Spring naar inhoud

Samengevoegde jaarrekening

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

Balans

Samengevoegde balans per 31 december 2024

    31-12-2024   31-12-2023
         
Vaste Activa (1)                
                 
Materiële vaste activa (1a)                
- Gebouwen    15         15     
         15         15 
Financiële vaste activa (1b)                
- Vooruitbetaalde bedragen    881.921         971.911     
         881.921         971.911 
                 
Vlottende Activa                
                 
Voorraden (2)    58.905         59.171     
         58.905         59.171 
                 
Vorderingen (3)                
- Debiteuren (3a)    180.957         98.131     
- Nog te ontvangen belastingen (3b)    473.996         707.487     
- Overige vorderingen en overlopende activa (3c)    1.038.939         889.242     
         1.693.892         1.694.860 
                 
Effecten (4)    56.515         56.515     
         56.515         56.515 
                 
Liquide middelen (5)    41.879.530         39.056.449     
         41.879.530         39.056.449 
                 
                 
Totaal Activa        44.570.778         41.838.921 
                 
                 
PASSIVA                
                 
    31-12-2024   31-12-2023
         
Reserves en fondsen (6)                
                 
Reserves (6a)                
- Continuïteitsreserve    14.073.000         14.564.722     
- Bestemmingsreserves    24.327.916         21.832.655     
                 
         38.400.916         36.397.377 
                 
Fondsen (6b)                
- Bestemmingsfondsen    3.341.593         3.263.508     
         3.341.593         3.263.508 
         41.742.509         39.660.885 
                 
                 
                 
                 
Langlopende schulden (7)                
Vooruit ontvangen kamersponsoring    189.449         159.449     
Toegezegde bijdrage Psysociale Zorg    -         -     
         189.449         159.449 
                 
Kortlopende schulden (8)                
Crediteuren    1.594.947         616.060     
Nog te betalen belastingen    48.852         72.582     
Overige schulden en overlopende passiva    995.022         1.329.947     
         2.638.821         2.018.588 
                 
                 
Totaal Passiva        44.570.778         41.838.921 

Samengevoegde staat van baten en lasten over 2024

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
Baten:                
- Baten van particulieren (9)        6.843.612     5.265.621     7.736.712 
- Baten van bedrijven (10)        5.898.299     4.974.285     6.363.197 
- Baten van loterijorganisaties        5.692     4.000     1.030.988 
- Baten van subsidies van overheden        2.420     1.000     - 
- Baten van verbonden organisaties zonder winststreven (11)        330.325     120.000     37.313 
- Baten van andere organisaties zonder winststreven        1.250     10.000     - 
Som van de geworven baten        13.081.598     10.374.906     15.168.210 
                 
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten                
en/of diensten (12)        1.173.654     1.038.119     1.156.253 
- Overige baten (13)        4.659.820     -     642.000 
Som van de baten        18.915.072     11.413.025     16.966.463 
                 
                 
Lasten:                
Besteed aan doelstelling door Kinderfonds                
- Investeringen Huizen (14)        784.907     1.282.971     840.322 
- Uitvoeringskosten Kinderfonds        1.944.587     2.016.900     1.836.213 
         2.729.494     3.299.871     2.676.535 
                 
Besteed aan doelstelling door Huizen                
- Bouw en inrichting        5.434.264     6.888.272     3.274.046 
- Uitvoeringskosten Huizen        6.600.230     6.462.438     6.190.120 
         12.034.494     13.350.710     9.464.166 
                 
Totaal besteed aan doelstelling        14.763.988     16.650.581     12.140.701 
                 
Fondsenwerving                
- Directe wervingskosten (15)        729.139     801.787     877.224 
- Uitvoeringskosten fondsenwerving        1.310.516     1.315.506     1.305.657 
         2.039.655     2.117.293     2.182.881 
                 
Beheer en administratie                
- Kosten beheer en administratie        528.649     541.855     720.675 
                 
Som van de lasten        17.332.292     19.309.729     15.044.257 
Saldo voor financiële baten en lasten        1.582.780     (7.896.704)    1.922.206 
Saldo financiële baten en lasten (16)        498.844     13.554     158.237 
                 
                 
Saldo van baten en lasten        2.081.624     (7.883.150)    2.080.443 
                 
                 
Bestemming saldo van baten en lasten*:                
Toevoeging / (onttrekking) aan:                
- Continuïteitsreserve        (491.722)        1.873.725 
- Bestemmingsreserves        2.495.261         2.375.716 
- Bestemmingsfondsen        78.085         (2.168.998)

Toelichting - algemeen - aard en doel activiteiten

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545. De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.

De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.

Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn.

De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.

Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst.

Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.

Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn: En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van het CBF-keurmerk en ANBI vereisten (gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking).

De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.

Samengevoegde balans en staat van baten en lasten

Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:

  • Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Groningen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Leiden;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle;
  • Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.

Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.

Toelichting - grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650).

De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zijn voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Continuïteit

De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.

Schattingen

De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.

Vergelijking met voorgaand jaar

De gehanteerde grondlagen voor waardering en resultaatbepaling zijn ongewijzigd gebleven. De vergelijkende cijfers zijn aangepast vanwege vergelijkingsdoeleinden. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het resultaat of eigen vermogen over 2023.

Vergelijking met begroting

De begroting zoals gepresenteerd in de jaarrekening wijkt af van de begroting 2024 zoals opgenomen in het jaarverslag 2023. Abusevieselijk is in het jaarverslag een onjuiste versie van de begroting gepresenteerd. 

