
Missie en visie
Missie
De activiteiten van het Ronald McDonald Kinderfonds maken Family Centered Care mogelijk. De invulling van Family Centered Care kan namelijk niet zonder de aandacht, liefde en nabijheid van de familie van het zieke en zorgintensieve kind. Nabijheid heeft een aantoonbaar positief effect op het fysieke en mentale welzijn van zowel het kind als de familie. Het Ronald McDonald Kinderfonds maakt de nabijheid van families bij zieke en zorgintensieve kinderen als geen ander mogelijk.
Visie
Het Ronald McDonald Kinderfonds speelt een essentiële rol bij het bevorderen van het fysieke en mentale welzijn van zieke en zorgintensieve kinderen en hun families, door hen dicht bij elkaar te laten zijn.
Kernwaarden
Hier staat het Ronald McDonald Kinderfonds voor
Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft vier kernwaarden. Het zijn de drijfveren van de organisatie. Ze laten zien waar de medewerkers en vrijwilligers van het Kinderfonds, de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen voor staan:

Gastvrij
Medewerkers en vrijwilligers zorgen ervoor dat families zich thuis voelen in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Medewerkers zijn respectvol en gaan zorgvuldig met elkaar om en respecteren iedere persoon zoals deze is.

Verbindend
Medewerkers en vrijwilligers bieden een luisterend oor en tonen oprechte belangstelling voor wat gasten, collega’s en relaties beweegt. Zij voelen zich aan de organisatie verbonden en de organisatie streeft ernaar een lange termijn relatie met hen op te bouwen.

Kwaliteit gedreven
Medewerkers en vrijwilligers gaan voor de beste kwaliteit in dienstverlening en creëren daarmee een warme en veilige omgeving voor gasten. Gasten kunnen zich op de organisatie verlaten, en daardoor alle aandacht geven aan hun kind. Ook in de (fondsenwervende) evenementen legt het Ronald McDonald Kinderfonds de lat hoog en streeft ernaar verwachtingen te overtreffen. Iedereen die zich voor het Ronald McDonald Kinderfonds inzet, voelt zich serieus genomen, gewaardeerd en gezien.

Betrouwbaar
Bij het Ronald McDonald Kinderfonds hoort integer en betrouwbaar gedrag. Door inzichtelijk te maken waar de organisatie mee bezig is, hoe het geld besteed wordt. Dit wordt gezien als voorwaarde om personen en bedrijven sterk aan het Ronald McDonald Kinderfonds te binden.
Het Ronald McDonald Kinderfonds-netwerk

Het Ronald McDonald Kinderfonds is de Nederlandse afdeling van de internationale Ronald McDonald House Charities (RMHC). In Nederland werken het Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen samen als netwerk. Het Kinderfonds vormt de kennis- en serviceorganisatie van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen.
Het Kinderfonds ziet toe op afspraken binnen het Ronald McDonald netwerk over het uitvoeren en controleren van beleid en het voldoen aan de vereisten van de licentie. Het Kinderfonds vervult daarmee een coördinerende functie tussen moederorganisatie RMHC en de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen.
Door het bundelen van krachten wordt er zo efficiënt mogelijk gewerkt. Het Ronald McDonald Kinderfonds ondersteunt en adviseert het management van de lokale (vakantie)Huizen. De ondersteuning vindt onder andere plaats op het gebied van beleid, kennisdeling, innovatie, juridische zaken, ICT, facilitair en duurzaamheid, HR, financiën, fondsenwerving en communicatie. De (vakantie)Huizen worden betrokken bij beleidsmatige zaken, bijvoorbeeld een gezamenlijk beleid op het gebied van duurzaamheid en diversiteit en inclusiviteit.
Ook het maximeren van financiële reserves, onderlinge solidariteit en de zittingsduur van bestuursleden wordt gezamenlijk met de (vakantie)Huizen besproken. Twee keer per jaar komen de voorzitters van de besturen samen tijdens de Vergadering van Voorzitters. Twee keer per jaar komen assistent-managers en managers samen in een landelijk overleg. Eén keer per jaar komen alle collega’s, zowel van de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als van het Kinderfonds, samen tijdens de netwerkdag.
Medewerkers en directie

