte omvang van kantoorinventaris te Amersfoort. De investeringen die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen in het boekjaar 2022 bedragen € 1.110.268 (2021: € 1.069.682).

De historische verkrijgingsprijs van de panden bedraagt per 31 december 2022 € 51 miljoen (2021: € 50 miljoen).

De verzekerde waarde van de activa ten behoeve van de doelstelling bedraagt per 31 december 2022 € 74,8 miljoen (2021: € 68,8 miljoen). 

2 Financiële vaste activa

    31-12-2022   31-12-2021
     
Beginstand Vooruitbetaalde huur    1.157.712     1.248.875 
Kortlopend deel    -91.539     -91.163 
Eindstand Vooruitbetaalde huur    1.066.173     1.157.712 

Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord. De gehanteerde rentevoet bedraagt 2%.

Vorderingen

3 Debiteuren

    31-12-2022   31-12-2021
     
Debiteuren    227.694     253.714 
Voorziening voor oninbaarheid    -6.471     -6.471 
     221.223     247.243 
         
Het verloop van de voorziening is als volgt:        
Stand per 1 januari    -6.471     -6.019 
Afboeking/Toevoeging        -452 
Stand per 31 december    -6.471     -6.471 

4 Belastingen

    31-12-2022   31-12-2021
     
Omzetbelasting   -    101.520 
Nog te ontvangen energiebelasting    77.233     78.140 
     77.233     179.660 

5 Overige vorderingen en overlopende activa

    31-12-2022   31-12-2021
     
Nog te ontvangen giften en donaties    101.739     28.988 
Nog te ontvangen acties derden   -    50.563 
Nog te ontvangen nalatenschappen    63.316     59.366 
Nog te ontvangen bijdrage gasten    31.159     25.286 
Vooruitbetaalde kosten    210.098     357.303 
Nog te ontvangen rente    2.128     3.215 
Bijdrage RMHC   -    131.182 
Overige    48.226     185.753 
     456.666     841.656 

Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen en deze betreffen allen posten met een looptijd korter dan een jaar.

De vooruitbetaalde kosten hebben betrekking op de huur van 2023 voor Ronald McDonald Huis Den Haag en kosten HomeRun -Ride -Walk 2023.

6 Effecten

    31-12-2022   31-12-2021
     
Obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370)        
Nominaal € 50.000 @ 1,1301 (2021: 1,3325)    56.505     66.625 

De effecten worden aangehouden bij één Huis, in het kader van belegging.

7 Liquide middelen

    31-12-2022   31-12-2021
     
Spaarrekeningen    19.143.918     20.029.544 
Rekening couranten    18.537.205     14.091.589 
Kas (inclusief gelden onderweg)    23.075     20.933 
     37.704.198     34.142.066 

Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking aan de Stichting.

Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.

Reserves

8 Continuïteitsreserve 

De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op anderhalf keer de uitvoeringskosten eigen organisatie huidig boekjaar, gecorrigeerd voor de communicatiekosten van de doelstelling (exclusief niet-reguliere posten). 

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    12.771.274     12.138.896 
Effect stelselwijziging    -     1.216.703 
Stand per 1 januari na stelselwijziging    12.771.274     13.355.599 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    -80.274     -584.325 
Stand per 31 december    12.691.000     12.771.274 
         
De continuiteitsreserve is als volgt opgebouwd:        
    31-12-2022   31-12-2021
     
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Huizen    8.171.571     9.160.274 
Continuiteitsreserve Ronald McDonald Kinderfonds    4.011.429     3.103.000 
Aanvulling door RMcD Kinderfonds voor RMcD Huizen    508.000     508.000 
     12.691.000     12.771.274 

9 Bestemmingsreserve bouw

De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord. 

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    5.566.389     4.665.423 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    1.463.854     1.132.844 
Onttrekking ten gunste van het resultaat    -159.077     -231.878 
Stand per 31 december    6.871.166     5.566.389 

10 Bestemmingsreserve garantiestelling netwerk

De verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen bedraagt per 31 december 2022 € 6.659.907.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    7.893.400     6.689.202 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen   -1.233.493     1.204.198 
Stand per 31 december    6.659.907     7.893.400 

11 Bestemmingsreserve netwerk

De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk. 

