Spring naar inhoud

Samengevoegde jaarrekening

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

Balans

Geconsolideerde balans per 31 december 2023

Actief   31-12-2023 31-12-2022   Passief   31-12-2023 31-12-2022
         
Vaste activa         Reserves en fondsen      
Materiële vaste activa (1)       Reserves      
Gebouwen    15   15    Continuïteitsreserve (10)  14.564.722   12.691.000 
     15   15    Bestemmingsreserves (11 t/m 17)  21.832.655   19.456.945 
               36.397.377   32.147.945 
Financiële vaste activa (2)              
Vooruitbetaalde bedragen    971.911   1.066.173    Bestemmingsfondsen (18)  3.263.508   5.432.513 
     971.911   1.066.173         39.660.885   37.580.458 
                 
Vlottende activa (3)       Langlopende schulden (19)    
Voorraden    59.171   70.251    Vooruit ontvangen kamersponsoring    159.449   149.301 
     59.171   70.251    Toegezegde bijdrage Psysociale Zorg   -  220.000 
              159.449 369.301
Vorderingen (4)              
Debiteuren (5)  98.131   221.223    Kortlopende schulden (20)    
Nog te ontvangen belastingen (6)  707.487   77.233    Crediteuren    616.060   374.915 
Overige vorderingen en overlopende activa (7)  889.242   456.666    Nog te betalen belastingen    72.582   49.872 
     1.694.860   755.122    Overige schulden en overlopende passiva    1.329.947   1.277.718 
               2.018.588   1.702.505 
Effecten (8)  56.515   56.505           
     56.515   56.505           
                 
Liquide middelen (9)  39.056.449   37.704.198           
TOTAAL    41.838.921   39.652.264    TOTAAL    41.838.921   39.652.264 

Staat van baten en lasten over 2023

        Realisatie   Begroting   Realisatie
        2023   2023   2022
           
Baten:                
- Baten van particulieren (21)        7.736.712     4.838.507     8.957.577 
- Baten van bedrijven (22)        6.363.197     5.523.294     4.484.160 
- Baten van loterijorganisaties        1.030.988     4.250     5.555 
- Baten van subsidies van overheden        -     1.910     2.403 
- Baten van verbonden organisaties zonder winststreven (24)        37.313     20.000     132.622 
- Baten van andere organisaties zonder winststreven        -     77.500     1.655 
Som van de geworven baten        15.168.210     10.465.461     13.583.972 
                 
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten                
en/of diensten (25)        1.156.253     989.172     1.071.716 
- Overige baten (26)        642.000     -     86.046 
Som van de baten        16.966.463     11.454.633     14.741.734 
                 
                 
Lasten:                
Besteed aan doelstelling door Kinderfonds (27)                
- Investeringen Huizen        840.322     853.700     883.331 
- Uitvoeringskosten Kinderfonds        1.836.213     1.990.495     1.405.563 
         2.676.535     2.844.195     2.288.894 
                 
Besteed aan doelstelling door Huizen (27)                
- Bouw en inrichting        3.274.046     7.631.912     1.089.963 
- Uitvoeringskosten Huizen        6.190.120     6.943.514     6.014.763 
         9.464.166     14.575.426     7.104.726 
Totaal besteed aan doelstelling        12.140.701     17.419.621     9.393.620 
                 
Fondsenwerving                
Wervingskosten (28)        2.182.881     2.256.949     1.724.306 
                 
Beheer en administratie                
- Kosten beheer en administratie        720.675     524.497     442.952 
Som van de lasten        15.044.257     20.201.067     11.560.878 
                 
Saldo voor financiële baten en lasten        1.922.206     (8.746.434)    3.180.856 
Saldo financiële baten en lasten (29)        158.237     (42.115)    (130.661)
Saldo van baten en lasten        2.080.443     (8.788.549)    3.050.195 
                 
                 
Bestemming saldo van baten en lasten*:                
Toevoeging / (onttrekking) aan:                
- Continuïteitsreserve        1.873.725     -     (80.274)
- Bestemmingsreserves        2.375.716     -     1.406.241 
- Bestemmingsfondsen        (2.168.998)    -     1.724.228 
         2.080.443     -     3.050.195 

Toelichting - algemeen - aard en doel activiteiten

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, statutair gevestigd te Amsterdam is opgericht op 17 juni 1986. De stichting is ingeschreven bij de KvK onder nummer 41205545. De Stichting beschikt over een licentie van de McDonalds Corporation, heeft een ANBI status en beschikt over de CBF-erkenning.

De Stichting Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich in de hoedanigheid van Nederlandse afdeling van Ronald McDonald House Charities ten doel het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het structureel verlenen van financiële en operationele steun aan rechtspersonen in Nederland die een of meer Ronald McDonald Huizen en/of Huiskamers beheren en/of exploiteren.

Daarnaast kunnen op incidentele basis rechtspersonen worden ondersteund die (mede) ten doel hebben het bevorderen, ondersteunen, ontwikkelen en/of uitvoering geven aan andere initiatieven gericht op het kind en diens welzijn. 

De Stichting houdt zich daartoe bezig met fondsenwerving, zowel zelfstandig als in samenwerking met derden. De Stichting beoogt niet het maken van winst.

Zoals in de overeenkomsten tussen het Kinderfonds en de Stichtingen van de afzonderlijke Ronald McDonald Huizen is vastgelegd, fungeert het Kinderfonds als service-, kennis- en expertisecentrum ten gunste van de Ronald McDonald Huizen binnen de kaders van de door de Huizen met Ronald McDonald House Charities afgesloten licentieovereenkomst. 

Tevens stelt het Kinderfonds zich onder voorwaarden garant voor de continuïteit van de Huizen.

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Ronald McDonald netwerk in Nederland, waarin het bestaande netwerk van de Huizen en het Kinderfonds is geformaliseerd teneinde de gemeenschappelijke belangen van de Huizen en het Kinderfonds zo goed mogelijk te behartigen en de ondersteuning van de Huizen door het Kinderfonds vaste vorm te geven. Uitgangspunt daarbij is dat ieder Huis een eigen verantwoordelijkheid heeft voor het verwezenlijken van haar doelstelling in haar eigen gebied, maar dat er ook gemeenschappelijke belangen zijn die boven het eigen belang van een of meer Huizen uitstijgen en die derhalve op het niveau van het netwerk geadresseerd moeten worden.

Het Kinderfonds kent twee rollen; 1) de ondersteuning van de Huizen bij de verwezenlijking van hun doelstellingen door het verlenen van adviezen en diensten op het gebied van beleid, financiering, organisatie en fondsenwerving, verantwoording en communicatie, waarbij risicomanagement, efficiency en het delen van expertise leidend zijn. En 2) de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland en het vervullen van een centrale rol in de contacten met Ronald McDonald House Charities. De dienstbare rol die het Kinderfonds vervult komt ook tot uitdrukking in de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van de CBF-keurmerk en ANBI vereisten (gelet op groepskeurmerk en de ANBI-beschikking).

De Stichtingen waarbinnen de Ronald McDonald Huizen worden geëxploiteerd, hebben ten doel ‘het zonder winstoogmerk stichten, medestichten en/of doen stichten en het in stand houden en ter beschikking stellen van een gelegenheid tot tijdelijk verblijf van familieleden en/of verzorgers van kinderen die in een ziekenhuis of revalidatiecentrum worden verpleegd of anderszins worden behandeld, alsmede het ter beschikking stellen van die gelegenheid ten behoeve van kinderen – en hun familieleden en/of verzorgers – die een zodanige behandeling hebben gehad dat een overgangsfase ziekenhuis/thuis medisch gewenst wordt geacht'. De vakantiehuizen stellen zich eveneens ten doel om gezinnen waarvan het kind zorgintensief is, een aangepaste vakantie-accommodatie aan te bieden.