Medewerkers
De directie van het Ronald McDonald Kinderfonds stuurde in 2024 in totaal vijf teams aan: communicatie en marketing, fondsenwerving, financiën, missie & innovatie en ICT, facilitair & duurzaamheid.
Aan het eind van 2024 telde het Ronald McDonald Kinderfonds 26 medewerkers. Het betreft 11 fulltimers en 15 parttimers. Dit maakte een totaal van 21,78 fte. In 2024 zijn er twee nieuwe medewerkers in dienst getreden en drie medewerkers uit dienst getreden.
Gedetacheerde medewerkers
Naast de medewerkers in Amersfoort, zijn ook de medewerkers van de drie vakantiehuizen (de Kindervallei, de Hoeve en het Boshuus) en vier Ronald McDonald Huizen (Huis Emma, Huis Maastricht, Huis Middenwest-Brabant en Huis Zuidoost-Brabant) in dienst bij het Ronald McDonald Kinderfonds. Zij zijn gedetacheerd bij de lokale Ronald McDonald Huis stichting. In december 2024 waren er in totaal 24 medewerkers gedetacheerd bij bovenstaande Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen.
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuimpercentage over geheel 2024 was bij het Ronald McDonald Kinderfonds 3,4% en bij de (vakantie)Huizen lag dit op 2,9%. Het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland is in 2024 vastgesteld op 4,9%.
Directie
De directie bestond in 2024 uit directeur/bestuurder mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos en adjunct-directeur mevrouw drs. M.J. Noorlander.
Overzicht hoofd- en nevenfuncties leden directie

Mw. mr. R.G. Westerlaken-Loos
Hoofdfunctie: directeur-bestuurder Ronald McDonald Kinderfonds
Nevenfuncties:
- Voorzitter Raad van Commissarissen Fundis Gouda
- Lid Raad van Toezicht CVO Rotterdam
- Voorzitter Raad van Toezicht De Rading Jeugd en Opvoedhulp

Mw. drs. M.J. Noorlander
Hoofdfunctie: adjunct-directeur Ronald McDonald Kinderfonds
Nevenfuncties:
- Voorzitter bestuur Ronald McDonald vakantiehuizen
- Penningmeester Big Friends Utrecht
- Voorzitter Big Friends Nederland
- Teammanager USV Hercules O19-1
Bezoldigingsbeleid
Over het salaris
De Raad van Toezicht stelt het bezoldigingsbeleid, de hoogte van de beloning van de directeur-bestuurder en de hoogte van andere bezoldigingscomponenten van de directeur-bestuurder vast. De taken en bevoegdheden van de enig directeur-bestuurder liggen vast in de statuten van het Ronald McDonald Kinderfonds. Het bezoldigingsbeleid wordt jaarlijks geactualiseerd en getoetst. Bij de bepaling van het bezoldigingsbeleid en de vaststelling van de beloning volgt het Ronald McDonald Kinderfonds de Regeling beloning directeuren van goededoelenorganisaties (zie goededoelennederland.nl).
De regeling geeft aan de hand van zwaartecriteria een maximumnorm voor het jaarinkomen, op basis van een zogenaamde BSD-score (Basis Score van Directiefuncties). Toetsing van de functie directeur-bestuurder van het Ronald McDonald Kinderfonds leidde tot toekenning van 460 BSD-punten, waaraan een maximaal jaarinkomen van € 154.951 is verbonden. Het voor de toetsing, aan de geldende maxima, relevante werkelijke jaarinkomen van directeur-bestuurder R.G. Westerlaken-Loos bedroeg € 112.433. Dit is binnen de gestelde norm van de Regeling beloning directeuren van goededoelenorganisaties.
Het jaarinkomen, de belaste vergoedingen en de werkgeversbijdrage pensioen bleven voor R.G. Westerlaken-Loos met een bedrag van € 154.281 binnen het in de regeling opgenomen maximumbedrag van € 192.397. De belaste vergoedingen/bijtellingen en de werkgeversbijdrage pensioen stonden in een redelijke verhouding tot het jaarinkomen.
De hoogte en de samenstelling van de bezoldiging worden in de jaarrekening toegelicht in de toelichting op de staat van baten en lasten.
Vrijwilligers
De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen niet zonder betrokken vrijwilligers. In 2024 stonden maar liefst 1.909 vrijwilligers dag en nacht klaar voor de gezinnen. Ze zorgen voor een schoon en welkom thuis, bieden een luisterend oor en zijn er voor calamiteiten of gewoon een kop koffie of thee.

