
Campagnes
De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen zijn volledig afhankelijk van de steun van hun betrokken netwerk. Door de bijdragen van donateurs, actievoerders, sponsoren, vrijwilligers en ambassadeurs kunnen families dicht bij hun zieke kind zijn, juist op de momenten dat ze elkaar het meest nodig hebben.
Het Ronald McDonald Kinderfonds voert het hele jaar door verschillende campagnes, zoals het werven van donateurs en vrijwilligers. In 2024 vroeg het Kinderfonds met meerdere campagnes aandacht voor families die in een Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis verblijven.
Vrijwilligerscampagne
Om vrijwilligers te werven voor de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen heeft het Ronald McDonald Kinderfonds in de zomer van 2024 een vrijwilligerscampagne gevoerd. Deze campagne is via social media weergegeven aan 183.813 personen.

Leadcampagne
In het najaar heeft het Kinderfonds twee leadgeneratie campagnes op de website ingezet met als doel het aantrekken van potentiële donateurs. Het Kinderfonds had twee campagnes gelijktijdig lopen. Eén campagne waarbij mensen een inspirerend voorleesverhaal konden aanvragen en een campagne waarbij men een heerlijk cheesecake recept van onze ambassadeur Yvon Jaspers kon aanvragen. Na het aanvragen van het verhaal of recept, ontvingen de 660 nieuwe nieuwsbrief leads een reeks e-mails met meer informatie over het Ronald McDonald Kinderfonds.

Eindejaarscampagne
Tijdens de feestdagen is er voor gezinnen met een ziek kind maar één belangrijke wens: samen zijn. Maar als je kind ziek is, is samen zijn écht het enige wat telt. Vaak is het ziekenhuis ver van huis of kunnen zij niet overnachten in het ziekenhuis. Gelukkig kunnen zij terecht in de Ronald McDonald Huizen. Daar is de familie op loopafstand van het zieke kind. Met de eindejaarscampagne vroeg het Ronald McDonald Kinderfonds extra aandacht voor deze families. Ervaringsverhalen van gasten uit de Huizen en vakantiehuizen werden gedeeld via online kanalen, social media, advertenties en verschillende media. De campagne was ook terug te zien in diverse media, zoals AD.nl, NU.nl, LINDA.nl en het Nederlands Dagblad. Mede dankzij de inzet van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen behaalde het Ronald McDonald Kinderfonds in de laatste weken van het jaar een recordopbrengst van € 154.803. Met bedrag kunnen maar liefst 2.064 overnachtingen in de Ronald McDonald Huizen gerealiseerd worden.
Donateurs
Het Ronald McDonald Kinderfonds is erg dankbaar voor de bijdragen van zakelijke en particuliere donateurs. Met deze financiële steun kan het Kinderfonds er samen met de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen voor zorgen dat families met ziek of zorgintenstief kind optimaal voor hun kind kunnen zorgen en dicht bij elkaar kunnen zijn.
Ruim 21.000 overnachtingen van structurele donateurs
In 2024 hebben 23.313 donateurs het Kinderfonds gesteund met een gemiddelde gift van € 68,09 per jaar. Zij hebben met elkaar 21.225 overnachtingen ter waarde van € 75,- mogelijk gemaakt. Eind 2024 is er gestart met een telemarketingactie om losse giftgevers te vragen het Kinderfonds structureel te gaan steunen.
Meer dan 10.000 nachtzoenen van losse giftgevers
Dankzij 7.568 losse giftgevers konden 10.125 kinderen in 2024 een nachtzoen ontvangen van hun vader of moeder, doordat zij in de Ronald McDonald Huizen of vakantiehuizen konden verblijven. Een groot deel van deze giften ontving het Ronald McDonald Kinderfonds naar aanleiding van direct mailings die 4x per jaar worden meegestuurd bij het magazine tHuis en door deur-tot-deur werving.