Samengevoegde balans en staat van baten en lasten

Deze jaarrekening betreft een samenvoeging van de jaarrekeningen van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de volgende Stichtingen:

  • Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Groningen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Leiden;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant;
  • Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle;
  • Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.

Transacties tussen Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de samengevoegde Stichtingen alsmede onderlinge vorderingen en schulden zijn geëlimineerd.

Toelichting - grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Deze jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijnen van de Jaarverslaggeving voor Fondsenwervende Organisaties (RJ650).

De waardering van activa en passiva en de bepaling van het saldo van baten en lasten vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Lasten, verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar worden in acht genomen indien zijn voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Continuïteit

De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.

Schattingen

De opstelling van de jaarrekening vereist dat het bestuur oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.

Materiële vaste activa

"Uitgaven in verband met een materieel vast actief aangehouden voor directe aanwending in het kader van de doelstelling (dus niet als zijnde benodigd voor de bedrijfsvoering of ter belegging) gaan direct ten laste van de staat van baten en lasten als sprake is van een initiële investering, vervangings- of uitbreidingsinvestering, of frequent voorkomende onderhoudskosten. 

Uitgaven in verband met de huizen die kwalificeren als groot onderhoud worden geactiveerd en op basis van de gebruiksduur afgeschreven. 

Uitgaven in verband met een materieel vast actief als zijnde benodigd voor de bedrijfsvoering worden geactiveerd en over de gebruiksduur afgeschreven als sprake is van een initiële investering, vervangings- of uitbreidingsinvestering, of onderhoud wat qua frequentie en qua omvang als groot onderhoud kwalificeert."

Financiële instrumenten

Financiële instrumenten omvatten vorderingen onder vlottende activa, liquide middelen en kortlopende schulden. Alle financiële instrumenten worden bij de eerste opname verwerkt tegen reële waarde, inclusief direct toerekenbare transactiekosten. Na de eerste opname worden financiële instrumenten gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs.

Beleggingsbeleid en Waarderingsgrondslagen

Beleggingsbeleid

Het beleggingsbeleid van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is gericht op het behalen van een optimaal rendement op de lange termijn, rekening houdend met een verantwoord risicoprofiel en ethische normen die passen bij de doelstellingen van de organisatie. De beleggingen bestaan voornamelijk uit beursgenoteerde aandelen, obligaties en andere verhandelbare effecten.

Waarderingsgrondslagen voor Beleggingen

De beleggingen worden gewaardeerd tegen reële waarde op de balansdatum. De reële waarde wordt bepaald op basis van marktprijzen op de balansdatum.

Voorraden

De voorraad wordt gewaardeerd tegen kostprijs of lagere opbrengstwaarde.

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen en overlopende activa worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.

Liquide middelen

Liquide middelen bestaan uit kas en banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Indien middelen niet ter vrije beschikking staan, dan wordt hiermee bij de waardering rekening gehouden.

Reserves en fondsen

De reserves en fondsen mogen alleen worden aangewend binnen het kader van de doelstelling van de Stichting.

Vrij besteedbaar eigen vermogen

- Continuïteitsreserve 

De continuïteitsreserve wordt gevormd voor de dekking van risico's en om zeker te stellen dat de stichting ook in de toekomst aan haar verplichtingen kan voldoen. Voor de bepaling van de hoogte van de continuïteitsreserve wordt gebruikgemaakt van een risicoanalyse inclusief de inschatting van de potentiële financiële consequenties van de geïdentificeerde risico's.

Een positief resultaat wordt in eerste instantie aangewend om de continuïteitsreserve op het maximale niveau te brengen. 

- Risico Analyse 

De risicoanalyse van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is opgesteld om mogelijke risico's te identificeren, evalueren en beheersen die de continuïteit en financiële stabiliteit van de organisatie kunnen bedreigen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het aanhouden van een continuïteitsreserve die minimaal 18 maanden aan uitvoeringskosten kan dekken om onverwachte financiële tegenvallers op te vangen.

De risicoanalyse is gebaseerd op de volgende risicopunten: operationele risico's, strategische risico's, financiële risico's en reputatierisico's. Operationele risico's betreffen de dagelijkse werking en processen van de organisatie, zoals personeel, technologie en logistiek. Strategische risico's zijn gerelateerd aan de lange termijndoelen en strategische planning van de organisatie, inclusief veranderingen in regelgeving, marktomstandigheden en concurrentie. Financiële risico's hebben betrekking op de financiële gezondheid en stabiliteit van de organisatie, variërend van inkomstenverlies en budgetoverschrijdingen tot liquiditeitsproblemen. Reputatierisico's houden verband met het verlies van vertrouwen en geloofwaardigheid bij donoren, vrijwilligers en andere belanghebbenden.

De risico's worden gekwantificeerd door de waarschijnlijkheid en impact te vermenigvuldigen, wat helpt bij het prioriteren van risico's en het toewijzen van middelen voor risicobeheersing. Op basis van de geanalyseerde risico's is het raadzaam een continuïteitsreserve aan te houden die minimaal 18 maanden aan uitvoeringskosten kan dekken. Dit zorgt ervoor dat de organisatie de impact van risico's met hoge waarschijnlijkheid en grote impact kan neutraliseren of oplossen.

De risico's en de continuïteitsreserve worden minimaal jaarlijks geëvalueerd of vaker bij significante veranderingen in de interne of externe omgeving. Beleidsaanpassingen worden doorgevoerd op basis van deze evaluaties. Hierdoor kan Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn financiële stabiliteit handhaven en onverwachte verstoringen in de bedrijfsvoering minimaliseren.

Kortom, op basis van de risicoanalyse is het essentieel dat de continuïteitsreserve gelijk is aan 1,5 keer de uitvoeringskosten over een periode van 18 maanden. Dit zorgt ervoor dat de organisatie veerkrachtig blijft tegen financiële tegenslagen en andere risico's.

- Bestemmingsreserves

Bestemmingsfondsen hebben betrekking op het deel van de reserves waaraan door derden een beperktere bestedingsmogelijkheid is gegeven. In de toelichting op de balans worden de bedragen en de beperktere bestemming vermeld.

Vastgelegd eigen vermogen

- Bestemmingsfondsen

Bestemmingsfondsen hebben betrekking op het deel van de reserves waaraan door derden een beperktere bestedingsmogelijkheid is gegeven. In de toelichting op de balans worden de bedragen en de beperktere bestemming vermeld.

Kortlopende schulden

Kortlopende schulden worden bij de eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.

Grondslagen voor bepaling van het saldo van baten en lasten

Algemeen

Baten en lasten worden in beginsel toegerekend aan de periode waarop zij betrekking hebben, tegen nominale waarde.

Baten afkomstig van donateurs, giften en donaties worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn ontvangen. De kamersponsoring van Huis Leiden wijkt hier van af. Deze sponsoring wordt in delen van 2.500 euro per jaar verantwoord. 

Baten van eigen acties zoals HomeSport Events en het Ronald McDonald Kinderfonds Gala worden verantwoord in het boekjaar waarin deze events plaatsvinden.

Baten uit nalatenschap worden verantwoord in het jaar waarin de akte van verdeling, dan wel als er geen akte van verdeling is, de rekening en verantwoording is ontvangen. Uitbetalingen in de vorm van voorschotten worden verwerkt in het verslagjaar waarin ze worden ontvangen.  De baten uit nalatenschappen worden gewaardeerd tegen de reële waarde. 