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    760.512     423.645 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    156.584     336.867 
Stand per 31 december    917.096     760.512 

Het aangehouden bedrag per 31 december 2022 betreft € 754.123 bij Stichting Ronald McDonald Huis Leiden
en € 162.973 bij Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle.

12 Bestemmingsreserve renovatie-inventaris

De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    3.557.903     2.621.991 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    529.706     1.380.974 
Onttrekking ten gunste van het resultaat    -533.298     -445.062 
Stand per 31 december    3.554.311     3.557.903 

13 Bestemmingsreserve onderhoud

De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in inventaris.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    -     - 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    1.059.465     - 
Stand per 31 december    1.059.465     - 

14 Overige bestemmingsreserves

De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen.

Het verloop van deze post is als volgt:

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    272.500     499.994 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    122.500     -227.494 
Stand per 31 december    395.000     272.500 

De bestemmingsreserve projecten ad € 50.000 is gevormd ten behoeve van interne ontwikkelingen Isala, Zwolle. Verder is de bestemmingsreserve duurzaamheid ad € 200.000 gevormd voor de verduurzaming van Ronald McDonald Huis Groningen. Ronald McDonald huis Leiden heeft € 22.500 toegevoegd aan een bestemmingsreserve ten behoeve van 25 jaar Huiskamer en 30 jaar Huis.

15 Bestemmingsfondsen

    31-12-2022   31-12-2021
     
Stand per 1 januari    3.708.285     3.291.652 
Bestemming saldo van baten en lasten Kinderfonds en Huizen    1.887.247     746.453 
Onttrekking ten gunste van het resultaat    -163.019     -329.820 
Stand per 31 december    5.432.513     3.708.285 

De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2022 voor een bedrag van € 1,9 miljoen uit gelden voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Daarnaast is een bedrag voor € 2,2 miljoen bestemd voor de (tijdelijke) uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht, € 958.000 voor renovatie Huizen Amsterdam,
€ 93.000 voor renovatie badkamers Boshuus, € 160.000 voor de realisatie van 2 Huiskamers, € 68.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden en € 50.000 ten behoeve van betalingsverlegen gasten. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.

16 Langlopende schulden

De langlopende schulden bestaan uit de volgende posten:

    31-12-2022   31-12-2021
     
16a) Toegezegde bijdrage Psysociale zorg    220.000     440.000 
16b) Vooruit ontvangen sponsorgelden   149.301     175.370 
     369.301     615.370 

16a) Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam heeft haar ondersteuning aan de psychosociale afdeling van het Emma ziekenhuis tot en met 2024 toegezegd. De verplichting voor het jaar 2024 (€ 220.000) is als langlopende schuld verantwoord. 
16b) De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 42.500 heeft een looptijd langer dan 5 jaar.

17 Kortlopende schulden en overlopende passiva

    31-12-2022   31-12-2021
     
Nog te betalen kosten    337.151     693.007 
Nog te betalen salarissen    688.911     658.262 
Loonbelastingen en premies sociale verzekeringen    14.930     15.718 
Omzetbelastingen   27.075    -
Nog te betalen pensioenpremie   7.867    -
Vooruit ontvangen bijdragen   251.656    118.518 
Overige schulden   -   330 
     1.327.590     1.485.835 

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

“€ 114.600 voor 2022 enOp grond van het feit dat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A), de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald House Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald’s) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om Stichting Ronald McDonald Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is opnieuw afgesloten in 2022 voor een periode van 3 jaar tot 31 december 2025.

In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald’s jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald’s, de Coöp en het McDonald’s netwerk zo’n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 850.000.

Het Kinderfonds heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.

In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd door Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen (voorheen: Stichting Ronald McDonald Kindervallei, Stichting Ronald McDonald Hoeve, Stichting Ronald McDonald Huis Arnhem) en Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.

In 2020 heeft het Kinderfonds een overeenkomst gesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt voor 2022 ca. € 2.700, voor 2023 t/m 2026 ca. € 9.225.

In 2019 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 2 jaar en in 2022 met 1 jaar verlengd. In 2018 is een operational leasecontract afgesloten voor 1 auto voor de duur van 4 jaar. De verplichting voor de operational lease van de in totaal 4 auto's bedraagt in 2023 ca. € 19.540. Alle vier lopen af in 2023.