Landelijke vrijwilligersverwing
Na de COVID-periode ontstond er druk op de inzet van vrijwilligers. In 2022 startte het Ronald McDonald Kinderfonds met landelijke vrijwilligerswerving via sociale media, wat succesvol bleek en in 2023 en 2024 werd herhaald. Inmiddels is het aantal betrokken vrijwilligers weer op peil. Ook werden in 2024 acht verschillende vrijwilligersprofielen uitgewerkt om beter te matchen met iemands vaardigheden en interesses.
Open Huizen Dag
In februari 2024 organiseerde het Kinderfonds een landelijke Open Huizen Dag. Iedereen was welkom om eens binnen te kijken. Voor vrijwilligers was het een leuke manier om het Huis waar zij werken aan familie en vrienden te kunnen laten zien. De Open Huizen Dag was een succes en trok ook nieuwe vrijwilligers aan.
Corporate volunteering
In Ronald McDonald Huis Nijmegen en Ronald McDonald Huis Maastricht ontstonden deze zomer mooie lokale initiatieven voor corporate volunteering: een vorm van vrijwilligerswerk waarbij medewerkers zich onder werktijd mogen inzetten voor een Ronald McDonald Huis, wat zorgde voor extra steun voor deze Huizen. Het wederzijdse enthousiasme maakt dat corporate volunteering landelijk wordt uitgewerkt tot een structureel vrijwilligersprogramma in de nieuwe meerjarenstrategie als een aanvullende bron van vrijwillige inzet.
Bedanken vrijwilligers
In het najaar van 2024 ontvingen alle vrijwilligers een symbolische sleutelhanger en een uitnodiging om in februari 2025 te gast te zijn op een jubileum vrijwilligersfestival ter ere van het 40-jarig jubileum van het Ronald McDonald Kinderfonds in Nederland.
Integriteit