Ontvangen bedragen van loterijorganisaties, vermogensfondsen en de bijdrage RMHC worden verantwoord in het boekjaar waarin deze zijn toegekend.

Giften in natura worden gewaardeerd tegen de reële waarde op het moment van ontvangst.

De lasten van giften in natura worden in de staat van baten en lasten verwerkt zodra de bijbehorende baten worden erkend.

Pensioenregeling

Het Ronald McDonald Kinderfonds kent voor haar personeel een pensioenregeling op basis van een beschikbare premie. De pensioenregeling is ondergebracht bij Zwitserleven. Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft geen verplichting tot het voldoen van aanvullende bijdragen.

Toelichting op de balans

1 Materiële vaste activa

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Beginstand    15     15 
     15     15 

De € 15 (€ 1 per locatie) in de samengevoegde balans representeert het juridisch en/of economisch eigendom van de activa.

Alle materiële vaste activa worden aangehouden ten behoeve van de doelstelling bij de huizen en ten behoeve van de bedrijfsvoering bij het kinderfonds, met uitzondering van de beperkte omvang van kantoorinventaris te Amersfoort. De investeringen die in het boekjaar zijn gedaan worden direct ten laste gebracht van het resultaat. De investeringen in het boekjaar 2023 bedragen € 3.312.958  (2022: € 1.110.268).

De historische verkrijgingsprijs van de panden bedraagt per 31 december 2023 € 51 miljoen (2022: € 51 miljoen).
De verzekerde waarde van de activa ten behoeve van de bedrijfsvoering bedraagt per 31 december 2023 € 75 miljoen.

2 Financiële vaste activa - Vooruitbetaalde bedragen

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Beginstand vooruitbetaalde huur    1.066.173     1.157.712 
Kortlopend deel    (94.262)    (91.539)
Eindstand vooruitbetaalde huur    971.911     1.066.173 

Voor het Ronald McDonald Huis Den Haag zijn de huur, service- en gebruikerskosten in 2015 voor 20 jaar vooruitbetaald. Het kortlopende deel van het vooruitbetaalde bedrag is onder de overige vorderingen en overlopende activa verantwoord. De gehanteerde rentevoet bedraagt 2%.

3 Voorraden

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Voorraad kinderfondsknufffels    59.171     70.251 
     59.171     70.251 

4 Vorderingen

5 Debiteuren

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Debiteuren    110.566     227.694 
Minus: voorziening voor oninbaarheid    (12.435)    (6.471)
     98.131     221.223 

6 Nog te ontvangen belastingen

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Omzetbelasting    642.474     - 
Energiebelasting    65.013     77.233 
     707.487     77.233 

De nog te ontvangen omzetbelasting betreft de btw teruggave voor het vierde kwartaal. Deze bestaat voor een groot deel uit de terug te vorderen btw voor de inkoopfacturen van de bouw voor Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam, ad € 321.000.

7 Overige vorderingen en overlopende activa

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Nog te ontvangen nalatenschappen    102.112     63.316 
Nog te ontvangen bijdrage gasten    26.717     31.159 
Nog te ontvangen vermogensfondsen    48.000     - 
Nog te ontvangen acties derden    30.365     - 
Nog te ontvangen giften en donaties    80.422     101.739 
Nog te ontvangen rente    137.994     2.128 
Vooruitbetaalde kosten HomeRide - HomeRun - HomeWalk    91.672     - 
Vooruitbetaalde bedragen    202.206     210.098 
Overige vorderingen en overlopende activa    169.754     48.226 
     889.242     456.666 

Op deze posten is geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen. Deze posten hebben allen een looptijd korter dan een jaar.

8 Effecten

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Effecten    56.515     56.505 
     56.515     56.505 

De effecten betreffen obligaties; obligaties Nederland I/II 98/28 5,5% (AW: € 49.370); Nominaal € 50.000 @ 1.1303 (2022: 1,1301). De effecten worden aangehouden bij Ronald McDonald Huis Nijmegen in het kader van belegging.

9 Liquide middelen

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Spaarrekeningen    19.702.246     19.143.918 
Rekening Courant rekeningen    19.331.676     18.537.205 
Kas    19.162     23.075 
Kruisposten    3.365     - 
     39.056.449     37.704.198 

Er is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145. De overige liquide middelen staan ter vrije beschikking van de Stichting. Deze post betreft een actief inzake de bedrijfsvoering voor zover het een rekeningcourant betreft. De spaarrekeningen worden aangehouden in het kader van belegging en zijn vrij opvraagbaar.

Financieel statuut

De Stichting beschikt over een financieel statuut. In het financieel statuut is beschreven onder welke voorwaarden de Stichting haar middelen wil gaan beleggen. Bij het opstellen van het financieel statuut is de handreiking verantwoord financieel beheer meegenomen en met het statuut conformeert Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zich aan de tien principes van de United Nations Global Compact. Het uitgangspunt voor beleggen is instandhouding van het reële vermogen en het behalen van rendement instandhouding van het reële vermogen en het behalen van rendement ten behoeve van uitgaven van de verschillende fondsen en dekking van de beheerskosten. Het te nemen risico dient niet hoger te zijn dan nodig om de gestelde rendementsdoelstellingen te realiseren. In 2021 is ten behoeve van de uitvoering van het financieel statuut, het belegbaar vermogen berekend. Er is besloten om niet tot beleggen over te gaan tot meer bekend is over toekomstig in te zetten middelen ten behoeve van nieuwbouw. De niet tot het belegbaar vermogen behorende middelen worden aangehouden bij banken welke voldoen aan de eisen zoals vastgesteld in het financieel statuut.

Reserves en fondsen

10 Continuïteitsreserve

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   12.691.000    12.771.274 
Uit de bestemming van het overschot/(tekort)   1.873.722    -80.274 
Stand per 31 december   14.564.722    12.691.000 

De continuïteitsreserve dient een dusdanige omvang te hebben dat de continuïteit van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen c.s. is gewaarborgd. De continuïteitsreserve wordt gesteld op basis van een risico analyse.

11 Bestemmingsreserve - Bouw

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari    6.871.166     5.566.389 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (6.871.166)    - 
Onttrekking ten gunste van het resultaat        (159.077)
Uit de bestemming van het overschot/(tekort)        1.463.854 
Stand per 31 december   0    6.871.166 

De bestemmingsreserve bouw is bestemd om de voorgenomen investeringen in bouw te realiseren. In deze bestemmingsreserve worden uitsluitend door het bestuur bestemde gelden voor toekomstige bouwprojecten verantwoord. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve bouw samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie, onderhoud, en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

12 Bestemmingsreserve - Garantiestelling netwerk

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   6.659.907    7.893.400 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (6.659.907)    - 
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -    (1.233.493)
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot   -    - 
Stand per 31 december     6.659.907 

De bestemmingsreserve garantiestelling netwerk is bestemd voor de verwachte nog uit te keren bedragen op basis van de algemene garantiestelling door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds aan de Ronald McDonald Huizen.

Het Ronald McDonald Kinderfonds stelt zich onder voorwaarden garant wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, verbouw, renovatie en inrichting danwel exploitatie van het Huis. Op het moment van garantstelling neemt het Ronald McDonald Kinderfonds de op dat moment verwachte investeringen op als voorziening garantiestelling nieuwbouw of exploitatie, ten laste van het resultaat.