Hartverwarmende giften
Steeds meer mensen kiezen er bewust voor om zich voor langere tijd te verbinden aan het Ronald McDonald Kinderfonds. Met een periodieke schenking doneren ze voor een periode van minstens 5 jaar en krijgen ze een deel van hun giften terug via de Belastingdienst. Eind 2024 hadden 229 mensen een periodieke schenkingsovereenkomst.
Daarnaast denken steeds meer mensen bewust na over wat er met hun nalatenschap moet gebeuren als zij er niet meer zijn. Ook het Ronald McDonald Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen worden opgenomen in een testament. Op deze manier dragen mensen ook na hun overlijden bij aan het welzijn van zieke of zorgintensieve kinderen en hun familie. Een mooie gedachte. Het gehele Ronald McDonald netwerk ontving in 2024 voor €1.845.276,73 aan nalatenschappen en legaten van 68 erflaters.
"Het Ronald McDonald Huis ontvangt geen subsidie, dus ze kunnen het geld goed gebruiken. Ik vind het fijn dat er zoveel vrijwilligers werken. Dat geeft mij het vertrouwen dat mijn geld goed besteed wordt. Als ik er niet meer ben, kunnen zieke kinderen hun ouders nog steeds dicht bij zich hebben."
Actievoerders
Actievoerders dragen het Ronald McDonald Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen een warm hart toe. Met acties, zoals koekjes bakken, statiegeldflessen inzamelen, zelfgemaakte knutsels verkopen of sportieve uitdagingen, maakten zij ook dit jaar het verschil voor de families met een ziek of zorgintensief kind.

Mini Dam tot Damloop
De zusjes Loïs & Lynn kwamen samen in actie voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Ze deden mee aan de Mini Dam tot Damloop, en zamelden hier geld mee in. Lynn is geboren met het Silver-Russell syndroom. Hierdoor heeft ze in haar jonge leven al veel ziekenhuisopnames en operaties gehad. Moeder Amber vertelt: "Gelukkig wonen wij zelf dicht bij het ziekenhuis, en konden we zo altijd dicht bij Lynn zijn. Dat was zo fijn. Daarom vinden we het ook zo belangrijk dat de Ronald McDonald Huizen bestaan voor ouders die niet dicht bij het ziekenhuis wonen. De meiden zijn super trots dat ze dit kunnen doen voor de zieke kindjes, en ze begrijpen heel goed waar ze het voor doen. Zelf zijn ze ook het liefst altijd dicht bij elkaar."
Sponsors
Het Ronald McDonald Kinderfonds kan niet zonder haar betrokken sponsoren. Een aantal van hen is hier uitgelicht.
McDonald’s & het Ronald McDonald Kinderfonds: samen sterk
Het Ronald McDonald Kinderfonds is trots op haar founding partner: McDonald’s. Sinds de oprichting van het eerste Ronald McDonald Huis in Nederland (én Europa), in 1985, werken McDonald’s en het Kinderfonds samen om families dicht bij elkaar te brengen. Dit partnership is een van de langstlopende relaties tussen een bedrijf en een goed doel. Een unieke band.

Betrokken op vele vlakken
Dankzij opbrengsten van de Happy Meals, de donatiebutton in de kiosks, de collecteboxen in de restaurants, de sponsorbijdragen van McDonald’s Nederland, McDonald's Coöp van franchisenemers ontving het Kinderfonds in 2024 € 1.518.573.
McDonald’s is ook betrokken bij vele lokale en landelijke fondsenwervende initiatieven en events zoals de Business Breakfast Clubs en HomeSport Events.
RTL en McDonald's in actie voor het Kinderfonds
In het RTL 4-programma 'Het Kinderziekenhuis' worden jonge patiënten gevolgd die chronisch ziek zijn, een ernstige afwijking hebben of van de een op andere dag levensbedreigend ziek zijn. De serie toont de impact hiervan op hun leven en dat van hun ouders. Mede door founding partner McDonald’s werd er rondom de uitzendingen in 2024 aandacht besteed aan het partnership tussen McDonald’s en het Ronald McDonald Kinderfonds.
Medio juni 2024 volgde een spin-off van het Kinderziekenhuis: ‘Dicht bij elkaar, tussen ziek & thuis’. Gedurende drie dagen, tussen het RTL Nieuws en het RTL Weer, werden verhalen van gezinnen uit de Ronald McDonald Huizen uitgelicht.
Het comfort van thuis dankzij sponsoracties
In 2024 vonden veel mooie sponsoracties plaats, zoals:

