Spring naar inhoud

Financiële positie per 31-12-2021

Reserves en fondsen

De totale omvang van de reserves en fondsen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale Stichtingen ultimo 2021 bedraagt € 33,3 miljoen ten opzichte van € 30,3 miljoen ultimo 2020. Op basis van de meerjarenbegroting zal de vermogenspositie de komende jaren worden aangesproken voor investeringen in Huizen en Huiskamers.

Opbouw reserves en fondsen

31-12-2021 11554571 5566389 7893400 760512 3557903 272500 3708285
31-12-2020 12138896 4665423 6689202 423645 2621991 499994 3291652

Reserves

De continuïteitsreserve per 31 december 2021 bedraagt € 11,6 miljoen ten opzichte van € 12,1 miljoen per 31 december 2020.

De continuïteitsreserve wordt bepaald op basis van 1,5 maal de uitvoeringskosten eigen organisatie van het huidig boekjaar (gecorrigeerd voor bijzondere posten). Wanneer een lokale Stichting hier niet in kan voorzien, dan houdt Stichting Ronald McDonald Kinderfonds voor het ontbrekende gedeelte deze reserve aan.

Van de totale continuïteitsreserve ad € 11,6 miljoen wordt € 508 duizend aangehouden door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds als aanvulling voor de Huizen.

De bestemmingsreserve bouw omvat alle door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten. De reserve bedraagt € 5,6 miljoen per 31 december 2021 ten opzichte van € 4,7 miljoen per 31 december 2020.

De bestemmingsreserve garantiestelling netwerk is gevormd voor de verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Het bestuur verwacht de komende jaren aanvullingen te doen ten behoeve van de nieuwbouw van Huis Utrecht. Daarnaast verwacht het bestuur uitgaven voor aanvullingen ten behoeve van de exploitatie. Deze reserve bedraagt ultimo 2021 € 7,9 miljoen en is daarmee € 1,2 miljoen hoger dan in 2020.

De bestemmingsreserve netwerk wordt aangehouden op basis van de samenwerkingsovereenkomst tussen alle Ronald McDonald Huizen en het Ronald McDonald Kinderfonds (het Ronald McDonald netwerk). Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald Kinderfonds. Deze reserve bedraagt ultimo 2021 € 761 duizend ten opzichte van € 424 duizend in 2020.

De bestemmingsreserve renovatie-inventaris wordt gevormd voor investeringen in- en rondom de panden die niet zijn meegenomen in de meerjarenonderhoudsplannen van de Huizen of voor investeringen in inventaris. De reserve bedraagt eind 2021 € 3,6 miljoen ten opzichte van € 2,6 miljoen eind 2020. De bedragen zijn onder meer bestemd voor verbouwing en verduurzaming in de huizen, alsmede investeringen in raambekleding, nieuwe vloeren, deuren en bedden.

De overige bestemmingsreserves betreffen alle overige door de besturen bestemde gelden die niet vallen onder de posten zoals genoemd bij de bestemmingsreserve bouw, garantiestelling netwerk, netwerk en renovatie-inventaris. Dit betreffen onder meer reserves voor projecten, duurzaamheid en 25 jaar Huiskamer/ 30 jaar Ronald McDonald Huis Leiden.

De middelen waarvan door een derde partij (dus niet door het bestuur van de betreffende Stichtingen) de bestemming is bepaald, worden verantwoord als bestemmingsfonds. Het totaal van de bestemmingsfondsen 2021 is toegenomen naar € 3,7 miljoen ten opzichte van € 3,3 miljoen eind 2020. Dit komt onder meer door de toename van het bestemmingsfonds renovatie Huizen Amsterdam met € 357 duizend.

Analyse van resultaat

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale Stichtingen realiseren over 2021 een positief resultaat van +/+ 3,0 miljoen ten opzichte van -/- € 4,4 miljoen begroot. De afwijking tussen de realisatie en de begroting kan worden verklaard door realisatie van € 3,3 miljoen meer baten in combinatie met € 4,1 miljoen minder lasten ten opzichte van de begroting 2021. Het saldo financiële baten en lasten is € 89 duizend negatiever dan begroot.

Baten

De totale baten zijn € 3,3 miljoen hoger dan begroot. De afwijking tussen de gerealiseerde en begrote baten wordt met name veroorzaakt door hogere baten van particulieren (+/+ 2,2 miljoen) en hogere baten van bedrijven (+/+ 692 duizend) gerealiseerd ten opzichte van de begroting. Ook de baten als tegenprestatie van levering van producten en diensten kwam € 107 duizend hoger uit dan begroot. De baten van andere organisaties zonder winststreven kwamen € 240 duizend hoger uit dan de begroting en ook werden er € 140 duizend meer overige baten gerealiseerd dan begroot.