Een veilige werkomgeving voor iedereen is essentieel. Het Ronald McDonald Kinderfonds streeft naar een betrouwbare, integere, veilige en respectvolle omgeving voor iedereen die zich voor het Kinderfonds inzet of ermee te maken heeft.
Integer gedrag
Het Kinderfonds heeft een integriteitsbeleid voor medewerkers, vrijwilligers, gasten, sponsoren en andere (zakelijke) relaties van het Kinderfonds, de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen.
In de ‘Gedragsregels integriteit’ worden de normen en waarden van het Kinderfonds omschreven en wordt expliciet aangegeven welk gedrag of welke activiteit voor het Kinderfonds wel of niet toelaatbaar is en welke situaties moeten worden vermeden. In deze gedragsregels wordt onder meer duidelijk omschreven dat het Kinderfonds geen enkele vorm van grensoverschrijdend gedrag (zoals seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, pesten op de werkvloer) en misstanden zoals fraude tolereert.
Daarnaast hanteert het Kinderfonds een gedragscode voor alle relaties die het Kinderfonds, de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen hebben met hun leveranciers en sponsoren. De Gedragscode gaat in op de naleving van wet- en regelgeving, de manier waarop de leverancier met mens en milieu omgaat, en op welke manier wij willen samenwerken met onze relaties. We laten hiermee zien waar wij voor staan. Bovendien laat het zien hoe wij op een maatschappelijk verantwoordelijke manier samen met onze relaties het verschil willen maken voor gezinnen met een ziek of zorgintensief kind.
Veilig melding maken
Het Kinderfonds hanteert een procedure voor het veilig en vertrouwelijk melden van grensoverschrijdend gedrag en/of misstanden. Dit is binnen het Kinderfonds op een laagdrempelige, veilige en vertrouwelijke manier geregeld. De wijze waarop een melding kan worden gedaan is vastgelegd in de reglementen ‘Grensoverschrijdend gedrag en Klokkenluidersregeling. Ook de in de Huizen, vakantiehuizen en Huiskamers aanwezige flyers ‘Samen sterk voor een veilige en integere werkomgeving’ geven alle benodigde informatie. De externe vertrouwenspersoon is in 2024 één keer benaderd voor advies; het bieden van een luisterend oor bleek voldoende.
Duurzaamheid
In 2024 nam duurzaamheid een prominente plek in binnen het Ronald McDonald Kinderfonds.

Om alle medewerkers van het Ronald McDonald Kinderfonds te inspireren werd op 7 maart 2024 een netwerkdag georganiseerd met als thema ‘Duurzaamheid’. Tijdens deze dag werd onder andere een Virtual Reality Workshop gegeven om deelnemers bewust te maken van hun impact op het milieu en hen te inspireren om duurzame keuzes te maken. De uitkomst van deze duurzaamheidsdag was de beslissing om een CO2-meting uit te laten voeren voor de hele organisatie. Met deze kennis kunnen een ambitie en een strategie worden bepaald om de footprint van de organisatie stap voor stap te verkleinen. De resultaten van de CO2-meting van de huidige organisatie zijn begin 2025 beschikbaar.
In afwachting van deze uitkomsten zijn verdere verduurzamingsslagen gemaakt in de organisatie, waaronder:
- Heropening van het verbouwde en verduurzaamde Huis Emma Amsterdam, waarbij een warmte terugwin-installatie en andere duurzame oplossingen zijn gerealiseerd.
- Vanaf 1 januari 2024 werd een volledige woon-werkreiskosten OV-vergoeding ingevoerd voor alle medewerkers. Ook is een fietsplan in werking gesteld om de reis van huis naar werk zo groen mogelijk te maken.
- Opstart van de verduurzaming van de Hoeve, vakantiehuis van het Ronald McDonald Kinderfonds, waarbij wordt gekeken op welke manier de Hoeve van het gas kan.
- In de (ver)bouwplannen van Ronald McDonald Huis Utrecht en Ronald McDonald Huis Maastricht is een nadrukkelijke rol weggelegd voor verduurzaming bij de bouwkeuzes.
- Ronald McDonald Huis Zwolle bereidt de forse uitbreiding van hun zonnepanelen voor waarbij er in 2025 28 extra panelen worden voorzien.
- Vanaf maart 2025 wordt het magazine tHuis gedrukt op dunner papier en verpakt in een duurzame papieren verpakking.
- In 2024 is een nieuwe duurzaamheidsvisie opgesteld.
Meerjarenstrategie 2023 - 2025