Cargill
Een hele fijne en feestelijke sponsoring. Cargill biedt ieder jaar aan om alle Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen in de kerstsfeer te brengen. Traditiegetrouw doen ze dit door kerstbomen en versiering aan te bieden. Ook komen hun medewerkers vrijwillig helpen met versieren. "Zo bieden we alle families die tijdens de feestdagen in een Ronald McDonald Huis verblijven toch een huiselijk gevoel."

Würth
Al vanaf 2010 draagt Würth Nederland B.V. het Ronald McDonald Kinderfonds een warm hart toe. De wereldmarktleider op het gebied van montage- en bevestigingsmaterialen steunt de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen met onder andere gereedschap. Hiermee kunnen de locaties goed worden onderhouden. Würth verkoopt ook de zachte Kinderfondsknuffel in een van hun eigen Würth musea en kunstdependances in Europa.

Sikkens
Sikkens, dat al 225 jaar bestaat, is een van de grootste verfmerken van AkzoNobel Nederland. Het verf- en coatingsbedrijf zet zich als partner al jaren in om kleur te brengen in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. In 2023 schonk het bedrijf Sikkens NL Alpha Recycle matt verf aan het Kinderfonds. In 2024 is deze circulaire verf aangebracht op de muren van Huis Utrecht en Huis Maastricht. In Huis Maastricht stak het Salesteam van AkzoNobel zelf de handen uit de mouwen met hun Let’s colour project.
HAVI en Van Reenen
HAVI en Van Reenen, de logistieke partners van het Ronald McDonald Kinderfonds, verzorgen het hele jaar door transport voor de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Zij maken het mogelijk dat producten en goederen veilig van A naar B worden gebracht. Tevens mag het Kinderfonds op steun rekenen voor transport en deelname aan HomeSport Events.
Ambassadeurs
Airen Mylene, Robert ten Brink, Yvon Jaspers, Jan Versteegh, Niels Vink (voor de vakantiehuizen) en Elise Boers (online ambassadeur) zijn de landelijke ambassadeurs van het Ronald McDonald Kinderfonds. Zij dragen de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen een warm hart toe en zetten zich in voor onze missie. Ook in 2024 kon het Kinderfonds weer rekenen op de steun van deze trouwe ambassadeurs.

Robert ten Brink over zijn ambassadeurschap: “Het is voor mij nooit moeilijk om aan anderen uit te leggen waarom het Ronald McDonald Kinderfonds waardevol is. Iedereen kan zich wel voorstellen hoe het voelt om niet van je zieke kind weg te willen. Hoe bijzonder is het dan dat je terechtkunt op een plek die gevuld is met een enorm ‘thuisgevoel’? Waar vrijwilligers, die ongelooflijk belangrijk werk doen, altijd voor je klaarstaan. Het is zoveel meer dan alleen een dak boven je hoofd. Voor gezinnen met een ziek kind, die noodgedwongen van huis moeten, is er geen betere plek dan de Ronald McDonald Huizen.”
Koninklijke onderscheiding voor Yvon Jaspers
Ambassadeur van het Ronald McDonald Kinderfonds Yvon Jaspers werd in april verrast met een koninklijke onderscheiding. Het Ronald McDonald Kinderfonds en KRO/NCRV hebben haar voorgedragen voor dit oranje-blauwe lintje. Yvon dankt de onderscheiding aan haar werk voor de publieke omroep én haar belangeloze inzet voor het Kinderfonds. Met haar creatieve acties en oprechte betrokkenheid bij de gezinnen en vrijwilligers, maakt zij al twintig jaar lang het verschil voor families met een ziek of zorgintensief kind.
Events
De betrokken achterban van het Ronald McDonald Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen maakt zich ook via fondsenwervende evenementen hard voor families met een ziek of zorgintensief kind.

