Samengevoegde jaarrekening
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | € | |||||
Vaste Activa (1) | ||||||||
Materiële vaste activa (1a) | ||||||||
- Gebouwen | 15 | 15 | ||||||
15 | 15 | |||||||
Financiële vaste activa (1b) | ||||||||
- Vooruitbetaalde bedragen | 881.921 | 971.911 | ||||||
881.921 | 971.911 | |||||||
Vlottende Activa | ||||||||
Voorraden (2) | 58.905 | 59.171 | ||||||
58.905 | 59.171 | |||||||
Vorderingen (3) | ||||||||
- Debiteuren (3a) | 180.957 | 98.131 | ||||||
- Nog te ontvangen belastingen (3b) | 473.996 | 707.487 | ||||||
- Overige vorderingen en overlopende activa (3c) | 1.038.939 | 889.242 | ||||||
1.693.892 | 1.694.860 | |||||||
Effecten (4) | 56.515 | 56.515 | ||||||
56.515 | 56.515 | |||||||
Liquide middelen (5) | 41.879.530 | 39.056.449 | ||||||
41.879.530 | 39.056.449 | |||||||
Totaal Activa | 44.570.778 | 41.838.921 | ||||||
PASSIVA | ||||||||
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
€ | € | € | € | |||||
Reserves en fondsen (6) | ||||||||
Reserves (6a) | ||||||||
- Continuïteitsreserve | 14.073.000 | 14.564.722 | ||||||
- Bestemmingsreserves | 24.327.916 | 21.832.655 | ||||||
38.400.916 | 36.397.377 | |||||||
Fondsen (6b) | ||||||||
- Bestemmingsfondsen | 3.341.593 | 3.263.508 | ||||||
3.341.593 | 3.263.508 | |||||||
41.742.509 | 39.660.885 | |||||||
Langlopende schulden (7) | ||||||||
Vooruit ontvangen kamersponsoring | 189.449 | 159.449 | ||||||
Toegezegde bijdrage Psysociale Zorg | - | - | ||||||
189.449 | 159.449 | |||||||
Kortlopende schulden (8) | ||||||||
Crediteuren | 1.594.947 | 616.060 | ||||||
Nog te betalen belastingen | 48.852 | 72.582 | ||||||
Overige schulden en overlopende passiva | 995.022 | 1.329.947 | ||||||
2.638.821 | 2.018.588 | |||||||
Totaal Passiva | 44.570.778 | 41.838.921 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Baten: | ||||||||
- Baten van particulieren (9) | 6.843.612 | 5.265.621 | 7.736.712 | |||||
- Baten van bedrijven (10) | 5.898.299 | 4.974.285 | 6.363.197 | |||||
- Baten van loterijorganisaties | 5.692 | 4.000 | 1.030.988 | |||||
- Baten van subsidies van overheden | 2.420 | 1.000 | - | |||||
- Baten van verbonden organisaties zonder winststreven (11) | 330.325 | 120.000 | 37.313 | |||||
- Baten van andere organisaties zonder winststreven | 1.250 | 10.000 | - | |||||
Som van de geworven baten | 13.081.598 | 10.374.906 | 15.168.210 | |||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten | ||||||||
en/of diensten (12) | 1.173.654 | 1.038.119 | 1.156.253 | |||||
- Overige baten (13) | 4.659.820 | - | 642.000 | |||||
Som van de baten | 18.915.072 | 11.413.025 | 16.966.463 | |||||
Lasten: | ||||||||
Besteed aan doelstelling door Kinderfonds | ||||||||
- Investeringen Huizen (14) | 784.907 | 1.282.971 | 840.322 | |||||
- Uitvoeringskosten Kinderfonds | 1.944.587 | 2.016.900 | 1.836.213 | |||||
2.729.494 | 3.299.871 | 2.676.535 | ||||||
Besteed aan doelstelling door Huizen | ||||||||
- Bouw en inrichting | 5.434.264 | 6.888.272 | 3.274.046 | |||||
- Uitvoeringskosten Huizen | 6.600.230 | 6.462.438 | 6.190.120 | |||||
12.034.494 | 13.350.710 | 9.464.166 | ||||||
Totaal besteed aan doelstelling | 14.763.988 | 16.650.581 | 12.140.701 | |||||
Fondsenwerving | ||||||||
- Directe wervingskosten (15) | 729.139 | 801.787 | 877.224 | |||||
- Uitvoeringskosten fondsenwerving | 1.310.516 | 1.315.506 | 1.305.657 | |||||
2.039.655 | 2.117.293 | 2.182.881 | ||||||
Beheer en administratie | ||||||||
- Kosten beheer en administratie | 528.649 | 541.855 | 720.675 | |||||
Som van de lasten | 17.332.292 | 19.309.729 | 15.044.257 | |||||
Saldo voor financiële baten en lasten | 1.582.780 | (7.896.704) | 1.922.206 | |||||
Saldo financiële baten en lasten (16) | 498.844 | 13.554 | 158.237 | |||||
Saldo van baten en lasten | 2.081.624 | (7.883.150) | 2.080.443 | |||||
Bestemming saldo van baten en lasten*: | ||||||||
Toevoeging / (onttrekking) aan: | ||||||||
- Continuïteitsreserve | (491.722) | 1.873.725 | ||||||
- Bestemmingsreserves | 2.495.261 | 2.375.716 | ||||||
- Bestemmingsfondsen | 78.085 | (2.168.998) |
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545. De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.
De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.
Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.
Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn.
De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.
Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst.
Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.
Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn: En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van het CBF-keurmerk en ANBI vereisten (gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking).
De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.
Samengevoegde balans en staat van baten en lasten
Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:
Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.
Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650).
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zijn voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.
De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.
De gehanteerde grondlagen voor waardering en resultaatbepaling zijn ongewijzigd gebleven. De vergelijkende cijfers zijn aangepast vanwege vergelijkingsdoeleinden. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het resultaat of eigen vermogen over 2023.
De begroting zoals gepresenteerd in de jaarrekening wijkt af van de begroting 2024 zoals opgenomen in het jaarverslag 2023. Abusevieselijk is in het jaarverslag een onjuiste versie van de begroting gepresenteerd.
