Campagnes
De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen niet zonder de steun van het betrokken netwerk. Dankzij donateurs, actievoerders, sponsors, vrijwilligers en ambassadeurs zijn families dicht bij hun zieke kind op de momenten dat ze elkaar het hardst nodig hebben.
Het hele jaar door zet het Ronald McDonald Kinderfonds campagnes in, bijvoorbeeld voor het werven van donateurs, maar ook van vrijwilligers. In 2023 vroeg het Kinderfonds met meerdere campagnes aandacht voor families die in een Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis verblijven.
Actieweek RTL Boulevard en McDonald's
Van 20 tot en met 24 maart 2023 kwamen RTL Boulevard en McDonald’s samen in actie voor families met een ziek kind. In de uitzendingen van RTL Boulevard deelden families, die verbleven in een Ronald McDonald Huis, hun verhaal. Met de opbrengst van de actie zijn 7.708 overnachtingen in de Ronald McDonald Huizen mogelijk gemaakt.
Vrijwilligerscampagne
Om vrijwilligers te werven voor de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen heeft het Ronald McDonald Kinderfonds in 2023 een vrijwilligerscampagne gevoerd. Deze campagne is weergegeven aan 242.638 personen.
Knuffelcampagne - een knuffel voor een knuffel
Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft met een online pilot in de maand september 24 nieuwe structurele donateurs geworven. Via de website, social media en de nieuwsbrief werd opgeroepen om voor minimaal 15 euro per maand (drie overnachtingen op jaarbasis) donateur te worden. Een lieve knuffel voor de nieuwe donateur en een plek voor ouders dicht bij hun kind in het ziekenhuis. Want wanneer je ziek bent, zijn de knuffels van familie het beste medicijn.
Eindejaarscampagne
Families met een ziek kind hebben maar één wens tijdens de feestdagen: dicht bij elkaar zijn. Maar vaak is het ziekenhuis ver van huis, en kunnen ouders niet blijven slapen. Gelukkig kunnen zij terecht in de Ronald McDonald Huizen. Daar is familie op loopafstand van het zieke kind. Ook tijdens de feestdagen. Met de Eindejaarscampagne heeft het Ronald McDonald Kinderfonds in de laatste weken van het jaar aandacht gevraagd voor deze families. Veel verschillende ervaringsverhalen vanuit de Huizen en vakantiehuizen zijn gedeeld via online kanalen, social media, online- en print advertenties en via diverse media. De Telegraaf en EO plaatsten mooie ervaringsverhalen door van oud-gasten van de Ronald McDonald Huizen. Samen met de inzet van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen haalde het Ronald McDonald Kinderfonds in de laatste weken van het jaar een recordopbrengst op van €140.203,-. Dit zijn maar liefst 2.337 overnachtingen in de Ronald McDonald Huizen.
Feestelijke ansichtkaarten
Om de donateurs van het Ronald McDonald Kinderfonds aan het einde van het jaar te bedanken voor hun inzet, ontvingen zij een mooie set ansichtkaarten bij de [t]Huis editie van december. Om een beetje liefde te sturen naar een vriend(in) of familielid.
Donateurs
Het Ronald McDonald Kinderfonds gunt ieder ziek kind een nachtzoen van zijn eigen mama of papa. Dit is alleen mogelijk dankzij de financiële steun van donateurs aan de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen.
Overnachtingen voor families dankzij structurele steun
Structurele donateurs steunen zieke kinderen en hun ouders met, in de meeste gevallen, een bijdrage van € 5 per maand. Dit betekent een mooie jaarbijdrage van € 60, hiermee maken donateurs precies een overnachting in een Ronald McDonald Huis mogelijk. Per 31 december 2023 telde het Ronald McDonald Kinderfonds in totaal 23.706 actieve structurele donateurs.
Hartverwarmende bijdragen
Naast de groep structurele donateurs waren er in 2023 7.959 eenmalige of incidentele giftgevers die een hartverwarmende bijdrage overmaakten aan het Ronald McDonald-netwerk. Elke bijdrage maakt het verschil en brengt ouders dicht bij hun zieke of zorgintensieve kind.
Gift via [t]Huismagazine
Het Ronald McDonald Kinderfonds stuurt vier keer per jaar een giftverzoek mee met het relatiemagazine [t]Huis. Dit leverde in 2023 € 127.424 op, waarmee 2.123 overnachtingen mogelijk gemaakt kunnen worden.