In juli 2018 is door het Kinderfonds een nieuwe overeenkomst gesloten voor de kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 114.600 voor 2022 en 2023 in totaal € 57.330. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145,18.

In 2018 is een operational leasecontract gesloten door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen voor 1 auto voor een periode van 4 jaar. De vaste jaarlijkse kosten bedragen € 1.800. De variabele kosten bedragen € 0,18 per kilometer. De verplichting voor 2023 bedraagt € 600.  In 2021 is een operational leasecontract gesloten voor 1 auto voor een periode van 1 jaar. De vaste jaarlijkse kosten voor dit contract bedragen € 2.988. De variabele kosten bedragen € 0,1494 per kilometer. De verplichting voor 2023 bedraagt € 1.494.

In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd 'De Kiezel'. Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.

In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting Haga Ziekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd. 

De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249.000. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Haga Ziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga Ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren. Als de licentie voor de exploitatie van het Ronald McDonald Huis wordt ingetrokken zal Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag de openbare Huiskamer nog voor tenminste 5 jaar voortzetten, mits de behoefte aan een Huiskamer ook bij Haga Ziekenhuis dan nog aantoonbaar aanwezig is.

Toelichting op de staat van baten en lasten

Beschikbaar voor doelstelling

Doelstelling

De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

18 Baten van particulieren

(18) BATEN VAN PARTICULIEREN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Donateurs    1.574.883     1.511.450     1.558.011 
Giften en donaties    800.247     600.838     786.771 
Nalatenschappen    5.064.292     1.422.500     2.632.559 
Eigen actie - HomeRide    510.668     504.380     602.804 
Eigen actie - HomeRun    261.837     277.920     382.494 
Eigen actie - HomeWalk    452.228     416.881     313.877 
Overige eigen acties    19.131     100.103     11.403 
Acties derden    218.952     195.296     186.647 
Collecteboxen    20.309     56.876     17.783 
Baten van kerken    21.595     8.413     19.012 
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer    13.435     68.463     68.370 
     8.957.577     5.163.120     6.579.731 

De baten van particulieren zijn € 3,8 miljoen hoger dan begroot met name vanwege hogere opbrengsten nalatenschappen ad € 3,5 miljoen. Ook de opbrengsten donateurs en giften en donaties waren hoger dan begroot.

19 Baten van bedrijven

(19) BATEN VAN BEDRIJVEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Kamersponsors    315.406     194.276     259.601 
Donateurs   -   -    24.137 
Giften en donaties    431.386     275.006     629.769 
Giften in natura    496.404     494.882     579.841 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala   -   -    700.000 
Overige eigen acties    837.940     1.191.137     804.695 
Acties derden    388.268     349.704     485.175 
Collecteboxen   -   -    3.759 
Vermogensfondsen    176.930     149.500     145.172 
Bijdragen McDonalds            
- McDonald's Collectehuisjes /Donatieknop    676.042     657.920     476.412 
- McDonald's Nederland    200.000     200.000     200.000 
- McDonald's Coöp    300.000     300.000     300.000 
- McHappy Day    595.000     550.000     611.695 
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer    66.784     116.561     73.333 
     4.484.160     4.478.986     5.293.589 

De baten van bedrijven zijn iets hoger dan begroot. 

GIFTEN IN NATURA   Exploitatie 2022   Exploitatie 2021
     
Inrichting    22.137     168.459 
Schoonmaakkosten    91.791     61.423 
Kantoorbenodigdheden    3.500     3.398 
Huisvestingskosten    84.019     72.337 
Huishoudkosten    68.611     61.046 
Kosten vrijwilligers   -    3.106 
Autokosten    8.787     10.397 
Onderhoud    67.295     54.201 
Beveiliging    6.899     13.277 
Vergoeding UMCG    100.000     100.000 
Kosten collecteboxen    9.185     6.837 
Financiele ondersteuning    16.056     9.891 
Drukwerk en porti    1.848     3.933 
Eigen acties   -    5.471 
Overigen    16.276     6.065 
     496.404     579.841 

20 Baten van verbonden organisaties zonder winststreven

(20) BATEN VAN VERBONDEN ORGANISATIES ZONDER WINSTSTREVEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Bijdrage RMHC    132.622     17.000     240.292 
     132.622     17.000     240.292 

De bijdragen van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreffen grants welke zijn ontvangen op basis van de licentieovereenkomsten, en grants in verband met Corona en het symposium Family Centered Care.