Uitgaven in verband met een materieel vast actief aangehouden voor directe aanwending in het kader van de doelstelling (dus niet als zijnde benodigd voor de bedrijfsvoering of ter belegging) gaan direct ten laste van de staat van baten en lasten als sprake is van een initiële investering, vervangings- of uitbreidingsinvestering en kosten voor groot onderhoud aan panden.
Uitgaven in verband met een materieel vast actief als zijnde benodigd voor de bedrijfsvoering worden geactiveerd en over de gebruiksduur afgeschreven als sprake is van een initiële vervangings- of uitbreidingsinvestering.
Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs.
Het beleggingsbeleid van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is gericht op het behalen van een optimaal rendement op de lange termijn, rekening houdend met een verantwoord risicoprofiel en ethische normen die passen bij de doelstellingen van de organisatie. De beleggingen bestaan voornamelijk uit beursgenoteerde aandelen, obligaties en andere verhandelbare effecten.
De beleggingen worden gewaardeerd tegen reële waarde op de balansdatum. De reële waarde wordt bepaald op basis van marktprijzen op de balansdatum.
De voorraad wordt gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.
De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.
Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Indien middelen niet ter vrije beschikking staan, dan wordt hiermee bij de waardering rekening gehouden.
De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichting.
De continuïteitsreserve wordt gevormd voor de dekking van risico’s en om zeker te stellen dat de stichting ook in de toekomst aan haar verplichtingen kan voldoen. Voor de bepaling van de hoogte van de continuïteitsreserve wordt gebruik gemaakt van een risicoanalyse inclusief de inschatting van de potentiële financiële consequenties van de geïdentificeerde risico’s.
Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen.
De risicoanalyse van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is opgesteld om mogelijke risico's te identificeren, evalueren en beheersen die de continuïteit en financiële stabiliteit van de organisatie kunnen bedreigen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het aanhouden van een continuïteitsreserve die minimaal 18 maanden aan uitvoeringskosten kan dekken om onverwachte financiële tegenvallers op te vangen.
De risicoanalyse is gebaseerd op de volgende risicopunten: operationele risico's, strategische risico's, financiële risico's en reputatierisico's. Operationele risico's betreffen de dagelijkse werking en processen van de organisatie, zoals personeel, technologie en logistiek. Strategische risico's zijn gerelateerd aan de lange termijndoelen en strategische planning van de organisatie, inclusief veranderingen in regelgeving, marktomstandigheden en concurrentie. Financiële risico's hebben betrekking op de financiële gezondheid en stabiliteit van de organisatie, variërend van inkomstenverlies en budgetoverschrijdingen tot liquiditeitsproblemen. Reputatierisico's houden verband met het verlies van vertrouwen en geloofwaardigheid bij donoren, vrijwilligers en andere belanghebbenden.
De risico's worden gekwantificeerd door de waarschijnlijkheid en impact te vermenigvuldigen, wat helpt bij het prioriteren van risico's en het toewijzen van middelen voor risicobeheersing. Op basis van de geanalyseerde risico's is het raadzaam een continuïteitsreserve aan te houden die minimaal 18 maanden aan uitvoeringskosten kan dekken. Dit zorgt ervoor dat de organisatie de impact van risico's met hoge waarschijnlijkheid en grote impact kan neutraliseren of oplossen.
De risico's en de continuïteitsreserve worden minimaal jaarlijks geëvalueerd of vaker bij significante veranderingen in de interne of externe omgeving. Beleidsaanpassingen worden doorgevoerd op basis van deze evaluaties. Hierdoor kan Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn financiële stabiliteit handhaven en onverwachte verstoringen in de bedrijfsvoering minimaliseren.
Kortom, op basis van de risicoanalyse is het essentieel dat de continuïteitsreserve gelijk is aan 1,5 keer de uitvoeringskosten exclusief de communicatiekosten. Dit zorgt ervoor dat de organisatie veerkrachtig blijft tegen financiële tegenslagen en andere risico's.
Bestemmingsreserves zijn de door het bestuur van de stichting voor een specifiek doel bestemde delen van de reserves waaraan (delen van) het resultaat kunnen worden toegevoegd en/of onttrokken.
Bestemmingsfondsen hebben betrekking op het deel van de reserves waaraan door derden een beperktere bestedingsmogelijkheid is gegeven. In de toelichting op de balans worden de bedragen en de beperktere bestemming vermeld.
Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben, tegen nominale waarde.
Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. De kamersponsoring van Huis Leiden wijkt hier van af. Deze sponsoring wordt in delen van 2.500 euro per jaar verantwoord.
Baten van eigen acties zoals HomeRide/ -Run/ -Walk en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.
Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen. De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde.
Ontvangen bedragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en de bijdrage RMHC worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn toegekend.
Giften in natura worden gewaardeerd tegen de reële waarde op het moment van ontvangst.
De lasten van giften in natura worden in de staat van baten en lasten verwerkt zodra de bijbehorende baten worden erkend.
Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Beginstand | 15 | 15 | ||||||
15 | 15 |
De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.
Alle materiële vaste activa worden aangehouden ten behoeve van de doelstelling bij de huizen en ten behoeve van de bedrijfsvoering bij het Kinderfonds, met uitzondering van de beperkte omvang van kantoorinventaris te Amersfoort. De investeringen/groot onderhoud die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen/groot onderhoud in het boekjaar 2024 bedragen € 1.4 miljoen (2023: € 665.942).
De WOZ waarde van de panden bedraagt € 33 miljoen in 2024. In 2025 is het appartement van het vakantiehuis in Arnhem verkocht en de opbrengstwaarde bedraagt € 1.496.000
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Beginstand vooruitbetaalde huur | 971.911 | 1.066.173 | ||||||
Kortlopend deel | (89.990) | (94.262) | ||||||
Eindstand vooruitbetaalde huur | 881.921 | 971.911 |
Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord. De gehanteerde rentevoet bedraagt 2%.