Meer impact met hetzelfde bedrag
via schenken met belastingvoordeel
Donateurs kunnen ook verschil maken door periodiek te schenken en deze gift vast te leggen in een schenkingsovereenkomst. Dit is een mooie manier van geven, die de gift fiscaal aftrekbaar maakt voor de donateurs en waardoor het Kinderfonds voor langere tijd op steun kan rekenen. Eind 2023 waren er 216 periodieke schenkers actief voor de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Omdat de donatie voor een langere periode vastgelegd is, krijgt de donateur een deel van het bedrag terug via de Belastingdienst.
Gift voor het leven
Steeds meer mensen kiezen bewust wat er met hun nalatenschap moet gebeuren als zij er niet meer zijn. Ook het Ronald McDonald Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen worden opgenomen in een testament. Op deze manier dragen mensen ook na hun overlijden bij aan het welzijn van zieke of zorgintensieve kinderen en hun familie. Een mooie gedachte. Het Ronald McDonald netwerk ontving in 2023 voor € 1.810.551,65 aan nalatenschappen en legaten van 61 erflaters.
Actievoerders
Actievoerders droegen het Ronald McDonald Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen een warm hart toe. In 2023 zetten zij hun acties op via het actieplatform starteenactie.nl. Met hartverwarmende acties, zoals koekjes bakken, statiegeldflessen inzamelen, zelfgemaakte knutsels verkopen of met sportieve uitdagingen, maakten zij ook dit jaar het verschil voor de families met een ziek of zorgintensief kind. Alle actievoerders haalden samen € 347.591,84 op voor het Ronald McDonald-netwerk.
Halve marathon rennen voor het Kinderfonds
Elke maand zet het Kinderfonds een actievoerder in het zonnetje: in augustus was dit Stephanie. Vorig jaar overleed plotseling de vriend van Stephanie op 26-jarige leeftijd. Sven had een aangeboren hartafwijking, en zijn ouders en broertje verbleven toen hij kind was veel in Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, om dicht bij hem te kunnen zijn wanneer hij in het ziekenhuis lag. Stephanie vertelt: "Ik weet dat dit veel voor zijn familie betekende. Tijdens de uitvaart hebben we samen met alle vrienden en familie dan ook een mooi bedrag ingezameld voor dit goede doel, omdat we zeker wisten dat Sven dit liever had gewild dan dat er veel geld aan bijvoorbeeld bloemen werd besteed."
Dit jaar oktober heeft Stephanie de halve marathon gerend, en liet ze zich via starteenactie.nl sponsoren om nogmaals geld in te zamelen. "De lieve, positieve en steunende reacties zijn overweldigend. Al binnen een uur had ik mijn eerste streefbedrag van € 300 behaald. Uiteindelijk stond de teller op € 4.161! Ik ben enorm dankbaar dat zoveel mensen bereid zijn om bij te dragen aan een plek voor families van zieke kinderen. Hoewel de motivatie voor de halve marathon aanwezig was, is deze na alle donaties en aanmoediging nu ongelooflijk hoog."
Webshop
In 2023 maakten betrokken mensen zichzelf of een ander blij gemaakt door een cadeau uit de Ronald McDonald Kinderfonds webshop te kiezen. Met hun aankoop steunen zij gezinnen met een ziek kind in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Inmiddels is het Kinderfonds gestopt met de webshop.
Kinderfondsknuffel
Zieke kinderen hebben een knuffel van hun ouders hard nodig: ze voelen zich beter met hun ouders in de buurt. Met de Kinderfondsknuffel geef je een knuffel aan families, wiens wereld op de kop staat door ziekte of zorg. Dit unieke, zachte knuffelkonijn van het Kinderfonds was in 2023 te koop in alle Ronald McDonald Huizen, via Bol, Wehkamp en de webshop van het Kinderfonds. De kleinere variant is alleen in de Huizen te koop.
Sponsors
Het Ronald McDonald Kinderfonds kan niet zonder haar betrokken sponsors. Een aantal van hen is hier uitgelicht.
McDonald’s & het Ronald McDonald Kinderfonds: samen sterk
Het Ronald McDonald Kinderfonds is trots op haar partner van het eerste uur: McDonald’s. Sinds de oprichting van het eerste Ronald McDonald Huis in Nederland (én Europa), in 1985, werken McDonald’s en het Kinderfonds samen om families dicht bij elkaar te brengen. Dit partnership is een van de langstlopende relaties tussen een bedrijf en een goed doel. Een unieke band.
Betrokken op vele vlakken
Dankzij opbrengsten van de Happy Meals, de donatiebutton in de kiosks, de collecteboxen in de restaurants, de sponsorbijdragen van McDonald’s Nederland, McDonald's Coöp en de franchisenemers ontving het Kinderfonds in 2023 €1.470.000.
McDonald’s is ook betrokken bij vele lokale en landelijke fondsenwervende initiatieven en events zoals de Business Breakfast Clubs, het Ronald McDonald Kinderfonds Gala en HomeSport Events.
