
Communicatie met de gezinnen
Families dicht bij elkaar brengen, dat is waar de medewerkers en vrijwilligers van de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen zich dag in dag uit sterk voor maken. In de communicatie met gasten voorafgaand, tijdens en ná het verblijf, wil het Kinderfonds een warm, betrokken en gastvrij gevoel overbrengen. Binnen het Kinderfonds houdt de projectgroep Guest Care zich onder andere hiermee bezig.
Alle informatie voorafgaand en tijdens je verblijf: gastenapp
De gastenapp [t]Huis is in 2019 ontwikkeld om de communicatie met gasten in Ronald McDonald Huizen te verbeteren. De app biedt informatie over het verblijf, calamiteiten, faciliteiten en lokale voorzieningen. Dankzij integratie met Salesforce ontvangen gasten bij inchecken automatisch een inlogmail. Vakantiehuizengasten krijgen vooraf een uitnodiging om de app te downloaden, zodat ze zich kunnen voorbereiden. Alle Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen gebruiken de app.
Na het verblijf
Families ontvangen een aantal dagen na het uitchecken in een Huis of vakantiehuis een Weer Thuis-nieuwsbrief in hun mailbox. De nieuwsbrief is gevuld met een warm woord van het management, tips voor thuiskomst na een ziekenhuisperiode en wat ouders eventueel kunnen terugdoen voor het Huis. Ook is een gastentevredenheidsenquête onderdeel van de e-mail. Er zijn verschillende varianten van de nieuwsbrief passend bij de doelgroep.

Verhalen uit de Huizen en vakantiehuizen: magazine [t]Huis
tHuis is het relatiemagazine van het Ronald McDonald Kinderfonds, dat vier keer per jaar wordt verzonden aan donateurs, sponsoren, vrijwilligers en oud-gasten. Oud-gasten ontvangen het blad tot drie jaar nadat zij het Huis of het vakantiehuis hebben verlaten. Het magazine bevat verhalen van families, nieuws en informatie over bestedingen. In 2024 verscheen tHuis in 15 regionale edities met een oplage van 230.077 exemplaren. Door stijgende kosten en om bij te dragen aan één landelijk sterk merk, is besloten dat het magazine vanaf 2025 landelijk wordt uitgebracht, gedrukt op dunner papier en verpakt in duurzame papieren verpakking. De schrijfwijze is daarnaast veranderd van [t]Huis naar tHuis.

Samen sterk: ouderadviesraad
Sinds een paar jaar heeft het Ronald McDonald Kinderfonds twee landelijke ouderadviesraden. Eén ouderadviesraad bestaat uit oud-gasten van de Huizen en Huiskamers. De tweede ouderadviesraad bestaat uit oud-gasten van de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds. In 2024 bespraken de ouders uit de landelijke raad de ervaringen met slapen in het ziekenhuis, naast het bed van het opgenomen kind (het zogenaamde rooming-in). Ook gaven zij feedback op enkele (internationale) innovatieprojecten om deze passend te maken voor Nederland. Beide adviesraden hebben meegewerkt aan de totstandkoming en analyse van het impactonderzoek dat in 2024 is uitgevoerd door ZorgfocuZ. Hun inzichten en terugkoppeling waren van groot belang voor de maximale waarde van het impactonderzoek.
Bijdrage ouders

De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen ontvangen geen overheidssubsidie. De Ronald McDonald Huizen vragen ouders die in een Ronald McDonald Huis verblijven om een eigen bijdrage van € 15 per nacht. Door inflatie en andere factoren zoals stijgende energieprijzen, zijn de daadwerkelijke kosten van een overnachting inmiddels gestegen van € 75 naar ruim € 90. Er is in 2024 besloten de bijdrage voor ouders uit principe niet te verhogen. Met hulp van betrokken donateurs en sponsoren worden deze verhoogde kosten opgevangen.
Oninbare facturen
Wanneer gezinnen niet in staat zijn om de ouderbijdrage te betalen, wordt er altijd gezocht naar een oplossing. In 2024 waren er 107 gezinnen die de verblijfsfactuur niet (volledig) hebben betaald. Dit is een dalend aantal ten opzichte van 2023, waarin de factuur van 124 gezinnen onbetaald bleef. De totale waarde van oninbare vorderingen vanuit betalingsverlegenheid bedroeg in 2024 € 32.064 inclusief BTW. Dit is een kleine stijging ten opzichte van 2023. Gemiddeld bleef in 2024 € 300 per betalingsverlegen gezin open staan, dat is een gestegen bedrag in vergelijking tot 2023. Dankzij de bijdrage van Stichting de Lichtboei en een aanvulling van het Kinderfonds, is voorzien in alle openstaande facturen.
Langverblijvende gasten
Voor sommige gasten met een lange verblijfsduur van meer dan 90 nachten op jaarbasis kan de kamerfactuur leiden tot een bron van stress. Het management van de Ronald McDonald Huizen is hier alert op en gaat tijdig in gesprek met deze kleine groep gasten.
In 2024 waren er 27 gezinnen die langer dan 90 dagen hebben verbleven in een Ronald McDonald Huis in Nederland én aangaven dat de factuur niet meer te voldoen was. Dit is een daling ten opzichte van 2023, waarin 32 gezinnen een langverblijf hadden en daardoor de factuur niet meer konden betalen. Gemiddeld verbleef een langverblijvend gezin een kleine 5 maanden (143 nachten) in een Ronald McDonald Huis. Stichting de Lichtboei heeft deze oninbare facturen voor de Ronald McDonald Huizen opgevangen.