21 Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

(21) BATEN ALS TEGENPRESTATIE VOOR DE LEVERING VAN PRODUKTEN EN/OF DIENSTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Verkoop van artikelen            
Netto - omzet    116.190     124.037     100.809 
Kostprijs verkoop    -49.505     -54.677     -53.894 
Bruto-winst    66.685     69.360     46.915 
Bijdrage gasten    1.005.031     814.299     952.389 
Totaal baten als tegenprestatie voor de levering van produkten en/of diensten    1.071.716     883.659     999.304 

De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en € 35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.

22 Overige baten

(22) OVERIGE BATEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Overige baten    86.046     63.200     167.031 

De overige baten betreffen voornamelijk de door Ronald McDonald Kindervallei ontvangen uitkering van de verzekering inzake de wateroverlast ad € 146.000, hiervan is € 75.000 al in 2021 als voorschot ontvangen en als bate verantwoord.

Geëlimineerd in de samenvoeging

De door het Kinderfonds aan de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, uitgekeerde bijdragen zijn in de samengevoegde jaarrekening geëlimineerd. Onderstaand is een opstelling opgenomen waarin wordt weergegeven wat deze bedragen betroffen in 2022 en 2021:

GEËLIMINEERD IN DE SAMENVOEGING:   2022   2021
     
Geoormerkte gelden    3.819.869     3.156.446 
Ondersteuning dienstverlening Huizen    243.544     243.544 
Sponsoring in natura voor huizen    207.106     149.443 
Bijdrage in de exploitatie   459.705   109.308
     4.730.224     3.658.741 

Besteed aan doelstelling

23 Investeringen Huizen

(23) INVESTERINGEN HUIZEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Vrijwilligers en ambassadeurs    115.151     118.100     46.164 
ICT Ronald McDonald netwerk    485.304     418.500     428.047 
Kwaliteitsverbetering netwerk   -   -    1.908 
Grants    16.000     16.000     16.000 
Internationale samenwerking    3.671     3.000     11.531 
Verzekeringen Huizen    15.175     21.500     13.029 
Ondersteuning vakantiehuizen    29.710    -    31.421 
Financiele dienstverlening aan Huizen    122.546     130.000     18.681 
Family Centered Care Symposia    37.125     55.000     31.463 
Overige investeringen tbv Huizen    58.649     214.600     42.822 
     883.331     976.700     641.066 

De investeringen Huizen zijn lager dan begroot. Ook de overige investeringen t.b.v. Huizen bleven achter bij begroting.

24 Uitvoeringskosten eigen organisatie

De uitvoeringskosten vormen een onderdeel van de in de staat van baten en lasten verantwoorde lasten. Daarbij zijn de uitvoeringskosten als volgt:

(24) UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Personeelskosten    4.886.633     5.050.780     4.627.856 
Huisvestingskosten    2.268.462     2.060.956     1.935.804 
Kantoorkosten    355.762     338.800     318.523 
Interne organisatie    24.486     30.000     25.519 
Voorlichtings- en publiciteitskosten    422.933     569.678     516.675 
Kosten Huiskamer    426.960     448.702     464.242 
Overige algemene kosten (incl. bestuur, accountant en advies)    610.403     844.351     701.289 
     8.995.639     9.343.267     8.589.908 

Personeelskosten

PERSONEELSKOSTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Lonen en salarissen    2.550.839     2.747.597     2.092.805 
Sociale lasten    433.641     359.270     332.907 
Pensioenlasten    398.998     283.513     297.481 
             
     3.383.478     3.390.380     2.723.193 
Ontvangen ziekengeld            
Autokosten    62.645     75.177     46.118 
Reis- en verblijfkosten    19.341     33.991     2.813 
Detachering en uitzendkrachten    1.304.128     1.392.300     1.734.374 
Overige personeelskosten    117.041     158.932     121.358 
     4.886.633     5.050.780     4.627.856 

FTE

De personeelskosten zijn € 164K lager dan begroot o.a. vanwege vacatures die niet direct zijn ingevuld en lagere detachering en overige personeelskosten. Daar tegenover staan hogere kosten in verband met sociale lasten en pensioenen.