31-12-2024 | 31-12-2022 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Voorraad kinderfondsknufffels | 58.905 | 59.171 | ||||||
58.905 | 59.171 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Debiteuren | 196.467 | 110.566 | ||||||
Minus: voorziening voor oninbaarheid | (15.510) | (12.435) | ||||||
180.957 | 98.131 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Omzetbelasting | 415.040 | 642.474 | ||||||
Energiebelasting | 58.956 | 65.013 | ||||||
473.996 | 707.487 |
De nog te ontvangen omzetbelasting betreft de btw teruggave voor het vierde kwartaal.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Nog te ontvangen nalatenschappen | 38.435 | 102.112 | ||||||
Nog te ontvangen bijdrage gasten | 20.622 | 26.717 | ||||||
Nog te ontvangen vermogensfondsen | - | 48.000 | ||||||
Nog te ontvangen acties derden | 21.175 | 30.365 | ||||||
Nog te ontvangen giften en donaties | 75.210 | 80.422 | ||||||
Nog te ontvangen rente | 294.356 | 137.994 | ||||||
Vooruitbetaalde kosten HomeSports | 47.203 | 91.672 | ||||||
Vooruitbetaalde bedragen | 478.385 | 202.206 | ||||||
Overige vorderingen en overlopende activa | 63.553 | 169.754 | ||||||
1.038.939 | 889.242 |
Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen. Deze posten hebben allen een looptijd korter dan een jaar.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Effecten | 56.515 | 56.515 | ||||||
56.515 | 56.515 |
De effecten betreffen obligaties; obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370); Nominaal € 50.000 @ 1.1303 (2023: 1,1303). De effecten worden aangehouden bij Ronald McDonald Huis Nijmegen in het kader van belegging.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Spaarrekeningen | 34.943.799 | 19.702.246 | ||||||
Rekening Courant rekeningen | 6.911.043 | 19.331.676 | ||||||
Kas | 19.609 | 19.162 | ||||||
Kruisposten | 5.079 | 3.365 | ||||||
41.879.530 | 39.056.449 |
Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking van de Stichting. Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.
De Stichting beschikt over een financieel statuut. In het financieel statuut is beschreven onder welke voorwaarden de Stichting haar middelen wil gaan beleggen. Bij het opstellen van het financieel statuut is de handreiking verantwoord financieel beheer meegenomen en met het statuut conformeert Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zich aan de tien principes van de United Nations Global Compact. Het uitgangspunt voor beleggen is instandhouding van het reële vermogen en het behalen van rendement instandhouding van het reële vermogen en het behalen van rendement ten behoeve van uitgaven van de verschillende fondsen en dekking van de beheerskosten. Het te nemen risico dient niet hoger te zijn dan nodig om de gestelde rendementsdoelstellingen te realiseren. In 2021 is ten behoeve van de uitvoering van het financieel statuut, het belegbaar vermogen berekend. Er is besloten om niet tot beleggen over te gaan tot meer bekend is over toekomstig in te zetten middelen ten behoeve van nieuwbouw. De niet tot het belegbaar vermogen behorende middelen worden aangehouden bij banken welke voldoen aan de eisen zoals vastgesteld in het financieel statuut.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 14.564.722 | 12.691.000 | ||||||
Uit de bestemming van het overschot/(tekort) | (491.722) | 1.873.722 | ||||||
Stand per 31 december | 14.073.000 | 14.564.722 |
De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op basis van een risico analyse.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | - | 6.871.166 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | - | (6.871.166) | ||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | - | - | ||||||
Uit de bestemming van het overschot/(tekort) | - | - | ||||||
Stand per 31 december | 0 | - |
De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve bouw samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie, onderhoud, en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 0 | 6.659.907 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | - | (6.659.907) | ||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | - | - | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | - | - | ||||||
Stand per 31 december | 0 | 0 |
De bestemmingsreserve garantiestelling netwerk is bestemd voor de verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen.
Het Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich onder voorwaarden garant wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, verbouw, renovatie en inrichting danwel exploitatie van het Huis. Op het moment van garantstelling neemt het Ronald McDonald Kinderfonds de op dat moment verwachte investeringen op als voorziening garantiestelling nieuwbouw of exploitatie, ten laste van het resultaat.
In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve garantiestelling netwerk samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, onderhoud, renovatie en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 0 | 917.096 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | - | (917.096) | ||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | - | - | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | - | - | ||||||
Stand per 31 december | 0 | 0 |
De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve netwerk samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, onderhoud, renovatie en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 0 | 3.554.311 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | (3.554.311) | |||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | - | - | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | - | - | ||||||
Stand per 31 december | 0 | 0 |
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 0 | 1.059.465 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | - | (1.059.465) | ||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | - | - | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | - | - | ||||||
Stand per 31 december | - | 0 |
De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in de inventaris. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve onderhoud samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie, onderhoud en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 100.000 | 395.000 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | - | (295.000) | ||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | - | - | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | - | - | ||||||
Stand per 31 december | 100.000 | 100.000 |
De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen. Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant heeft een bestemmingsreserve ten behoeve van legaat de Vries ad € 100.000.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 21.732.655 | - | ||||||
Vanuit Bestemmingsreserve - Renovatie/Inventaris | - | 3.554.311 | ||||||
Vanuit Bestemmingsreserve - Onderhoud | - | 1.059.465 | ||||||
Vanuit Bestemmingsreserve - Netwerk | - | 917.096 | ||||||
Vanuit Bestemmingsreserve - Bouw | - | 6.871.166 | ||||||
Vanuit Bestemmingsreserve - Garantiestelling netwerk | - | 6.659.907 | ||||||
Vanuit bestemmingsreserve - overig | - | 295.000 | ||||||
Vanuit Bestemmingsfonds -netwerkreserve | - | 1.931.319 | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | 2.495.261 | 444.391 | ||||||
Stand per 31 december | 24.227.915 | 21.732.655 |
De bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is ultimo boekjaar 2023 gevormd door het samenvoegen van de alle bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie,inventaris en onderhoud. Deze bestemmingsreserve is bedoeld voor investeringen in de Huizen. Dit kan zowel nieuwbouw als investeringen in de panden betreffen zoals onderhoud, renovatie of vervanging van inventaris.