Materiële vaste activa

Uitgaven in verband met een materieel vast actief aangehouden voor directe aanwending in het kader van de doelstelling (dus niet als zijnde benodigd voor de bedrijfsvoering of ter belegging) gaan direct ten laste van de staat van baten en lasten als sprake is van een initiële investering, vervangings- of uitbreidingsinvestering en kosten voor groot onderhoud aan panden. 

Uitgaven in verband met een materieel vast actief als zijnde benodigd voor de bedrijfsvoering worden geactiveerd en over de gebruiksduur afgeschreven als sprake is van een initiële vervangings- of uitbreidingsinvestering.

Financiële instrumenten

Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs.

Beleggingsbeleid en Waarderingsgrondslagen

Beleggingsbeleid

Het beleggingsbeleid van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is gericht op het behalen van een optimaal rendement op de lange termijn, rekening houdend met een verantwoord risicoprofiel en ethische normen die passen bij de doelstellingen van de organisatie. De beleggingen bestaan voornamelijk uit beursgenoteerde aandelen, obligaties en andere verhandelbare effecten.

Waarderingsgrondslagen voor Beleggingen

De beleggingen worden gewaardeerd tegen reële waarde op de balansdatum. De reële waarde wordt bepaald op basis van marktprijzen op de balansdatum.

Voorraden

De voorraad wordt gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.

Liquide middelen

Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Indien middelen niet ter vrije beschikking staan, dan wordt hiermee bij de waardering rekening gehouden.

Reserves en fondsen

De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichting.

Vrij besteedbaar eigen vermogen

- Continuïteitsreserve 

De continuïteitsreserve wordt gevormd voor de dekking van risico’s en om zeker te stellen dat de stichting ook in de toekomst aan haar verplichtingen kan voldoen. Voor de bepaling van de hoogte van de continuïteitsreserve wordt gebruik gemaakt van een risicoanalyse inclusief de inschatting van de potentiële financiële consequenties van de geïdentificeerde risico’s.

Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen. 

- Risico Analyse 

De risicoanalyse van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is opgesteld om mogelijke risico's te identificeren, evalueren en beheersen die de continuïteit en financiële stabiliteit van de organisatie kunnen bedreigen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het aanhouden van een continuïteitsreserve die minimaal 18 maanden aan uitvoeringskosten kan dekken om onverwachte financiële tegenvallers op te vangen.

De risicoanalyse is gebaseerd op de volgende risicopunten: operationele risico's, strategische risico's, financiële risico's en reputatierisico's. Operationele risico's betreffen de dagelijkse werking en processen van de organisatie, zoals personeel, technologie en logistiek. Strategische risico's zijn gerelateerd aan de lange termijndoelen en strategische planning van de organisatie, inclusief veranderingen in regelgeving, marktomstandigheden en concurrentie. Financiële risico's hebben betrekking op de financiële gezondheid en stabiliteit van de organisatie, variërend van inkomstenverlies en budgetoverschrijdingen tot liquiditeitsproblemen. Reputatierisico's houden verband met het verlies van vertrouwen en geloofwaardigheid bij donoren, vrijwilligers en andere belanghebbenden.

De risico's worden gekwantificeerd door de waarschijnlijkheid en impact te vermenigvuldigen, wat helpt bij het prioriteren van risico's en het toewijzen van middelen voor risicobeheersing. Op basis van de geanalyseerde risico's is het raadzaam een continuïteitsreserve aan te houden die minimaal 18 maanden aan uitvoeringskosten kan dekken. Dit zorgt ervoor dat de organisatie de impact van risico's met hoge waarschijnlijkheid en grote impact kan neutraliseren of oplossen.

De risico's en de continuïteitsreserve worden minimaal jaarlijks geëvalueerd of vaker bij significante veranderingen in de interne of externe omgeving. Beleidsaanpassingen worden doorgevoerd op basis van deze evaluaties. Hierdoor kan Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn financiële stabiliteit handhaven en onverwachte verstoringen in de bedrijfsvoering minimaliseren.

Kortom, op basis van de risicoanalyse is het essentieel dat de continuïteitsreserve gelijk is aan 1,5 keer de uitvoeringskosten exclusief de communicatiekosten. Dit zorgt ervoor dat de organisatie veerkrachtig blijft tegen financiële tegenslagen en andere risico's.

- Bestemmingsreserves

Bestemmingsreserves zijn de door het bestuur van de stichting voor een specifiek doel bestemde delen van de reserves waaraan (delen van) het resultaat kunnen worden toegevoegd en/of onttrokken.

Vastgelegd eigen vermogen

- Bestemmingsfondsen

Bestemmingsfondsen hebben betrekking op het deel van de reserves waaraan door derden een beperktere bestedingsmogelijkheid is gegeven. In de toelichting op de balans worden de bedragen en de beperktere bestemming vermeld.

Kortlopende schulden

Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.

Grondslagen voor bepaling van het saldo van baten en lasten

Algemeen

Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben, tegen nominale waarde.

Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. De kamersponsoring van Huis Leiden wijkt hier van af. Deze sponsoring wordt in delen van 2.500 euro per jaar verantwoord.

Baten van eigen acties zoals HomeRide/ -Run/ -Walk en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.

Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen.  De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde.

Ontvangen bedragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en de bijdrage RMHC worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn toegekend.

Giften in natura worden gewaardeerd tegen de reële waarde op het moment van ontvangst.

De lasten van giften in natura worden in de staat van baten en lasten verwerkt zodra de bijbehorende baten worden erkend.

Pensioenregeling

Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.

Toelichting op de balans

1 Vaste activa

1a Materiële vaste activa

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Beginstand            15     15 
             15     15 

De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.

Alle materiële vaste activa worden aangehouden ten behoeve van de doelstelling bij de huizen en ten behoeve van de bedrijfsvoering bij het Kinderfonds, met uitzondering van de beperkte omvang van kantoorinventaris te Amersfoort. De investeringen/groot onderhoud die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen/groot onderhoud in het boekjaar 2024 bedragen € 1.4 miljoen  (2023: € 665.942).