In 2022 waren er gemiddeld 45 personeelsleden in dienst (36,2 FTE) ten opzichte van 47 (38,3 FTE) in 2021. De overige personeelsleden worden verloond door de aan het Huis gelieerde ziekenhuizen. Gemiddeld zijn in 2022 totaal minder FTE werkzaam geweest (57,5 FTE ten opzichte van 61,2 FTE in 2021).

Huisvestingskosten

HUISVESTINGSKOSTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Huur    422.175     216.926     210.273 
Dotatie voorziening onderhoud   -   300.333    -
Gas, water, elektra    358.409     440.097     318.486 
Beveiliging    159.737     150.730     185.889 
Onderhoud    641.364     248.978     637.216 
Schoonmaakkosten    249.423     212.962     198.156 
Gemeentelijke belastingen    164.441     187.862     134.690 
Verzekeringen    45.961     41.853     38.546 
Overige huisvestingskosten    101.156     113.874     104.501 
Huishoudkosten    125.796     147.341     108.047 
     2.268.462     2.060.956     1.935.804 

De huisvestingskosten zijn in totaal € 200K hoger dan begroot, de huur is hoger dan begroot door huur van een tijdelijke ruimte in Amsterdam, maar daar staat een nihil dotatie aan de voorziening groot onderhoud tegenover. De onderhoudskosten zijn aanzienlijk hoger, dit wordt veroorzaakt door de stelselwijziging. Lagere kosten voor de energie, ondanks gestegen prijzen. Ook zijn er lagere kosten gemeentelijke belastingen.

Kantoorkosten

KANTOORKOSTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Huur inclusief servicekosten    139.901     141.200     122.494 
Automatisering    161.538     139.500     146.155 
Portokosten    15.824     20.750     21.789 
Telefoonkosten    14.313     19.000     11.671 
Drukwerk    1.256     3.250     1.095 
Kosten inrichting en onderhoud   -   -    3.414 
Overige kantoorkosten    22.930     15.100     11.905 
     355.762     338.800     318.523 

De totale kantoorkosten zijn iets hoger dan begroot, met name door automatiseringskosten.

Interne organisatie

INTERNE ORGANISATIE   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Interne organisatie    24.486     30.000     25.519 

De kosten interne organisatie betreft contributies.

Voorlichting- en publiciteitskosten

VOORLICHTINGS- EN PUBLICITEITSKOSTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Kosten nieuwsbrief    172.388     240.718     221.302 
Ronald McDonald Kinderfondsgala (30%)   -   -    57.982 
HomeRide/Run/Walk (30%)    96.719     93.000     63.050 
DM (30%)    17.284     26.790     14.444 
Online communicatie    44.195     51.800     57.892 
Campagnes    8.491     46.350     19.002 
Overige publiciteitskosten    83.856     111.020     83.003 
     422.933     569.678     516.675 

De voorlichtings- en publiciteitskosten 2022 zijn lager dan begroot, door strakke sturing op de kosten.

Kosten Huiskamer

KOSTEN HUISKAMER   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Personeelskosten    336.281     272.271     276.431 
Bouw en inventaris    23.750     85.090     118.562 
Vrijwilligers    4.737     11.272     754 
Onderhoud    2.281     10.710     4.803 
Overige    59.911     69.359     63.692 
     426.960     448.702     464.242 

De kosten Huiskamer zijn iets lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten bouw en inventaris. Dit omdat een aantal investeringen wederom zijn doorgeschoven naar volgend jaar.

Overige algemene kosten

OVERIGE ALGEMENE KOSTEN (INCL. KOSTEN BESTUUR, ACCOUNTANT EN ADVIES)   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Accountants- en advieskosten    102.667     93.534     95.877 
Telefoon    68.230     68.328     68.987 
Porti    4.463     8.418     6.139 
Drukwerk    8.850     21.532     7.370 
Promotie en activiteiten    31.498     39.856     25.154 
Kantoorbenodigdheden    9.072     14.415     8.414 
Vrijwilligers    193.374     239.693     133.973 
Kosten bestuur    24.363     23.736     6.897 
Verzekeringen    243     6.484     897 
Automatisering    31.080     35.899     18.097 
Bijdrage psychosociale afdeling   -    220.000     220.000 
Diverse algemene kosten    136.563     72.456     109.484 
     610.403     844.351     701.289 

De overige algemene kosten zijn per saldo € 234.000 lager dan begroot, o.a. door minder uitgaven aan vrijwilligers. De kosten voor de bijdrage psychosociale afdeling zijn nihil, een nieuwe overeenkomst is nog niet afgesloten.