RTL Boulevard en McDonald's in actie voor het Kinderfonds
RTL Boulevard en onze partner McDonald's kwamen in maart 2023 samen in actie. Van 20 tot en met 24 maart deelden families, die verbleven in een Ronald McDonald Huis, hun verhaal in de uitzendingen van RTL Boulevard. Elke avond is bovendien opgeroepen om te doneren en overnachtingen mogelijk te maken. Aan die oproep hebben donateurs gehoor gegeven met een prachtig eindresultaat van 7.703 overnachtingen in de Ronald McDonald Huizen.
Het comfort van thuis dankzij sponsoracties
In 2023 vonden veel mooie sponsoracties plaats, zoals:
Animo
Jaarlijks worden er meer dan 500.000 bakjes koffie gedronken in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Families die in de Huizen verblijven, verkeren in een spannende tijd. Dan is het extra fijn om een heerlijk bakje koffie te kunnen zetten, wanneer je maar wil. Dat maakt Animo voor deze families mogelijk, door middel van het leveren van bonenkoffieautomaten.
Bruynzeel keukens
Bruynzeel is al jarenlang de vaste keukensponsor van het Ronald McDonald Kinderfonds. In de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen kunnen families op elk moment van de dag in de keuken terecht. Om na een lange ziekenhuisdag een warme maaltijd klaar te maken of tussen alle ziekenhuisafspraken door een boterham te smeren. In 2023 is ook het kantoor van het Kinderfonds is voorzien van een nieuwe Bruynzeel keuken. Het resultaat is prachtig.
Hotel Okura Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam is al jarenlang trouwe sponsor van het Ronald McDonald Kinderfonds. En ook de komende drie jaar kan het Kinderfonds rekenen op hun warme betrokkenheid. Zo verkoopt het hotel de Kinderfondsknuffel, doen werknemers met een team mee aan HomeSport Events, koken ze voor ouders in de Ronald McDonald Huizen en zijn ze onze partner voor het Ronald McDonald Kinderfonds Gala.
Miele
Miele gelooft in beter. Sinds 1899 spant Miele zich dagelijks, samen met zo’n 375 medewerkers, in om de slogan “Immer besser” waar te maken. Miele zorgt al jaren voor de wasmachines in verschillende Ronald McDonald Huizen. Met 250 gastenkamers in verschillende Ronald McDonald Huizen, wordt er dagelijks een behoorlijke hoeveelheid was gedraaid. Daarom is het ook niet voor niets dat Miele ook alle service verleent aan alle wasmachines. Het leven van gezinnen in de Ronald McDonald Huizen gaat gewoon door, en juist de dagelijkse dingen zijn belangrijk. Al ruim 30 jaar mag het Kinderfonds op de steun van Miele rekenen.
Sikkens
Sikkens, dat al 225 jaar bestaat, is een van de grootste verfmerken van AkzoNobel Nederland. Het verf- en coatingsbedrijf zet zich als partner al jaren in om kleur te brengen in de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Naast de Sikkens verf die zij aanbieden hebben ze in 2023 samen met alle medewerkers van AkzoNobel een Recycle Week georganiseerd. Hierbij hebben ze verfresten verzameld en naar de milieustraat gebracht, om daarna te recyclen en weer nieuwe verf van te maken. Deze nieuwe, gerecyclede verf schonk AkzoNobel aan het Ronald McDonald Kinderfonds.
Wehkamp
Al jarenlang sponsort het grootste online warenhuis van Nederland het Ronald McDonald Kinderfonds en daarmee ook de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Om van een Ronald McDonald Huis een écht thuis te maken, sponsort Wehkamp meubels, accessoires, en andere stijlvolle en eigentijdse producten. In 2023 stonden ze weer voor ons klaar. De 17 gastenkamers van Ronald McDonald Huis Maastricht zijn opnieuw ingericht dankzij de hulp van Wehkamp. Daarnaast heeft Wehkamp een substantiële bijdrage geleverd aan HomeSport Events.
Ambassadeurs
Airen Mylene, Robert ten Brink, Yvon Jaspers, Jan Versteegh, Niels Vink en Elise Boers zijn de trouwe ambassadeurs van het Ronald McDonald Kinderfonds. Zij dragen de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen een warm hart toe en zetten zich in voor onze missie. Ook in 2023 kon het Kinderfonds weer rekenen op de steun van deze trouwe ambassadeurs. Een aantal van hun bijdragen in 2023 uitgelicht:
- Ambassadeurs Jan Versteegh, Yvon Jaspers en Airen Mylene presenteerden het gala van het Ronald McDonald Kinderfonds. Een geslaagde avond met een eindopbrengst van €700.000.