De WOZ waarde van de panden bedraagt € 33 miljoen in 2024. In 2025 is het appartement van het vakantiehuis in Arnhem verkocht en de opbrengstwaarde bedraagt € 1.496.000

1b Financiële vaste activa - Vooruitbetaalde bedragen

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Beginstand vooruitbetaalde huur            971.911     1.066.173 
Kortlopend deel            (89.990)    (94.262)
Eindstand vooruitbetaalde huur            881.921     971.911 

Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord. De gehanteerde rentevoet bedraagt 2%.

2 Voorraden

            31-12-2024   31-12-2022
             
                 
Voorraad kinderfondsknufffels            58.905     59.171 
             58.905     59.171 

3 Vorderingen

3a Debiteuren

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Debiteuren            196.467     110.566 
Minus: voorziening voor oninbaarheid            (15.510)    (12.435)
             180.957     98.131 

3b Nog te ontvangen belastingen

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Omzetbelasting            415.040     642.474 
Energiebelasting            58.956     65.013 
             473.996     707.487 

De nog te ontvangen omzetbelasting betreft de btw teruggave voor het vierde kwartaal.

3c Overige vorderingen en overlopende activa

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Nog te ontvangen nalatenschappen            38.435     102.112 
Nog te ontvangen bijdrage gasten            20.622     26.717 
Nog te ontvangen vermogensfondsen            -     48.000 
Nog te ontvangen acties derden            21.175     30.365 
Nog te ontvangen giften en donaties            75.210     80.422 
Nog te ontvangen rente            294.356     137.994 
Vooruitbetaalde kosten HomeSports            47.203     91.672 
Vooruitbetaalde bedragen            478.385     202.206 
Overige vorderingen en overlopende activa            63.553     169.754 
             1.038.939     889.242 

Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen. Deze posten hebben allen een looptijd korter dan een jaar.

4 Effecten

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Effecten            56.515     56.515 
             56.515     56.515 

De effecten betreffen obligaties; obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370); Nominaal € 50.000 @ 1.1303 (2023: 1,1303). De effecten worden aangehouden bij Ronald McDonald Huis Nijmegen in het kader van belegging.

5 Liquide middelen

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Spaarrekeningen            34.943.799     19.702.246 
Rekening Courant rekeningen            6.911.043     19.331.676 
Kas            19.609     19.162 
Kruisposten            5.079     3.365 
             41.879.530     39.056.449 

Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking van de Stichting. Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.

Financieel statuut

De Stichting beschikt over een financieel statuut. In het financieel statuut is beschreven onder welke voorwaarden de Stichting haar middelen wil gaan beleggen. Bij het opstellen van het financieel statuut is de handreiking verantwoord financieel beheer meegenomen en met het statuut conformeert Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zich aan de tien principes van de United Nations Global Compact. Het uitgangspunt voor beleggen is instandhouding van het reële vermogen en het behalen van rendement instandhouding van het reële vermogen en het behalen van rendement ten behoeve van uitgaven van de verschillende fondsen en dekking van de beheerskosten. Het te nemen risico dient niet hoger te zijn dan nodig om de gestelde rendementsdoelstellingen te realiseren. In 2021 is ten behoeve van de uitvoering van het financieel statuut, het belegbaar vermogen berekend. Er is besloten om niet tot beleggen over te gaan tot meer bekend is over toekomstig in te zetten middelen ten behoeve van nieuwbouw. De niet tot het belegbaar vermogen behorende middelen worden aangehouden bij banken welke voldoen aan de eisen zoals vastgesteld in het financieel statuut. 

6 Reserves en fondsen

6a Continuïteitsreserve

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           14.564.722    12.691.000 
Uit de bestemming van het overschot/(tekort)            (491.722)   1.873.722 
Stand per 31 december           14.073.000    14.564.722 

De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op basis van een risico analyse.

6b Bestemmingsreserves

Bestemmingsreserve - Bouw

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari            -     6.871.166 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud            -     (6.871.166)
Onttrekking ten gunste van het resultaat            -     - 
Uit de bestemming van het overschot/(tekort)            -     - 
Stand per 31 december           0    - 

De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve bouw samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie, onderhoud, en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

Bestemmingsreserve - Garantiestelling netwerk

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           0   6.659.907 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud            -     (6.659.907)
Onttrekking ten gunste van het resultaat            -     - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            -     - 
Stand per 31 december           0   0

De bestemmingsreserve garantiestelling netwerk is bestemd voor de verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen.

Het Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich onder voorwaarden garant wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, verbouw, renovatie en inrichting danwel exploitatie van het Huis. Op het moment van garantstelling neemt het Ronald McDonald Kinderfonds de op dat moment verwachte investeringen op als voorziening garantiestelling nieuwbouw of exploitatie, ten laste van het resultaat.

In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve garantiestelling netwerk samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, onderhoud, renovatie en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

Bestemmingsreserve - Netwerk

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           0   917.096 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud            -     (917.096)
Onttrekking ten gunste van het resultaat            -     - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            -     - 
Stand per 31 december           0   0

De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve netwerk samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, onderhoud, renovatie en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

Bestemmingsreserve - Renovatie/inventaris

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           0   3.554.311 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud                (3.554.311)
Onttrekking ten gunste van het resultaat            -     - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            -     - 
Stand per 31 december           0   0

Bestemmingsreserve - Onderhoud

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           0    1.059.465 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud            -     (1.059.465)
Onttrekking ten gunste van het resultaat            -     - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            -     - 
Stand per 31 december            -    0

De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in de inventaris. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve onderhoud samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie, onderhoud en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

Bestemmingsreserve - Overige bestemmingsreserves

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           100.000     395.000 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud            -     (295.000)
Onttrekking ten gunste van het resultaat            -     - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            -     - 
                 
Stand per 31 december           100.000    100.000 

De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen. Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant heeft een bestemmingsreserve ten behoeve van legaat de Vries ad € 100.000.