25 Wervingskosten

    Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
(25) WERVINGSKOSTEN      
Directe wervingskosten    591.944     647.484     599.232 
Uitvoeringskosten fondsenwerving    1.132.362     1.183.259     1.162.502 
     1.724.306     1.830.743     1.761.734 

Directe wervingskosten

DIRECTE WERVINGSKOSTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
Particuliere directe wervingskosten      
Donateurs    132.500     153.930     132.630 
Nalatenschappen    38.341     37.500     34.209 
Eigen acties - HomeRide/Run/Walk (70%)    225.678     217.000     147.118 
Acties derden    14.461     18.068     2.014 
DM (70%)    40.330     62.510     33.704 
Eigen acties   -   -    11.894 
Overige directe particuliere wervingskosten    15.330     3.060     6.513 
     466.640     492.068     368.082 
             
    Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
Zakelijke directe wervingskosten      
Giften en donaties            
Kosten sponsoring in natura    3.091     4.100     22 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%)   -   -    135.292 
Acties derden    3.734     12.181     3.032 
McDonalds    28.027     38.600     12.621 
Eigen acties    90.452     91.085     80.183 
Overige directe zakelijke wervingskosten   -    9.450    -
     125.304     155.416     231.150 
             
TOTAAL DIRECTE WERVINGSKOSTEN    591.944     647.484     599.232 

De wervingskosten zijn € 56.000 lager dan begroot door strakke sturing op de kosten en minder inzet vanwege coronamaatregelen.

26 Saldo financiële baten en lasten

(26) SALDO FINANCIELE BATEN EN LASTEN   Realisatie 2022   Begroting 2022   Realisatie 2021
       
Rente baten    2.736     2.730     -30.820 
Rente lasten    -24.752     -69.250     -11.758 
Gerealiseerd en ongerealiseerde koersresultaten    -10.120     1     -4.660 
Bankkosten    -98.525     -62.459     -82.539 
Saldo financiële baten en lasten    -130.661     -128.978     -129.777 

Het saldo van de financiële baten en lasten is € 131.000 negatief en is nagenoeg gelijk aan begroot.

Lastenverdeling

Uitgangspunten toerekening uitvoeringskosten eigen organisatie

Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën. 

Kosten doelstelling

In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:

  • Investeringen Huizen;
  • Bouw en inrichting;

Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen.De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:

Personeelskosten

Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).

Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.

De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland

Huisvestingskosten/kantoorkosten/interne organisatie

De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.

De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten. 

Voorlichtings- en publiciteitskosten

Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.

Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.

Kosten bestuur, accountant en advies en overige algemene kosten

Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.

Kosten Gala, HomeRide, HomeRun, HomeWalk, Direct Mail (DM) en de database

Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala, HomeRide, HomeRun en HomeWalk zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.

Percentages lastenverdeling

De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:

PERCENTAGES LASTENVERDELING   Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer en administratie
Personeelskosten   80%   15%   5%
Huisvestingskosten   100%   0%   0%
Kosten accountant en bestuur   0%   0%   100%
Voorlichtings- en publiciteitskosten   70%   30%   0%
Kosten Huiskamer   100%   0%   0%
Overige algemene kosten   100%   0%   0%

De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer en administratie
Personeelskosten   65%   25%   10%
Kantoorkosten   65%   25%   10%
Voorlichtings- en publiciteitskosten   70%   30%   0%
Kosten Gala   30%   70%   0%
Kosten HomeRide/HomeRun   30%   70%   0%
Kosten DM   30%   70%   0%
Kosten bestuur, accountant en advies   0%   0%   100%
Overige algemene kosten en interne organisatie   0%   0%   100%
Investeringen Huizen   100%   0%   0%
Directe kosten fondsenwerving   0%   100%   0%