In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve garantiestelling netwerk samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, onderhoud, renovatie en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

13 Bestemmingsreserve - Netwerk

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   917.096    760.512 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (917.096)    - 
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -    - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot   -   156.584 
Stand per 31 december     917.096 

De bestemmingsreserve netwerk wordt bij de Huizen aangehouden in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichtingen. Vanuit deze bestemmingsreserve netwerk worden projecten gefinancierd in het kader van de doelstelling van het Ronald McDonald netwerk. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve netwerk samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, onderhoud, renovatie en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

14 Bestemmingsreserve - Renovatie/inventaris

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   3.554.311    3.557.903 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (3.554.311)    - 
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -    (533.298)
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot   -   529.706 
Stand per 31 december    -    3.554.311 

15 Bestemmingsreserve - Onderhoud

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   1.059.465     - 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (1.059.465)    - 
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -    - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot   -   1.059.465 
Stand per 31 december    -    1.059.465 

De bestemmingsreserve is gevormd om investeringen te dekken die binnen 5 jaar gedaan moeten worden in en/of rondom het pand of in de inventaris. In boekjaar 2023 is de bestemmingsreserve onderhoud samengevoegd met de andere bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie, onderhoud en inventaris, waardoor er nu één gecombineerde bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is.

16 Bestemmingsreserve - Overige bestemmingsreserves

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   395.000     272.500 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (295.000)    - 
Onttrekking ten gunste van het resultaat   -    - 
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot   -   122.500 
         
Stand per 31 december   100.000    395.000 

De overige bestemmingsreserves zijn gevormd uit ontvangen gelden en door het bestuur van de Huizen bestemd voor onderstaande specifieke doelstellingen.

Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant heeft een bestemmingsreserve ten behoeve van legaat de Vries ad € 100.000.

17 Bestemmingsreserve Bouw/Renovatie/Inventaris/Onderhoud

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari    -    -
Vanuit Bestemmingsreserve - Renovatie/Inventaris    3.554.311    -
Vanuit Bestemmingsreserve - Onderhoud    1.059.465    -
Vanuit Bestemmingsreserve - Netwerk    917.096    -
Vanuit Bestemmingsreserve - Bouw    6.871.166    -
Vanuit Bestemmingsreserve - Garantiestelling netwerk    6.659.907    -
Vanuit bestemmingsreserve - overig    295.000    -
Vanuit Bestemmingsfonds -netwerkreserve    1.931.319    -
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot    444.391    -
Stand per 31 december    21.732.655     - 

De bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud is ultimo boekjaar 2023 gevormd door het samenvoegen van de alle bestemmingsreserves gerelateerd aan bouw, renovatie,inventaris en onderhoud. Deze bestemmingsreserve is bedoeld voor investeringen in de Huizen. Dit kan zowel nieuwbouw als investeringen in de panden betreffen zoals onderhoud, renovatie of vervanging van inventaris.

18 Bestemmingsfondsen

 Bestemmingsfonds - Netwerk Reserve

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   1.931.319    1.344.072 
Onttrekking tot bestemmingsreserve bouw/renovatie/inventaris/onderhoud    (1.931.319)    (111.292)
Uit de bestemming van het (tekort)/overschot   -   698.539 
Stand per 31 december     1.931.319 

 Overige Bestemmingsfondsen

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Stand per 1 januari   3.501.194    2.364.213 
Ontvangst ten behoeve van de bestemming    866.910     (51.727)
Onttrekking ten gunste van het resultaat    (1.104.596)   1.188.708 
         
Stand per 31 december   3.263.508    3.501.194 

De bestemmingsfondsen bestaan per 31 december 2023 uit bedragen voor projecten in het kader van de doelstelling van het netwerk. Er is o.a. een bedrag voor € 3,0 miljoen bestemd voor de uitbreiding van Ronald McDonald Huis Utrecht,  € 80.000 voor de realisatie van 1 Huiskamer Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant, € 68.000 voor parkeergelegenheid bij Ronald McDonald Huis Leiden en € 15.000 ten behoeve van betalingsverlegen gasten. Aan deze bestemmingsfondsen zijn geen verdere voorwaarden verbonden.

19 Langlopende schulden

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Vooruit ontvangen kamersponsoring    159.449     149.301 
Toegezegde bijdrage Psysociale Zorg    -     220.000 
     159.449     369.301 

De vooruit ontvangen kamersponsoring heeft betrekking op het langlopende gedeelte dat van kamersponsors is ontvangen voor meerdere jaren. Een bedrag ad € 42.500 heeft een looptijd korter dan 1 jaar en is verantwoord onder de kortlopende schulden en overlopende passiva. Er is € 70.000 van de vooruitontvangen kamersponsoring afgelopen in 2023.

20 Kortlopende schulden en overlopende passiva

    31-12-2023   31-12-2022
     
         
Nog te betalen aan leveranciers    616.060     712.660 
Nog te betalen belastingen    72.582     42.005 
Nog te betalen aan Huizen    -     - 
Nog te betalen salarissen    130.933     688.911 
Nog te betalen vakantiegeld    304.460     - 
Nog te betalen pensioenkosten    8.579     7.867 
Nog te betalen accountantskosten    81.519     - 
Nog te betalen bouwkosten    124.374     - 
Vooruitontvangen bedragen    384.720     251.656 
Overige nog te betalen bedragen    295.363     - 
     2.018.588     1.702.504 

Deze posten hebben allen een looptijd korter dan een jaar.

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Op grond van het feit dat de Stichting Ronald McDonald Kinderfonds (Kinderfonds) van McDonald’s Corporation en de Ronald McDonald House Charities, beide gevestigd te Chicago (U.S.A.) de licentie heeft ontvangen om als Nederlandse afdeling van de Ronald McDonald Children Charities te functioneren, hebben McDonald’s Nederland B.V. (McDonald's) en de Coöperatieve Vereniging McDonald’s Marketing Coöperatie B.A. (Coöp) besloten om het Kinderfonds te steunen en deze steun in een overeenkomst te formaliseren en te omschrijven. Deze overeenkomst is (opnieuw) afgesloten in 2022 voor een periode van 3 jaar. In de overeenkomst is onder meer bepaald dat het Kinderfonds in al haar corporate uitingen melding maakt van de structurele steun die het van McDonald’s en de Coöp geniet. Tevens is de door de Coöp en McDonald's jaarlijks te leveren bijdrage vastgesteld, waarbij het als uitgangspunt door beide partijen als wenselijk en verantwoord wordt gezien dat de bijdrage van McDonald's, de Coöp en het McDonald's netwerk zo'n 20% van de totale inkomsten van het Ronald McDonald netwerk in Nederland bedraagt. De bijdrage is opgebouwd uit meerdere onderdelen en bedraagt totaal jaarlijks minimaal € 750.000.

Johnson & Johnson Foundation Scotland heeft voor 2024 een bedrag ad € 10.000 toegezegd ten behoeve van de Kinderfondsknuffel en de Ronald McDonald Huizen.

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds (Kinderfonds) heeft zich onder voorwaarden garant gesteld voor de continuïteit van de Ronald McDonald Huizen. Bovendien stelt het Kinderfonds middelen ter beschikking wanneer de Ronald McDonald Huizen over ontoereikende middelen beschikken voor nieuwbouw, renovatie en inrichting van het Huis.

In 2017 heeft het Kinderfonds Ronald McDonald Huis Utrecht toegezegd dat het Kinderfonds de bestemmingsreserve bouw wil aanspreken voor de financiering van de bouw- en inrichting van de nieuwbouw Huis Utrecht onder de voorwaarde dat Huis Utrecht haar eigen bestemmingsreserve en fonds bouw hier ook voor besteedt. De garantiestelling van het Kinderfonds bedraagt € 2 miljoen.