Bestemmingsreserve Bouw/Renovatie/Inventaris/Onderhoud

            2024   2023
                 
                 
Stand per 1 januari            21.732.655     - 
Vanuit Bestemmingsreserve - Renovatie/Inventaris            -     3.554.311 
Vanuit Bestemmingsreserve - Onderhoud            -     1.059.465 
Vanuit Bestemmingsreserve - Netwerk            -     917.096 
Vanuit Bestemmingsreserve - Bouw            -     6.871.166 
Vanuit Bestemmingsreserve - Garantiestelling netwerk            -     6.659.907 
Vanuit bestemmingsreserve - overig            -     295.000 
Vanuit Bestemmingsfonds -netwerkreserve            -     1.931.319 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            2.495.261     444.391 
Stand per 31 december            24.227.915     21.732.655 

De bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is ultimo boekjaar 2023 gevormd door het samenvoegen van de alle bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie,inventaris en onderhoud. Deze bestemmingsreserve is bedoeld voor investeringen in de Huizen. Dit kan zowel nieuwbouw als investeringen in de panden betreffen zoals onderhoud, renovatie of vervanging van inventaris.

6c Bestemmingsfondsen

Bestemmingsfonds - Netwerk Reserve

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           0   1.931.319 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud            -     (1.931.319)
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot            -   
Stand per 31 december            -    0

Overige bestemmingsfondsen

            2024   2023
             
                 
Stand per 1 januari           3.263.508    3.501.194 
Ontvangst ten behoeve van de bestemming            -     866.910 
Onttrekking ten gunste van het resultaat            78.085     (1.104.596)
                 
Stand per 31 december           3.341.593    3.263.508 

De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2024 uit bedragen voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Er is o.a. een bedrag voor € 3,0 miljoen bestemd voor de uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht, € 80.000 voor de realisatie van 1 Huiskamer Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant en € 68.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.

7 Langlopende schulden

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Vooruit ontvangen kamersponsoring            189.449     159.449 
Toegezegde bijdrage Psysociale Zorg            -     - 
             189.449     159.449 

De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 42.500 heeft een looptijd korter dan 1 jaar en is verantwoord onder de kortlopende schulden en overlopende passiva.

8 Kortlopende schulden en overlopende passiva

            31-12-2024   31-12-2023
             
                 
Nog te betalen aan leveranciers            1.594.947     616.060 
Nog te betalen belastingen            48.852     72.582 
Nog te betalen salarissen            172.210     130.933 
Nog te betalen vakantiegeld            385.357     304.460 
Nog te betalen pensioenkosten            9.638     8.579 
Nog te betalen accountantskosten            85.000     81.519 
Nog te betalen bouwkosten            25.957     124.374 
Vooruitontvangen bedragen            180.870     384.720 
Overige nog te betalen bedragen            135.990     295.364 
             2.638.821     2.018.588 

Deze posten hebben allen een looptijd korter dan een jaar.

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Op grond van het feit dat de Stichting Ronald McDonald Kinderfonds (Kinderfonds) van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A.) de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald Children Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald's) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om het Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is (opnieuw) afgesloten in 2022 voor een periode van 3 jaar. In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald's jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald's, de Coöp en het McDonald's netwerk zo'n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 750.000.

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds (Kinderfonds) heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.

In 2017 heeft het Kinderfonds Ronald McDonald Huis Utrecht toegezegd dat het Kinderfonds de bestemmingsreserve bouw wil aanspreken voor de financiering van de bouw- en inrichting van de nieuwbouw Huis Utrecht onder de voorwaarde dat Huis Utrecht haar eigen bestemmingsreserve en fonds bouw hier ook voor besteedt. De garantiestelling van het Kinderfonds bedraagt € 2 miljoen. 

In 2020 is een overeenkomst afgesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt ca. € 2.100, voor 2025 t/m 2026 ca. € 4.200.

In 2024 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 4 jaar en de jaarlijkse last bedraagt € 23.832. 

Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft in het kader van het project 'Better Together' overeenkomsten afgesloten met Ronald McDonald Huizen. Op basis van deze contracten betaalt het Kinderfonds de Huizen jaarlijks een garantiebedrag voor donateursinkomsten. De contracten zijn vanaf 2011 afgesloten en hebben een looptijd van 3 jaar waarna deze vooralsnog stilzwijgend worden verlengd. Het garantiebedrag bedraagt  € 243.000 per jaar.

In juli 2018 is een nieuwe overeenkomst afgesloten voor kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar en is in 2023 verlengd met 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 133.699 voor 2025. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145.

In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd met Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.

In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd 'De Kiezel'. Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.

In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting HagaZiekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd. De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249K. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Hagaziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren.

Per 1 januari 2024 is door de Stichting Ronald McDonald Huis MiddenWestBrabant bedrijfsruimte gehuurd voor gebruik als Familiehuis. De huurovereenkomst is aangegaan voor een periode van 10 jaar en eindigt op 31 december 2033. De jaarlijkse huursom bedraagt € 15.000 welke jaarlijks wordt geindexeerd. Voor dezelfde periode is er een "Overeenkomst Facilitaire Services" afgesloten. 

Na balansdatum zijn er nog 49 lopende dossiers die per balansdatum nog niet zijn  verantwoord in de resultaten en volgend boekjaar in de baten uit nalatenschappen zullen worden verwerkt.