Lastenverdeling

LASTENVERDELING Doelstelling Fondsenwerving Beheer en administratie Totaal 2022 Begroot 2022 Totaal 2021
Personeelskosten  3.641.969   911.220   333.444   4.886.633   5.050.780   4.627.856 
Huisvestingskosten  2.268.462   -   -   2.268.462   2.060.956   1.935.804 
Kantoorkosten  231.183   88.917   35.663   355.763   338.800   318.523 
Voorlichtings- en publiciteitskosten  347.290   75.643   -   422.933   569.678   516.675 
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies) en kosten interne organisatie  571.717   6.141   57.031   634.889   874.351   726.808 
Kosten Huiskamer  359.705   50.441   16.814   426.960   448.702   464.242 
             
TOTAAL UITVOERINGSKOSTEN EIGEN ORGANISATIE  7.420.326   1.132.362   442.952   8.995.640   9.343.267   8.589.908 
             
Directe wervingskosten  -   591.944   -   591.944   647.484   599.232 
Investeringen Huizen  883.331   -   -   883.331   976.700   641.066 
Bouw en inrichting  1.089.963   -   -   1.089.963   5.107.800   943.843 
             
SOM DER LASTEN  9.393.620   1.724.306   442.952   11.560.878   16.075.251   10.774.049 
             
BIJDRAGE GASTEN        -1.005.031   -814.299   -952.389 
             
SOM DER LASTEN INCLUSIEF BIJDRAGE GASTEN        10.555.847   15.260.952   9.821.660 

Ratio's

PERCENTAGE WERVINGSKOSTEN T.O.V. SOM VAN DE GEWORVEN BATEN Realisatie 2022 Begroting 2022 Realisatie 2021
       
Percentage wervingskosten 12,7% 18,9% 14,5%
       
- Directe kosten fondsenwerving  591.944   647.484   599.232 
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving  1.132.362   1.183.259   1.162.502 
Wervingskosten  1.724.306   1.830.743   1.761.734 
       
Som van de geworven baten  13.583.972   9.677.776   12.143.927 

Het % wervingskosten geeft aan hoeveel % van de som van de geworven baten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25% gemiddeld over 3 jaar. Dit % sluit aan bij het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.

De in 2022 gerealiseerde ratio wervingskosten – baten bedraagt 12,7% ten opzichte van 18,9% begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is lager dan begroot doordat de kosten fondsenwerving lager zijn dan begroot ten opzichte van een hogere som van de geworven baten.

% Wervingskosten ten opzichte van som van de geworven baten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

PERCENTAGE WERVINGSKOSTEN T.O.V. SOM VAN DE GEWORVEN BATEN Realisatie 2022 Begroting 2022 Realisatie 2021
  0.127 0.189 0.145

Percentage lasten doelstelling - wervingskosten - beheer & administratie ten opzichte van som van de lasten

PERCENTAGE LASTEN DOELSTELLING - WERVINGSKOSTEN - BEHEER & ADMINISTRATIE T.O.V. SOM VAN DE LASTEN Realisatie 2022 Begroting 2022 Realisatie 2021
 
% Doelstelling - lasten 81,3% 85,2% 79,0%
% Wervingskosten - lasten 14,9% 11,4% 16,4%
% Beheer en administratie - lasten 3,8% 3,4% 4,7%
Totaal 100,0% 100,0% 100,1%
       
Kosten doelstelling      
- Investeringen Huizen  883.331   976.700   641.066 
- Bouw en inrichting  1.089.963   5.107.800   943.843 
- Uitvoeringskosten  7.420.326   7.615.117   6.921.829 
   9.393.620   13.699.617   8.506.738 
       
Wervingskosten  1.724.306   1.830.743   1.761.734 
       
Kosten beheer en administratie  442.952   544.891   505.577 
       
Som van de lasten  11.560.878   16.075.251   10.774.049 

% doelstelling lasten ten opzichte van de totale lasten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

PERCENTAGE LASTEN DOELSTELLING - WERVINGSKOSTEN - BEHEER & ADMINISTRATIE T.O.V. SOM VAN DE LASTEN  
Realisatie 2022 0.813
Begroting 2022 0.852
Realisatie 2021 0.79

Het % doelstelling - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten in het kader van de doelstelling. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op minimaal 70%. Hiermee onderstreept het Ronald McDonald netwerk het belang van verantwoorde kosten in het kader van de doelstelling; zorgdragen dat minimaal 70% van de gemaakte lasten bijdragen aan dat families met een ziek of zorgintensief kind optimaal voor hun kind kunnen zorgen en dichtbij elkaar kunnen zijn. 