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 0 | 1.931.319 | ||||||
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud | - | (1.931.319) | ||||||
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot | - | 0 | ||||||
Stand per 31 december | - | 0 |
2024 | 2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Stand per 1 januari | 3.263.508 | 3.501.194 | ||||||
Ontvangst ten behoeve van de bestemming | - | 866.910 | ||||||
Onttrekking ten gunste van het resultaat | 78.085 | (1.104.596) | ||||||
Stand per 31 december | 3.341.593 | 3.263.508 |
De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2024 uit bedragen voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Er is o.a. een bedrag voor € 3,0 miljoen bestemd voor de uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht, € 80.000 voor de realisatie van 1 Huiskamer Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant en € 68.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Vooruit ontvangen kamersponsoring | 189.449 | 159.449 | ||||||
Toegezegde bijdrage Psysociale Zorg | - | - | ||||||
189.449 | 159.449 |
De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 42.500 heeft een looptijd korter dan 1 jaar en is verantwoord onder de kortlopende schulden en overlopende passiva.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | |||||||
Nog te betalen aan leveranciers | 1.594.947 | 616.060 | ||||||
Nog te betalen belastingen | 48.852 | 72.582 | ||||||
Nog te betalen salarissen | 172.210 | 130.933 | ||||||
Nog te betalen vakantiegeld | 385.357 | 304.460 | ||||||
Nog te betalen pensioenkosten | 9.638 | 8.579 | ||||||
Nog te betalen accountantskosten | 85.000 | 81.519 | ||||||
Nog te betalen bouwkosten | 25.957 | 124.374 | ||||||
Vooruitontvangen bedragen | 180.870 | 384.720 | ||||||
Overige nog te betalen bedragen | 135.990 | 295.364 | ||||||
2.638.821 | 2.018.588 |
Deze posten hebben allen een looptijd korter dan een jaar.
Op grond van het feit dat de Stichting Ronald McDonald Kinderfonds (Kinderfonds) van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A.) de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald Children Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald's) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om het Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is (opnieuw) afgesloten in 2022 voor een periode van 3 jaar. In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald's jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald's, de Coöp en het McDonald's netwerk zo'n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 750.000.
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds (Kinderfonds) heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.
In 2017 heeft het Kinderfonds Ronald McDonald Huis Utrecht toegezegd dat het Kinderfonds de bestemmingsreserve bouw wil aanspreken voor de financiering van de bouw- en inrichting van de nieuwbouw Huis Utrecht onder de voorwaarde dat Huis Utrecht haar eigen bestemmingsreserve en fonds bouw hier ook voor besteedt. De garantiestelling van het Kinderfonds bedraagt € 2 miljoen.
In 2020 is een overeenkomst afgesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt ca. € 2.100, voor 2025 t/m 2026 ca. € 4.200.
In 2024 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 4 jaar en de jaarlijkse last bedraagt € 23.832.
Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft in het kader van het project 'Better Together' overeenkomsten afgesloten met Ronald McDonald Huizen. Op basis van deze contracten betaalt het Kinderfonds de Huizen jaarlijks een garantiebedrag voor donateursinkomsten. De contracten zijn vanaf 2011 afgesloten en hebben een looptijd van 3 jaar waarna deze vooralsnog stilzwijgend worden verlengd. Het garantiebedrag bedraagt € 243.000 per jaar.
In juli 2018 is een nieuwe overeenkomst afgesloten voor kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar en is in 2023 verlengd met 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 133.699 voor 2025. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145.
In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd met Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.
In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd 'De Kiezel'. Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.
In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting HagaZiekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd. De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249K. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Hagaziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren.
Per 1 januari 2024 is door de Stichting Ronald McDonald Huis MiddenWestBrabant bedrijfsruimte gehuurd voor gebruik als Familiehuis. De huurovereenkomst is aangegaan voor een periode van 10 jaar en eindigt op 31 december 2033. De jaarlijkse huursom bedraagt € 15.000 welke jaarlijks wordt geindexeerd. Voor dezelfde periode is er een "Overeenkomst Facilitaire Services" afgesloten.
Na balansdatum zijn er nog 49 lopende dossiers die per balansdatum nog niet zijn verantwoord in de resultaten en volgend boekjaar in de baten uit nalatenschappen zullen worden verwerkt.
De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Donateurs | 2.351.027 | 1.679.146 | 2.433.751 | |||||
Giften en Donaties | 164.039 | 569.000 | 136.998 | |||||
Nalatenschappen | 2.448.808 | 1.112.000 | 3.285.068 | |||||