Toelichting op de staat van baten en lasten

Beschikaar voor de doelstelling

Doelstelling

De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

9 Baten van particulieren

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Donateurs        2.351.027     1.679.146     2.433.751 
Giften en Donaties        164.039     569.000     136.998 
Nalatenschappen        2.448.808     1.112.000     3.285.068 
Eigen acties - HomeSport        1.364.286     1.455.250     1.572.999 
Eigen acties        47.752     90.030     14.053 
Acties derden        305.350     208.462     239.407 
Collectehuisjes        25.917     19.232     16.993 
Baten van kerken        32.904     11.000     33.872 
Opbrengsten t.b.v. Huiskamer        103.529     121.501     3.571 
Totaal baten van particulieren        6.843.612     5.265.621     7.736.712 

De totale baten van particulieren zijn in 2024 hoger dan begroot, maar lager dan realisatie 2023. Dit betreft voornamelijk de daling van de baten uit nalatenschappen. De werkelijk ontvangen nalatenschappen in 2024 zijn wel hoger dan hetgeen is begroot.

10 Baten van bedrijven

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Kamersponsors        318.454     252.678     279.565 
Donateurs        -     -     - 
Giften en donaties        569.867     275.107     611.826 
Giften in natura        776.065     504.892     553.566 
         1.664.386     1.032.677     1.444.957 
                 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala                
- Tafelverkopen        -     -     211.250 
- Loterijopbrengsten en donaties        -     -     137.301 
- Veilingopbrengsten        -     -     323.000 
- Overige gala opbrengsten        -     -     5.704 
- Totaal opbrengst Kinderfonds Gala        -     -     677.255 
                 
Overige eigen acties        1.012.284     1.490.078     905.291 
                 
Acties derden        590.022     431.000     606.743 
Vermogensfondsen        1.009.472     129.000     676.472 
                 
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer        100.326     146.530     115.419 
                 
McDonald's Campagne        3.236     200.000     469.858 
                 
Bijdragen McDonald's                
- McDonald's Collecteboxen & donatieknop        707.451     645.000     650.533 
- McDonald's Nederland        100.000     100.000     100.000 
- McDonald's Coöp        200.000     200.000     200.000 
- McHappy Day        511.122     600.000     516.669 
         1.518.573     1.545.000     1.467.202 
                 
Totaal baten van bedrijven        5.898.299     4.974.285     6.363.197 

De totale baten van bedrijven zijn in 2024 lager ten opzichte van de realisatie in 2023. Deze daling kan worden verklaard doordat het Gala eens in de twee jaar wordt georganiseerd. Daarnaast heeft er in 2023 een RTL-Campagne plaatsgevonden voor een bedrag van €  470.0000. De totale baten 2024 zijn wel hoger dan begroot wat kan worden verklaard door de ontvangst van een aantal donaties vanuit vermogensfondsen, met name voor de vakantiehuizen.

Giften in natura

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Bouw        189.739    -    23.994 
Inrichting        79.113     22.137     155.522 
Onderhoud        21.455     67.295     57.882 
Schoonmaakkosten        118.669     91.791     88.815 
Verzekeringen       -    -     3.752 
Beveiliging        6.899     6.899     735 
Huishoudkosten        45.422     68.611     52.706 
Huisvestingskosten        103.429     84.019     1.688 
Kosten vrijwilligers        9.435    -    4.211 
Vergoeding UMCG        100.000     100.000     100.000 
Financiële ondersteuning        21.358     16.056     14.045 
Autokosten        4.435     8.787     8.787 
Overige personeelskosten        11.836         8.139 
Kantoorbenodigdheden        6.667     5.348     4.729 
Drukwerk        1.341    -    1.977 
Porto- en vrachtkosten        1.423    -    894 
Opleidingen        12.220     9.185     11.804 
McDonald's        17.961    -    7.439 
Eigen acties        17.941    -   -
Overigen        6.722     24.764     6.446 
Totaal        776.065     504.892     553.566 

11 Baten van verbonden organisaties zonder winststreven

        Realisatie   Begroting   Realisatie
Deze zijn als volgt te specificeren:       2024   2024   2023
           
                 
Bijdrage RMHC        330.325     120.000     37.313 
Totaal baten van verbonden organisaties zonder winststreven        330.325     120.000     37.313 

De bijdrage van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreft grants welke zijn ontvangen op basis van de licentie-overeenkomsten.

12 Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
Deze zijn als volgt te specificeren:   Begroting   2024   2024   2023
           
                 
Verkoop van artikelen:                
Netto - omzet        123.320     117.146     144.564 
Kostprijs verkoop        (53.458)    (61.171)    (68.708)
Brutowinst        69.862     55.975     75.856 
                 
Bijdrage gasten        1.103.792     982.144     1.080.397 
Totaal baten als tegenprestatie voor levering van producten en/of diensten        1.173.654     1.038.119     1.156.253 

De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en €35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.

13 Overige baten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Overige baten        4.659.820     -     642.000 
Totaal overige baten        4.659.820     -     642.000 

De gerealiseerde boekwinst van €4,7 miljoen is voortgekomen uit de verkoop van een van de panden in eigendom van het Ronald McDonald huis Emma Amsterdam. Deze boekwinst is geboekt onder de overige baten.