In 2020 is een overeenkomst afgesloten inzake de huur van kopieerapparatuur. Het contract heeft een looptijd van 6 jaar en de jaarlijkse last bedraagt voor 2022 ca. € 2.700, voor 2023 t/m 2026 ca. € 9.225.

In 2019 is een nieuw operational leasecontract voor 3 auto's afgesloten. Het contract is afgesloten voor 2 jaar en in 2022 en 2023 met 1 jaar verlengd.

Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft in het kader van het project 'Better Together' overeenkomsten afgesloten met Ronald McDonald Huizen. Op basis van deze contracten betaalt het Kinderfonds de Huizen jaarlijks een garantiebedrag voor donateursinkomsten. De contracten zijn vanaf 2011 afgesloten en hebben een looptijd van 3 jaar waarna deze vooralsnog stilzwijgend worden verlengd. Het garantiebedrag bedraagt  € 243.000 per jaar.

In juli 2018 is een nieuwe overeenkomst afgesloten voor kantoorruimte in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar. De verplichting inclusief servicekosten bedraagt € 114.600 voor 2022 en voor 2023 in totaal € 57.330. Ten behoeve van deze huurovereenkomst is door de Rabobank een bankgarantie afgegeven aan de verhuurder van € 28.145.

In 2019 is een fiscale eenheid voor de BTW gevormd met Stichting Ronald McDonald Huizen Amsterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag, Stichting Ronald McDonald Huis Groningen, Stichting Ronald McDonald Huis Leiden, Stichting Ronald McDonald Huis Maastricht, Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen, Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Utrecht, Stichting Ronald McDonald Huis Zuidoost Brabant, Stichting Ronald McDonald Huis Zwolle, Stichting Ronald McDonald vakantiehuizen.

In 2019 is door Stichting Ronald McDonald Huis Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Radboudumc terzake de realisatie van een nieuwe Ronald McDonald Huiskamer genaamd 'De Kiezel'. Indien het Radboudumc het contract binnen een periode van 10 jaar na oplevering van De Kiezel opzegt is een terugbetalingsregeling door het Radboudumc met het Ronald McDonald Huis overeengekomen. Hierbij neemt de hoogte van de terugbetaling af naar mate het Ronald McDonald Huis langer gebruik heeft gemaakt van De Kiezel, zodanig dat deze na 10 jaar na de oplevering van De Kiezel nihil is. leder volledig verstreken jaar na de oplevering
van De Kiezel vermindert de hoogte van het terug te betalen bedrag met 1/10-deel totdat de hiervoor bedoelde periode van 10 jaar is bereikt.

In 2015 is het nieuwe Ronald McDonald Huis Den Haag in gebruik genomen. Met Stichting Haga Ziekenhuis is hiervoor een huur-, service en gebruikersovereenkomst gesloten voor een periode van 20 jaar. De jaarlijkse huurlast bedraagt € 72.333 en de jaarlijkse servicekosten € 16.500 ex BTW. De servicekosten zullen jaarlijks met 2 % worden geïndexeerd. De over de periode van 20 jaar contante waarde van de huur en servicekosten bedraagt € 1.847.573 en is in 2015 vooruitbetaald. Ten aanzien van dit vooruitbetaalde bedrag is een terugbetalingsregeling overeengekomen wanneer niet meer aan de licentievoorwaarden wordt voldaan en de exploitatie van het Ronald McDonald Huis moet worden beëindigd.

De terugbetalingsregeling kan door Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag worden ingeroepen niet eerder dan 5 jaar na oplevering van het nieuwe Huis. De terugbetalingsregeling heeft een looptijd van 20 jaar. Na 16 jaar geldt een terugbetalingswaarde van € 249.000. Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag zal bij vroegtijdige beëindiging de BTW die Haga Ziekenhuis heeft verrekend met de fiscus, vergoeden. Het Haga Ziekenhuis stelt om niet een ruimte voor een openbare Huiskamer beschikbaar welke Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag om niet zal exploiteren. Als de licentie voor de exploitatie van het Ronald McDonald Huis wordt ingetrokken zal
Stichting Ronald McDonald Huis Den Haag de openbare Huiskamer nog voor tenminste 5 jaar voortzetten, mits de behoefte aan een Huiskamer ook bij Haga Ziekenhuis dan nog aantoonbaar aanwezig is.

Per 1 januari 2024 is door de Stichting Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant bedrijfsruimte gehuurd voor gebruik als Familiehuis. De huurovereenkomst is aangegaan voor een periode van 10 jaar en eindigt op 31 december 2033. De jaarlijkse huursom bedraagt €15.000 welke jaarlijks wordt geindexeerd. Voor dezelfde periode is er een "Overeenkomst Facilitaire Services" afgesloten. 

In 2023 is gestart met de nieuwbouw van Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam. Van de totale aanneemsom ad €5,2 miljoen is hiervan in 2023 €2,5 miljoen gefactureerd. Het restant ad €2,7 miljoen zal in 2024 in rekening worden gebracht. Voor de tijdelijke huisvesting is er een huurcontract afgesloten tot en met september 2024. De kosten hiervan bedragen in 2024 €0,2 miljoen.

Toelichting op de staat van baten en lasten

Beschikaar voor de doelstelling

Doelstelling

De algemene doelstelling van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds en de lokale stichtingen c.s. is het welzijn van het zieke en zorgintensieve kind en zijn/haar familie en naasten te bevorderen en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin van het woord.

21 Baten van particulieren

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Donateurs    2.433.751     1.511.695     1.574.883 
Giften en Donaties    136.998     265.182     800.247 
Nalatenschappen    3.285.068     1.000.000     5.064.292 
Eigen acties - HomeSport    1.572.999     1.375.000     1.224.733 
Eigen acties    14.053     83.815     19.131 
Acties derden    239.407     196.969     218.952 
Collectehuisjes    16.993     16.280     20.309 
Baten van kerken    33.872     8.700     21.595 
Opbrengsten t.b.v. Huiskamer    3.571     380.866     13.435 
Totaal baten van particulieren    7.736.712     4.838.507     8.957.577 

De totale baten van particulieren zijn in 2023 hoger dan begroot, dit betreft voornamelijk de stijging van de baten uit nalatenschappen.

22 Baten van bedrijven

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Kamersponsors    279.565     210.034     315.406 
Donateurs    -    -    - 
Giften en donaties    611.826     266.417     431.386 
Giften in natura    553.566     553.104     496.404 
     1.444.957     1.029.555     1.243.196 
             
Ronald McDonald Kinderfonds Gala            
- Tafelverkopen    211.250    -    - 
- Loterijopbrengsten en donaties    137.301    -    - 
- Veilingopbrengsten    323.000    -    - 
- Overige gala opbrengsten    5.704    -    - 
- Totaal opbrengst Kinderfonds Gala    677.255     700.000     - 
             
Overige eigen acties    905.291     1.481.026     837.940 
             
Acties derden    606.743     377.888     388.268 
Vermogensfondsen    676.472     103.100     176.930 
             
Opbrengsten ten behoeve van Huiskamer    115.419     86.725     66.784 
             
Bijdragen RTL    469.858     -     - 
             
Bijdragen McDonald's            
- McDonald's Collecteboxen & donatieknop    650.533     645.000     676.042 
- McDonald's Nederland    100.000     100.000     200.000 
- McDonald's Coöp    200.000     200.000     300.000 
- McHappy Day    516.669     800.000     595.000 
     1.467.202     1.745.000     1.771.042 
             
Totaal baten van bedrijven    6.363.197     5.523.294     4.484.160 

De totale baten van bedrijven zijn in 2023  hoger dan begroot en ten opzichte van de realisatie in 2022. Voornamelijk is deze stijging te danken aan het feit dat in 2023 wel het Kinderfonds Gala heeft plaatsgevonden, in tegenstelling tot 2022. De opbrengst van het Kinderfonds Gala in 2023 was €677.255. Van 20 tot en met 24 maart 2023 kwamen RTL Boulevard en McDonald’s in actie voor de Ronald McDonald Huizen. Tijdens deze campagneweek, die €469.858 opbracht, werd aandacht gevraagd voor families met een kind in het ziekenhuis, met als doel 6.000 overnachtingen mogelijk te maken.