Eigen acties - HomeSport | 1.364.286 | 1.455.250 | 1.572.999 | |||||
Eigen acties | 47.752 | 90.030 | 14.053 | |||||
Acties derden | 305.350 | 208.462 | 239.407 | |||||
Collectehuisjes | 25.917 | 19.232 | 16.993 | |||||
Baten van kerken | 32.904 | 11.000 | 33.872 | |||||
Opbrengsten t.b.v. Huiskamer | 103.529 | 121.501 | 3.571 | |||||
Totaal baten van particulieren | 6.843.612 | 5.265.621 | 7.736.712 |
De totale baten van particulieren zijn in 2024 hoger dan begroot, maar lager dan realisatie 2023. Dit betreft voornamelijk de daling van de baten uit nalatenschappen. De werkelijk ontvangen nalatenschappen in 2024 zijn wel hoger dan hetgeen is begroot.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Kamersponsors | 318.454 | 252.678 | 279.565 | |||||
Donateurs | - | - | - | |||||
Giften en donaties | 569.867 | 275.107 | 611.826 | |||||
Giften in natura | 776.065 | 504.892 | 553.566 | |||||
1.664.386 | 1.032.677 | 1.444.957 | ||||||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala | ||||||||
- Tafelverkopen | - | - | 211.250 | |||||
- Loterijopbrengsten en donaties | - | - | 137.301 | |||||
- Veilingopbrengsten | - | - | 323.000 | |||||
- Overige gala opbrengsten | - | - | 5.704 | |||||
- Totaal opbrengst Kinderfonds Gala | - | - | 677.255 | |||||
Overige eigen acties | 1.012.284 | 1.490.078 | 905.291 | |||||
Acties derden | 590.022 | 431.000 | 606.743 | |||||
Vermogensfondsen | 1.009.472 | 129.000 | 676.472 | |||||
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer | 100.326 | 146.530 | 115.419 | |||||
McDonald's Campagne | 3.236 | 200.000 | 469.858 | |||||
Bijdragen McDonald's | ||||||||
- McDonald's Collecteboxen & donatieknop | 707.451 | 645.000 | 650.533 | |||||
- McDonald's Nederland | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |||||
- McDonald's Coöp | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |||||
- McHappy Day | 511.122 | 600.000 | 516.669 | |||||
1.518.573 | 1.545.000 | 1.467.202 | ||||||
Totaal baten van bedrijven | 5.898.299 | 4.974.285 | 6.363.197 |
De totale baten van bedrijven zijn in 2024 lager ten opzichte van de realisatie in 2023. Deze daling kan worden verklaard doordat het Gala eens in de twee jaar wordt georganiseerd. Daarnaast heeft er in 2023 een RTL-Campagne plaatsgevonden voor een bedrag van € 470.0000. De totale baten 2024 zijn wel hoger dan begroot wat kan worden verklaard door de ontvangst van een aantal donaties vanuit vermogensfondsen, met name voor de vakantiehuizen.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Bouw | 189.739 | - | 23.994 | |||||
Inrichting | 79.113 | 22.137 | 155.522 | |||||
Onderhoud | 21.455 | 67.295 | 57.882 | |||||
Schoonmaakkosten | 118.669 | 91.791 | 88.815 | |||||
Verzekeringen | - | - | 3.752 | |||||
Beveiliging | 6.899 | 6.899 | 735 | |||||
Huishoudkosten | 45.422 | 68.611 | 52.706 | |||||
Huisvestingskosten | 103.429 | 84.019 | 1.688 | |||||
Kosten vrijwilligers | 9.435 | - | 4.211 | |||||
Vergoeding UMCG | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |||||
Financiële ondersteuning | 21.358 | 16.056 | 14.045 | |||||
Autokosten | 4.435 | 8.787 | 8.787 | |||||
Overige personeelskosten | 11.836 | 8.139 | ||||||
Kantoorbenodigdheden | 6.667 | 5.348 | 4.729 | |||||
Drukwerk | 1.341 | - | 1.977 | |||||
Porto- en vrachtkosten | 1.423 | - | 894 | |||||
Opleidingen | 12.220 | 9.185 | 11.804 | |||||
McDonald's | 17.961 | - | 7.439 | |||||
Eigen acties | 17.941 | - | - | |||||
Overigen | 6.722 | 24.764 | 6.446 | |||||
Totaal | 776.065 | 504.892 | 553.566 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Deze zijn als volgt te specificeren: | 2024 | 2024 | 2023 | |||||
€ | € | € | ||||||
Bijdrage RMHC | 330.325 | 120.000 | 37.313 | |||||
Totaal baten van verbonden organisaties zonder winststreven | 330.325 | 120.000 | 37.313 |
De bijdrage van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreft grants welke zijn ontvangen op basis van de licentie-overeenkomsten.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Deze zijn als volgt te specificeren: | Begroting | 2024 | 2024 | 2023 | ||||
€ | € | € | ||||||
Verkoop van artikelen: | ||||||||
Netto - omzet | 123.320 | 117.146 | 144.564 | |||||
Kostprijs verkoop | (53.458) | (61.171) | (68.708) | |||||
Brutowinst | 69.862 | 55.975 | 75.856 | |||||
Bijdrage gasten | 1.103.792 | 982.144 | 1.080.397 | |||||
Totaal baten als tegenprestatie voor levering van producten en/of diensten | 1.173.654 | 1.038.119 | 1.156.253 |
De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en €35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Overige baten | 4.659.820 | - | 642.000 | |||||
Totaal overige baten | 4.659.820 | - | 642.000 |
De gerealiseerde boekwinst van €4,7 miljoen is voortgekomen uit de verkoop van een van de panden in eigendom van het Ronald McDonald huis Emma Amsterdam. Deze boekwinst is geboekt onder de overige baten.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Vrijwilligers en ambassadeurs | 93.675 | 120.700 | 107.432 | |||||
ICT Ronald McDonald netwerk | 455.370 | 439.238 | 408.338 | |||||
Grants van het Kinderfonds | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |||||
Internationale samenwerking | 15.587 | 18.500 | 48.382 | |||||
Verzekeringen Huizen | 9.666 | 13.000 | 12.124 | |||||
Ondersteuning Vakantiehuizen | 35.438 | 0 | 44.521 | |||||
Financiële dienstverlening aan Huizen | 21.358 | 40.000 | 130.786 | |||||