HomeSport Events
Op 29 & 30 juni vond de dertiende editie van HomeSport Events plaats. Het startschot klonk dit keer bij Sportcentrum Papendal in Arnhem, hét hart van de Nederlandse topsport. Vanuit daar gingen ruim 1.100 deelnemers 24 uur lang sporten. 500 km fietsen, 240 km hardlopen of 120 km wandelen, samen met hun team, dwars door Nederland.
De wielren-, hardloop- en wandelroutes brachten de deelnemers door heel Nederland: van Arnhem tot Eindhoven, Utrecht tot Deventer en Wijchen tot Wageningen. Daarbij passeerden de sporters diverse Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Onderweg vonden ze rustpunten om even bij te komen en op te laden voor de volgende etappes.
Op zondag 30 juni werden alle teams weer feestelijk in Arnhem onthaald.
Met verschillende, korte videorapportages kon de achterban van het Kinderfonds HomeSport Events ook dit jaar volgen via sociale media. De belangrijkste momenten, zoals de start, finish en het sporten in de nacht, werden in beeld gebracht. Samen met hun sponsoren haalden de 87 teams een prachtig bedrag van ruim € 1,2 miljoen op.
“HomeSport Events is weekend vol muziek, waardevolle gesprekken, en sportieve uitdagingen die op je staan te wachten. Een heel bijzonder gevoel waar ik elke keer weer naar uitkijk.”

Regatta Ronald McDonald Hoeve
Op 19 september vond de 10e editie van de Regatta van de Ronald McDonald Hoeve plaats bij Recreatiepark De Kuilart in Koudum. Het was een mooie dag met meer dan 200 deelnemers en 21 pramen. Een zeilwedstrijd, veiling, loterij en een hapje en een drankje. Met als prachtig resultaat een opbrengst van € 62.428.
Golftoernooi Ronald McDonald Huis Nijmegen
Het jaarlijkse golftoernooi van Ronald McDonald Huis Nijmegen was wederom een daverend succes op Golfbaan Het Rijk van Nijmegen. Aan het eind van een dag vol zon, sportieve activiteit en goede versnaperingen mocht Huis Nijmegen een cheque in ontvangst nemen van maar liefst € 95.000.
Kinderfondsknuffel

Zieke kinderen hebben een knuffel van hun ouders hard nodig: ze voelen zich beter met hun ouders in de buurt. Met de Kinderfondsknuffel geef je een knuffel aan families, wiens wereld op de kop staat door ziekte of zorg. Dit unieke, zachte knuffelkonijn van het Kinderfonds was in 2024 te koop in alle Ronald McDonald Huizen en via Bol.com en Wehkamp. De kleinere variant is alleen in de Huizen te koop.
Business Breakfast Clubs

Netwerken vanuit je hart
Veel Ronald McDonald Huizen hebben hun eigen Business Breakfast Club of Club van 52. Maandelijks komen ondernemers uit de regio samen voor een ontbijt op de vroege ochtend. Een ideale kick-start van de dag: een heerlijk ontbijt, tijd om te netwerken, een kijkje achter de schermen bij andere deelnemende bedrijven én iets goeds doen voor een ander. Maar er is nóg een belangrijk doel: met het jaarlijkse inschrijfgeld ondersteunen de leden het Ronald McDonald Huis bij hen in de buurt. Afgelopen jaar leverden de BBC’s bij elkaar maar liefst € 710.133,96 op.