Communicatie met de gezinnen
In 2023 verbleven 6.043 gezinnen in totaal 59.474 nachten in de Ronald McDonald Huizen, dicht bij hun kind in het ziekenhuis. Families kwamen 69.563 keer op adem tijdens een bezoek aan de Ronald McDonald Huiskamers. En 648 gezinnen vierden 3.292 nachten vakantie in de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds en deden daar nieuwe energie op.
Families dicht bij elkaar brengen, dat is waar de medewerkers en vrijwilligers van de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen zich dag in, dag uit sterk voor maken. In de communicatie met gasten voorafgaand, tijdens en ná het verblijf, wil het Kinderfonds een warm, betrokken en gastvrij gevoel overbrengen. Binnen het Kinderfonds houdt projectgroep Guest Care zich onder andere hiermee bezig.
Alle informatie voorafgaand en tijdens je verblijf: gastenapp
De gastenapp [t]Huis is in 2019 ontstaan als wens om de communicatie met gasten tijdens hun verblijf in het Ronald McDonald Huis te optimaliseren en professionaliseren. In de app vinden gasten alle informatie die nodig is voor tijdens het verblijf, en wat te doen bij calamiteiten, informatie over wassen, koken en fietsuitleen, waar de supermarkten in de buurt te vinden zijn, en wat er in de omgeving is te doen. Het CRM-systeem Salesforce geeft de app een seintje als een gast in- of uitcheckt in het Huis. Na het inchecken ontvangen gasten automatisch een mail met inloginstructies voor de app. Gasten van de vakantiehuizen krijgen voorafgaand aan hun vakantie al een uitnodiging om de app te downloaden. Zo kunnen zij zich voorbereiden op hun vakantie, door te zien welke hulpmiddelen en faciliteiten er al zijn en welke leuke activiteiten ze in het vakantiehuis en de omgeving kunnen doen. Alle Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen maken gebruik van deze gastenapp. In dit jaar zijn ook plannen gemaakt om toe te werken naar een vernieuwde app die families met een ziek of zorgintensief kind nog meer ondersteunt en ontzorgt.
Naar huis: weer thuis-nieuwsbrief
De Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen blijven ook graag na het verblijf van hun gasten verbonden en betrokken met ze. Gasten ontvangen een aantal dagen na het uitchecken in een Huis of vakantiehuis een Weer Thuis-nieuwsbrief in hun mailbox. Via deze digitale nieuwsbrief wordt de warme deken van het Huis of vakantiehuis doorgetrokken naar de thuissituatie. De nieuwsbrief is gevuld met een warm woord van het management, tips voor thuiskomst na een ziekenhuisperiode en wat ouders eventueel terug kunnen doen voor het Huis. Ook is een gastentevredenheidsenquête onderdeel van de e-mail. Er zijn verschillende varianten van de nieuwsbrief. Zo ontvangen families die uitchecken bij een Huis een andere mail dan families die een vakantiehuis verlaten. En niet iedereen kan naar huis na een verblijf in een Ronald McDonald Huis: uit de uitcheckregistratie bleek dat ruim 23% overgeplaatst wordt naar een ander ziekenhuis. Sinds 2022 ontvangen ouders van wie het kind doorgaat naar een ander ziekenhuis, een eigen variant van de nieuwsbrief.