2024 was het tweede jaar van de meerjarenstrategie 2023–2025.
Focus
De focus voor 2023-2025 is gericht op het anticiperen op ontwikkelingen in de zorg en in de samenleving, zodat het Ronald McDonald Kinderfonds een waardevolle rol blijft spelen voor families met een ziek of zorgintensief kind. Door hen zoveel mogelijk te ontlasten en samen te laten zijn.
Drie strategische pijlers
RMHC Global, moederorganisatie in de Verenigde Staten, heeft drie strategische pijlers geformuleerd als uitgangspunt voor alle Ronald McDonald organisaties wereldwijd. In Nederland zijn deze pijlers vertaald naar:
- De doelstelling verwezenlijken
- Versterken Ronald McDonald-netwerk in Nederland
- Bouwen aan financieel en maatschappelijk draagvlak
De volgende punten uit de meerjarenstrategie zijn in 2024 opgepakt en/of gerealiseerd.
Pijler 1: doelstelling verwezenlijken
- Uitbreiden, ombouwen, afbouwen Ronald McDonald Huizen:
In 2024 heropende het verbouwde Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam en verhuisde Huis Middenwest-Brabant naar een tijdelijke locatie.
- Uitbouw capaciteit vakantiehuizen:
Op dit moment ligt de focus op uitbreiding van de capaciteit van het huidige Boshuus, vakantiehuis van het Ronald McDonald Kinderfonds in Arnhem, van 3 naar 6 appartementen. Het huidige Boshuus is gevestigd op het dak van revalidatiecentrum Klimmendaal. Geen ideale locatie voor een vakantie. Ook is uitbreiding op de huidige locatie niet mogelijk. Klimmendaal Revalidatie heeft in september 2024 een bod gedaan om het huidige Boshuus te kopen. Het pand wordt in maart 2025 verkocht en tijdelijk teruggehuurd tot er een nieuwe locatie is gevonden voor een groter Boshuus met 6 appartementen.
- De eerste Familiekar in Nederland is in gebruik genomen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht en later in het jaar ook in het LUMC in Leiden.
Pijler 2: sterk netwerk
- Werving nieuwe vrijwilligers:
Naast wervingscampagnes voor nieuwe vrijwilligers organiseerden het Kinderfonds en de Huizen en vakantiehuizen in 2024 voor het eerst een Open Huizen Dag. Alle Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen stelden deze dag hun deuren open voor belangstellenden. Dit is tevens, succesvol, aangewend door een aantal Huizen om nieuwe vrijwilligers te werven.
- Intensivering en uitbouw gebruik CRM Salesforce:
In 2024 is een aantal processen in Salesforce verder vereenvoudigd en geoptimaliseerd, waardoor het gebruik voor analyses beter inzetbaar is geworden.
Pijler 3: bouwen aan draagvlak
- Uitbouwen HomeSport Events:
In 2024 introduceerde het Kinderfonds een nieuwe discipline voor HomeSport Events 2025: een combinatie van fietsen, hardlopen en wandelen.
- Inzet influencer marketing:
Het Kinderfonds heeft de samenwerking met influencer en jonge moeder Elise Boers (500k volgers op Instagram) voortgezet. Daarnaast waren er tijdens campagnes betaald en onbetaald meerdere samenwerkingen met influencers met meer dan 20.000 volgers.
- Communicatiewaarde Dichtbij:
Samen met TBWA heeft het Kinderfonds in 2024 een nieuwe commercial ontwikkeld met als boodschap: ‘Dicht bij elkaar zijn helpt het hele gezin. Daarom zijn er Ronald McDonald Huizen’. De video is vanaf maart 2025 te zien, onder andere op tv.
Een vooruitblik op 2025
2025 is het laatste jaar van de huidige meerjarenstrategie. De laatste punten uit deze strategie worden opgepakt. In 2024 is er al gestart met het vormgeven van de nieuwe meerjarenstrategie 2026-2028. Er zijn gesprekken gevoerd met diverse stakeholders, er zijn verdiepende brainstorms gehouden met interne betrokkenen en er zijn onderzoeken geraadpleegd en seminars bezocht om input te verzamelen voor de nieuwe meerjarenstrategie. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2025 geschreven en voorgelegd aan de Raad van Toezicht van het Ronald McDonald Kinderfonds en Vergadering van Voorzitters van de Ronald McDonald Huizen.