Guest Care | 13.630 | 18.000 | 14.599 | |||||
Family Centered Care | 41.332 | 67.000 | 29.289 | |||||
Ontwikkeling management | 3.340 | 16.000 | 352 | |||||
Bijeenkomsten voor Huizen | 13.749 | 14.000 | 16.054 | |||||
Bestuursoverleggen | 176 | 4.100 | 1.381 | |||||
Duurzaamheid | 32.664 | 55.000 | 3.536 | |||||
Overige investeringen t.b.v. Huizen | 32.922 | 461.433 | 7.528 | |||||
784.907 | 1.282.971 | 840.322 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Personeelskosten | 5.656.544 | 5.495.501 | 5.505.814 | |||||
Huisvestingskosten | 2.318.834 | 2.627.980 | 2.497.779 | |||||
Kantoorkosten | 380.059 | 423.412 | 324.048 | |||||
Interne organisatie | 31.029 | 3.500 | 28.108 | |||||
Voorlichtings- en publiciteitkosten | 526.444 | 610.360 | 489.784 | |||||
Kosten Huiskamer | 828.932 | 526.570 | 336.525 | |||||
Overige algemene kosten (Incl. bestuur, accountant en advies) | 642.140 | 649.376 | 870.607 | |||||
10.383.982 | 10.336.699 | 10.052.665 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Lonen en salarissen | 4.349.614 | 4.211.652 | 4.162.787 | |||||
Sociale lasten | 563.504 | 448.000 | 455.840 | |||||
Pensioenlasten | 445.414 | 413.055 | 406.470 | |||||
5.358.532 | 5.072.707 | 5.025.097 | ||||||
Autokosten | 58.835 | 63.042 | 66.243 | |||||
Reis-en verblijfkosten | 5.506 | 250 | 7.814 | |||||
Opleidingen | 43.345 | 85.739 | 47.328 | |||||
Detachering en uitzendkrachten | 46.989 | 85.000 | 226.891 | |||||
Overige personeelskosten | 143.337 | 188.763 | 132.441 | |||||
5.656.544 | 5.495.501 | 5.505.814 |
De kosten voor detachering en uitzendkrachten zijn in 2024 lager dan de realisatie over 2023 wat kan worden verklaard door inhuur derden t.b.v. de accountantscontrole 2023.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Huur | 472.511 | 489.873 | 540.876 | |||||
Onderhoud | 606.048 | 399.413 | 477.252 | |||||
Gas, Water & Electra | 436.523 | 699.555 | 539.480 | |||||
Schoonmaakkosten | 347.347 | 300.454 | 279.423 | |||||
Beveiliging | 189.995 | 203.936 | 168.908 | |||||
Gemeentelijke belastingen | (22.393) | 188.330 | 179.085 | |||||
Verzekeringen | 45.096 | 45.795 | 46.361 | |||||
Huishoudkosten | 113.944 | 165.645 | 121.178 | |||||
Overige huisvestingskosten | 129.763 | 134.979 | 145.216 | |||||
2.318.834 | 2.627.980 | 2.497.779 |
De kosten voor gemeentelijke belastingen zijn negatief (bate) als gevolg van ontvangen restituties op deze belastingen over voorgaande jaren.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Huur, inclusief servicekosten | 165.313 | 155.000 | 136.430 | |||||
Automatisering | 176.871 | 176.412 | 144.263 | |||||
Portokosten | 11.841 | 22.000 | 17.031 | |||||
Telefoonkosten | 17.017 | 25.000 | 15.839 | |||||
Kantoorbenodigdheden | 4.508 | 9.500 | 5.586 | |||||
Overige kantoorkosten | 4.509 | 35.500 | 4.899 | |||||
380.059 | 423.412 | 324.048 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Kosten Raad van Toezicht | 232 | 3.500 | 1.331 | |||||
Ontwikkeling organisatie | ||||||||
Contributies | 30.797 | 0 | 26.777 | |||||
31.029 | 3.500 | 28.108 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
[t]HUIS | 201.676 | 237.100 | 186.053 | |||||
Online communicatie | 33.571 | 44.000 | 21.625 | |||||
Campagnes | 93.718 | 96.000 | 13.167 | |||||
Huisstijl | 7.657 | 18.850 | 12.274 | |||||
Inspired | - | - | - | |||||
Overige publiciteitskosten | 6.228 | 13.500 | 9.073 | |||||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (30%) | - | - | 71.203 | |||||
HomeSports (30%) | 110.338 | 109.335 | 109.077 | |||||
Donateursbestand (2021: 30%) | 59.857 | 69.900 | 56.211 | |||||
DM (30%) | 13.400 | 21.675 | 11.100 | |||||
526.444 | 610.360 | 489.784 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Personeelskosten Huiskamer | 342.432 | 272.797 | 172.999 | |||||
Bouw Huiskamer | - | - | - | |||||
Bouw en Inventaris Huiskamer | 418.200 | 150.471 | 98.736 | |||||
Vrijwilligers Huiskamer | 2.786 | 15.203 | 4.400 | |||||
Onderhoud Huiskamer | 1.610 | 14.981 | 3.899 | |||||
Overige kosten Huiskamer | 63.904 | 73.118 | 56.491 | |||||
828.932 | 526.570 | 336.525 |
De kosten bouw en inventaris huiskamer zijn hoger dan de kosten in 2023 i.v.m. de bouw van de huiskamer Den Haag en huiskamer Utrecht. De afwijking t.o.v. de begroting kan worden verklaard omdat deze kosten in de begroting bij kosten bouw huis zijn gepresenteerd.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Accountants- en advieskosten | 79.403 | 98.056 | 231.917 | |||||
Telefoon | 90.354 | 76.109 | 78.859 | |||||
Porti | 5.302 | 4.808 | 5.207 | |||||
Drukwerk | 16.962 | 19.055 | 18.108 | |||||
Promotie | - | - | - | |||||
Overige kantoorkosten | 46.946 | 26.777 | 26.942 | |||||
Kantoorbenodigdheden | 9.352 | 14.196 | 11.973 | |||||
Vrijwilligers | 189.604 | 222.355 | 206.189 | |||||
Bestuur | 11.470 | 17.073 | 12.785 | |||||
Verzekeringen | 5.883 | 2.547 | 7.479 | |||||
Automatisering | 36.557 | 32.252 | 46.515 | |||||
Activiteiten | 64.062 | 66.242 | 39.764 | |||||
Overige algemene kosten | 86.245 | 69.906 | 184.869 | |||||
642.140 | 649.376 | 870.607 |
De accountants- en advieskosten zijn in 2024 lager dan de realisatie over 2023. Dit wordt veroorzaakt door de hoge kosten voor de accountanstcontrole 2023. De kosten voor vrijwilligers zijn lager dan begroot en lager dan voorgaand jaar i.v.m. een andere invulling voor het jaarlijkse event.