23 Giften in natura

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Bouw    23.994    -    - 
Inrichting    155.522     22.137     22.137 
Onderhoud    57.882     67.295     67.295 
Schoonmaakkosten    88.815     91.791     91.791 
Verzekeringen    3.752     -     - 
Beveiliging    735     6.899     6.899 
Huishoudkosten    52.706     68.611     68.611 
Huisvestingskosten    1.688     84.019     84.019 
Kosten vrijwilligers    4.211    -    - 
Vergoeding UMCG    100.000     100.000     100.000 
Financiële ondersteuning    14.045     16.056     16.056 
Autokosten    8.787     8.787     8.787 
Overige personeelskosten    8.139    -   -
Kantoorbenodigdheden    4.729     3.500     3.500 
Drukwerk    -     1.848     1.848 
Porto- en vrachtkosten    1.977    -    - 
Opleidingen    894    -    - 
McDonald's    11.804     9.185     9.185 
Eigen acties    7.439    -    - 
Overigen    6.446     72.976     16.276 
Totaal    553.566     553.104     496.404 

24 Baten van verbonden organisaties zonder winststreven

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Bijdrage RMHC    37.313     20.000     132.622 
Totaal baten van verbonden organisaties zonder winststreven    37.313     20.000     132.622 

De bijdrage van Ronald McDonald House Charities (RMHC) betreft grants welke zijn ontvangen op basis van de licentie-overeenkomsten.

25 Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Verkoop van artikelen:            
Netto - omzet    144.564     99.503     116.190 
Kostprijs verkoop    (68.708)    (50.628)    (49.505)
Brutowinst    75.856     48.875     66.685 
             
Bijdrage gasten    1.080.397     940.297     1.005.031 
Totaal baten als tegenprestatie voor levering van producten en/of diensten    1.156.253     989.172     1.071.716 

De verkoop van artikelen betreft onder meer de verkoop van de Kinderfondsknuffel. De bijdrage gasten betreft een vergoeding van de ouders/verzorgers voor een overnachting; gasten betalen € 15 per nacht voor een overnachting in een Huis en €35 (laagseizoen) of € 50 (hoogseizoen) in een vakantiehuis.

26 Overige baten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Overige baten    642.000     -     86.046 
Totaal overige baten    642.000     -     86.046 

De gerealiseerde boekwinst van € 642.000 is voortgekomen uit de verkoop van een van de panden in eigendom van het Ronald McDonald Kinderfonds. Deze boekwinst is geboekt onder de overige baten.

27 Besteed aan doelstelling

Investeringen Huizen

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Vrijwilligers en ambassadeurs   107.432     120.700    115.151 
ICT Ronald McDonald netwerk   408.338     466.250    485.304 
Grants van het Kinderfonds   16.000     16.000    16.000 
Internationale samenwerking   48.382     11.000    3.671 
Verzekeringen Huizen   12.124     11.000    15.175 
Ondersteuning Vakantiehuizen   44.521     -    29.710 
Financiële dienstverlening aan Huizen   130.786     43.800    122.546 
Guest Care   14.599     21.500     - 
Family Centered Care   29.289     60.000    37.125 
Ontwikkeling management   352     15.700     - 
Bijeenkomsten voor Huizen   16.054     11.000     - 
Bestuursoverleggen    1.381     4.250     - 
Duurzaamheid    3.536     5.000     - 
Overige investeringen t.b.v. Huizen   7.528     67.500    58.649 
    840.322    853.700    883.331 

Uitvoeringskosten eigen organisatie

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
             
Personeelskosten    5.505.814     5.274.078     4.886.633 
Huisvestingskosten    2.497.779     2.980.508     2.268.462 
Kantoorkosten    324.048     381.900     355.762 
Interne organisatie    28.108     34.000     24.486 
Voorlichtings- en publiciteitkosten    489.784     651.878     422.933 
Kosten Huiskamer    336.525     585.981     426.960 
Overige algemene kosten (Incl. bestuur, accountant en advies)    870.607     923.519     610.403 
     10.052.665     10.831.864     8.995.639 

Personeelskosten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Lonen en salarissen    2.406.719     2.387.116     2.550.839 
Sociale lasten    455.840     439.464     433.641 
Pensioenlasten    406.470     432.417     398.998 
     3.269.029     3.258.997     3.383.478 
             
Autokosten    66.243     78.172     62.645 
Reis-en verblijfkosten    7.814     1.126     19.341 
Opleidingen    47.328     86.572     - 
Detachering en uitzendkrachten    1.982.959     1.767.176     1.304.128 
Overige personeelskosten    132.441     82.035     117.041 
     5.505.814     5.274.078     4.886.633 

Huisvestingskosten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Dotatie aan voorziening groot onderhoud    -     292.835     - 
Huur    540.876     655.929     422.175 
Onderhoud    477.252     219.180     641.364 
Gas, Water & Electra    539.480     903.430     358.409 
Schoonmaakkosten    279.423     251.193     249.423 
Beveiliging    168.908     161.487     159.737 
Gemeentelijke belastingen    179.085     194.547     164.441 
Verzekeringen    46.361     48.102     45.961 
Huishoudkosten    121.178     144.475     125.796 
Overige huisvestingskosten    145.216     109.330     101.156 
     2.497.779     2.980.508     2.268.462 

Kantoorkosten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Huur, inclusief servicekosten    136.430     166.150     139.901 
Automatisering    144.263     150.250     161.538 
Portokosten    17.031     23.400     15.824 
Telefoonkosten    15.839     25.000     14.313 
Kantoorbenodigdheden    5.586     9.600     1.256 
Overige kantoorkosten    4.899     7.500     22.930 
     324.048     381.900     355.762 

Interne organisatie

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Kosten Raad van Toezicht   1.331     4.000     - 
Ontwikkeling organisatie            
Contributies   26.777     30.000     24.486 
    28.108     34.000    24.486 

Voorlichtings- en publiciteitskosten (incl. kosten doelstelling voor gemengde (doelstelling en fondsenwervende) activiteiten)

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
[t]HUIS    186.053     242.833     172.388 
Online communicatie    21.625     34.500     44.195 
Campagnes    13.167     47.500     8.491 
Huisstijl    12.274     31.350     14.579 
Inspired    -     -     - 
Overige publiciteitskosten    9.073     13.500     12.491 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (30%)    71.203     78.000     - 
HomeRide/-Run/-Walk (30%)    109.077     105.120     96.719 
Donateursbestand (2021: 30%)    56.211     69.900     56.786 
DM (30%)    11.100     29.175     17.284 
     489.784     651.878     422.933 

Kosten Huiskamer

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
             
Personeelskosten Huiskamer    172.999     290.588     336.281 
Bouw Huiskamer    -     -     - 
Bouw en Inventaris Huiskamer    98.736     175.669     23.750 
Vrijwilligers Huiskamer    4.400     12.432     4.737 
Onderhoud Huiskamer    3.899     11.128     2.281 
Overige kosten Huiskamer    56.491     96.164     59.911 
     336.525     585.981     426.960 