14 Besteed aan doelstelling

Investeringen Huizen

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Vrijwilligers en ambassadeurs       93.675    120.700    107.432 
ICT Ronald McDonald netwerk       455.370    439.238    408.338 
Grants van het Kinderfonds       16.000    16.000    16.000 
Internationale samenwerking       15.587    18.500    48.382 
Verzekeringen Huizen       9.666    13.000    12.124 
Ondersteuning Vakantiehuizen       35.438    0   44.521 
Financiële dienstverlening aan Huizen       21.358    40.000    130.786 
Guest Care       13.630    18.000     14.599 
Family Centered Care       41.332    67.000    29.289 
Ontwikkeling management       3.340    16.000     352 
Bijeenkomsten voor Huizen       13.749    14.000     16.054 
Bestuursoverleggen        176     4.100     1.381 
Duurzaamheid        32.664     55.000     3.536 
Overige investeringen t.b.v. Huizen       32.922    461.433    7.528 
        784.907    1.282.971    840.322 

Uitvoeringskosten eigen organisatie

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
                 
Personeelskosten        5.656.544     5.495.501     5.505.814 
Huisvestingskosten        2.318.834     2.627.980     2.497.779 
Kantoorkosten        380.059     423.412     324.048 
Interne organisatie        31.029     3.500     28.108 
Voorlichtings- en publiciteitkosten        526.444     610.360     489.784 
Kosten Huiskamer        828.932     526.570     336.525 
Overige algemene kosten (Incl. bestuur, accountant en advies)        642.140     649.376     870.607 
         10.383.982     10.336.699     10.052.665 

Personeelskosten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Lonen en salarissen        4.349.614     4.211.652     4.162.787 
Sociale lasten        563.504     448.000     455.840 
Pensioenlasten        445.414     413.055     406.470 
         5.358.532     5.072.707     5.025.097 
                 
Autokosten        58.835     63.042     66.243 
Reis-en verblijfkosten        5.506     250     7.814 
Opleidingen        43.345     85.739     47.328 
Detachering en uitzendkrachten        46.989     85.000     226.891 
Overige personeelskosten        143.337     188.763     132.441 
         5.656.544     5.495.501     5.505.814 

De kosten voor detachering en uitzendkrachten zijn in 2024 lager dan de realisatie over 2023 wat kan worden verklaard door inhuur derden t.b.v. de accountantscontrole 2023.

Huisvestingskosten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Huur        472.511     489.873     540.876 
Onderhoud        606.048     399.413     477.252 
Gas, Water & Electra        436.523     699.555     539.480 
Schoonmaakkosten        347.347     300.454     279.423 
Beveiliging        189.995     203.936     168.908 
Gemeentelijke belastingen        (22.393)    188.330     179.085 
Verzekeringen        45.096     45.795     46.361 
Huishoudkosten        113.944     165.645     121.178 
Overige huisvestingskosten        129.763     134.979     145.216 
         2.318.834     2.627.980     2.497.779 

De kosten voor gemeentelijke belastingen zijn negatief (bate) als gevolg van ontvangen restituties op deze belastingen over voorgaande jaren.

Kantoorkosten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Huur, inclusief servicekosten        165.313     155.000     136.430 
Automatisering        176.871     176.412     144.263 
Portokosten        11.841     22.000     17.031 
Telefoonkosten        17.017     25.000     15.839 
Kantoorbenodigdheden        4.508     9.500     5.586 
Overige kantoorkosten        4.509     35.500     4.899 
         380.059     423.412     324.048 

Interne organisatie

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Kosten Raad van Toezicht       232    3.500     1.331 
Ontwikkeling organisatie                
Contributies       30.797    0    26.777 
        31.029     3.500    28.108 

Voorlichtings- en publiciteitskosten (incl. kosten doelstelling voor gemengde (doelstelling en fondsenwervende) activiteiten)

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
[t]HUIS        201.676     237.100     186.053 
Online communicatie        33.571     44.000     21.625 
Campagnes        93.718     96.000     13.167 
Huisstijl        7.657     18.850     12.274 
Inspired        -     -     - 
Overige publiciteitskosten        6.228     13.500     9.073 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (30%)        -     -     71.203 
HomeSports (30%)        110.338     109.335     109.077 
Donateursbestand (2021: 30%)        59.857     69.900     56.211 
DM (30%)        13.400     21.675     11.100 
         526.444     610.360     489.784 

Kosten Huiskamer

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
                 
Personeelskosten Huiskamer        342.432     272.797     172.999 
Bouw Huiskamer        -     -     - 
Bouw en Inventaris Huiskamer        418.200     150.471     98.736 
Vrijwilligers Huiskamer        2.786     15.203     4.400 
Onderhoud Huiskamer        1.610     14.981     3.899 
Overige kosten Huiskamer        63.904     73.118     56.491 
         828.932     526.570     336.525 

De kosten bouw en inventaris huiskamer zijn hoger dan de kosten in 2023 i.v.m. de bouw van de huiskamer Den Haag en huiskamer Utrecht. De afwijking t.o.v. de begroting kan worden verklaard omdat deze kosten in de begroting bij kosten bouw huis zijn gepresenteerd.

Overige algemene kosten inclusief kosten bestuur en accountant

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Accountants- en advieskosten        79.403     98.056     231.917 
Telefoon        90.354     76.109     78.859 
Porti        5.302     4.808     5.207 
Drukwerk        16.962     19.055     18.108 
Promotie        -     -     - 
Overige kantoorkosten        46.946     26.777     26.942 
Kantoorbenodigdheden        9.352     14.196     11.973 
Vrijwilligers        189.604     222.355     206.189 
Bestuur        11.470     17.073     12.785 
Verzekeringen        5.883     2.547     7.479 
Automatisering        36.557     32.252     46.515 
Activiteiten        64.062     66.242     39.764 
Overige algemene kosten        86.245     69.906     184.869 
         642.140     649.376     870.607 

De accountants- en advieskosten zijn in 2024 lager dan de realisatie over 2023. Dit wordt veroorzaakt door de hoge kosten voor de accountanstcontrole 2023. De kosten voor vrijwilligers zijn lager dan begroot en lager dan voorgaand jaar i.v.m. een andere invulling voor het jaarlijkse event.

