Spring naar inhoud

De gezinnen

Intro

Om hen draait het

5.639 gezinnen verbleven in de Ronald McDonald Huizen in 2021 en 522 gezinnen overnachtten in de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds. Een fijn verblijf voor de gasten, dat is waar de medewerkers en vrijwilligers van de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen zich dag in, dag uit sterk voor maken.

Communicatie met de gasten

In de communicatie met gasten voorafgaand, tijdens en ná het verblijf, wil het Kinderfonds een warm, betrokken en gastvrij gevoel overbrengen. Binnen het Kinderfonds houdt projectgroep Guest Care zich onder andere hiermee bezig.

In beeld gebracht: de contactmomenten en communicatiemiddelen met onze gasten. Klik om afbeelding te openen.

Voor het verblijf: alvast binnenkijken in het Huis

Stel, je kind wordt opgenomen in het ziekenhuis en de arts wijst je op het naastgelegen Ronald McDonald Huis. Je kent het misschien van naam, maar verder is het onbekend. Hoe fijn is het dan als je alvast even digitaal binnen kan kijken in het Huis. In 2021 zijn Ronald McDonald Huis Zwolle en Sophia Rotterdam hiermee bezig gegaan. Hoe het werkt: in de ziekenhuizen hangen qr-codes, die wanneer ze gescand worden, een video laten zien van een rondleiding door het Huis.

Tijdens het verblijf: gastenapp [t]Huis

De gastenapp [t]Huis is in 2019 ontstaan als wens om de communicatie met gasten tijdens hun verblijf in het Ronald McDonald Huis te optimaliseren en professionaliseren. In de app vinden gasten verblijfsinformatie en wat te doen bij calamiteiten, informatie over wassen, koken en fietsuitleen, waar de supermarkten in de buurt te vinden zijn, wat er in de omgeving is te doen, en welke activiteiten er in en om het Huis of vakantiehuis zijn. Het CRM-systeem Salesforce geeft de app een seintje als een gast in- of uitcheckt in het Huis. Na het inchecken ontvangen gasten automatisch een mail met inloginstructies voor de app. In 2021 hebben, op drie na, alle Huizen de app in gebruik en is er een afstudeerstagiair aangenomen die in 2022 onderzoek gaat doen naar manieren om het gebruik van de app te optimaliseren.

Naar huis: weer thuis-nieuwsbrief

De Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen houden hun gasten ook na hun verblijf graag verbonden en betrokken. Gasten ontvangen zeven dagen na het uitchecken in een Huis of vakantiehuis een Weer Thuis-nieuwsbrief in hun mailbox. Via deze digitale nieuwsbrief wordt de warme deken van het Huis of vakantiehuis doorgetrokken naar de thuissituatie. De nieuwsbrief is gevuld met een warm woord van het management, tips voor thuiskomst na een ziekenhuisperiode en wat ouders eventueel terug kunnen doen voor het Huis. Ook is een gastentevredenheidsenquête onderdeel van de e-mail. In 2021 zijn alle Huizen en vakantiehuizen live met deze nieuwsbrief. Ook is een variant van de nieuwsbrief in ontwikkeling voor de gezinnen die doorgaan naar een ander ziekenhuis en in sommige gevallen ook naar een naastgelegen Ronald McDonald Huis gaan.

Samen sterk: ouderadviesraad

In 2021 is het Kinderfonds gestart met een ouderadviesraad. Vanuit ieder Huis of vakantiehuis is een lid aangedragen en samen vertegenwoordigen deze ouders een breed pallet aan ervaringen in en meningen over de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. De ouderadviesraad is twee keer bij elkaar gekomen in 2021 en heeft het Kinderfonds feedback gegeven op de impact die ontwikkelingen in de zorg hebben op gezinnen en op welke manier het Kinderfonds hen hierin kan ondersteunen.

Verhalen uit het Huis: magazine [t]Huis

[t]Huis is het relatiemagazine van het Ronald McDonald Kinderfonds. Vier keer per jaar ontvangen vaste donateurs, sponsors, vrijwilligers en andere relaties het magazine door de brievenbus. Het blad omvat onder andere verhalen van families die gebruikmaken van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, het laatste nieuws en hoe geworven geld wordt uitgegeven. In elke uitgave van [t]Huis stond een ander thema centraal: ‘onverwacht’ in maart, ‘kind aan het woord’ in juni, ‘helden’ in september en ‘feestdagen’ in december. Door het hele jaar heen vertelden tientallen ouders hun persoonlijke verhaal. Het magazine telt twintig pagina’s, waarvan er acht pagina’s met lokale content kunnen worden ingevuld. Hierdoor verschijnen er landelijk zestien verschillende edities en wordt de verbondenheid van de lezer met het Ronald McDonald Huis of vakantiehuis in zijn regio maximaal bevorderd. [t]Huis verscheen in 2021 met een totale oplage van 403.299 exemplaren (106.127 exemplaren in december). Het magazine komt tot stand dankzij sponsorbijdragen en gereduceerde tarieven van toeleveranciers, waardoor de kosten voor het magazine laag gehouden kunnen worden. De kostprijs inclusief verzending bedraagt € 0,55 per exemplaar. [t]Huis is gedrukt op FSC-papier en wordt voor verzending verpakt in biofolie.  

Bijdrage ouders

De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen ontvangen geen overheidssubsidie. De Ronald McDonald Huizen vragen ouders die in een Ronald McDonald Huis verblijven om een eigen bijdrage van € 15 per nacht. De daadwerkelijke kosten van een overnachting in een Huis komen neer op € 75. Het verschil, € 60, maken donateurs, sponsors en actievoerders mogelijk. Samen sterk!

> Lees over de hartverwarmende donatie- en sponsoracties

Gasten met betalingsverlegenheid
Gasten met een (gedeeltelijke) betalingsverlegenheid voor de ouderbijdrage van € 15 per nacht kunnen rekenen op de warme steun van Stichting de Lichtboei, deze betrokken stichting heeft in 2021 € 30.000 beschikbaar gesteld.  

* Ronald McDonald Huis Leiden heeft al enkele jaren een ‘fonds op naam’ voor gasten met betalingsverlegenheid.  

Versie:
v5.8.12

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report