Overige algemene kosten inclusief kosten bestuur en accountant

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Accountants- en advieskosten    231.917     89.372     102.667 
Telefoon    78.859     87.023     68.230 
Porti    5.207     5.245     4.463 
Drukwerk    18.108     22.134     8.850 
Promotie    -     -     31.498 
Overige kantoorkosten    26.942     45.251     - 
Kantoorbenodigdheden    11.973     15.659     9.072 
Vrijwilligers    206.189     214.492     193.374 
Bestuur    12.785     18.426     24.363 
Verzekeringen    7.479     -     243 
Automatisering    46.515     40.091     31.080 
Activiteiten    39.764     62.579     - 
Overige algemene kosten    184.869     323.247     136.563 
     870.607     923.519     610.403 

28 Wervingskosten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
- Directe wervingskosten    877.223     883.590     591.944 
- Uitvoeringskosten fondsenwerving    1.305.658     1.373.359     1.132.362 
     2.182.881     2.256.949     1.724.306 

Directe wervingskosten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Particuliere directe wervingskosten            
Donateursbestand (70%)    131.159     163.100     132.500 
Nalatenschappen    34.602     37.500     38.341 
Eigen acties - HomeRide/-Run/-Walk (70%)    254.513     245.280     225.678 
Eigen acties    15.376     9.082     - 
Acties derden    7.201     6.982     14.461 
Eigen actie    -     -     - 
DM (70%)    25.901     68.075     40.330 
Overige directe particuliere wervingskosten    457     3.520     15.330 
     469.209     533.539     466.640 
             
Zakelijke directe wervingskosten            
Giften en donaties    506     2.250     - 
Kosten giften in natura    1.055     4.050     3.091 
Ronald McDonald Kinderfonds Gala (70%)    166.141     182.000     - 
Eigen acties    152.949     49.851     90.452 
Acties derden    17.173     62.580     3.734 
Vermogensfondsen    -     13.130     - 
RTL    43.715     -     - 
McDonald's    26.227     36.100     28.027 
Overige directe zakelijke wervingskosten    248     90     - 
     408.014     350.051     125.304 
             
Totaal directe wervingskosten    877.223     883.590     591.944 

29 Saldo financiële baten en lasten

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Rente Baten / (Rentelasten)    200.850     8.750     (22.016)
Coupon rente    2.736     7.230     - 
Gerealiseerde en ongerealiseerde koersresultaten    10     1     (10.120)
Bankkosten    (45.359)    (58.096)    (98.525)
Saldo financiële baten en lasten    158.237     (42.115)    (130.661)

Lastenverdeling

Uitgangspunten toerekening uitvoeringskosten eigen organisatie

Alle kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de volgende drie kostencategorieën; kosten doelstelling, kosten fondsenwerving of kosten beheer en administratie. Niet direct toerekenbare kosten worden op basis van een vooraf bepaalde allocatie verdeeld over deze categorieën.

Kosten doelstelling

In de staat van baten en lasten zijn meerdere doelstellingen benoemd, te weten:

  • Investeringen Huizen;
  • Bouw en inrichting;

Gezien de complexiteit van het toerekenen van de uitvoeringskosten aan deze doelstellingen is besloten om onder de kosten besteed aan de doelstelling de uitvoeringskosten apart te benoemen.De uitgangspunten bij de verdeling van de kosten over de drie kostencategorieën bij de Huizen dan wel het Kinderfonds is als volgt:

Personeelskosten

Het personeelsbestand bestaat bij de Huizen veelal uit een manager en een of twee assistent-managers. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het, samen met de vrijwilligers, draaiende houden van het Huis. Op basis hiervan wordt 80% van de personeelskosten toegerekend aan de doelstelling, 15% aan fondsenwerving en een zeer beperkt deel aan beheer en administratie (5%).

Kijkend naar het personeelsbestand van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is per werknemer aangegeven in welke verdeling zij tijd besteden aan de drie kostencategorieën. Daarbij is ook gekeken in hoeverre de werknemer dienstverlenend is aan een Huis (doelstelling). Tijdbesteding in het kader van leidinggeven e.d. wordt toegerekend aan beheer en administratie.

De verdeling van de personeelskosten valt binnen de kaders van de richtlijnen van Goede Doelen Nederland

Huisvestingskosten/kantoorkosten/interne organisatie

De huisvestingskosten zijn alle kosten die door de Huizen worden gemaakt voor onderhoud, gas/water/licht, verzekeringen, etc. en worden 100% toegerekend aan de doelstelling.

De kantoorkosten en kosten interne organisatie van Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden toegerekend op basis van dezelfde verdeling als gemaakt voor de personeelskosten. 

Voorlichtings- en publiciteitskosten

Bij de Huizen zijn dit onder meer de kosten voor de productie en het versturen van de [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald netwerk. In de [t]Huis is met name informatie over de Huizen en hun activiteiten opgenomen (voorlichting), waarbij (indien gewenst) ook de sponsoren en schenkers worden genoemd (fondsenwerving). Op basis van deze verdeling (70-30) worden de kosten toegerekend.

Voor Stichting Ronald McDonald Kinderfonds worden de voorlichtings- en publiciteitskosten voor 70% toegerekend als kosten doelstelling en voor 30% als kosten fondsenwerving.

Kosten bestuur, accountant en advies en overige algemene kosten

Conform de richtlijnen vanuit Goede Doelen Nederland worden deze kosten voor 100% toegerekend aan beheer en administratie.

Kosten Gala, HomeSport Events, Direct Mail (DM) en de database

Het Ronald McDonald Kinderfonds Gala en HomeSport Events zijn fondsenwervende acties waarbij in alle publicaties wordt aangegeven wat Stichting Ronald McDonald Kinderfonds is en doet. Deze voorlichtingskosten worden voor 30% toegerekend aan de doelstelling (geven van voorlichting). Dit geldt ook voor de kosten voor Direct Mail (DM). Op basis van deze verdeling (30-70) worden de kosten toegerekend.

Percentages lastenverdeling

De uitvoeringskosten eigen organisatie zijn voor wat betreft de kosten gemaakt door de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen als volgt toegerekend:

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & Administratie
             
Personeelskosten Huis   80%   15%   5%
Huisvestingskosten   100%   --   --
Kosten (t)Huis/nieuwsbrief   70%   30%   --
Accountantskosten   --   --   100%
Kosten bestuur   --   --   100%
Overige algemene kosten   100%   --   --
Kosten Huiskamer (m.u.v. personeelskosten)   100%   --   --
Personeelskosten Huiskamer   80%   15%   5%
Bouw en inrichting Huis   100%   --   --
Bijdrage Ronald McDonald netwerk   100%   --   --
Bijdrage Psychosociale Zorg   100%   --   --
Directe kosten fondsenwerving   --   100%   --

De uitvoeringskosten eigen organisatie gemaakt door Stichting Ronald McDonald Kinderfonds zijn als volgt toegerekend:

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & Administratie
             
Personeelskosten   65%   25%   10%
Kantoorkosten   65%   25%   10%
Voorlichtings- en publiciteitskosten   70%   30%   --
Kosten Donateursbestand   30%   70%   --
Kosten Gala   30%   70%   --
Kosten HomeRide - HomeRun   30%   70%   --
Kosten DM   30%   70%   --
Kosten Raad van Toezicht   --   --   100%
Interne organisatie (excl. kosten RvT)   65%   25%   10%
Accountants- en advieskosten   --   --   100%
Overige algemene kosten   --   --   100%
Investeringen t.b.v. Huizen   100%   --   --
Directe kosten fondsenwerving   --   100%   --