15 Wervingskosten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
- Directe wervingskosten        729.139     801.787     877.224 
- Uitvoeringskosten fondsenwerving        1.310.516     1.315.506     1.305.657 
         2.039.655     2.117.293     2.182.881 

Directe wervingskosten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Particuliere directe wervingskosten                
Donateursbestand (70%)        139.665     163.100     131.159 
Nalatenschappen        53.274     37.500     34.602 
Eigen acties - Homesports (70%)        257.454     255.115     254.513 
Eigen acties        22.180     10.491     15.376 
Acties derden        5.082     7.200     7.201 
Eigen actie        -     -     - 
DM (70%)        31.266     50.575     25.901 
Overige directe particuliere wervingskosten        4.568     29.670     457 
         513.490     553.651     469.209 
                 
Zakelijke directe wervingskosten                
Giften en donaties        883     2.250     506 
Kosten giften in natura        1.343     4.050     1.055 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%)        -     -     166.141 
Eigen acties        183.183     130.710     152.949 
Acties derden        3.880     15.214     17.173 
Vermogensfondsen        129     100     - 
RTL        6.411     42.000     43.715 
McDonald's        19.820     46.000     26.226 
Overige directe zakelijke wervingskosten        -     7.812     250 
         215.649     248.136     408.015 
                 
Totaal directe wervingskosten        729.139     801.787     877.224 

16 Saldo financiële baten en lasten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Rente Baten / (Rentelasten)        538.560     48.350     200.850 
Coupon rente        2.750     14.230     2.736 
Gerealiseerde en ongerealiseerde koersresultaten        -     -     10 
Bankkosten        (42.466)    (49.026)    (45.359)
Saldo financiële baten en lasten        498.844     13.554     158.237 

Lastenverdeling

Uitgangspunten toerekening uitvoeringskosten eigen organisatie

Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën.

Kosten doelstelling

In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:

  • Investeringen Huizen;
  • Bouw en inrichting;

Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen. De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:

Personeelskosten

Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).

Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.

De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland

Huisvestingskosten/kantoorkosten/interne organisatie

De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.

De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten. 

Voorlichtings- en publiciteitskosten

Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.

Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.

Kosten bestuur, accountant en advies en overige algemene kosten

Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.

Kosten Gala, HomeSport Events, Direct Mail (DM) en de database

Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala en HomeSport Events zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.

Percentages lastenverdeling

De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:

Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & administratie
             
             
Personeelskosten Huis   80%   15%   5%
Huisvestingskosten   100%   --   --
Kosten (t)Huis/nieuwsbrief   70%   30%   --
Accountantskosten   --   --   100%
Kosten bestuur   --   --   100%
Overige algemene kosten   100%   --   --
Kosten Huiskamer (m.u.v. personeelskosten)   100%   --   --
Personeelskosten Huiskamer   80%   15%   5%
Bouw en inrichting Huis   100%   --   --
Bijdrage Ronald McDonald netwerk   100%   --   --
Bijdrage Psychosociale Zorg   100%   --   --
Directe kosten fondsenwerving   --   100%   --

De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & administratie    
                 
                 
Personeelskosten   65%   25%   10%    
Kantoorkosten   65%   25%   10%    
Voorlichtings- en publiciteitskosten   70%   30%   --    
Kosten Donateursbestand   30%   70%   --    
Kosten Gala   30%   70%   --    
Kosten HomeRide - HomeRun   30%   70%   --    
Kosten DM   30%   70%   --    
Kosten Raad van Toezicht   --   --   100%    
Interne organisatie (excl. kosten RvT)   65%   25%   10%    
Accountants- en advieskosten   --   --   100%    
Overige algemene kosten   --   --   100%    
Investeringen t.b.v. Huizen   100%   --   --    
Directe kosten fondsenwerving   --   100%   --    

Lastenverdeling

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & administratie   Totaal
                 
    2024   2024   2024   2024
         
Bestemming                
                 
Personeelskosten Kinderfonds   1309019,4   503469   201387,6    2.013.876 
Kantoorkosten   247038,35   95014,75   38005,9    380.059 
Voorlichtings- en publiciteitskosten   368510,8   157933,2   0    526.444 
Kosten Raad van Toezicht    -     -     232     232 
Interne organisatie (excl. kosten RvT)    20.018     7.699     3.080     30.797 
Accountants- en advieskosten    -     -     12.203     12.203 
Overige algemene kosten    -     -     12.937     12.937 
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie    1.944.587     764.116     267.845     2.976.548 
                 
Investeringen t.b.v. Huizen    784.907     -     -     784.907 
Bijdrage Ronald McDonald netwerk    -     -     -     - 
Directe kosten fondsenwerving    -     517.741     -     517.741 
Som van de lasten    2.729.494     1.281.857     267.845     4.279.196 

Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & administratie   Totaal
                 
    2024   2024   2024   2024
         
Bestemming                
                 
Personeelskosten Huizen, Huiskamer en Vakantiehuizen    2.914.134     546.400     182.133     3.642.668 
Huisvestingskosten    2.318.834     -     -     2.318.834 
Kosten (t)Huis/nieuwsbrief    -     -     -     - 
Kosten bestuur en accountant    -     -     78.670     78.670 
Overige algemene kosten    538.330     -     -     538.330 
Kosten Huiskamer incl. personeelskosten Huiskamer    828.932     -     -     828.932 
     6.600.230     546.400     260.803     7.407.434 
                 
Bouw en inrichting Huis    5.434.264     -     -     5.434.264 
Directe kosten fondsenwerving    -     211.398     -     211.398 
Som van de lasten    12.034.494     757.798     260.803     13.053.096 
                 