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
- Directe wervingskosten | 729.139 | 801.787 | 877.224 | |||||
- Uitvoeringskosten fondsenwerving | 1.310.516 | 1.315.506 | 1.305.657 | |||||
2.039.655 | 2.117.293 | 2.182.881 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Particuliere directe wervingskosten | ||||||||
Donateursbestand (70%) | 139.665 | 163.100 | 131.159 | |||||
Nalatenschappen | 53.274 | 37.500 | 34.602 | |||||
Eigen acties - Homesports (70%) | 257.454 | 255.115 | 254.513 | |||||
Eigen acties | 22.180 | 10.491 | 15.376 | |||||
Acties derden | 5.082 | 7.200 | 7.201 | |||||
Eigen actie | - | - | - | |||||
DM (70%) | 31.266 | 50.575 | 25.901 | |||||
Overige directe particuliere wervingskosten | 4.568 | 29.670 | 457 | |||||
513.490 | 553.651 | 469.209 | ||||||
Zakelijke directe wervingskosten | ||||||||
Giften en donaties | 883 | 2.250 | 506 | |||||
Kosten giften in natura | 1.343 | 4.050 | 1.055 | |||||
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%) | - | - | 166.141 | |||||
Eigen acties | 183.183 | 130.710 | 152.949 | |||||
Acties derden | 3.880 | 15.214 | 17.173 | |||||
Vermogensfondsen | 129 | 100 | - | |||||
RTL | 6.411 | 42.000 | 43.715 | |||||
McDonald's | 19.820 | 46.000 | 26.226 | |||||
Overige directe zakelijke wervingskosten | - | 7.812 | 250 | |||||
215.649 | 248.136 | 408.015 | ||||||
Totaal directe wervingskosten | 729.139 | 801.787 | 877.224 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Rente Baten / (Rentelasten) | 538.560 | 48.350 | 200.850 | |||||
Coupon rente | 2.750 | 14.230 | 2.736 | |||||
Gerealiseerde en ongerealiseerde koersresultaten | - | - | 10 | |||||
Bankkosten | (42.466) | (49.026) | (45.359) | |||||
Saldo financiële baten en lasten | 498.844 | 13.554 | 158.237 |
Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën.
In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:
Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen. De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:
Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).
Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.
De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland
De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.
De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten.
Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.
Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.
Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.
Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala en HomeSport Events zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.
De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:
Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer & administratie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelskosten Huis | 80% | 15% | 5% | |||
Huisvestingskosten | 100% | -- | -- | |||
Kosten (t)Huis/nieuwsbrief | 70% | 30% | -- | |||
Accountantskosten | -- | -- | 100% | |||
Kosten bestuur | -- | -- | 100% | |||
Overige algemene kosten | 100% | -- | -- | |||
Kosten Huiskamer (m.u.v. personeelskosten) | 100% | -- | -- | |||
Personeelskosten Huiskamer | 80% | 15% | 5% | |||
Bouw en inrichting Huis | 100% | -- | -- | |||
Bijdrage Ronald McDonald netwerk | 100% | -- | -- | |||
Bijdrage Psychosociale Zorg | 100% | -- | -- | |||
Directe kosten fondsenwerving | -- | 100% | -- |
De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:
Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer & administratie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Personeelskosten | 65% | 25% | 10% | |||||
Kantoorkosten | 65% | 25% | 10% | |||||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 70% | 30% | -- | |||||
Kosten Donateursbestand | 30% | 70% | -- | |||||
Kosten Gala | 30% | 70% | -- | |||||
Kosten HomeRide - HomeRun | 30% | 70% | -- | |||||
Kosten DM | 30% | 70% | -- | |||||
Kosten Raad van Toezicht | -- | -- | 100% | |||||
Interne organisatie (excl. kosten RvT) | 65% | 25% | 10% | |||||
Accountants- en advieskosten | -- | -- | 100% | |||||
Overige algemene kosten | -- | -- | 100% | |||||
Investeringen t.b.v. Huizen | 100% | -- | -- | |||||
Directe kosten fondsenwerving | -- | 100% | -- |
Stichting Ronald McDonald Kinderfonds
Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer & administratie | Totaal | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | 2024 | |||||
€ | € | € | € | |||||
Bestemming | ||||||||
Personeelskosten Kinderfonds | 1309019,4 | 503469 | 201387,6 | 2.013.876 | ||||
Kantoorkosten | 247038,35 | 95014,75 | 38005,9 | 380.059 | ||||
Voorlichtings- en publiciteitskosten | 368510,8 | 157933,2 | 0 | 526.444 | ||||
Kosten Raad van Toezicht | - | - | 232 | 232 | ||||
Interne organisatie (excl. kosten RvT) | 20.018 | 7.699 | 3.080 | 30.797 | ||||
Accountants- en advieskosten | - | - | 12.203 | 12.203 | ||||
Overige algemene kosten | - | - | 12.937 | 12.937 | ||||
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie | 1.944.587 | 764.116 | 267.845 | 2.976.548 | ||||
Investeringen t.b.v. Huizen | 784.907 | - | - | 784.907 | ||||
Bijdrage Ronald McDonald netwerk | - | - | - | - | ||||
Directe kosten fondsenwerving | - | 517.741 | - | 517.741 | ||||
Som van de lasten | 2.729.494 | 1.281.857 | 267.845 | 4.279.196 |
Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer & administratie | Totaal | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | 2024 | |||||
€ | € | € | € | |||||
Bestemming | ||||||||
Personeelskosten Huizen, Huiskamer en Vakantiehuizen | 2.914.134 | 546.400 | 182.133 | 3.642.668 | ||||
Huisvestingskosten | 2.318.834 | - | - | 2.318.834 | ||||
Kosten (t)Huis/nieuwsbrief | - | - | - | - | ||||
Kosten bestuur en accountant | - | - | 78.670 | 78.670 | ||||