- Robert ten Brink schoof aan in RTL Boulevard om tijdens de campagneweek in maart meer te vertellen over het belang van de Ronald McDonald Huizen.
- Airen Mylene gaf in 2023 het startschot voor HomeSport Events. In Zwolle, bij het MAC³PARK stadion van PEC Zwolle, gingen meer dan duizend sporters de uitdaging aan om 24 uur lang te sporten.
- Paralympisch kampioen rolstoeltennis Niels Vink is sinds 2023 de nieuwe ambassadeur van de drie vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds. De topsporter gaat zich inzetten om de drie vakantiehuizen voor families met een zorgintensief kind, onder de aandacht te brengen.
- Yvon Jaspers en Airen Mylene spraken de ruim 1.100 aanwezige vrijwilligers van het Ronald McDonald Kinderfonds toe tijdens het jaarlijkse vrijwilligersuitje. Ze bedankten ze voor hun hartverwarmende inzet.
- Online ambassadeur Elise Boers kwam koken in Ronald McDonald Huis Leiden. In haar vlog en op haar Instagram gaf ze een rondleiding van het Huis en vertelde ze wat het Huis voor mensen in tijden van ziekte en zorg betekent. Daarna stak ze de handen uit de mouwen: en kookte ze samen met het Kinderfondsteam een heerlijke Mexicaanse maaltijd voor alle gasten die op dat moment in het Huis verbleven.
- Robert ten Brink, Jan Versteegh, Airen Mylene en Yvon Jaspers maakten gezamenlijk een mooie oproep voor de Eindejaarscampagne, via een video. Deze video zorgde voor een groot bereik, van zo’n 150.000 views.
Events
De betrokken achterban van het Ronald McDonald Kinderfonds, de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen maakt zich ook via fondsenwervende evenementen hard voor families met een ziek of zorgintensief kind.
HomeSport Events
Voor het eerst vonden in 2023 HomeRide, HomeRun en HomeWalk plaats onder dezelfde naam: HomeSport Events. Vanuit Zwolle, waar het startschot klonk bij het stadion van PEC Zwolle, gingen ruim 1.300 deelnemers 24 uur lang sporten. 500 km fietsen, 240 km hardlopen of 120 km wandelen samen met hun team, dwars door Nederland.
De verschillende routes leidden door heel Nederland: van Zwolle tot Rotterdam, Tilburg, Nijmegen en Apeldoorn. Daarbij passeerden HomeSporters diverse Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. Op zondag 25 juni werden ze feestelijk onthaald op het Rodetorenplein in het centrum van Zwolle.
Met verschillende, korte videorapportages kon de achterban HomeSport Events dit jaar volgen via sociale media. De belangrijkste momenten, zoals de start, finish en het sporten in de nacht, werden in beeld gebracht. Samen met hun sponsors haalden de 104 teams een prachtig bedrag van ruim € 1.5 miljoen op. Daarmee hebben HomeSporters in 2023 meer dan 25.000 nachten in een Ronald McDonald Huis bij elkaar gesport.
“Tijdens HomeSport Events beleef je mooie en intense momenten met je collega’s. Je sleept elkaar er doorheen en vindt steun bij elkaar. Een betere teambuilding is er niet.”
Ronald McDonald Kinderfonds Gala
Celebrate good times, was het thema van het Ronald McDonald Kinderfonds Gala dat op 18 maart plaatsvond in Hotel Okura Amsterdam. Een prachtige avond gevuld met culinaire hoogstanden, fantastische optredens, unieke veilingitems en loterijprijzen. En het allerbelangrijkste: samen maakten we het verschil voor families met een kind dat intensieve zorg nodig heeft. Met de opbrengst van € 700.000 maken we de uitbreiding van de capaciteit van de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds mogelijk. Zo zorgen we ervoor dat meer families met een kind dat intensieve zorg nodig heeft, een adempauze vinden.
Business Breakfast Clubs
Netwerken vanuit je hart
Veel Ronald McDonald Huizen hebben hun eigen Business Breakfast Club. Maandelijks komen ondernemers uit de regio samen voor een ontbijt op de vroege ochtend. Een ideale kick-start van de dag: een heerlijk ontbijt, tijd om te netwerken, een kijkje achter de schermen bij andere deelnemende bedrijven én iets goeds doen voor een ander. Maar er is nóg een belangrijk doel: met het jaarlijkse inschrijfgeld ondersteunen de leden het Ronald McDonald Huis bij hen in de buurt.
Afgelopen jaar leverden de BBC’s bij elkaar maar liefst € 505.169 op.