Bijdrage gasten                (1.103.792)
                 
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten                11.949.304 

Geconsolideerde lastenverdeling

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & administratie   Totaal
                 
    2024   2024   2024   2024
         
                 
Personeelskosten   4.223.154    1.049.869    383.521     5.656.544 
Huisvestingkosten   2.318.834         2.318.834 
Kantoorkosten   247.038    95.015    38.006     380.059 
Kosten Huiskamer   828.932         828.932 
Voorlichtings- en publiciteitkosten   368.511    157.933       526.444 
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies)   558.348    7.699    107.122     673.169 
en kosten interne organisatie                
                 
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie    8.544.817     1.310.516     528.649     10.383.982 
                 
Directe kosten fondsenwerving    -     729.139     -     729.139 
Investeringen Huizen    784.907     -     -     784.907 
Bouw en inrichting    5.434.264     -     -     5.434.264 
                 
Som van de lasten    14.763.988     2.039.655     528.649     17.332.292 
                 
Bijdragen gasten                (1.103.792)
                 
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten                16.228.500 

Realisatie/begroting 2024 Realisatie 2023

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2024   2024   2023
           
                 
Personeelskosten        5.656.544     5.495.501     4.886.633 
Huisvestingkosten        2.318.834     2.627.980     2.268.462 
Kantoorkosten        380.059     423.412     355.763 
Kosten Huiskamer        828.932     526.570     426.960 
Voorlichtings- en publiciteitkosten        526.444     610.360     422.933 
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies)        673.169     652.876     634.889 
en kosten interne organisatie                
                 
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie        10.383.982     10.336.699     8.995.640 
                 
Directe kosten fondsenwerving        729.139     801.787     591.944 
Investeringen Huizen        784.907     839.038     883.331 
Bouw en inrichting        5.434.264     6.888.272     1.089.963 
Som van de lasten        17.332.292     18.865.796     11.560.878 
                 
Bijdragen gasten        (1.103.792)    (982.144)    (1.005.031)
                 
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten        16.228.500     17.883.652     10.555.847 

Percentage fondsenwerving t.o.v. som van de geworven baten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
  Interne norm     2024   2024   2023
           
                 
Percentage fondsenwerving 25%     15,6%   20,4%   11,4%
                 
- Directe kosten fondsenwerving        729.139     801.787     591.944 
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving        1.310.516     1.315.506     1.132.362 
Wervingskosten        2.039.655     2.117.293     1.724.306 
                 
Som van de geworven baten        13.081.598     10.374.906     13.583.972 

Percentage doelstelling - fondsenwerving - beheer & administratie t.o.v. som van de lasten

        Realisatie   Begroting   Realisatie
  Interne norm     2024   2024   2023
           
                 
% Doelstelling - lasten 70%     85,2%   86,2%   80,7%
% Fondsenwerving - lasten 25%     11,8%   11,0%   14,5%
% Beheer en Administratie - lasten 5%     3,1%   2,8%   4,8%
Totaal 100%     100,0%   100,0%   100,0%
                 
Kosten doelstelling                
- Investeringen Huizen        784.907     1.282.971     840.322 
- Bouw en inrichting        5.434.264     6.888.272     3.274.046 
- Uitvoeringskosten        8.544.817     8.479.338     8.026.333 
         14.763.988     16.650.581     12.140.701 
                 
Wervingskosten        2.039.655     2.117.293     2.182.881 
                 
Kosten beheer en administratie        528.649     541.855     720.675 
                 
Som van de lasten        17.332.292     19.309.729     15.044.257 

Overige informatie

Gebeurtenissen na balansdatum

Er zijn geen gebeurtenissen na balansdatum.

Bezoldiging directie

               
Naam       R. Westerlaken-Loos   R. Westerlaken-Loos  
Functie       alg. directeur   alg. directeur  
        2024   2023  
Dienstverband              
Aard (looptijd)       onbepaald   onbepaald  
  uren     32   32  
  parttime percentage     88,89   88,89  
  periode     1/1-31/12   1/1-31/12  
Bezoldiging (EUR)              
Jaarinkomen              
  bruto loon/salaris      104.300     99.766   
  vakantiegeld *      8.132     7.846   
  eindejaarsuitkering, 13e/14emnd      -     -   
  variabel jaarinkomen      -     -   
Totaal bruto belastbaar jaarinkomen        112.432     107.612   
               
Norm bruto belastbaar jaarinkomen (1 FTE)        154.951     152.661   
               
SV lasten (w.g. deel)        -     -   
Belastbare vergoedingen/bijtellingen        10.118     10.118   
Pensioenlasten (w.g. deel)        31.731     33.052   
Overige beloningen op termijn        -     -   
Uitkeringen beëindiging dienstverband        -     -   
Totaal bezoldiging inclusief werkgeverslasten       154.281   150.782  
               
Norm bezoldiging inclusief werkgeverslasten (1 FTE)       192.397   184.033  

Bezoldigingsbeleid

Lees het Bezoldigingsbeleid onder Medewerkers en directie.

Toezichthouders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.

Ondertekening van de jaarrekening

Amersfoort, ... 2025

Het bestuur

Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos, directeur - bestuurder

Leden Raad van Toezicht

Mevrouw dr. J.A.A.M. van Diemen-Steenvoorde, voorzitter
Mevrouw dr. M.J.A. Tasche
De heer E. van Steenbergen
Mevrouw Ir. A. van den Berg MBA
De heer mr. C.A. Voogt
De heer drs. J.G. de Vries
Mevrouw drs. J.D. Riel QC
Mevrouw D. van den Akker

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report