Overige algemene kosten | 538.330 | - | - | 538.330 | ||||
Kosten Huiskamer incl. personeelskosten Huiskamer | 828.932 | - | - | 828.932 | ||||
6.600.230 | 546.400 | 260.803 | 7.407.434 | |||||
Bouw en inrichting Huis | 5.434.264 | - | - | 5.434.264 | ||||
Directe kosten fondsenwerving | - | 211.398 | - | 211.398 | ||||
Som van de lasten | 12.034.494 | 757.798 | 260.803 | 13.053.096 | ||||
Bijdrage gasten | (1.103.792) | |||||||
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten | 11.949.304 |
Doelstelling | Fondsenwerving | Beheer & administratie | Totaal | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | 2024 | |||||
€ | € | € | € | |||||
Personeelskosten | 4.223.154 | 1.049.869 | 383.521 | 5.656.544 | ||||
Huisvestingkosten | 2.318.834 | 0 | 0 | 2.318.834 | ||||
Kantoorkosten | 247.038 | 95.015 | 38.006 | 380.059 | ||||
Kosten Huiskamer | 828.932 | 0 | 0 | 828.932 | ||||
Voorlichtings- en publiciteitkosten | 368.511 | 157.933 | 0 | 526.444 | ||||
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies) | 558.348 | 7.699 | 107.122 | 673.169 | ||||
en kosten interne organisatie | ||||||||
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie | 8.544.817 | 1.310.516 | 528.649 | 10.383.982 | ||||
Directe kosten fondsenwerving | - | 729.139 | - | 729.139 | ||||
Investeringen Huizen | 784.907 | - | - | 784.907 | ||||
Bouw en inrichting | 5.434.264 | - | - | 5.434.264 | ||||
Som van de lasten | 14.763.988 | 2.039.655 | 528.649 | 17.332.292 | ||||
Bijdragen gasten | (1.103.792) | |||||||
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten | 16.228.500 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2023 | ||||||
€ | € | € | ||||||
Personeelskosten | 5.656.544 | 5.495.501 | 4.886.633 | |||||
Huisvestingkosten | 2.318.834 | 2.627.980 | 2.268.462 | |||||
Kantoorkosten | 380.059 | 423.412 | 355.763 | |||||
Kosten Huiskamer | 828.932 | 526.570 | 426.960 | |||||
Voorlichtings- en publiciteitkosten | 526.444 | 610.360 | 422.933 | |||||
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies) | 673.169 | 652.876 | 634.889 | |||||
en kosten interne organisatie | ||||||||
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie | 10.383.982 | 10.336.699 | 8.995.640 | |||||
Directe kosten fondsenwerving | 729.139 | 801.787 | 591.944 | |||||
Investeringen Huizen | 784.907 | 839.038 | 883.331 | |||||
Bouw en inrichting | 5.434.264 | 6.888.272 | 1.089.963 | |||||
Som van de lasten | 17.332.292 | 18.865.796 | 11.560.878 | |||||
Bijdragen gasten | (1.103.792) | (982.144) | (1.005.031) | |||||
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten | 16.228.500 | 17.883.652 | 10.555.847 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Interne norm | 2024 | 2024 | 2023 | |||||
€ | € | € | ||||||
Percentage fondsenwerving | 25% | 15,6% | 20,4% | 11,4% | ||||
- Directe kosten fondsenwerving | 729.139 | 801.787 | 591.944 | |||||
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving | 1.310.516 | 1.315.506 | 1.132.362 | |||||
Wervingskosten | 2.039.655 | 2.117.293 | 1.724.306 | |||||
Som van de geworven baten | 13.081.598 | 10.374.906 | 13.583.972 |
Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Interne norm | 2024 | 2024 | 2023 | |||||
€ | € | € | ||||||
% Doelstelling - lasten | 70% | 85,2% | 86,2% | 80,7% | ||||
% Fondsenwerving - lasten | 25% | 11,8% | 11,0% | 14,5% | ||||
% Beheer en Administratie - lasten | 5% | 3,1% | 2,8% | 4,8% | ||||
Totaal | 100% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | ||||
Kosten doelstelling | ||||||||
- Investeringen Huizen | 784.907 | 1.282.971 | 840.322 | |||||
- Bouw en inrichting | 5.434.264 | 6.888.272 | 3.274.046 | |||||
- Uitvoeringskosten | 8.544.817 | 8.479.338 | 8.026.333 | |||||
14.763.988 | 16.650.581 | 12.140.701 | ||||||
Wervingskosten | 2.039.655 | 2.117.293 | 2.182.881 | |||||
Kosten beheer en administratie | 528.649 | 541.855 | 720.675 | |||||
Som van de lasten | 17.332.292 | 19.309.729 | 15.044.257 |
Er zijn geen gebeurtenissen na balansdatum.
Naam | R. Westerlaken-Loos | R. Westerlaken-Loos | |||||
Functie | alg. directeur | alg. directeur | |||||
2024 | 2023 | ||||||
Dienstverband | |||||||
Aard (looptijd) | onbepaald | onbepaald | |||||
uren | 32 | 32 | |||||
parttime percentage | 88,89 | 88,89 | |||||
periode | 1/1-31/12 | 1/1-31/12 | |||||
Bezoldiging (EUR) | |||||||
Jaarinkomen | |||||||
bruto loon/salaris | 104.300 | 99.766 | |||||
vakantiegeld * | 8.132 | 7.846 | |||||
eindejaarsuitkering, 13e/14emnd | - | - | |||||
variabel jaarinkomen | - | - | |||||
Totaal bruto belastbaar jaarinkomen | 112.432 | 107.612 | |||||
Norm bruto belastbaar jaarinkomen (1 FTE) | 154.951 | 152.661 | |||||
SV lasten (w.g. deel) | - | - | |||||
Belastbare vergoedingen/bijtellingen | 10.118 | 10.118 | |||||
Pensioenlasten (w.g. deel) | 31.731 | 33.052 | |||||
Overige beloningen op termijn | - | - | |||||
Uitkeringen beëindiging dienstverband | - | - | |||||
Totaal bezoldiging inclusief werkgeverslasten | 154.281 | 150.782 | |||||
Norm bezoldiging inclusief werkgeverslasten (1 FTE) | 192.397 | 184.033 |
Lees het Bezoldigingsbeleid onder Medewerkers en directie.
Toezichthouders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.
Amersfoort, ... 2025
Het bestuur
Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos, directeur - bestuurder
Leden Raad van Toezicht
Mevrouw dr. J.A.A.M. van Diemen-Steenvoorde, voorzitter
Mevrouw dr. M.J.A. Tasche
De heer E. van Steenbergen
Mevrouw Ir. A. van den Berg MBA
De heer mr. C.A. Voogt
De heer drs. J.G. de Vries
Mevrouw drs. J.D. Riel QC
Mevrouw D. van den Akker
Software voor digital-first corporate reporting
Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.