Verhalen uit de Huizen en vakantiehuizen: magazine [t]Huis
[t]Huis is het relatiemagazine van het Ronald McDonald Kinderfonds. Vier keer per jaar ontvangen vaste donateurs, sponsors, vrijwilligers en andere relaties het magazine door de brievenbus. Oud-gasten ontvangen na hun verblijf in een Ronald McDonald Huis drie jaar lang gratis het magazine [t]Huis. Oud-gasten bij wie voor het eerst het magazine [t]Huis op de deurmat valt, ontvangen er een kaart bij met op de voorkant de tekst ‘We denken aan je’. Het blad omvat onder andere verhalen van families die gebruikmaken van de Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen, het laatste nieuws en hoe geworven geld wordt uitgegeven. In elke uitgave van [t]Huis stond een ander thema centraal: ‘te vroeg’ in maart, ‘opa’s en oma’s’ in juni, ‘vanuit het ziekenhuisbed’ in september, ‘je thuis voelen’ in december. Door het hele jaar heen vertelden tientallen ouders hun persoonlijke verhaal. Het magazine telt twintig pagina’s, waarvan er acht pagina’s met lokale content kunnen worden ingevuld. Hierdoor verschijnen er landelijk vijftien verschillende edities en wordt de verbondenheid van de lezer met het Ronald McDonald Huis of vakantiehuis in zijn regio bevorderd. [t]Huis verscheen in 2023 met een totale oplage van 219.869. Het magazine komt tot stand dankzij sponsorbijdragen en gereduceerde tarieven van toeleveranciers, waardoor de kosten voor het magazine laag gehouden kunnen worden. De kostprijs inclusief verzending bedraagt in 2023 € 0,92 per exemplaar. [t]Huis is gedrukt op FSC-papier en wordt voor verzending verpakt in biofolie.
"Ik wilde er ook zijn voor mijn vijf andere kinderen thuis. Zo vaak als het kon, pendelde ik heen en weer. Slapen deed ik altijd in het Ronald McDonald Huis, dicht bij Emylie. Zonder het Huis weet ik niet hoe ik dat had moeten doen."
Samen sterk: ouderadviesraad
Sinds een paar jaar heeft het Ronald McDonald Kinderfonds twee landelijke ouderadviesraden. Een ouderadviesraad bestaat uit oud-gasten van de Huizen en Huiskamers. De tweede ouderadviesraad bestaat uit oud-gasten van de vakantiehuizen van het Ronald McDonald Kinderfonds. Beide ouderadviesraden vergaderen meermaals per jaar over vraagstukken waarbij het perspectief van ouders essentieel is.
Bijdrage ouders
De Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen ontvangen geen overheidssubsidie. De Ronald McDonald Huizen vragen ouders die in een Ronald McDonald Huis verblijven om een eigen bijdrage van € 15 per nacht. De daadwerkelijke kosten van een overnachting in een Huis komen neer op € 75. Het verschil, € 60, maken donateurs, sponsors en actievoerders mogelijk. Samen sterk!
Gasten met betalingsverlegenheid
Wanneer gezinnen niet in staat zijn om de ouderbijdrage te betalen, wordt er altijd gezocht naar een oplossing. In 2023 waren er 124 gezinnen die de verblijfsfactuur niet konden betalen. Dit is een kleine daling ten opzichte van 2022, waarin de factuur van 135 gezinnen onbetaald bleef. De totale waarde van oninbare facturen bedroeg in 2023 € 31.585 inclusief btw. Voor de oninbare facturen voor de ouderbijdrage van € 15 per nacht kan het Kinderfonds rekenen op de warme steun van Stichting de Lichtboei, deze betrokken stichting heeft in 2023 € 20.000 ter compensatie van deze oninbare facturen beschikbaar gesteld. Dankzij de bijdrage van Stichting de Lichtboei en een aanvulling van het Kinderfonds, is voorzien in alle aanvragen. Daarmee biedt het Kinderfonds samen met Stichting de Lichtboei alle families met zieke kinderen de mogelijkheid om in een Ronald McDonald Huis te verblijven.
Langverblijvende gasten
Voor sommige gasten met een lange verblijfsduur van meer dan 90 nachten op jaarbasis kan de kamerfactuur leiden tot een bron van stress. Het management van de Ronald McDonald Huizen is hier alert op en gaat tijdig in gesprek met deze kleine groep gasten. In 2023 waren er 32 gezinnen die gemiddeld meer dan vijf maanden in Ronald McDonald Huizen sliepen en waarbij het behalen van de kamerfactuur problematisch werd. Stichting de Lichtboei heeft met een bijdrage van € 28.000, deze oninbare facturen voor de Ronald McDonald Huizen opgevangen.