De in 2022 gerealiseerde ratio doelstelling lasten – totale lasten bedraagt 81,3% ten opzichte van 85,2% begroot. De ratio voldoet hiermee ruim aan de interne norm. De ratio is iets lager dan begroot voor 2022 doordat de kosten in het kader van de doelstelling lager zijn dan begroot. Dit betreffen met name lagere kosten als gevolg van het uitgestelde kosten inzake bouw en inrichting en lagere dotatie aan de voorziening groot onderhoud.

% wervingskosten ten opzichte van de totale lasten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

% Wervingskosten - lasten  
Realisatie 2022 0.149
Begroting 2022 0.114
Realisatie 2021 0.164

Het % wervingskosten - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan wervingskosten. De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 25%. Dit % is gebaseerd op het uitgangspunt dat wanneer nodig het Ronald McDonald netwerk voldoende doch verantwoorde ruimte heeft voor innovatie en investeringen in fondsenwerving.

De in 2022 gerealiseerde ratio wervingskosten – totale lasten bedraagt 14,9% ten opzichte van 11,4 % begroot. De ratio is ruim onder de interne norm. De ratio is hoger dan begroot voor 2022 doordat de totale lasten lager zijn dan begroot.

% beheer- en administratielasten ten opzichte van de totale lasten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

% Beheer en administratie - lasten  
Realisatie 2022 0.038
Begroting 2022 0.034
Realisatie 2021 0.047

Het % beheer en administratie - lasten geeft aan hoeveel van de totale lasten is besteed aan kosten voor beheer en administratie. 

De kosten voor beheer en administratie zijn als volgt bepaald:

■ 5% van de personeelskosten van de lokale Stichtingen 
■ 100% van de accountants- en bestuurskosten van de lokale Stichtingen
■ 10% van de personeelskosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
■ 10% van de kantoorkosten en de kosten voor interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds 
■ 100% van de kosten bestuur, accountant en advies van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds;
■ 100% van de overige algemene kosten van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds.

De interne norm voor deze ratio is vastgesteld op maximaal 5%. Dit % sluit aan bij de overtuiging van het Ronald McDonald netwerk dat zij de middelen die zij tot haar beschikking heeft effectief en verantwoord wil besteden, en dat dit niet kan zonder adequate systemen voor planning en control, administratie, directie en bestuur. Hierbij geldt dat kwaliteit geld kost, evenals transparantie en goed bestuur. 

De in 2022 gerealiseerde ratio beheer en administratie – totale lasten bedraagt 3,8% ten opzichte van 3,4% begroot en ligt hiermee op de interne norm. De ratio is hoger dan begroot met name doordat de totale lasten lager zijn dan begroot.

Overige informatie

Bezoldiging directie

Naam   R. Westerlaken-Loos R. Westerlaken-Loos
Functie   alg. directeur alg. directeur
    2022 2021
Dienstverband      
Aard (looptijd)   onbepaald onbepaald
  uren 32 32
  parttime percentage 88,89 88,89
  periode 1/1-31/12 1/1-31/12
Bezoldiging (EUR)      
Jaarinkomen      
  bruto loon/salaris 96.860 94314
  vakantiegeld * 7629 7486
  eindejaarsuitkering, 13e/14e maand - -
  variabel jaarinkomen - -
Totaal   104489 101800
Belastbare vergoedingen/bijtellingen   10118 10118
Pensioenlasten (w.g. deel)   28.750 28.045
Overige beloningen op termijn   - -
Uitkeringen beïndiging dienstverband   - -
Totaal bezoldiging   149804 139963

Bezoldigingsbeleid

Lees het Bezoldigingsbeleid onder Medewerkers en directie.

Toezichthouders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.

Juni 2022

Amsterdam,

Het bestuur

Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos

Leden Raad van Toezicht

De heer dr. J.A.A.M. van Diemen-Steenvoorde, voorzitter
De heer M. Groenewegen
De heer mr. C.A. Voogt, lid auditcommissie
De heer prof. dr. R. Pieters
Mevrouw dr. M.J.A. Tasche
Mevrouw E.M. Jeuster
Mevrouw Ir. A. van den Berg, MBA, lid auditcommissie
De heer drs. J.G. de Vries
Mevrouw drs. J.D. Riel QC

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report