Lastenverdeling

Stichting Ronald McDonald Kinderfonds

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & Administratie   Totaal
    2023   2023   2023   2023
         
                 
Personeelskosten Kinderfonds    1.265.327     486.664     194.666     1.946.657 
Kantoorkosten    210.632     81.012     32.405     324.049 
Voorlichtings- en publiciteitskosten    342.849     146.935     -     489.785 
Kosten Raad van Toezicht    -     -     1.331     1.331 
Interne organisatie (excl. kosten RvT)    17.405     6.694     2.678     26.777 
Accountants- en advieskosten    -     -     166.417     166.417 
Overige algemene kosten    -     -     50.110     50.110 
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie    1.836.213     721.306     447.606     3.005.125 
                 
Investeringen t.b.v. Huizen    840.322     -     -     840.322 
Bijdrage Ronald McDonald netwerk    -     -     -     - 
Directe kosten fondsenwerving    -     690.776     -     690.776 
Som van de lasten    2.676.535     1.412.082     447.606     4.536.223 

Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & Administratie   Totaal
    2023   2023   2023   2023
         
                 
                 
Personeelskosten Huizen, Huiskamer en Vakantiehuizen    2.847.326     533.874     177.958     3.559.157 
Huisvestingskosten    2.497.779     -     -     2.497.779 
Kosten (t)Huis/nieuwsbrief    -     -     -     - 
Kosten bestuur en accountant    -     -     78.285     78.285 
Overige algemene kosten    575.795     -     -     575.795 
Kosten Huiskamer incl. personeelskosten Huiskamer    269.220     50.479     16.826     336.525 
     6.190.120     584.352     273.069     7.047.541 
                 
Bouw en inrichting Huis    3.274.046     -     -     3.274.046 
Directe kosten fondsenwerving    -     186.447     -     186.447 
Som van de lasten    9.464.166     770.799     273.069     10.508.034 
                 
Bijdrage gasten   -   -   -    (1.080.397)
                 
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten                - 

Geconsolideerde lastenverdeling

    Doelstelling   Fondsenwerving   Beheer & Administratie   Totaal
    2023   2023   2023   2023
         
                 
Personeelskosten   4.112.653    1.020.538    372.624     5.505.814 
Huisvestingkosten   2.497.779     -     -     2.497.779 
Kantoorkosten   210.632    81.012    32.405     324.049 
Kosten Huiskamer    269.220     50.479     16.826     336.525 
Voorlichtings- en publiciteitkosten   342.849    146.935     -     489.785 
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies)    593.200   -   6.694   -   298.820     898.715 
en kosten interne organisatie                
                 
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie    8.026.333     1.305.658     720.675     10.052.666 
                 - 
Directe kosten fondsenwerving    -     877.223     -     877.223 
Investeringen Huizen    840.322     -     -     840.322 
Bouw en inrichting    3.274.046     -     -     3.274.046 
                 
Som van de lasten    12.140.701     2.182.881     720.675     15.044.257 
                 
Bijdragen gasten                (1.080.397)
                 
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten                13.963.860 

Realisatie/begroting 2023 Realisatie 2022

    Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Personeelskosten    5.505.814     5.274.078     4.886.633 
Huisvestingkosten    2.497.779     2.980.508     2.268.462 
Kantoorkosten    324.049     381.900     355.763 
Kosten Huiskamer    336.525     585.981     426.960 
Voorlichtings- en publiciteitkosten    489.785     651.878     422.933 
Algemene kosten (inclusief kosten bestuur, accountant en advies)    898.715     957.519     634.889 
en kosten interne organisatie            
             
Totaal uitvoeringskosten eigen organisatie    10.052.666     10.831.864     8.995.640 
             
Directe kosten fondsenwerving    877.223     883.590     591.944 
Investeringen Huizen    840.322     853.700     883.331 
Bouw en inrichting    3.274.046     7.631.912     1.089.963 
Som van de lasten    15.044.257     20.201.066     11.560.878 
             
Bijdragen gasten    (1.080.397)    (934.297)    (1.005.031)
             
Som van de lasten incl. Bijdrage gasten    13.963.860     19.266.769     10.555.847 

Ratio's

  Interne norm Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
Percentage fondsenwerving 25% 14,4%   21,6%   12,7%
             
- Directe kosten fondsenwerving -  877.223     883.590     591.944 
- Uitvoeringskosten eigen fondsenwerving -  1.305.658     1.373.359     1.132.362 
Wervingskosten -  2.182.881     2.256.949     1.724.306 
             
Som van de geworven baten -  15.168.210     10.465.461     13.583.972 

Percentage doelstelling - fondsenwerving - beheer & administratie t.o.v. som van de lasten

  Interne norm Realisatie   Begroting   Realisatie
    2023   2023   2022
       
             
% Doelstelling - lasten 70% 80,7%   86,2%   81,3%
% Fondsenwerving - lasten 25% 14,5%   11,2%   14,9%
% Beheer en Administratie - lasten 5% 4,8%   2,6%   3,8%
Totaal 100% 100,0%   100,0%   100,0%
             
Kosten doelstelling            
- Investeringen Huizen -  840.322     853.700     883.331 
- Bouw en inrichting -  3.274.046     7.631.912     1.089.963 
- Uitvoeringskosten -  8.026.333     8.934.009     7.420.326 
  -  12.140.701     17.419.621     9.393.620 
             
Wervingskosten -  2.182.881     2.256.949     1.724.306 
             
Kosten beheer en administratie -  720.675     524.497     442.952 
             
Som van de lasten -  15.044.257     20.201.067     11.560.878 

Overige informatie

Gebeurtenissen na balansdatum

In 2024 is een van de panden in eigendom van Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam verkocht voor 4,7 miljoen. Deze opbrengst zal in 2024 opgenomen worden onder de overige baten.

Bezoldiging directie

Naam       R. Westerlaken-Loos   R. Westerlaken-Loos  
Functie       alg. directeur   alg. directeur  
        2023   2022  
Dienstverband              
Aard (looptijd)       onbepaald   onbepaald  
  uren     32   32  
  parttime percentage     88,89   88,89  
  periode     1/1-31/12   1/1-31/12  
Bezoldiging (EUR)              
Jaarinkomen              
  bruto loon/salaris      99.766     96.860   
  vakantiegeld *      7.846     7.629   
  eindejaarsuitkering, 13e/14emnd      -     -   
  variabel jaarinkomen      -     -   
Totaal        107.612     104.489   
               
SV lasten (w.g. deel)        -     -   
Belastbare vergoedingen/bijtellingen        10.118     10.118   
Pensioenlasten (w.g. deel)        33.052     28.750   
Overige beloningen op termijn        -     -   
Uitkeringen beëindiging dienstverband        -     -   
Totaal bezoldiging        150.782     143.357   
               

Bezoldigingsbeleid

Lees het Bezoldigingsbeleid onder Medewerkers en directie.

Toezichthouders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.

Ondertekening van de jaarrekening

Amersfoort, 30 september 2024

Het bestuur

Mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos, directeur - bestuurder

Leden Raad van Toezicht

De heer dr. J.A.A.M. van Diemen-Steenvoorde, voorzitter
De heer M. Groenewegen
De heer mr. C.A. Voogt, lid auditcommissie
De heer prof. dr. R. Pieters
Mevrouw dr. M.J.A. Tasche
Mevrouw E.M. Jeuster
Mevrouw Ir. A. van den Berg, MBA, lid auditcommissie
De heer drs. J.G. de Vries
Mevrouw drs. J.D. Riel QC

Versie:
v6.2.38

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report