Analyse van de baten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Baten van particulieren Baten van bedrijven Baten van verbonden organisaties zonder winststreven Baten levering produkten en/of diensten Overige baten
Begroting 2022 5145985 4493751 17000 887710 82534
Realisatie 2021 6579731 5293589 240292 999304 197346
Begroting 2021 4427575 4601142 0 891922 46572
Realisatie 2020 4090534 4000115 262044 895754 307920
Baten van particulieren

De afwijking van +/+ € 2,2 miljoen wordt met name wordt veroorzaakt dor meer gerealiseerde opbrengsten uit nalatenschappen ad +/+ € 1,6 miljoen. Nalatenschappen worden gezien de onvoorspelbaarheid voorzichtig begroot. Daarnaast was er een toename in de opbrengsten van donateurs en giften ad € 432 duizend.

Baten van bedrijven

De afwijking van +/+ € 692 duizend tussen de werkelijke en begrote baten van bedrijven is onder meer gerealiseerd door meer opbrengsten van donateurs en giften ad +/+ € 392 duizend en meer opbrengsten van het Ronald McDonald Kinderfonds Gala ad +/+ € 200 duizend. Verder kwam de bijdrage van McDonalds +/+ € 238 duizend hoger uit dan begroot, met name vanwege meer opbrengsten vanuit de bijdrage per Happy Meal en de donatieknop dan begroot Daarnaast waren er extra opbrengsten vanuit acties derden ad € 101 duizend. Daar tegenover staat -/- € 345 duizend minder opbrengsten dan begroot uit overige eigen acties.

Uitkeringen aan lokale stichtingen

In 2021 is een bedrag van € 3,3 miljoen (2020: € 1,9 miljoen) verworven dan wel ontvangen door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds dat specifiek ‘geoormerkt’ was voor de Huizen. Deze toename van € 1,4 miljoen kwam met name door de donaties HomeRide/-Run/-Walk voor de Huizen en de opbrengst van het Ronald McDonald Kinderfonds Gala, waarvan de opbrengst voor de renovatie van Ronald McDonald Huis Emma was bestemd. Als ondersteuning van de dienstverlening door het Kinderfonds aan de Huizen is € 244 duizend (2020: € 244 duizend) uitgekeerd. Ten behoeve van de exploitatie is € 109 duizend bijgedragen (2020: € 106 duizend). De uitkeringen door het Kinderfonds aan de Huizen zijn geëlimineerd in de samengevoegde jaarrekening.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Bijdrage in exploitatie Huizen Bijdrage in bouw en exploitatie Huiskamers Geoormerkte gelden
Realisatie 2021 243544 109308 3305889
Realisatie 2020 243544 106423 1900173

Lasten

De totale lasten zijn € 4,1 miljoen lager dan begroot. De onderschrijding bestaat voor € 3,9 miljoen uit lagere kosten doelstelling, voor € 163 duizend uit lagere wervingskosten en voor € 10 duizend uit lagere kosten beheer en administratie ten opzichte van de begroting 2021.

De opbouw van de totale lasten is als volgt:

Totale lasten

Doelstelling Wervingskosten Beheer & Administratie
Begroting Lasten 2022 13747007 1848532 517761
Lasten 2021 7930415 1761734 505577
Begroting Lasten 2021 11881536 1925154 516072
Lasten 2020 7745685 1603832 476487

Kosten doelstelling

De lagere kosten doelstelling zijn gerealiseerd door lagere investeringen ten behoeve van de Huizen (-/- € 429 duizend) en lagere kosten voor bouw en inrichting (-/- € 2,6 miljoen) doordat bouwprojecten later of nog niet in 2021 zijn gestart, in combinatie met -/- € 223 duizend lagere uitvoeringskosten in het kader van de doelstelling door het Kinderfonds en -/- € 637 duizend lagere uitvoeringskosten ten behoeve van de doelstelling door de Ronald McDonald Huizen.

Wervingskosten

De lagere wervingskosten zijn het gevolg van een strakke sturing op de directe wervingskosten.

Kosten beheer en administratie

De kosten beheer en administratie zijn € 10 duizend lager dan begroot door lagere algemene kosten en kosten interne organisatie.

Uitvoeringskosten eigen organisatie

De totale uitvoeringskosten eigen organisatie 2021 bedragen € 8,013 miljoen ten opzichte van € 8,913 miljoen begroot. De onderschrijding ten opzichte van de begroting van -/- € 900 duizend wordt grotendeels verklaard door lager personeelskosten -/- 145 duizend, lagere huisvestings- en kantoorkosten -/- € 383 duizend in combinatie met lagere kosten Huiskamer -/- € 90 duizend, lagere voorlichtings- en publiciteitskosten -/- 127 duizend en lagere algemene kosten -/- € 155 duizend dan begroot. In de toelichting op de staat van baten en lasten worden deze afwijkingen verder geanalyseerd.

Uitvoeringskosten eigen organisatie

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Personeelskosten Huisvestingskosten Kantoorkosten Interne organisatie Voorlichtings- en publiciteitskosten Kosten Huiskamer Overige algemene kosten (incl. bestuur, accountant en advies)
Begroting 2022 5046414 2201290 389379   563738 678261 491293
Realisatie 2021 4627856 1359481 318523 25519 516675 464242 701289
Begroting 2021 4772495 1732598 328775 32600 643408 554614 848659
Realisatie 2020 4725057 1349039 278526 26184 455023.15 413816 749764
Versie:
v5.8.12

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report